Help, pony is gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 06:27

Charadelover schreef:
Het probleem is dus dat ik wel van plan ben met hem naar keuringen te gaan, en als het even meezit proberen hem goed te laten keuren als dekhengst. Ik wil het dus zo lang mogelijk uitstellen.

@neonlight, Is het je zelf weleens overkomen dan, dat jij een schop wilde verkopen maar dat je viel dus de schop niet is aangekomen?
Het is niet dat hij spontaan ineens zomaar ( haha lekker dubbel ) bovenop me dook!
Als het je nog nooit overkomen is denk ik niet dat je zo'n conclusie zou kunnen trekken.

en daarbij: elk paard is verschillend!

Mij is het nooit overkomen, terwijl ik echt wel eens ooit naast een hengst gelegen heb op zo'n moment. Mag ik dan wel die conclusie trekken?

Verder had ik hetzelfde gedaan als natasja50, en ik heb ook het idee van het knuffelpony gedoe. Een hengst in dit opvoedstadium kusjes leren geven??? Is 1 voorbeeld, maar zegt al genoeg.

Verder, hengstenkeuring met Winston? Je leeft echt op een rose wolk geloof ik. Kijk eens kritisch naar je pony, een overbeet wordt niet geaccepteerd. Dus daar hoef je hem echt geen hengst voor te laten.

De adviezen die hier gegeven worden, doe ermee wat je wilt, maar ik geef ze voor jouw veiligheid, en volgens mij de meesten hier. Denk nog maar eens heel goed na wat jij voor toekomst met Winston wilt hebben.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:04

Inderdaad als hij een overbeet heeft zal hij worden afgekeurd

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:46

Zoals de meest al zeggen zal ik ook zeggen in de kudde met dat beestje en verder niet mee tutten. Een beetje opvoeding kan geen kwaad, maar zorg dan dat je kort en duidelijk iet met hem doet en verder niet gaat zitten knuffellen enzo wznt dan krijgen ze de kans om vervelend te gaan doen.
Als je zoals je zegt al heel lang heb gezocht naar een plekje bij andere paarden en je nog nergens terecht kan met je hengst zouden bij mij toch die ballen eraf gaan zodat hij toch in de kudde kan hoor.

Maar hoever wil je je pony brengen zodat hij toch in een kudde kan staan en opgevoed kan worden? Misschien zou ik je kunnen helpen. Ik stuur je vanavond wel even een pbtje moet nu naar m'n werk.

Robyn

Re: Help, pony is gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:52

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:57

joh gewoon castreren die handel
het komt op mij over alsof je totaal geen overwicht hebt, en het moet natuurlijk niet uit de hand lopen.
Verder denk ik ook dat je hem niet hengst hoeft te laten voor de keuring.. maar het is natuurlijk je eigen keus!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:57

ik vind het erg jong voor zulk gedrag! ik was 13 toen ik mijn hengstveulen (nu E-pony) kreeg, en ik heb ook fouten gemaakt in de opvoeding. toen hij twee was was hij levensgevaarlijk, ook hij had niet voldoende met andere paarden gestaan, en daardoor verkeerde dingen aangeleerd. ik heb hem eerst gecorrigeerd, zodat hij weer handelbaar was, en daarna laten castreren en met een oudere merrie op het land gezet. daarna is hij veel liever geworden, en ik merkte dat hij meer respect had voor anderen, zowel voor mensen als voor andere paarden. inmiddels heb ik heel wat ervaring opgedaan met het opvoeden van jonkies, en ik zou iedereen die die ervaringen en kennis (klinkt arrogant, maar ik heb ook alles geleerd door schade en schande, met behulp van anderen, ook al waren de reacties voor mijzelf niet leuk) de paarden die ik onder mijn hoede heb gehad tot nu toe (alle soorten en maten), beginnen pas met pogingen, of wat brutaler gedrag als ze een stuk ouder zijn. of helemaal niet. het komt over alsof je onvoldoende overwicht hebt.

en je kunt wel zeggen dat je dat schreef terwijl je overstuur was, maar het zal op deze manier nog zeker vaker voorkomen. ik denk dat je het vooral niet leuk vindt om te horen dat je niet goed bezig bent. ik ken dat, ik heb het zelf meegemaakt. mensen adviseerden mij om hem te verkopen, omdat het nooit goed zou komen. ik wilde hem niet kwijt, en heb hulp gezocht, en er zelf keihard aan gewerkt om het goed te krijgen. en nu zijn we als twee handen op één buik. het kan dus goedkomen, maar dan moet je echt direct actie ondernemen. ik had dezelfde problemen als jij, hij viel echt aan en was op een gegeven moment levensgevaarlijk, ook al hinnikte hij blij als ik aankwam. ALS ik maar achter het hek bleef.

