Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:07

Caira schreef:
grondwerk met een jaarling, dat versta ik onder werken, en sorry dat vind IK belachelijk!

dus stappen aan de hand is verkeerd, voetjes uitkrabben is verkeerd, en elke dag lekker poetsen is ook verkeerd...oeps wat voel ik me nu een dombo zeg Clown
(ons kleine prinsesje is in elke geval erg happy met deze rituelen elke dag weer) Haha!

een jong dier een paar in de opfok zetten en dan eruit halen om hem of haar helemaal te overdonderen met dingen die ze nog nooit hebben gedaan dat vind ik nou verkeerd!

Je kan heel goed een jong dier in zijn waarde laten en er toch mee bezig zijn, SPELENDERWIJS Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:09

Dat is geen grondwerk sherif!!

dat is basisopvoeding Haha!

en ik voor een zou dat niet elke dag doen, ik zou een jaarling lekker in de kudde laten staan en zo eens in de twee/drie weken er eens uit halen Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:11

Wat is de meerwaarde van al die dingen elke dag doen? gewenning? Na 3x doen snappen ze het ook wel hoor, en als jij er als veulen mee bezig geweest bent weten ze het voor hun verdere leven. En waarom overdonderen? Ik zeg voet en hij geeft voet, of ik dat nu elke dag doe of 1x in de 3 maanden. Met kleuters ga je toch ook niet aan het werk?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:13

ik heb in mijn werk liever paarden die helemaal niks gewend zijn en jaar lang op het land hebben gestaan in de kudde, dan paarden die veel in handen zijn geweest.

de laatste zijn altijd de lastigste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:20

Ik heb een jaarling, en deze was nog nooit in de hand geweest. Ze was doodsbang voor mensen, liep niet mee aan het halster enz enz. Nu een dik half jaar later is mijn paard een makkelijk paard. Ik heb minstens 3 keer per week gelopen aan het halster, voetjes leren geven, geleerd wat poetsen is en ik heb haar laten wennen aan enge dingen. Met als gevolg dat ik nu een paard heb wat ik heel makkelijk uit de wei (opfok) kan halen, wat netjes meeloopt, en zich gedraagt. Ik ben van mening dat als ze vaak in de hand zijn geweest dat ze dan gewoon veel makkelijker zijn. Ook met inrijden. Maar goed zo doet ieder het op zijn eigen manier. Ik heb of krijg echt geen verwend angstig paard hierdoor. Ze staat de hele dag in een kudde, en van dat kwartiertje gaat ze echt niet dood.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:21

ik heb liever een angstig paard dan een brutale Haha! Haha!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:23

Anzjuhlaa schreef:
Ik heb een jaarling, en deze was nog nooit in de hand geweest. Ze was doodsbang voor mensen, liep niet mee aan het halster enz enz. Nu een dik half jaar later is mijn paard een makkelijk paard. Ik heb minstens 3 keer per week gelopen aan het halster, voetjes leren geven, geleerd wat poetsen is en ik heb haar laten wennen aan enge dingen. Met als gevolg dat ik nu een paard heb wat ik heel makkelijk uit de wei (opfok) kan halen, wat netjes meeloopt, en zich gedraagt. Ik ben van mening dat als ze vaak in de hand zijn geweest dat ze dan gewoon veel makkelijker zijn. Ook met inrijden. Maar goed zo doet ieder het op zijn eigen manier. Ik heb of krijg echt geen verwend angstig paard hierdoor. Ze staat de hele dag in een kudde, en van dat kwartiertje gaat ze echt niet dood.

amen meid niets meer aan toe te voegen!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:24

die van mij is echt niet brutaal, ze is eerder verlegen dan brutaal. Ze weet wat ze mag en wat kan en ze weet ook wat niet kan. Ik heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:25

gewoon een net beleefd paard Haha! Haha! zoals we zouden willen dat ze allemaal waren Haha! klinkt als een schat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:25

Vraag maar eens wat ze bij trainingstallen liever hebben Haha!

Dan krijg je het antwoord van Kim, liever niets dan al dat gefrut.

En dat is ook mijn eigen ervaring van het zadelmak maken van paarden.

Paarden die als jong paard geleerd hebben voetjes geven en mee lopen, maar voor de rest lekker in het lang gelopen hebben zonder dagelijk is handen te zijn geweest, zijn het fijnste zadelmak te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:32

Het gaat er toch niet om wat een trainingstal liever heeft? Ze staat overigens nu bij een trainingsstal, en ik denk niet dat ze zo blij waren geweest als ze de Sietske van een half jaar terug hadden gekregen..
Sietske is ook een lieverd, maar met gebruiksaanwijzing. Ik voed haar een beetje op zodat die dingen straks allemaal niet meer hoeven.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:34

ook dit verschilt wederom per paard!!!! Mijn ruintje heb ik gekocht toen hij bijna 2 jaar oud was, kende helemaal niets (en heb wat met hem te stellen gehad had geloof me), heb elke dag lekker met hem gewandeld en geleerd voetjes te geven op commando...heb hem zonder zadel ingereden met een halstertje....NOG NOOIT 1 STAP VERKEERD GEZET...totaan vandaag de dag! Hoe komt dit..omdat hij blindelings vertrouwen had in baasje en ik in hem Knipoog teamwork noem ik dat!

