Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:22

Alytje schreef:
Luuz schreef:
Hij kan toch 24/7 op het land? Wat kan het dan voor kwaad als je 2 keer per week even een uurtje aandacht van hem vraagt?

Ja, maar dat ligt eraan op wat voor manier je aandacht van hem vraagt, door hem te poetsen of te wandelen vind ik het alleen maar goed. Maar erop gaan zitten...
en ik vind persoonlijk een opfok of iets in die richting erg goed voor een jong paard, maar dan heb je zo'n beestje vaak niet aan huis en kun je hem weinig aandacht geven, dus als je dan veel met je paard wilt doen moet je hem thuishouden, en wordt het waarschijnlijk niet 24/7 in het land staan met leeftijdsgenoten Tenzij je daar wel de mogelijkheid toe hebt.
en ja het probleem is dat als alles goed gaat het zo aanlokkelijk is om er dan ook maar meteen op te gaan zitten en te gaan rijden.. (dat hoeft natuurlijk niet, maar het gebeurt wel)

Leg mij nou eens uit wat het verschil is tussen 24/7 in een weiland met allerlei paarden of 24/7 in de opfok???
Daarbij vergeet iedereen de opleidingsperiode tussen dat vrijblijvende wandelingetje en het moment dat je opstapt. Zo loop je dus vrijblijvend te wandelen en dan is ie drie en moet er opeens opgezeten worden, liefst binnen een maand want anders duurt het inrijden te lang.
Waarom begin je niet met 2,5 op te bouwen en er naartoe te werken dat je op 3 - 3,5 zover bent dat je op kunt stappen en rustig wegrijden.
Aan de ene kant "verwijt" je dat men geen geduld heeft, maar aan de andere kant moet het paard het maar even binnen een maand allemaal leren.
Ik zal wel dom zijn, maar die logica gaat mijn pet te boven.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:31

Svennie, ik kan je er geen positief commentaar over geven Behalve dan misschien dat die aandacht goed voor hem was dat hij zo respect voor je kreeg. Maar er op zijn 2e al op zitten omdat je anders moe werd?! En dat je niks van hem vraagt? een buitenrit van 45 minuten en stappen en draven hoe onschudig het ook lijkt, voor zo'n jong paard is dat veel gevraagd!
Maar goed zo doet iedereen het op zijn manier, maar als ik later ooit een paard inrijd weet ik iig dat hij niet al op zijn 10e versleten is en rijp is voor de slacht...

Ikke, dan begrijp je me verkeerd. Ik zeg niet dat je moet wachten tot 3,5 en dan je paard binnen een maand inrijden. Nee met 3,5 ongeveer beginnen en dan op hetzelfde rustige tempo als je met 2,5 zou doen het paard mak maken en inrijden. Dus niks geen haast.
en nee 24/7 weiland met soort/leeftijdsgenoten of opfok maakt ook niet uit, maar ik denk niet dat iedereen daar de mogelijkheid toe heeft.

fUrytjj_04

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:55

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:44

.
Mijn paard zou er ook lol in hebben..
En het leuk vinden.
Maar dat betekend toch niet dat je het zomaar kan doen ?
Dat paard is nog in de groei!
Jonge paarden nemen snel iets aan omdat ze willen leren!
Mensen maken daar vaak misbruik van..
En gebruiken het nog als excuus ook!

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:38

Als je zo door t bos gaat, kan het toch wel.
Ik vraag niks van hem alleen het stappen en af en toe draven want lang zitten kan ik niet zonder zadel op hem.

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:44

en vriendin en ik hebben allebei haflinger van nu bijna 3 jaar (2 jaar en 10 maanden)
maar we hadden verschillende meningen gehoord van ja je kan er al makkelijk mee gaan oefenen door langzaam aan erop te gaan hangen, maar er zijn ook andere die zeggen laat hem tot zen 3,5 in zijn wei staan.
nu is het probleem niet zo erg, want ik rij zelf de tinker van mijn tante.
maar wanneer vinden jullie dat het kan?

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:48

xxdorisxxe schreef:
en vriendin en ik hebben allebei haflinger van nu bijna 3 jaar (2 jaar en 10 maanden)
maar we hadden verschillende meningen gehoord van ja je kan er al makkelijk mee gaan oefenen door langzaam aan erop te gaan hangen, maar er zijn ook andere die zeggen laat hem tot zen 3,5 in zijn wei staan.
nu is het probleem niet zo erg, want ik rij zelf de tinker van mijn tante.
maar wanneer vinden jullie dat het kan?

