Ongelooflijk, meer mensen ervaring...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samjam

Re: Ongelooflijk, meer mensen ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 18:53

nickyu schreef:
Cassidy schreef:
Op het moment dat je meer gaat vragen, gaat de bouw van het paard ook meespelen. Het kan dus best zijn dat hij pijn had, dat bepaalde dingen niet lukken omdat hij de bouw of het gestel er niet voor heeft. Dan is het niet eerlijk om door te blijven pushen. Je vraagt toch ook niet aan een bodybuilder om een driedubbele flikflak te draaien? Daar heeft hij de bouw niet voor, en zo lenig zal hij ook nooit worden.

voor het eerst dat ik denk hey ratng systeem(die dus ondertussen al ruime tijd weg is)
..vind dit een hele goede en gaat hem onthouden Vork

Ik ben bovenstaande quote van Cassidy ook zo eens!!! Maakt veel duidelijk en zo logisch.....

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:54

Hartelijk gefeliciteerd met je dochter en ook met je fijne relatie met je paard.
Dat jullie nog vele ritten samen mogen maken.

samjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 20:54

gesina schreef:
Hartelijk gefeliciteerd met je dochter en ook met je fijne relatie met je paard.
Dat jullie nog vele ritten samen mogen maken.

Heeel hartelijk dank gesina!! Ik ben ook zeeeer rijk mens met al dit moois in mijn leven!!!

Fijne avond Lachen

samjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 21:00

foxy80 schreef:
hi grappig, zie dat dit oude topic weer actueel is en dat ik ondertussen zelf zo' n dier heb
mijn merrie bleek bij haar laatste baasje verkocht te zijn wegens: niet sporen! Ze durfde er ook helemaal niet meer op!

Terwijl Candy hier geen voet verkeerd zet... Anders had ik haar nooit gekocht, ben ook ontzettende angsthaas na een val.

heb je verhaal net in dat andere topic gelezen.....Mooi he dat het dan bij jou wel kan klikken!!! Hoe bijzonder is dat, ach paarden zijn mss echt wel de spiegels van je ziel.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:23

Mijn haf was volgens de vorige eigenaar een levensgevaarlijke haflinger. Op de manege had iedereen er al eens naast gelegen die er ooit opgeklommen was. Ik ging haar samen met mijn zus als beginner rijden en het ging perfect. Tot we dressuur prive lessen gingen nemen en meer gingen vragen. Ik ben toen met haar terug naar de basi gegaan en ben me meer gaan bezighouden met buitenrijden enzo wat wij beiden leuker vinden. Een hele brave sul is het nooit geweest, maar wel een paard wat op mij paste, met haar in buurt overkomt mij niks, dat vertrouwen heb ik in haar. Oftewel, met beleid is van ieder paard een goed rijpaard te maken en te houden. Het niet brave uitte zich overigens als iemand erop klom met de woorden kom eens hier met dat paard dan laat ik wel eens zien hoe ze lopen moet, helaas maar dat accepteerde ze niet, allen haar baasje ik dus mocht haar moeilijke dingen vragen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:52

'mijn' noob is ook zo'n paard. Hij was als 3-jarige aangekocht door mijn istructrice als zeer talentvol paard. Hij is ingereden en ze heeft hem een jaar lang met veel plezier kunnen rijden. Daarna is hij in de sloot beland en begon de ellende. Hij steigerde, galloppeerde achteruit en zat soms als een hond op zijn kont in de stal of in het land en kon dan niet meer overeind.
na veel onderzoeken kwam daar de diagnose 'kissing spines'. Inmiddels had mijn instructrice toch de juiste manier van rijden weten te vinden en is ze tot de m2 gekomen. Toen begon de ellende weer. Ze heeft besloten te stoppen met hem, omdat het naar het dier niet eerlijk toe is meer te vragen dan het aankan. Bovendien zorgde het ook weer voor gevaarlijke situaties.
inmiddels rij ik al weer 3 jaar met veel plezier op dit 'gevaarlijke' dier. Ik vraag veel minder van hem en laat hem meer zijn eigen weg zoeken. We starten voorzichtig af en toe een wedstrijdje, maar omdat dat geen 'moeten' is, gaat dit heel plezierig en op zijn tempo.

hij doet het prima, zo goed zelfs dat we hem langzamerhand weer aan het bijschaven zijn in de M/Z oefeningen....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:15

Mijn beide paarden zijn echt super lief, maar met zadel op niet de braafste.

Mijn kwpn-er gooit binnen een half uur iedereen eraf, hij verzint wel iets maar eraf zul je......ik heb hem nu ruim 12 jr en ben er in totaal 0 keer vanaf gevallen.
Ik ben geen bijzonder goede ruiter en doe eigenlijk ook niks bijzonders, hij heeft duidelijk een 'klik' met mij en na al die jaren ik ook met hem, hij had dit alleen sneller door dan ik.

