ik moet dit laten stoppen!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iepoetjuh

Re: ik moet dit laten stoppen!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:11

lotttttttt schreef:
zeg gewoon dat als ze nu gaat rijden ze volgend jaar niet meer kan rijden.

Moet je gewoon lkkr met dr meelullen, dan zeg je: wel leuk he dat je nu al kan rijden! ( zegt zei , jaaa ) zeg jij: wel jammer dat je dan na de zomer niet meer kan rijden enz.. Dan snapt ze het niet en zeg je, jaa als je je paard op 2 jarige leeftijd berijd kan je er misschien een paar weken op zitten maar dan is het ook echt over.. dan kan je helemaal nooit meer rijden.

zoiets ... kijken hoe ze dan reageert!

Zo kan het natuurlijk ook. Kijk eens hoe ze dan reageert, misschien wekrt dat wel bij haar

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:12

Het meisje is 18? Dan zou ze toch echt beter moeten weten..
Ik heb geen idee wat je ertegen moet doen.. Succes iig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:18

ik had eerst besloten niet te reageren, maar ik doe het nu toch. Ik vind dat ieder voor zich moet weten wanneer hij of zij haar paard inrijdt. Als iemand dat met 2 wil doen prima, wil iemand dat met 5 jaar doen ook prima. Doe lekker waar je jezelf prettig bijvoelt!

Ik heb zelf een haflinger jaarling, en ook ik ben al bezig met opvoeding ed. In de westernsport is het heel normaal dat paarden met de 2 worden ingereden en die zijn echt niet met de 3 afgeschreven! Als ze er af en toe opklimt, kan dat echt geen kwaad!!! En de dierenbescherming ervoor bellen, sorry maar die doen er echt niks aan! weet je wat ik pas dierenmishandeling vind. Je paard 24 per dag opsluiten in een stal en dat hij er af en toe eruit gehaald wordt om te rijden, of een enkele keer maar in de wei mag anders blesseerd ie zich misschien. We moeten eens stoppen met het betuttelen van paarden! Ieder zijn eigen, en ieder zijn eigen manier!

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:23

Bellen natuurlijk!!!
dit is wel dierenmishandeling... ik heb zelf een jaarling die over een paar dagen 2 word, en die is super sterk! maar ze kan niet een mens dragen zelfs geen klein kind.. ik zou gewoon de dierenbescherming bellen en vertellen wat er aan de hand is.. veel succes

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:25

Anzjuhlaa schreef:
ik had eerst besloten niet te reageren, maar ik doe het nu toch. Ik vind dat ieder voor zich moet weten wanneer hij of zij haar paard inrijdt. Als iemand dat met 2 wil doen prima, wil iemand dat met 5 jaar doen ook prima. Doe lekker waar je jezelf prettig bijvoelt!

Ik heb zelf een haflinger jaarling, en ook ik ben al bezig met opvoeding ed. In de westernsport is het heel normaal dat paarden met de 2 worden ingereden en die zijn echt niet met de 3 afgeschreven! Als ze er af en toe opklimt, kan dat echt geen kwaad!!! En de dierenbescherming ervoor bellen, sorry maar die doen er echt niks aan! weet je wat ik pas dierenmishandeling vind. Je paard 24 per dag opsluiten in een stal en dat hij er af en toe eruit gehaald wordt om te rijden, of een enkele keer maar in de wei mag anders blesseerd ie zich misschien. We moeten eens stoppen met het betuttelen van paarden! Ieder zijn eigen, en ieder zijn eigen manier!

Jij regeageerd nogal fel.
Krijg een beetje de indruk dat jij de gene bent die dit van plan was of zo?
Nou ieder misschien dan wel zijn/haar eigen manier. Maar als je niet eens weet dat een 2 jarig paard dat nog vol in de groei is absoluut niet mag belemmeren op zijn rug en er gewoon maar eens opklimmen ben je er misschien ook niet klaar voor om een eigen paard te hebben van deze leeftijd.
Je zegt: Doe lekker waar je jezelf prettig bijvoelt? Het gaat hier toch echt om het paard en niet wat de eigenaar wil of niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:30

ik ben niet diegene, ik zeg net dat ik een jaarlingmerrie heb. ik geef aan dat er genoeg paarden zijn die met 2 al ingereden worden. en als je rustig aan doet kan het naar mijn mening niet zoveel kwaad. het ene paard is het andere niet. sommige zijn eerder rijp. en ik neem aan dat als dat meisje van haar pony houdt (en dat doet ze anders steekt ze er niet zoveel tijd en geld in) dat ze wel kijkt of haar pony er klaar voor is,

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:31

jeetje, mijn jaarlingetje mag lekker groot groeien op de weide met zijn soort en leeftijdgenootjes...
net als met kindjes gaat hij pas echt naar "school" als hij rond de 4 is !

rond zijn 2de begin ikzelf een beetje met leren enzo maar rijden ? nee hoor voorlopig niet ik wil nog heel lang met hem doen dus laat hem maar lekker uitgroeien!

ik lees dat ze 18 is maar woont ze nog bij haar ouders ? misschien kun je die eens uitleggen wat de gevolgen zijn, kan me zomaar voorstellen dat haar ouders het paardje gekocht hebben en het dus ook niet op prijs stellen als het volgend jaar niks meer kan.

