Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Probleem: bekappen onmogelijk, shire ruin jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:34

Armaris, niet zuigen. Avanoort heeft aangegeven niet met je in discussie te willen, laat het daar dan ook bij.

Overigens kan ik wel een reden bedenken:
Je suggereert dat join up eigenlijk niet moet worden geprobeerd, slechts als laatste redmiddel. Je suggereert dat join up wreed is. Je legt niet uit waarom, en het staat in schril contrast met het feit dat de halve wereld Monty Roberts en join up hebben verheven tot 'de ultieme waarheid/methode'. Waarbij ik met genoegen in het midden wil laten of dat al dan niet terecht is, want daar gaat het even niet over.

Voeg daarbij het feit dat de TS in jubelstemming was, dat die door jouw zo verguisde join up het probleem heeft opgelost, en je kun je voorstellen waar haar irritatie vandaan komt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:41

Ibbel schreef:
Armaris, niet zuigen. Avanoort heeft aangegeven niet met je in discussie te willen, laat het daar dan ook bij.

Overigens kan ik wel een reden bedenken:
Je suggereert dat join up eigenlijk niet moet worden geprobeerd, slechts als laatste redmiddel. Je suggereert dat join up wreed is. Je legt niet uit waarom, en het staat in schril contrast met het feit dat de halve wereld Monty Roberts en join up hebben verheven tot 'de ultieme waarheid/methode'. Waarbij ik met genoegen in het midden wil laten of dat al dan niet terecht is, want daar gaat het even niet over.

Voeg daarbij het feit dat de TS in jubelstemming was, dat die door jouw zo verguisde join up het probleem heeft opgelost, en je kun je voorstellen waar haar irritatie vandaan komt.

Beste Ibbel,

Ik reageer even .Ik probeer je niet aan te vallen maar over een paar puntjes ben ik het niet eens.
Als je vind dat het niet past,mag je het van mij gerust verplaatsen
Je weet mijn mening over de Join Up,echter heb ik wel uitgelegd waarom ik ertegen ben(het paard krijgt een psychische klap).Bovendien duld ik ook niet dat men naar mij toe zegt dat ik topics lig te verzieken en dus vraag ik om uitleg,niets mis mee toch?.Ik dacht dat dit niet getolereert werd?Blijkt dus wel zo te zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:04

Je hebt pas in een latere post uitgelegd waarom je tegen join up bent, niet in je post waar TS tegen ageerde. Zij reageerde fel, maar jij kwam ook bot binnen. In zo'n geval, als het bij wijze van spreke 1-1 staat, doet het modteam niets. We zouden wel aan de gang kunnen blijven, in zulke gevallen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:26

Haha...ik dacht dat ik degene was die ieder join-up topic kwam verzieken, blijkt een ander die positie van me al te hebben overgenomen Haha!

Ik ga gedeeltelijk met Armaris mee...ik vind de join-up de weg van de minste weerstand, maar helaas soms niet onvermijdelijk. Als je echt met een varken te maken hebt die zich anders niet laat benaderen, is de join-up de enige optie. Laat hem maar dat psychische pak rammel krijgen, veel beter dat menselijke slachtoffers. Als het eenmalig is en de TS andere manieren weet of kan leren om de baas te blijven, waarom niet? Ik heb eerder een probleem met het toepassen van de join-up bij brave manegepaarden en bij shetjes (en dan meerdere keren in de week) dan het toepassen van de join-up bij paarden die anders echt niet te benaderen zijn....(of waarvan de eigenaren de quick fixes zoeken Lips are sealed)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 08:44

Een topic is bedoelt is voor advies en ideeen uitwisselen, niet om elkaar af te zeiken.
En Cassidy, oordeel jij maar verder, ik trek me toch niets aan van je, zegt een eigenaar die een "quick fix" wou.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 08:47

You may lead a horse to water, but you cannot make him drink.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:27

Als in dit specifieke geval een join up de oplossing bleek te zijn, is dat dan niet 'the proof of the pudding' dat het in dit geval noodzakelijk was? Is in dit specifieke geval dat paard dan niet tóch 'gedwongen geweest te drinken'?

Ik begrijp de commotie niet. Het probleem is opgelost. De één vindt het gebruik van touwen dé oplossing, een ander vindt dát nou net 'paardje pesten' en bloedlink bij 500 kg 'jong geweld', de volgende vindt die join up het wreedste wat je een paard kunt aandoen, de ander blijkt hiermee het probleem (in ieder geval op dit moment) opgelost te hebben.