M'n haflinger is een echte dondersteen onder het zadel, ik kocht dr 3 jr geleden van iemand die er in een paar maanden tijd ruim 50 keer vanaf gevallen was (ze heeft de tel niet meer bijgehouden). Hetzelfde afgezaagde verhaaltje als hierboven ik ben er nog niet afgemieterd. (en een rodeoheld ben ik al helemaal niet met mn reuma lijfje).
Moet eerlijk zeggen dat ze na 3 jr zover is dat ze ook een ander accepteerd, mijn bijrijdster bijvoorbeeld kan erg veel met dr.

Geen rijtechnisch wonder en ook niet iemand die de sterren van de hemel rijd, maar ik ben ten alle tijden eerlijk/consequent en duidelijk, daarnaast ga ik voor de 100% als ik een paard voor mezelf koop, ik moet er wel een goed gevoel bij hebben.
In de praktijk kiest het paard vaak de eigenaar en dat zijn/worden de beste combinaties.

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:51

Waarschijnlijk is er veel te veel van hem gevraagd waardoor hij in verzet kwam. Het niveau was te hoog voor hem gegrepen en daardoor raakte hij onzeker en kwam hij in verzet, het is wel degelijk bekend bij een paard dat wanneer ze het niet meer trekken protest verzet en andere "ondeugden"naar voren komen, jullie vragen niet zoveel van hem en hij kan dit bij benen en voelt zich hier prettig bij dus vooral doorgaan en wederzijds vertrouwen en respect opbouwen, wel vreemd trouwens dat dit bij de verkoop niet vernoemd is zo worden we allemaal wel eens belazerd helaas..

sevigny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:30

essti schreef:
Waarschijnlijk is er veel te veel van hem gevraagd waardoor hij in verzet kwam. Het niveau was te hoog voor hem gegrepen en daardoor raakte hij onzeker en kwam hij in verzet, het is wel degelijk bekend bij een paard dat wanneer ze het niet meer trekken protest verzet en andere "ondeugden"naar voren komen, jullie vragen niet zoveel van hem en hij kan dit bij benen en voelt zich hier prettig bij dus vooral doorgaan en wederzijds vertrouwen en respect opbouwen, wel vreemd trouwens dat dit bij de verkoop niet vernoemd is zo worden we allemaal wel eens belazerd helaas..

Ben het helemaal eens.....
Hij is gewoon supergevoelig! Voor "straf" maar ook voor complimenten! Als je hem beloont, voel je hem onder je groeien en doet hij nog meer je best voor je. Erg mooi hoe dat bij paarden werkt, hoef ook alleen maar streng zijn naam te noemen als hij ondeugend is, dan dimt hij meteen in. Hij was gewoon onzeker, nu is hij het paard wat overal langs loopt buiten, zelfs als 2 voorgangers het echt te eng vinden dan loopt hij er daarna toch langs!!! Ben heel trots op hem, respecteer hem en vertrouw hem. Ik geef hem ook het vertrouwen d.m.v. lang teugeltje buiten, op eigen benen lopen, veel buiten rijden, ontspanning voor allebei, 3 keer in de week dressuur, pas aan het werk zetten als ik voel dat hij ontspannen is. Krijg via hyves ook berichtjes van meiden die hem van vroeger kennen en op hem hebben gereden ( het lijken me ook geen meiden die heeeel veel van hem vragen) maar zij vinden het ongelooflijk dat hij met mij buiten rijdt. Hij was daar al in de buitenbak niet te hanteren. Ach ik ben gewoon superblij en hij zit goed in zijn vel and that's what counts Lachen

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:34

Mijn paard was bij zijn vorige eigenaresse staatsgevaarlijk. Ze kon er niet meer op. Ik heb hem nu 7 jaar en doe er alles mee. Hij is nog niet altijd braaf en is temperamentvol. Maar we hebben veel lol samen.
Uiteindelijk bleek ook dat hij zwaar is mishandeld. Dus was geen wonder dat ie staatsgevaarlijk bij haar was.
Hij heeft de littekens letterlijk op de botten in zijn lijf staan. DA zei dat ik maar niet moest stilstaan bij vragen hoe dit was gebeurd omdat je niet vrolijker zou worden van het antwoord. Hij zei letterlijk: je wilt het niet weten want dan breekt je hart. Hij heeft het heel zwaar gehad dat is duidelijk maar hij heeft het nu goed...denk daar maar aan.

Maar goed lekker genieten van je paard hoor!!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:06

Bij mijn paard is er ook een keer iets soortgelijks gebeurt. Mijn ventje is normaal nog te lui om in verzet te komen, behalve als je hem beledigt. Ik kreeg toen een nieuwe instuctrice, gediplomeerd en al, ze gaat er op zitten en ik sta tot mijn stomme verbazing naar een rodeoshow te kijken. Ik kende mijn eigen paard niet meer terug.
Toen ik er eenmaal weer zelf op zat was hij weer de braafheid zelve. Later kreeg ik ook in de gaten dat van de 7 paarden die ze reed er 5 op kalmeringsmiddelen stonden. De oorzaak was voor mij dus meteen duidelijk, het lag aan haar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:51

blijkbaar heeft paardlief het prima naar zijn zin bij jullie en is ie graag met jullie aan het werk Lachen
en schijnbaar had ie het heel wat minder naar zijn zin bij vorige eigenaresse...