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:35

Anzjuhlaa schreef:
ik ben niet diegene, ik zeg net dat ik een jaarlingmerrie heb. ik geef aan dat er genoeg paarden zijn die met 2 al ingereden worden. en als je rustig aan doet kan het naar mijn mening niet zoveel kwaad. het ene paard is het andere niet. sommige zijn eerder rijp. en ik neem aan dat als dat meisje van haar pony houdt (en dat doet ze anders steekt ze er niet zoveel tijd en geld in) dat ze wel kijkt of haar pony er klaar voor is,

Sorry het spijt me dan.
Tuurlijk ik snap het ook wel. Maar het is gewoon echt onverstandig van dit meisje. Ze helpt haar paardje dan echt flink naar de vernieling.
Sommige zijn idd eerder rijp, ik ken dit meisje niet en hoeveel ervaring zij heeft. Maar ik zal niet een meisje van 18 een pony van 2 jaar en 1,33m laten inrijden. Of is dat nou zo onredelijk van mij?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:36

jongens jongens dat paard is hooguit wat eerder versleten dan een ander paard dat met weet ik hoeveel jaar is ingereden. volgend jaar is dat paard echt nog niet naar de knoppen.
Het is fijn dat jou jaarling in de opfok staat, die van mij niet. die staat met een andere haflinger ook 24/7 op de wei. ik ga er iedere dag heen, en leer haar mee te lopen aan een touwtje, ga wandelen met haar, doe haar poetsen en dat soort dingen. en ja af en toe leg ik eens een deken op, en dat soort dingen. jong geleerd is oud gedaan.

gizmoloverr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 12:43

weet je...ik kan zeggen wat ik wil
en anderen ook
ze doet toch gewoon waar ze zelf zin in heeft

ze is gewoon geen paard waard

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:59

Citaat:
ik ga er iedere dag heen, en leer haar mee te lopen aan een touwtje, ga wandelen met haar, doe haar poetsen en dat soort dingen. en ja af en toe leg ik eens een deken op, en dat soort dingen. jong geleerd is oud gedaan.

Jaa , maar daar heb ik helemaaaaaal niks tegen. Anders komt er met hun 3e ineens een zadel op, en gaat er een week later iemand opzitten.. Dat je lekker je pony laat wennen aan de dingen, dat vind ik super en is een enorm voordeel voor later. maar een pony van 2 zwaar belasten Nee daar ben ik het dan niet mee eens.. echt NIET ...

orange1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:08

zeg gewoon tegen haar dat ze echt geen paard waard is. en van wat zou jij er van vinden toen jij nog 2 jaar was en we zouden op jou gaan zitten !

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:11

Citaat:
en van wat zou jij er van vinden toen jij nog 2 jaar was en we zouden op jou gaan zitten !

hihi ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik ben nu 16 en heb nog steeds liever niet dat er iemand op me gaat zitten

hihi

orange1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:44

Waha oke gelijk heb je

orange1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:46

Anzjuhlaa schreef:
jongens jongens dat paard is hooguit wat eerder versleten dan een ander paard dat met weet ik hoeveel jaar is ingereden. volgend jaar is dat paard echt nog niet naar de knoppen.

is dat even gek
sorry hoor maar wij hebben ook een paard op de manege en die was ook rond die leeftijd ingereden en die is een jaar daarna lekker naar de knoppen gegaan

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:05

[quote="Anzjuhlaa"]

Ik heb zelf een haflinger jaarling, en ook ik ben al bezig met opvoeding ed. In de westernsport is het heel normaal dat paarden met de 2 worden ingereden en die zijn echt niet met de 3 afgeschreven!quote]

Het is maar net wat je normaal vind..
IK loop al geruime tijd in de westernsport maar het is helemaal niet Normaal. dan zouden wij alle paarden al ingereden moetten hebben.
en ook in de engelse sport worden er paarden op 2 jarige leeftijd ingereden hoor. het valt in de westernport alleen meer op.

Een feit is dat het paard op die leeftijd nog niet volgroeid is en je hem dus dwars zit in zijn groei dit kan nadelen hebben maar vook voordelen. het is maar net hoe je er zelf tegen aan kijkt.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:08

Anzjuhlaa schreef:

Dus een kind dat hoogbegaafd is zet jij meteen aan het werk?

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:10

orange1 schreef:
Anzjuhlaa schreef:

is dat even gek
sorry hoor maar wij hebben ook een paard op de manege en die was ook rond die leeftijd ingereden en die is een jaar daarna lekker naar de knoppen gegaan

Dan kon dat paard het overduidelijk niet aan, dat krijg je dus met mensen die denken dat ze er genoeg van weten en niet denken aan de gevolgen..