ik maak deze fout in ieder geval nooit weer, ik heb er nu een kruising shet merrie bij, zij wordt dit jaar 3 en komt nu pas met haar puberstreken. ik heb er geen problemen mee, omdat ik nu weet hoe het moet, en in de afgelopen jaren veel ervaring heb opgedaan. ik hoop dat je hulp zoekt, en advies krijgt waar je wat mee kan, want dit heb je niet 1,2,3 opgelost. lekker de opfok in met het beestje, waar hij wordt gecorrigeerd door andere paarden. dan komt het vast wel goed.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:22

Al die mensen die denken dat het een knuffelpony is; komop, als je leuke fotos van je pony gaat maken dan ga je toch niet een foto maken van dat hij je aanstijgerd of dat je hem een rotschop verkoopt

En die overbeet, ik heb geen flauw idee eerlijk gezegd, maar er zijn zoveel ponies ook die overbouwd zijn, alles kan nog goed komen als ze zo jong zijn.

Het gaat hier niet om die keuringen die ik wil doen, ik zou het gewoon erg fijn vinden als hij hengst kon blijven, mijn persoonlijke mening
maar wees gerust hoor ik ben hard aan het werk en als er niets anders op zit en het echt de beste oplossing is zal het echt wel gebeuren

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:29

natasja50 schreef:
Wat ik dus vaak doe bij zulke topics is even in de berichtengeschiedenis kijken van de TS. En in dit geval heb ik toch het idee dat je je pony gebruikt als een soort knuffelpoedel. Ik zie je regelmatig voor hem zitten op de knieën en maar kusjes geven. Sorry hoor maar ik zou ook als dappere hengst als je valt er boven op springen om je te omarmen. Weet hij veel wat voor 'n spelletje je nu weer uitgedacht had???

Ik bedoel hiermee dat deze pony eigenlijk geen idee meer heeft van wat die eigenlijk is......complete indentiteitscrisis!!!!

Hij moet zo gauw mogelijk bij je weg en tussen soortgenoten weer proberen paard te zijn. En dan maar hopen dat ie dan niet begint te blaffen. En jij moet gauw naar Bart Smits of Intertoys.

Ehh waarom zou hij gaan blaffen als hij tussen de geiten staat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:30

Overbeet is wat anders als overbouwd.
Overbeet zit in de stand van zijn kaken en word nooit meer goed.
Zo helemaal niet zo erg, maar wel voor het stamboek

Dus castreer hem en je kunt hem op al die plekken neerzetten die je hebt genoemd, waar ze geen hengst willen.
Dan heb je alvast 1 probleem verholpen

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:31

haha ik vergeleek overbeet ook niet met overbouwd ofzo hoor
maar ik vind het wel meevallen
fotos zijn altijd nét even anders als de werkelijkheid..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:39

Ja maar jij wilt met hem naar de keuring en hem daarom hengst laten... Goed gekeurd word hij gewoon echt niet met een overbeet! Dat kun je wel vergeten Dus waarom dan hengst laten? Hij kan nu niet met andere pony's lekker op de wei, omdat hij hengst is...

Eerlijk gezegd vind ik dat heel egoïstisch van jouw...Hij heeft nu nauwelijks tot geen contact met andere paarden, omdat jij hem zo leuk vind als hengst. Terwijl als je hem castreert hij een veel leuker leven heeft, lekker ravotten met soortgenoten en geen last meer van die hormonen.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:44

Vind je het egoistisch van mij dat ik hem hengst wil laten, terwijl ik gewoon op zoek ben naar een plaatsje waar hij kan staan en hengst kan laten?

Ik heb al haast een oplossing waar hij misschien eind van de maand al heen kan ALS HENGST!

En dat contact dat hij nu tijdelijk niet heeft met andere paarden heeft opzich niets met zijn hengst zijn te maken.
Alle staleigenaren bij ons in de buurt zitten vol, maar dan zeggen ze dr wel nog ff bij dat ze geen hengsten willen. maarja daar heb ik niets aan want de stal zit toch al vol...