Ene niet iedereen wil zijn of haar paard uitbesteden aan een trainingstal, er is niets mooiers dan het zelf te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:35

Ik denk dat de trainingsstal ze het liefste heeft op een manier hoe ze er het prettigste mee kunnen werken.
Waarom zou je dat als eigenaar anders willen?
Is alleen maar fijn voor je paard.

En zelf zadelmak maken is mooi, als het toevallig lukt...
Je wilt niet weten hoeveel verkl*te paarden daar jaarlijks komen..omdat het toch even wat anders ging dan gehoopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:37

Ik wil haar zowiezo ook zelf gaan beleren, maar wel met begeleiding van die trainingstal. En voor zover ik weet hebben ze er geen problemen mee dat ik haar dingen leer. Vandaag heb ik haar bijvoorbeeld voor de eerste keer losgegooit in de bak.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:37

Om niets te doen hiertegen verpest je haar ngo meer Haha!. Ik zou 'm trouwens lekker in de wei laten staan, voetjes enz. kunnen vanaf 2 1/2 ook wel. Maar da's mijn mening!
Over het algemeen is het ook zo dat je de meest makkelijke paarden krijgt als je de eerste 2-3 jaar er niets mee doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:38

voor mij maakt angstig fijner omdat ik heel makkelijk een paard gerust stel, ergens hebben paarden heel veel vertrouwen in mij......

een brutaal paard moet ik slaan, en dat vind ik niet leuk....... doe ik liever niet.

Ik stel liever gerust, dan dat ik moet gaan corrigeren.

de paarden die het meest meewerken met het zadelmak, ruitermak en handmak maken zijn de paarden die het minst gewend zijn.

is een hele simpele theorie voor......... een paard gaat als 4 maand oud zijnde veulen de koppel in.......... en is dan nog lang niet handig genoeg, slim of sterk genoeg om de mens de baas te kunnen........... het paard groeit op met dat idee....... hij weet niet dat hij ondertussen sterker, slimmer en meer paard is geworden omdat hij niet zijn krachten heeft kunnen meten met het wezen mens.

Nu heb je een jaarling, in handen van iemand die het dier wel even op gaat voeden........ het dier op de verkeerde momenten op de verkeerde manier straft......... en zich daarnaast het hele erf over laat trekken door een paard dat door de jaren heen sterker wordt....... en in zijn kracht bevestigd wordt......

welke wil je liever???/

Ik weet het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:47

Sietske, mijn pony trok mij het hele erf over toen ik haar kreeg, ze heeft mijn hoefsmid het ziekenhuis in geslagen, en was doodsbenauwd voor mannen. Nu afgelopen weekend is ze verhuisd naar haar nieuwe stekkie, en wat was ik trots op mijn meisje. ze liep zo de trailer op en af, zonder om te draaien en gekke dingen te doen. Ze liep zo met mij langs de hengsten af om in haar nieuwe stalletje te gaan staan. De volgende dag is ze kudde ingegaan. Een voor haar vreemd persoon heeft haar erin gezet, ging allemaal prima. Ze voelt zich al helemaal thuis in de kudde, en is helemaal op haar plek. Morgen gaat ze daar voor het eerst naar de smid, na het incident is ze nog 2 keer bij de smid geweest. Een vuiltje aan de lucht. Ik laat haar nu dus met een gerust hart bekappen, zonder dat ik erbij moet zijn.

jou theorie klopt ook Kiwiko, maar wat als een paard nooit mensen in zijn leven heeft gehad, ook niet als veulen zijnde?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:51

KiWiKo schreef:
voor mij maakt angstig fijner omdat ik heel makkelijk een paard gerust stel, ergens hebben paarden heel veel vertrouwen in mij......

een brutaal paard moet ik slaan, en dat vind ik niet leuk....... doe ik liever niet.

Ik stel liever gerust, dan dat ik moet gaan corrigeren.

de paarden die het meest meewerken met het zadelmak, ruitermak en handmak maken zijn de paarden die het minst gewend zijn.

is een hele simpele theorie voor......... een paard gaat als 4 maand oud zijnde veulen de koppel in.......... en is dan nog lang niet handig genoeg, slim of sterk genoeg om de mens de baas te kunnen........... het paard groeit op met dat idee....... hij weet niet dat hij ondertussen sterker, slimmer en meer paard is geworden omdat hij niet zijn krachten heeft kunnen meten met het wezen mens.