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:29

Anzjuhlaa schreef:
en ik neem aan dat als dat meisje van haar pony houdt (en dat doet ze anders steekt ze er niet zoveel tijd en geld in) dat ze wel kijkt of haar pony er klaar voor is,

Als iemand veel tijd en geld aan zijn paard besteed hoeft dat niet te betekenen dat ze avn haar paard houdt of goed met hem omgaat.

Nu we al toch met zo een onderwerp bezig zijn wil ik van jullie een paar tips.
Een meisje bij mijn stal zit haar paard steeds te slaan om de kleinste en belachelijkste redenen.
Tijdens het poetsen tijdens het rijden (daar kijkt ze altijd als een zuurpruim) en ze heeft haar paard de trailer naar binnen geslagen.
Gisteren had ik gezien hoe ze haar paard weer had geslagen omdat die zijn hoofd niet stil houdt.
Niemand had er wat van gezegd dus ik heb tegen haar geroepen dat ze eens normaal moest doen.
Reactie: Dat is míjn paard!!
Daarop kon ik alleen maar reageren 'ja maar zoiets doe je niet'
Ze zat dan wel nog te mopperen maar ze heeft niet meer geslagen.
Ik kon me gewoon niet meer inhouden het was écht erg.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:42

Een paard, pony , westernpaard, dressuurpaard of shetlander of wat dan ook...het is NIET goed om op een tweejarig paard te gaan zitten!!! Als hij twee en b.v tien maanden is wordt het een ander verhaal, maar dan nog heel voorzichtig! En Anzjuhlaa, als je zo over een paard denkt van...ach joh dan is ie toch wat eerder versleten...dan heb je niet echt gevoel voor dieren! Sorry maar een beetje rare opmerking! En ook in de westernsport heb je gelukkig wel verstandige mensen die op een latere leeftijd beginnen met africhten!

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:52

aerdenhout1 schreef:
Een paard, pony , westernpaard, dressuurpaard of shetlander of wat dan ook...het is NIET goed om op een tweejarig paard te gaan zitten!!! Als hij twee en b.v tien maanden is wordt het een ander verhaal, maar dan nog heel voorzichtig! En Anzjuhlaa, als je zo over een paard denkt van...ach joh dan is ie toch wat eerder versleten...dan heb je niet echt gevoel voor dieren! Sorry maar een beetje rare opmerking! En ook in de westernsport heb je gelukkig wel verstandige mensen die op een latere leeftijd beginnen met africhten!

Amen

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:58

het is niet normaal, maar ik denk niet dat je er erg veel tegen kan doen want het is haar eigendom ik ben het wel met jou eens hoor

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:03

Wat je moet doen?

Mij een weekje daar op stal zetten, wedden dat ze ermee kapt

Whááá, daarvan gaat je bloed toch koken?

Ik zou wel volhouden als ik jou was hoor. Joh, als zoiets bij ons op stal zou gebeuren dan wordt het echt feest.

Maar in feite kan je haar niets doen, het is haar paard helaas.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:08

Ik quote even 1 opmerking, maar het verhaal is niet als persoonlijke aanval op de bokster bedoeld.

Anzjuhlaa schreef:
ik had eerst besloten niet te reageren, maar ik doe het nu toch. Ik vind dat ieder voor zich moet weten wanneer hij of zij haar paard inrijdt. Als iemand dat met 2 wil doen prima, wil iemand dat met 5 jaar doen ook prima. Doe lekker waar je jezelf prettig bijvoelt! !

Prima om er met 2 jaar op te zitten, omdat het voor jezelf prettig voelt? Dus als ik me er prettig bij voel een jaarling in te rijden zodat hij op z'n derde lekker hoog in 't springen kan komen al, vind jij dat ook 'prima'?

Je moet bij dit soort dingen niet alleen doen waar JIJ jezelf prettig bij voelt, maar ook rekening houden met wat goed is voor je paardje. De ruggengraat van een paard kan op z'n tweede het nog niet aan iemand te dragen. Het slijt allemaal gewoon eerder.. en nee, natuurlijk hoeft een paard niet al op z'n 3de of op z'n 10de mee te gaan. Maar de kans op vroegere slijtage is groter als je een paard al te vroeg (of te veel) belast. En ja, dat doet je paardje pijn. En ik vind het kromweg egoistisch om daar geen rekening mee te houden omdat je zelf graag eerder zou willen rijden.

Niet alleen een egoist zijn en doen wat jij zelf wilt.. maar er rekening houden dat je met een levend wezen omgaat. Niet een machinaal stuk metaal met een eigen willetje.

racheltjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:40

dit is echt krankzinnig !
hoe ken je nou een pony van 1.33 inrijden asl die 2 is en nog wel iemand van 95 kilo..
volgens mij zit er dan iets niet helemaal jofel in je hoofd ofzo!
kijk wandelen,voetje geven,keertje bit in okee maar er al gelijk op gaan zitten.. inderdaad hier gaat ook mijn bloed van koken!
en net wat WildWings je moet voor een paard beslissen en niet voorjezelf !