3,5. Je kunt beter 'later' (te laat bestaat volgens mij niet bij paarden inrijden) beginnen dan te vroeg (wat uiteraard weer wel bestaat, zie sommige reacties hier.........).

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:53

Als je van een kwpn-er uit gaat kan dit idd vanaf 2.5 jaar. Een arabier daar in tegen is er pas op latere leeftijd klaar voor, meestal van af 4-5 jaar. Een engels volbloed word weer tussen 1.5-2 jaar zadelmak gemaakt. Dit is dan voor de ren baan. Het is per paard verschillend en per ras. Je kan dr vroeg mee beginnen maar kijk naar je paard en kijk hoe het hem vergaat. Ik rijd zelf een haflinger van 3, hij is al een half jaar onder het zadel, maar hij vind het werk leuk en we rijden alleen maar buiten en 1 a 2 keer in de week. Ik ben het niveau nu aan t verhogen, door gewoon wat vaker per week te gaan rijden. Als je ziet dat je paard er slechter op wordt sinds hij onder het zadel loppt moet je een stap terug doen. Ga weer longeren of rijd hem wat korter of minder vaak. En als hij een keer hard heeft getraind houd er dan rekening mee dat hij de volgende dag spierpijn heeft en dus wel moet bewegen. Laat hem dan even een 20 min aan de elonge lopen en zet hem ook in de wei. Weide gang is zowieso heel belangrijk, voor jong en oud...

En veel van jullie zeggen datr het slecht is als een paard voor zijn derde een persoon op zijn rug heeft, maar wat er gebeurt bij de hengste keuring en bij het EPTM vinden jullie dan ook slecht. Daar komen de paarden ook met een leeftijd van 2.5-3 jaar, worden zadelmak gemaakt, gekeurd, beoordeeld en weer tegug gegeven aan de eigenaar...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:02

maar een paard kan er nog zo volwassen uitzien en al het werk goed aankunnen. Je kunt niet binnen in het paard kijken hoe dat eruit ziet, en een paard is gewoon nog lang niet volgroeid op 2,5 jarige leeftijd! En problemen krijg je nu nog niet te zien, die komen vaak pas op latere leeftijd.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:33

Vogel schreef:
En veel van jullie zeggen datr het slecht is als een paard voor zijn derde een persoon op zijn rug heeft, maar wat er gebeurt bij de hengste keuring en bij het EPTM vinden jullie dan ook slecht. Daar komen de paarden ook met een leeftijd van 2.5-3 jaar, worden zadelmak gemaakt, gekeurd, beoordeeld en weer tegug gegeven aan de eigenaar...

Dat vind ik idd ook slecht

Ojajoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:40

Alytje schreef:
maar een paard kan er nog zo volwassen uitzien en al het werk goed aankunnen. Je kunt niet binnen in het paard kijken hoe dat eruit ziet, en een paard is gewoon nog lang niet volgroeid op 2,5 jarige leeftijd! En problemen krijg je nu nog niet te zien, die komen vaak pas op latere leeftijd.

inderdaad !
en daarom zijn renpaarden en dravers al vaak met 8 a 9 jarige leeftijd alweer met pensioen...kom op zeg! dan is ie net 2 jaar volwassen!

geduld is een schone zaak...

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:48

Vogel schreef:

Dat vind ik eigenlijk nog veel slechter, want dan heb je te maken met mensen waarbij je er van uit mag gaan dat ze enig verstand van paarden hebben. Daarbij hebben ze voor veel mensen ook een voorbeeldfunctie.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:51

ik vind 3,5/4 een mooie leeftijd om zadelmak te maken. Maar goed iedereen heeft daar zo zijn eigen gedachte's over blijkt wel weer (bijvoorbeeld mensen die met het paard zijn 2,5 er al op gaan zitten). Je kunt mij niet wijsmaken dat dat goed voor de rug is .

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:02

sommige mensen kunnen er beter helemaal niet op zitten voor de rug van het paard.
Op welke leeftijd dan ook

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:46

mistral schreef:
sommige mensen kunnen er beter helemaal niet op zitten voor de rug van het paard.
Op welke leeftijd dan ook

Ik ben het met je vorige opmerkingen in dit topic niet eens maar.........met deze wel

Ik zou zeggen begin in het voorjaar dat het paard 4 wordt met zadelmak maken. Laat het wennen aan het gewicht etc en daarna laat je het paard nog een zomer op het weiland spelen. Dan kan je er in de herfst rustig verder mee aan de gang.

