fietsen met pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: fietsen met pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:17

Ik deed het heel vaak met m´n vorige verzorgpony, een shet/welsh.
De eerste keer zette hij al geen stap verkeerd. Hij vond het prachtig.
Ik liet hem zelfs galopperen, ik op de weg en hij in de berm.
Eigenlijk behoorlijk gevaarlijk als ik er zo over nadenk Nagelbijten / Gniffelen

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:25

Met een paard die graag het meest dichtbijzijnde grassprietje telkens wil pakken en meer wil grazen dan naast de fiets hobbelen zou ik het je NIET aanraden Bloos.
Mijn vzpony dook ook altijd met wandelen enz. telkens naar de berm, dat is nu al een stuk minder geworden, maar ik zou het toch niet verstandig vinden om te gaan fietsen met haar.
En ook als je een best sterk paard heb. Zelf zou ik het niet snel doen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:46

Ik Fiets (Bijna) Elke Dag Met Mn Paardje.. Van De Wei Naar Stal En Dr Is OoK Nog Nooit Egt Iets Gebeurt Fzo..

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:39

ik heb een tijdje met mijn pony gefietst. maar ik vind het toch nogal gevaarlijk. Als je paard beslist om het op een loopje te zetten, kan je er niet veel tegen inbrengen. Je paard trekt je gewoon van je fiets. ik ben er niet zo voor een paard blijft een paard. Het is niet omdat er nog nooit iets is gebeurd, dat het niet meer kan gebeuren.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:34

Ik fiets veel met mijn pony's ernaast. Dat gaat echt super en ze lijken het ook leuk te vinden!
Met twee van onze pony's zou ik het nooit doen. Die zijn teveel in gras geinteresseerd en luisteren niet goed genoeg naar me ben ik bang. Als die besluiten dat ze rechtsafgaan dan doen ze dat ook, tot ik ingrijp maar dat gaat lastig op de fiets.
Verder vind ik het een supermanier om je pony te laten lopen, het heeft wel iets gezelligs Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:45

Ik neem mijn paardje soms met de scootmobiel mee om een stukje te wandelen. Hoofdstel om en gewoon doen. maar dan moet je pony wel goed verkeersmak zijn en niet overal de zenuwen van krijgen.

Begin desnoods met een stukje op stal te fietsen en kijk hoe hij reageert.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:51

Ik ga vaak met mijn twenter fietsen. Gaat super! Haha! Ik ben met haar begonnen toen ze jaarling was. Gewoon een hengstenketting eraan en huppekee.
Vroeger brachten we ook vaak paarden naar de wei naast de fiets. Heb zelfs nog wel eens 3 paarden tegelijk naar de wei gebracht. Bloos Ik geloof alleen niet dat ik dat nog eens zou doen.

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:15

ik doe het al een jaar of 2 met mijn shet die is 99.9% verkeersmak hij vind het geweldig maar omdat hij soms wel wat sterker is dan ik leuk vind, hij gaat harder als dat niet mag ofzo.. dan heb ik wel altijd een hoofdstel om.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:31

Ik fietste altijd met mijn pony als 2 jarige. Lekker veel rechtuit, maar je moet je paard wel eerst opvoeden (verkeersmak even vooral de ho leren) voordat je dit soort dingen doet.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:44

Ik fiets 1 keer in de week een rondje (3km) met me pony, dat gaat super! ze vind het meestal nog leuk ook..

Het een keer fout gegaan dat was toen ik een van de eerste keren met haar ging fietsen, ze zag wat wat schijnbaar levensgevaarlijk was. Ging rechtop staan en beukte zo mijn fiets om met haar kont.
Waardoor ik met een klap op de grond viel, waar zei weer van schrok en is keihard richting een drukke dijk gerent..
Ik ben toen met iemand in de auto mee gereden ze stond te grazen in iemands voortuin, ik stap uit en mevrouw rent zo weer terug Clown
De muts..

Daarna ben ik nooit meer alleen gaan fietsen, de laatste tijd doe ik het nog wellens Lachen

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:01

ik fiets zeker 1 keer in de week met een shet/welsh. Dit omdat hij anders veel te dik wordt en hij vindt het ook super leuk om te doen... zodra we andere mensen of paarden tegenkomen begint hij echt te showen...Ik heb het ooit in een gekke bui gedaan met die pony, en dat ging keigoed, maar als je het niet zeker weet, neem dan iemand mee (achterop ofzo) die de pony in de gaten houdt, en evt. met een zweepje erachter dat hij netjes door blijft lopen. dan moet het wel goed komen. En als je het niet vertrouwd kun je altijd stoppen en even een stukje naast de fiets lopen en als de pony wat rustiger wordt, weer proberen op te stappen. sukkes ermee

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:25

ik heb het mijn Tinkertje ook aangeleerd(Nou ik hoefde hem niks te leren hij liep wel mee)
Ik vind het wel makkelijk en er is daar tocg geen verkeer(het is gewoon op het erf)
Maar ik vind het ook heel gevaarlijk.En je moet het zeker niet met een paard doen waarvan je weet dat die wel eens de andere kant opschiet.(Elk paard doet dat wel eens!!)
Maar heel de paardensport is gevaarlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:16

De eerste ponie die we kochten heel lang geleden die werd met de trailer gebracht. Toen we de ponie van mijn zus kochten, een onervaren jonge welsh, waren we in de veronderstelling dat ze ook met de trailer gebracht werd omdat de eigenaren 30 km verderop woonde aan de overkant van de Maas.

