slechte ervaringen met castreren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:02

ikke20 schreef:
ik wou mijn hengst ook gewoo hengst laten maar sinds een par maanden werd hij gevaarlijk.als hij bij mn merrie wegging of bij andere paarden om teg aan wandelen stijgerde hij draaide over me heen trappen en lopen kende hij niet meer. onder het zadel ook onder het zadel lukt het nou wel. maar aan de hand niet egt ook is hij de laatte week ook weer erg lief mar hij wordt dinsdag gecastereerd. kan hij darna teminste samen met mn merrie de wei op. kan hij naar een andere stal waar ie groot weiland heeft en mooie stal. en ik kan hem dan ook op wedstrijd gaan uitbrengen dat mag i nou neit omdat iknog geen l2 met winst heb. ban aan de ene kant wel blij dat ik het laat doen heb der al maanden over zitten twijfelen maar aan de andere kant toch bang dat het verkeerd uitpakt. ben heel benieuwd. hij wordt wel in de kliniek gedaan en moet ook 3 dagen blijven. kliniek doet het niet in de wei.

mijn paard is nou bijna 5 weken geleden gedaan. het is dan een fries maar vind dat de aktiviteit uit hem is verdwenen normaal liep hij de hele dag te renne springen spelen enz. maar nu doet hij totaal geen moeite meer voor. hij is een stuk rustigere.wel is hij niet zo bijterig meer. maar als ik het achteraf bekijk had ik hem liever hengst gehouden.

Jonne
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-09-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:52

Bij ons staat er een shetlandertje op het land die was eerst hengst (oh, toch wel Knipoog ) Maar omdat er ene merrie bij stond en wij heb dus niet meer normaal konden pakken en als we in de buurt kwamen ging hij trappen en andere paarden trapte hij ook helemaal in elkaar. Toen heeft de eigenaresse hem laten castreren en heeft hij ongeveer een maand niet op dat land gestaan. Toen hioj er weer opging was die andere merrie inmiddels weer weg dus ging het een tijdje goed. Nu staat er weer en merrie bij en hij doet net zo irritand als ie was, schoppen naar mensen & paarden.
Dus veel heeft het niet geholpen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:17

Castreren is niet het wondermiddel dat een slechte opvoeding wegpoetst. Trappen naar andere paarden is dominantie, trappen naar mensen gebrek aan respect. En dat moet je anders gaan oplossingen dan simpelweg castreren.

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:13

@ikke20, wat jammer, dat bijten is meestal wel af te leren.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:29

Vind het altijd opvallend dat de meeste mensen die hun paard hengst willen houden, praten over een beest van nog maar rond de 2 jaar. Dan is er idd nog geen sprake van hengstengedrag, op die leeftijd kun je daar nog amper over oordelen. Meestal komt echt hengstengedrag bij mijn weten pas bij een jaar of 4?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:40

Met vier of later, of idd met een jaar of 3, als ze op vroege leeftijd al hebben mogen dekken, en ze de basisopvoeding voor die tijd nog niet goed onder de leden hadden zitten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-07-06 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:44

Ja dat is zeker weten zo, maar toch heb je er al vroege bij.
Maar er zijn ook mensen die wel weten hoe ze 2 jaar later kunnen zijn en daar goed weten mee om te gaan en die hun hengst goed kunnen opvoeden op de juiste manier.
Je hebt natuurlijk ook mensen die er te makkelijk over denken en geen aankomende problemen voor ogen zien.

