probleem met paard naar wei brengen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ieleoor

Re: probleem met paard naar wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 11:04

Ulfeino schreef:
Nadat mijn paard op mijn knie ging staan zou een vriendin hem wel even op de trailer zetten.
Zij hebben thuis veel meer paarden ook jonge paarden en hengsten dus niet onervaren, ze is de helft zwaarder dan ik en ze had hem stevig bij het halster vast.
Maar ook haar sleurde hij mee naar rechts, wat een rotzak riep ze!
Hij is maar 1.62 maar als bijna 600 kilo een andere weg kiest dan moet je van goede huize komen om het te winnen.
Geloof me hij is niet verkeerd, maar hij had ontdekt dat hij dit kon flikken en daar maakte hij gebruik van.

Hard aanpakken helpt idd niet was ik ook al achter, het enige wat je ermee bereikt is dat je paard je helemaal niet meer wil volgen en alleen maar bij je vandaan wil.
Door zo'n halster of ketting te gebruiken veroorzaken ze door hun gedrag zelf ongemak en niet jij, een paard heeft snel genoeg in de gaten dat het bij jou in de buurt een stuk aangenamer is dan wanneer het zich misdraagt, helemaal wanneer je hem wanneer hij toegeeft beloond met een aai, woorden en een brokje.

Heb je ook meer te vertellen als je haar met het hoofdstel om naar de wei brengt?
Dan ging het met de mijne wel wat beter alleen was ik van mening dat je je paard ook gewoon aan het halster mee moet kunnen nemen.
De paarden waar ik langs moet zijn van de buren, kan moeilijk van hun verlangen dat ze hun paarden in een andere wei zetten omdat ik er langs moet.

met hoofdstel gaat het idd veel beter,maar net zoals jij zegt ,het moet gewoon ook met halster om kunnen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:20

Ik neem liever geen hoofdstel voor dat soort dingen, dan werk ik liever met druk rondom de neus. Het bit is voor het werk, niet voor het leiden. Zeker met jonge paarden vind ik het geen goed idee, ik heb liever dat ze met vertrouwen naar een bit kijken.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 11:49

poes schreef:
Ik neem liever geen hoofdstel voor dat soort dingen, dan werk ik liever met druk rondom de neus. Het bit is voor het werk, niet voor het leiden. Zeker met jonge paarden vind ik het geen goed idee, ik heb liever dat ze met vertrouwen naar een bit kijken.

ja dat vind ik ook wel ,maar je probeert wel eens wat,want om nou elke keer maar te moeten wachten totdat er iemand is die met je mee wil lopen,is ook weer wat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:32

Tuurlijk, dat begrijp ik best.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 13:08

Afbeeldingdit is haar trouwens ;het krengetje haha.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:14

Mooi paard, zit er gezond uit.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 13:19

ja ze is wel erg aangekomen sinds ze bij ons staat ,maar dat mocht ook wel .hoewel ze nu weer iets is afgevallen ,precies goed nu .dank je

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:15

Ga terug naar de basis van het leiden. Leer het dier (op een andere route dan naar de weide) super op commando, netjes naast je, halt te houden. Dit is slechts te leren door super consequent te zijn. Als ze op het 1e commando halt houdt, dan uitbundig belonen, evt. met iets lekkers. Hierdoor zal het paard meer op jou gericht raken, beter op jou letten. Zodra het super gaat op alle andere routes, dan hetzelfde doen naar de weide toe.

Mijn 2-jarige deed het ook toen ik haar net had. Ik heb het zo gedaan en nu staat ze op commando keurig stil naast me. Ze loopt nog steeds wel heel vlot richting weiland, maar zodra ze voor me uitkomt, zet ik haar stil. Ik heb haar ook het commando 'achter' geleerd. Als ze naar mijn zin toch nog wat dramt, dan laat ik haar vanuit stilstand eerst enkele pasjes achteruit gaan. Bij mij werkt het super. Probleem opgelost!

Succes,

Soma