gewoon lekker van genieten

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:26

Je moet echt niej alles geloven wat zei zeggen. Bij mijn paard was het precies andersom. Hij zou noooooooooooooit bokken, steigeren, schrikken, wegrennen ed... We hebben hem nu ruim 3 maanden en hij schrikt van de meest kleine dingetjus (poes, eigen schaduw een deur(die hij elke dag ziet, maar nu opeens toch wel heel eng is Clown ) enzovoorts.) Bokken heeft ie ook al vaker gedaan. (nu zo'n 5 keer, niet dat dat veel is ofzo, maar hij doet het wel!) M'n moeder (rijd ook op hem) durft hem alleen in de les te rijden en verder niet alleen omdat hij zo schrikkerig is. Ach gut Ik heb er verder niet zon probleem mee hoor. Koe Hij zou ook helemaal bomproof zijn. (volgens mij zijn alleen politie paarden dat..) Ja, hij reageert niet op verkeer enzo, maar dan zo'n eng musje die fluit.... Bloos Egt heel raar hoor. Maar verder is hij heel lief, dus we gaan gewoon met hem verder en misschien wat schriktrainingen doen... Haha!

miisXmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:58

is wel vaker zo..

Zo is het ongeveer ook met mijn kwpn merrie.

Ze is heel eenkennig .

En in het begin ging ze er ook met mij vandoor.
En toen had ik haar aardig onder controle .
Reed me vader er western mee .
Ging ze er de hele tijd ingalop vandoor.

Me vader ging na een half jaar er op om haar ff uit testapen want hij wouw weer na zijn operatie beginnen met rijden op haar ging ze er weer steeds vandoor.

Iemand anders er op ging ze er ook vandoor en hij die er op reed toen was een zz ruiter.
Ik er op rustig..

en ik rij m1 + wp nix ana de hand iemand anders er op is het een jockey paard!

zidalgohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:23

Tja toen wij op een zondag voor Zidalgo gingen kijken waren we alle vier verliefd (pa,ma,ikke en mijn instructrice).
Pony Donderdags naar huis gehaald en eigenlijk al gelijk superbraaf.
Wel bang en er regelmatig tussenuit galopperen en dan nog lekker een bokkie geven,waardoor ik er echt veel afgevallen ben Duivel (hihi beetje mijn eigen schuld omdat ik lekker altijd vooroverzat ipv op mijn kont:9
Nu regelmatig in de les en privelessen.
Hij is superbraaf en een stuk relaxer.
Zijn zelfs al naar het bos geweest met de les,en heb gisteren priveles gehad in de buitenbak.
Toen kreeg ik op een gegeven moment een mailtje van de oude eigenaars en wat bleek,zij hebben de pony 8 weken gehad en konden er niets mee.
Hij wilde alleen maar steigeren en rennen.
Hun hadden hem gekocht voor haar en haar zoontje en de moeder durfde er zelf niet op laat staan haar zoontje.
Ik heb dit mailtje met open mond en tranen in mijn ogen gelezen en dacht is dit de zelfde pony waar wij over praten.
Vond het voor hun heel zielig want je koop een paard/pony om je leven mee te delen en niet op 2 maanden verder weer weg te doen.
Nu hebben ze gezegd dat ze in de meivakantie langskomen om naar zidalgo te kijken dus ben benieuwd hoe hij dan reageerd.
Dus ik denk ook dat Die KLIK er moet zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:03

Citaat:
Het is wel apart, wat freespirit zei, het kan inderdaad wel eraan liggen dat jij anders met het beestje omgaat. En een Deurnepapiertje zegt echt niet alles over een ruiten hoor.
]

Om hier even op terug te komen, ja mijn paard heeft een flink karakter. Maar zij zou wel op hem weg kunnen rijden zei ze..Ze stapt op, BAM die sporen erin terwijl ik nog zei doe dingen met beleid! En ze stapte na 2 rondjes af omdat hij gevaarlijk zou zijn Ach gut .

Maar soms is het ook zo als je dingen niet weet, dat je een paard anders behandeld. Het paard wat ik hiervoor had, was blijkbaar al vanaf zijn 3de jaar niet meer achter bekapt omdat ze alles en iedereen door de tent sloeg. Ik heb meteen vanaf het begin die voeten gepakt en er eigenlijk nooit problemen mee gehad. De stalhouder kwam erbij, zijn ogen vielen uit zijn hoofd en het eerste wat hij deed was een smid bellen Haha! . Gewoon puur omdat ik niet wist dat ze dat gedaan had, had ik de mentaliteit van kom paardje geef je voet eens. Ik benaderde haar rustig, vriendelijk en zonder angst. No problemo, paard is vanaf dat moment gewoon weer naar de smid geweest. Ook nog wel een leuk detail, de smid kwam en twijfelde er niet over om die hoeven op te pakken ( voor geen 1000 euro). Ik heb ze opgepakt overgegeven, en ook hij heeft er nooit meer problemen meegehad. Eind goed al goed Knipoog