Je hebt wel gelijk er zijn vele die er TE gemakkelijk over denken, maar ook vele die weten waar ze mee bezig zijn, vind ik.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:47

ik vind dat je een hengst pas moet laten castreren als het ECHT nodig is

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:56

@Sanniejj, Maar er zijn wel mensen die nou echt niks met een hengst kunnen beginnen.
Je hebt nauurlijk goede ervaring nodig, de stal met juiste accomodatie(wel zo goed als het op de wei kan) enzo.
Als je dat niet hebt dan ga je al snel je hengst laten castreren, dat begrijp ik wel dan.
Ik heb dat allemaal wel en hij kan in de wei( heel belangrijk eigenlijk vooral voor een hengst).
Maar er word altijd veel gevraagt aan mensen wanneer het paard gecastreerd wordt, ze vragen niet of ze uberhaupt worden gecastreerd.
Dus ik vind dat mensen altijd ervan uit gaan dat je je hengst meteen laat castreren.
En als je dan zegt hij word niet gecastreerd is het gelijk van hoe gevaarlijk het is en dat je je niet stoer moet voelen met een hengst, dat vind ik onzin.
Laatst bijgewerkt door zelito op 27-07-06 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:07

als je je hengst zo niet aankunt en je weet zeker dat dat wel kan als hij ruin word vind ik ook dat je het moet doen hoor!

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:10

ja is ook zo, ik vind zelf ook wanneer het echt moet dat ze dan wel beter gecastreerd kunnen worden.
Maar zoals ik al zei mensen verwachten meestal altijd dat je je hengst gelijk laat castreren.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:44

ik kon mijn hengst wel aan. heb ook de stalling waar hij ook als hengst zijnde kon blijven staan. dat bijten kreeg ik hem niet afgeleerd was op den duur wel heel wat minder. maar heb van alles geprobeerd. en ik zou hem nie tmogen starten omdat ik zelf geen L2 met winst heb gereden. en heb em gekocht om er ook wat wedstrijden me te gan rijden. hij begon hengstenstreken te krijgen toen hij 2,5 was en als ik met hem ging wandelen en de ret op stal bleef had ik wel de grootste moeite met hem. ik wou hem het liefst hengst houden want kon hem alles bieden. maarja is gebeurt en kan het niet meer terug draaien

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:52

Hengsten houden is soms keuzes maken. Niet piepen dat je wedstrijden wilt rijden, maar dat niet met een hengst kan, en er later spijt van hebben dat je toch geruind hebt. Je had ook met een ander paard je winstpunten kunnen behalen.

Overigens: je zegt dat je hem wel aankon, maar later had je de grootste moeite met hem? Dat betekend dus dat je hem niet helemaal aankon.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:06

Cassidy schreef:
Hengsten houden is soms keuzes maken. Niet piepen dat je wedstrijden wilt rijden, maar dat niet met een hengst kan, en er later spijt van hebben dat je toch geruind hebt. Je had ook met een ander paard je winstpunten kunnen behalen.

Overigens: je zegt dat je hem wel aankon, maar later had je de grootste moeite met hem? Dat betekend dus dat je hem niet helemaal aankon.


ik ben er pas later achtergekomen dt ik hem niet mocht starten heb em al 2 jaar. en sommige mensen hebben niet de kans om met een ander paard de winstpunten te kunnen rijden. ik in iedergeval niet. als ik die kans had had ik hem ook hengst gelaten. kon hem niet houden als ik ernaast liep. omdat sinds die tijdmn merrie ook op stal stond en ze allebei gek werden als ze elkaar niet zagen. als ik erop zat kon ik hem wel aan.

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:35

Dat bijten is meestal altijd wel af te leren, ik bijt die van mij gewoon terug als hij me wilt bijten waar die bijna de kans niet voor heeft Vork .
Maar dat is echt jammer dat je dat niet hebt kunnen doen, winstpunt met ander paard halen en met je merrie ging dat dan ook niet?

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:17

Ik heb zelf een vierjarige friese hengst, waarmee ik ook start. En nee ik hoef geen ruimte om mij heen, en kan rustig tussen de anderen inrijden. Hij staat samen met zijn maatje (ruin) in de wei, en of hij nou hengst of ruin is, dit blijft zo.
Ik twijfel gigantisch of ik hem zal laten castreren of niet.

ikke20 schreef:
mijn paard is nou bijna 5 weken geleden gedaan. het is dan een fries maar vind dat de aktiviteit uit hem is verdwenen normaal liep hij de hele dag te renne springen spelen enz. maar nu doet hij totaal geen moeite meer voor. hij is een stuk rustigere.wel is hij niet zo bijterig meer. maar als ik het achteraf bekijk had ik hem liever hengst gehouden.