Ik snap al die haast niet zo. Je kan daarna toch nog jaren lang rijden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:51

Vogel schreef:

Wat ik vind is een ding; wat de statistieken zeggen baart me meer zorgen. De gemiddelde leeftijd van een paard in NL is 7!! Door de stunts bij de hengstenkeuring wordt er in ieder geval geen positieve bijdrage aan geleverd om die leeftijd te verhogen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:56

Mijn paard wordt over ongeveer een week ingereden; 3.5 jarige leeftijd; nog nooit getraint verder.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:20

Toch denk ik dat het heel veel uitmaakt hoe zwaar je traint met hem op z'n 2,5 e. Als je er één keer per week 10 min. opzit en stapt, is dit dan al zadelmak maken? Dit vind ik namelijk een heel verschil met 6 dagen per week een uur rijden voor een 2.5 jarige!!

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:59

Luuz schreef:
Toch denk ik dat het heel veel uitmaakt hoe zwaar je traint met hem op z'n 2,5 e. Als je er één keer per week 10 min. opzit en stapt, is dit dan al zadelmak maken? Dit vind ik namelijk een heel verschil met 6 dagen per week een uur rijden voor een 2.5 jarige!!

Dat laatste vind ik gewoon onder dierenmishandeling vallen. En het eerste ( 1 keer per week 10 minuten stappen) heeft volgens mij helemaal geen toegevoegde waarde (wat heeft het voor zin om een halfjaar of een jaar, tot een paard echt oud genoeg is om in te rijden, iedere week 10 minuten erop te gaan stappen? Kijk, dat het zin heeft om de eerste paar keer/week met een net ingereden paard regelmatig onder het zadel te gaan stappen snap ik, maar om dat te doen als een paard 2,5 is en dat vervolgens vol te houden tot ze echt oud genoeg zijn? Nee, dat snap ik niet).

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:26

Vanaf ongeveer 3,5 tot 4 jaar zou ik ermee gaan beginnen

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:41

@Amulet: dat zei ik dus even om uit te leggen dat ik niet zo heel goed snap 'wat' precies zadelmak maken is..
Tot en met erop zitten of alleen het zadel erop kunnen leggen?
En ook het verschil tussen rijden en rijden wat ik vooral eigenlijk hierboven bedoelde.

marlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:42

ik zou zeggen 3,5 ongeveer beginnen...
of in ieder geval minstens 3!

tanja_vg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:19

Zeker niet niet onder de 3. Hoe eerder je begint hoe sneller ze later kapot zijn. En het hangt ook af van hoe ontwikkeld ze zijn op lichamelijk en mentaal gebied natuurlijk.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:00

Een paard is veelal rond zijn 7e uitgegroeid. Mijn persoonlijke voorkeur gaat meer uit met beleren op 4 jarige leeftijd dan op 2,5 jr of 3jarige leeftijd. Maar sommige paarden ogen rond hun 3e al heel volwassen en vind de eigenaar dat ze het aankunnen.

Mijn ene merrie is beleerd toen ze ruim 3,5 was en achteraf had ik nog een jaar willen wachten. Mijn nu 3jarige merrie wordt dit jaar eerst gedekt en pas volgend jaar zomer, met 4,5 jaar, komt ze onder t zadel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:51

Luuz schreef:
Ik ben het met cassidy eens. e kunt met 2,5 jaar best eens even laten zien dat een zadeltje is en een licht persoon op je rug is. Als je dat eens 1 keertje doet kan dat echt geen kwaad. Je moet alleen op die leeftijd nog geen meerdere keren per week erop zitten, laat staan meerdere UREN per week rijden.
Gewoon bij 2.5 heel rustig beginnen met hoofdstel en zadeltje (weegt ook niets mits je een platzadeltje ofzo neemt) kan geen kwaad.

mee eens, zo heb ik het ook geedaan
Mijn fjord is nu ( over 2 weekjes dan ) 3 en longeer ik met zadeltje. Heb er ook een keer ff opgezeten met zadeltje.
Maar het echte doorijden komt nog wel.

en oja dat 2 keer per week
voor de rest loop0t ze gewoon 24/7 buiten tussen de soort genoten. ook geen hulpteugels aan de pas geweest, lekker lang longeer lijntje