Kunnen jullie niet gewoon concluderen en respecteren dat wat voor één werkt voor de ander geen optie is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:13

Respect is ook zo,n woord maar de 1 gelooft hier in en de ander weer daar in, gelukkig maar dat niet iedereen hetzelfde is.Je doet wat denkt dat helpt en dat kan met dwang of heel rustig, je voelt zelf aan wat bij je paard past.Mijn ex pony werd als veulen aan een boom gebonden en er stonden 10 mensen om hem heen,en daar kwam de smit die zou het wel even doen.Ik heb daarna jaren nodig gehad om uit te vinden hoe zijn hoeven gedaan konden worden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:30

Ibbel schreef:
Als in dit specifieke geval een join up de oplossing bleek te zijn, is dat dan niet 'the proof of the pudding' dat het in dit geval noodzakelijk was? Is in dit specifieke geval dat paard dan niet tóch 'gedwongen geweest te drinken'?

Ik begrijp de commotie niet. Het probleem is opgelost. De één vindt het gebruik van touwen dé oplossing, een ander vindt dát nou net 'paardje pesten' en bloedlink bij 500 kg 'jong geweld', de volgende vindt die join up het wreedste wat je een paard kunt aandoen, de ander blijkt hiermee het probleem (in ieder geval op dit moment) opgelost te hebben.

Kunnen jullie niet gewoon concluderen en respecteren dat wat voor één werkt voor de ander geen optie is?

Wat er bij mij niet door de beugel gaat is dat de TS alleen maar de Join Up wou uitproberen en geen andere methodes,die zij dus als "levensgevaarlijk" beschouwde.Moet men,als eigenaar,niet openstaan voor andere alternatieven?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:15

@armaris.
Dit is echt de laatste keer dat ik het je geduldig wil uitleggen.
Als een paard levensgevaarlijk wordt tijdens een poging om benen op te tillen, dus zonder bekappen, slechts alleen benen optillen, dan heeft een methode als met touwen alleen zin als je levensmoe bent.
Ik ga niet riskeren dat ik een knal krijg en eronder kom met alle gevolgen van dien, ook niet bij mijn eigen paard.

Wat bij het ene paard werkt, werkt nu eenmaal bij de andere niet.
En deze meneer voelde zich heel wat, jij dicht bij mijn benen, dan geef ik jou een knal.
Dit is een opvoedkundig probleem, het probleem zit em verder dan alleen niet de benen optillen.

Ja men moet openstaan voor andere methode's, maar men moet deze ook serieus overwegen, is het wel veilig, is dit het beste in belang voor het paard en eigenaar etc.
Ik heb nooit gezegd dat ik de bovengenoemde methode's levensgevaarlijk vindt, ik heb gezegd dat ik denk dat deze methode's in onze situatie levensgevaarlijk kunnen uitpakken, en nogmaals, ik ga niet onnodig risico lopen, voor mij niet en ook niet voor het paard.
Maar ook zoals in ons geval, het paard moest echt heel dringend bekapt worden, het was niet verantwoordt om het paard zo langer te laten doorlopen.
Dus dan heb je ook te maken met tijdsdruk, het moet spoedig gebeuren.
Daarom overwoog ik ook het paard te sederen.

Gelukkig is het niet nodig geweest, ik maak liever geen gebruik van deze middelen.
Ik heb de juiste keuze gemaakt, het paard ziet mij nu als leider en tilt voor mij zijn benen op. Het is belangrijk dat ik vanuit deze positie verder met hem werk.

De term "niet door de beugel kunnen" is wel een heel overdreven zin, "niet door de beugel kunnen" vindt ik iemand zijn geluk niet gunnen en zoals hierboven als gezegd "onnodig een join up bij manegepaarden/pony's en shetlanders doen".

En verder, ik heb mijn doel gehaald, ik ben er trots op dat ik 600 kg zover heb gekregen om zonder enige dwang, vrijwillig zijn voeten voor mij op te tillen en toe te laten dat deze bekapt werden.

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:12

kan iemand mij uitleggen wat er wreed is aan een join up?
Waarom krijgt een paard daar een psychische klap van?
ik dacht dat het juist altijd zo paard vriendelijk was?
mag ook per pb omdat dit eigenlijk offtopic is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:17

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:35

avanoort schreef:
@armaris......

Ik ken je hele uitleg nu al wel.Maar dat is geen antwoord op mijn vraag

Armaris schreef:
Beste Avanoort,

Ik zou heel graag hebben dat je me nog eens even uitlegt waarom ik een topic kom verzieken?Ik geef alleen advies,als jij het daar niet mee eens bent is dat jouw probleem,niet het mijne

Dat is mijn vraag

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:45

Armaris, dit regel je verder maar per PB.
TS heeft haar proleem opgelost, wie meer wil weten over join up en de voors en tegens kan zich voegen in het naturals subforum.

Dit topic gaat op slot wegens verregaande off topic discussie die hier niet thuishoort.