En dit is dus precies waar ik ook bang voor ben. Hij is nu gewoon lekker voorwaarts, maar niet idioot druk. Bijterig is hij sinds ik m op zijn tweede teruggebeten heb ook niet meer.
Ik ben zo bang dat het een slome duikelaar wordt. En dat is precies wat ik niet wil.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:29

nee het is voor mij niet mogelijk met mn merrie de nodige winst en niveau te gaan rijden mijn merie is nu al 29 en heeft moeite met de bochten in de bak. en ik ben ook te groot voor haar heb met har een jaar lang wedstrijden gereden en nogg een winst gehad. ook heb ik niet de mogelijkheid om op een ander paard te gaan starten. heb ik ook al overwogen maar was gewoon niet mogelijk. jammergenoeg. heb er nu ook wel spijt van en het is nu soms ook best een sulletje geworden en best sloom. toen hij hengst was liep hij de hele dag te rennen en gek t doen nu 1 x in de 3 dagen is als veel. het rijden kon ik ook tussen andere(rijden in mijn bak ook wel eens anderen) en heb hem geleerd als ik zei hier ben ik hoor dan lette hij weer kompleet op mij en keek hij niet op of om naar een andere.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:00

Gelukkig start ik ook nog in de Z, dus mag wel met hem starten. Je kan ook niet meer terug als het niet bevalt he..

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:03

mijn slechte ervaring ermee is.
dat wij er door een pony zijn verloren van drie Boos!
Die andere was wel goed verlopen en is nu heel lief

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:09

Ikke20, je hebt hem dus alleen laten castreren omdat je geen L2 gereden hebt?
Wat jammer zeg...
Ik had al eerder hier gezegt, dat ik een ruin rij.
Het was best een leuke hengst, ook wel braaf...Maar ze hadden toen dat meisje helemaal gek gemaakt om hem te laten castreren en dat deed ze.
Nu is van de vriendin van me moeder en ik rij hem dus, maar er zit nix meer in!
Hij is gewoon heel zwak geworden, eigenlijk een sulletje, lijkt wel of hij geen gevoel meer heeft, niks maakt hem uit, met rijden gaat hij wel steeds wat beter, maar niet meer die power wat er in zat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:54

@ Ikke20: Ik hoor weleens vaker van mensen die GEEN L2 niveau hebben en evengoed met een hengst starten, en daar nog succesvol mee zijn ook. Mijn vraag is: heb je het wel geprobeerd of meteen geroepen: mag niet, dus ik laat hem castreren?

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:20

@Cassidy, dat vroeg ik me eigenlijk ook al af, ik heb dan wel keus in een stel paarden, maar als ik die niet had dan ging ik zeker op zoek.
Maar begrijp me niet verkeert, want ik bedoel je paardje is toch pas 3 jaar, dan heb je toch nog even de tijd om op zoek te gaan voor een paard en de punten te halen? of niet?
Maar Cassidy controleren ze je daar niet op ofzo?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:31

Ik heb gehoord van niet. Maar nu komt ik niet op dressuurwedstrijden, dus heb het maar van horenzeggen.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:06

Cassidy schreef:
@ Ikke20: Ik hoor weleens vaker van mensen die GEEN L2 niveau hebben en evengoed met een hengst starten, en daar nog succesvol mee zijn ook. Mijn vraag is: heb je het wel geprobeerd of meteen geroepen: mag niet, dus ik laat hem castreren?

Om een startkaart te krijgen om met een hengst te mogen starten, moet je L2+ 1 winstpunt hebben gereden.

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:58

Maar als een hengst eens problemen bezorgd met een onervaren wedstrijdruiter en ze weten of ze checken dat ze geen L2+1 hebben gereden met een ander paard, dan hang je denk ik.