Nu heb je een jaarling, in handen van iemand die het dier wel even op gaat voeden........ het dier op de verkeerde momenten op de verkeerde manier straft......... en zich daarnaast het hele erf over laat trekken door een paard dat door de jaren heen sterker wordt....... en in zijn kracht bevestigd wordt......

welke wil je liever???/

Ik weet het wel

vind de laatse alinea van jou erg delegerend naar mensen die een jaarling hebben en opvoeden en hem niet in de opfok hebben staan, wie weet zijn ze wel beter in het opvoeden dan jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:54

ik weet niet of je mij er mee bedoelt, Kiwiko, maar zoals eerder gezegd ieder zijn eigen manieren. Maar ik ben er van overtuigd dat ik heus wel een paard kan opvoeden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:56

dat kan niet anzjuhlaa Haha! Haha! een paard wordt altijd ergens geboren, en heeft dus altijd (normaal gesproken) met mensen te maken gehad Haha! Haha!

wat jij verteld is heel duidelijlk........... nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe dingen........ en dan hou je je als paard heel erg vast aan de enige houvast die je hebt...... het mens dat jij vertrouwd Haha! Haha!

@ SHERIF......... zal best dat er mensen beter zijn in opvoeden dan ik........... en waarschijnlijk zijn dat dan niet de jonkies die bij mij op stal staan om te corrigeren Haha!

eerlijk is braaf........ hoeveel mensen willen niet een jonkie zodat ze die naar hun hand willen zetten, die kunnen opvoeden zoals ze willen.......... en als dan blijkt dat die opvoeding niet werkt (en dat is helaas heel vaak zo) dat ze dan bij iemand zoals ik, in mijn lijn van werk, terecht komen......... en weet je wat ik het ergste vind....... ik vind het het ergste dat ik eerst zo een paard half het licht uit zijn ogen moet slaan om enigsinds weer iets van respect te krijgen van zo een dier.......... en geloof me dat is de meest nare kant van mijn werk

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:00

Ik heb zelf het liefst een iets angstig veulen wat neit veel contact met mensen heeft gehad, natuuriljk niet angstig door nare herrinneringen maar angstig doordat ze de mens niet kent..
Ik vind geruststellen ook gemakkelijker hierna is vertrouwen gemakkelijker enz..
als je een brutaal paard hebt, die moet je corrigeren, je paard ziet jou meer als iemand die de baas over hun wil zijn.. dus niet bepaald positief...
Ik heb geen ervaring met inrijden, maar ik kan me wel in het verhaal van Kiwiko

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:01

Nee Sherif, ze bedoeld het niet delegerend. Het is helaas iets wat steeds vaker voorkomt.

Een paard is per ongeluk verkeerd aanleren gaat sneller en vaak ongemerkt dan een paard iets goeds aanleren... en je hebt er heel wat kennis voor nodig omdat weer goed aan te leren! Bij paarden gaat het later wel om 600 kilo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:02

die van mij is geboren in de kudde, nooit in de hand geweest. Heeft wel eens mensen gezien maar verder niks. is gechipt en geent toen ik haar kocht. Daarvoor nooit. Had erg slechte hoeven, nog nooit een hoefsmid gezien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XICJ37J6

Tuurlijk trekt ze erg naar mij toe op dit moment. Maar omdat ik veel met haar doe wil toch nog niet zeggen dat ik haar meteen verpest?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:05

@ rensjuh dat bedoel ik .... liever een angstig paard om het onbekende........... een angstig paard voor het wezen mens, is een hele andere materie...... en heel, heel lastig te corrigeren..... ben je ook niet met een half jaartje mee klaar hoor

@anzulhlaa nee hoor, hoef je haar helemaal niet mee te verpesten........ er zijn zat bokkers waarvan ik denk dat ze een jaarling/tweejarige niet zullen verpesten......

mijn jaarling (zou ik het hebben) zet ik zo bij Rk neer, en ik weet dan dat ik een leuk paard terug krijg over twee jaar......

maar er zijn gewoon heel veel mensen die aan een jonkie beginnen en half niet weten waar ze nou werkelijk mee bezig zijn

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:07

Breeze hebben we als veulen op stal gehad. Toen kon hij netjes meelopen, voetjes geven en had hij respect voor je. Hij gaat lekker 3 jaar de opfok in, ziet heus wel mensen maar alleen ongecompliceerd.
Zo doen we het bij alle jonge beesten en nog nooit eentje gezien die daar slecht van werd.

Ik kan er niet bij met mn hoofd dat mensen serieus denken dat het slim is een veulen/jaarling/tweejarige bij zich te houden.