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:20

Ik zou zeggen, kom eens van je roze wolk af. Nee, foto's zijn niet altijd wat ze lijken, maar kijk eens kritisch naar je pony.
Een hengst wordt pas goedgekeurd als hij werkelijk iets bij te dragen heeft aan het ras. En die van jou heeft dat niet. ntegendeel, met die overbeet.

Trouwens, hoe zou je hem in godsnaam op driejarige leeftijd netjes kunnen voorstellen als hij nu al zo draakt? Hij moet eerst maar eens leren zich netjes te gedragen voor je überhaupt begint te dénken aan hengstenkeuringen en dergelijke, maar persoonlijk zou ik (en met mij nog vele anderen) je dat ten stelligste afraden.

Ik kan me voorstellen dat je graag zou willen dat hij goedgekeurd wordt, maar wees realistisch. Dit is niet voor elk paard/elke pony weggelegd.

Waarom wil je eigenlijk zo graag dat hij hengst blijft, afgezien van het hele hengstenkeuring-gebeuren?

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:22

het gaat hier nu niet om die keuring.. al lijkt het wel steeds meer daar over t gaan..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:23

Waarom wil je dan dat hij hengst blijft?

Kaatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:24

Precies, als de keuring toch geen optie is...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:33

Pfffff, ik heb even alle reacties gelezen maar jij wilt volgens mij helemaal niet geholpen worden. Je blijft het maar proberen goed te praten en oplossingen ontwijken terwijl er echt hele goede tips worden opgenoemd.

Jouw hengst wordt nooit goedgekeurd met zo'n overbeet. Dan kun je het nog wel vinden mee vallen, maar het wordt gewoon niet geaccepteerd. Dus wat is dan het nut van hem hengst houden? Stoer is het in ieder geval niet. Vind het op dit moment eigenlijk nogal dom. Hij speelt gewoon met je en door verkeerde opvoeding maak je het hem alleen maar makkelijker.

Je moet het zelf weten, maar ik vind dit gewoon ontzettend onverantwoord bezig zijn, en niet alleen voor jou maar ook voor de pony en wie er dan ook verder mee bezig zal zijn in de toekomst.

Het komt op mij over alsof je het alleen maar stoer vind om een hengst te hebben, maar volgens mij gaat het welzijn van de pony nog altijd voor alles.

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:36

umh dat doet mijn hengst ook en als hij dat doet ga ik daar zowieso niet hard tegen in want je maakt het alleen maar erger!!!!!!

je moet zelf gewoon rustig blijven en absolute niet gaan trekken ofzo geef gewoon een grote monden en sla hem gewoon op zen reed op hals

gr. thirza p.s. veel suc6

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:36

sigrid1182 schreef:
castreren en bij de merrie's zetten.... lijkt mij een mooie oplossing....

dat is geen oplossing maar een snelle uitweg

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:39

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:41

kheb ff in je profiel gekeken. maar dat beesie is nog super jong
en klein

een veulen van die van mij is nog groter en doet dat ook nou srry maar hoef je je nog geen zorgen over te maken hoor dat veranderd nogwel

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:46

Citaat:
een veulen van die van mij is nog groter en doet dat ook nou srry maar hoef je je nog geen zorgen over te maken hoor dat veranderd nog wel

Zo, heb jij een glazen bol, omdat je zo zeker weet dat hij wel 'bijdraait'?
Kom op, op deze manier komt loopt het een keer echt fout.
Castreren die hap en de opfok in.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:48

Kaatie schreef:
Citaat:
een veulen van die van mij is nog groter en doet dat ook nou srry maar hoef je je nog geen zorgen over te maken hoor dat veranderd nog wel

Zo, heb jij een glazen bol, omdat je zo zeker weet dat hij wel 'bijdraait'?
Kom op, op deze manier komt loopt het een keer echt fout.
Castreren die hap en de opfok in.

nop maar ik weet dat het zo afloopt want dat had haar moeder ook

castreren is geen optie

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:50

lorenzolover schreef:
kheb ff in je profiel gekeken. maar dat beesie is nog super jong
en klein

een veulen van die van mij is nog groter en doet dat ook nou srry maar hoef je je nog geen zorgen over te maken hoor dat veranderd nogwel

Sorry dat ik het zeg, maar die oudste van jou is een gevaar voor andere mensen, dus ik denk niet dat jij goed advies kan geven over de opvoeding van een hengst

Kaatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:51

Waarom is castreren dan geen optie?