We waren toen ook erg verbaasd dat we een fiets met 2 oude mannetjes aan zagen komen met Tanja aan een touwtje ernaast. Clown De broers bleken geen rijbewijs te hebben en waren maar gaan fietsen. Langs de provinciale weg en over de veerpont. De oudste op de fiets, de jongste broer achterop met de pony in de hand. Haha! . na haar afgeleverd te hebben zijn ze zo ook weer vrolijk naar huis gefietst. Cool

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:34

Wooooooow !! Party!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:31

Wij vielen ook zowat stijl achterover. maar ja zo deden ze het al 50 jaar was hun commentaar.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:42

ik doe zo al mijn paarden naar de grote weide Lachen van 1.13 hoog tot 1.60. geen problemen mee tot nu toe... wel altijd je paard goed int oog houden zodat je meteen mee remt als hij ff schrikt ofzo.

de mijnen luisteren wel allemaal keurig op steomcommando en gaan dus geen loopje met mij nemen

en tegen dat ik aan het derde paard zit gaat dat zo van 'pfff trek mij is ff joh, ben het fietsen beu' en dan hou ik vast op de hals en trekt ie me mee Haha!
gaat perfect want ze draaien ook mee als ik draai enz

wat ik ook vaak doe is op het ene paard zitten en de andere aan de lijn meenemen Haha!, maar das vooral om mijn kleine pruts nog eens te kunnen meenemen op wandeling

edit: nu herinner ik me wel dat mijn kleine pony vroeger wel is de neiging had op mijn bagagedrager te willen springen, maar das over nu Clown

katrien_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:46

ik zou het niet doen ... ik vind het maar gevaarlijk .
het is trouwens ook verboden ... als de politie je ziet krijg je een boete.

gr katrien

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:29

Nee hoor het mag gewoon. Je mag een lastdier aan de fiets meenemen. Als je je maar aan de verkeersregels houdt.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:32

ik heb mijn oude erzorgpony ook altijd aan de fiets meegenomen.
tijdje terug geprobeerd met mijn haflinger, dus niet Clown ben toen bijna de sloot in beland, ze d8 eventjes gras te kunnen eten Clown muts

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:50

Ik fiets dus met mn eige knollie.. En met hem gaat t gewoon omdat hij verkeersmak is maar ik kan best begrijpen dat als je paard niet verkeersmak is of je van je fiets aftrekt dat je dan liever gaat lopen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:57

Ik vind het levensgevaarlijk, niet alleen voor de pony en degene die ermee fietst maar ook voor het overige verkeer.
Bovendien ben ik, hier in België, niet verzekerd als ik met een paard of pony fiets. De reden? Je hebt over zowel de pony als de fiets geen volledige controle èn je kunt de verkeersregels niet toepassen. (voorbeeld: Hoe steek je je hand uit als je afslaat?)

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:00

Rupsje schreef:
Ik vind fietsen met je pony levensgevaarlijk...
Stel dat hij schrikt? Dan wordt jij van je fiets gerukt, waar je pony nog eens van kan schrikken, misschien vliegt je pony de weg wel op, en jij houdt hem dan niet meer tegen hoor! Of je slipt met je fiets? En je botst tegen je pony aan? Wat als je pony naar opzij schiet en over jou heen dendert? Op je fiets ben je veel minder stevig dan als je gewoon met beide benen op de grond staat!

Nee hoor, mij krijg je niet op een fiets als ik een pony mee moet nemen... Sigaar

Ik ben het hier echt helemaal mee eens!
Had het niet anders kunnen verwoorden.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:05

Ik doe het ook altijd.. is een goede afwisseling voor de ponys..
ik ga zelfs met hem crossen aan de fiets... oke das idd wel gevaarlijk...
maarja.. als jij vertrouwen in je pony hebt... tsja is je eigen keus..
Ik ben ook wel eens met fiets en al in de drek geflikkerd omdat men shet me de berm in trok... maar dat doet ie dan ook geen 2x!!!
Hij weet donders goed wat ie wel en niet mag..
En ik vind het een hele goede manier om commando's te leren... Handig als voorbereiding voor het mennen...
Dus als ik dan naar me vzpaarden ga, huppaa freddie mee aan de fiets.. heeft die zijn beweging ook weer gehad!

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:52

is niet verboden hoor..
hij/zij moet goed verkeersmak zijn en zeker naar jou stem luisteren!
ik 'oefen' altijd eerst bij ons op pad, dan de weg op.
ernaast gevaarlijker dan erop? hmm, verschilt per paard, de een kun je beter op zitten, de ander houd je beter als je er naast loop(/fiets). volgensmij schrikken ze niet sneller als je er naast fiets, dan als je er op rijdt.. je hebt toch gewoon volledige controle (als het goed is)?
ik fiets ook wel eens met mn paardies.. hoogte maakt niets uit.. Knipoog
ik raad wel aan een (oudere) fiets te nemen zonder uitstekende dingen enz. waar je touw achter kan blijven haken. zelf fiets ik liever met handrem, ben dat gewend, en als ik moet remmen met mn trappers raak ik mn evenwicht sneller kwijt Clown
ik op de weg, paard in de berm of (als er veel ruimte is,) op de weg.
en wel altijd uitkijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:18

En hoe steek jij je hand dan uit als je linksaf wilt? Laat je dan je stuur los of hou jij touw en stuur in één hand?
Richting aangeven is, ook op de fiets, nog steeds verplicht.