Kijk maar eens in een koppel. Een paard dat zich misdraagt, krijgt heus ook wel een paar klappen. Dat is voor een paard een normale manier van communiceren.
Wat wou je anders? Eeen goed gesprek?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Whiz schreef:Ik sla mijn paard eigenlijk nooit. Ik heb haar al 10 jaar en ze luisterd ook alleen maar naar mij. En ik kan met mijn houding en stemgeluid vanalles laten doen. Ze is echter wel heel eigenwijs, als ik haar bevoorbeel onder het rijden zou slaan met een zweep dan bokt ze gemeen. Ik heb haar ooit een keer een tik op haar neus gegeven toen ze ongeveer 4 jaar was.. omdat ze een beweging maakte naar me om te bijten. (niet echt raak dus) ze heeft het ook nooit weer geprobeerd....
een tikje vind ik niet zo erg maar een mep enzo vind ik toch wel minder..
" echt niet
Die gaan vechten (dus echt vechten, waar flinke verwondingen uit kunnen komen) dat is echt níéts vergeleken bij een tik van een mensenhand.
) waarschuwde ze hem eerst (oren naar achter etc) Daarna kreeg hij toch echt een mep en was het menis, dat paard heeft nu een wond op z'n been.
Viennanova schreef:Kan me herinneren dat er ooit eens een topic is geweest waarin duidelijk werd gesteld dat Guusje de fjord ook niet zo vriendlijk werd gereden....![]()
Als mijn paard niet aan mijn been is, krijgt ze eerst een sterkere beenhulp. Luisterd ze dan nog niet, krijgt ze een tik.
Zou ze me bijten, krijgt ze een tik. Trapt ze me, krijgt ze een trap terug.
Zo gaat het in de natuur ook, en ik ben ranghoger. Je kunt niet met dieren omgaan zonder eerst de rangorde te bepalen, en als je een slimme hebt, probeert die altijd weer hoger (boven jou) te komen.
Mocht ze iets goed doen, dan beloon ik ook uitvoerig. Respect is wederzijds, en moeten beide partijen verdienen.

lois_fjordje schreef:ik geef geen tikken. het enige wat ik doe is een rukje aan het halster en een kneepje in de neus. dan luisteren ze prima!;) en denk maar niet dat Fleur de makkelijkste is!! Ze is een behoorlijke dominante dame! maar verpesten? haha tuuuurlijk

lois_fjordje schreef:kont duwen lukt met mijn paard ik zeg niet dat dat het enige is

) mak maakt, helemaal niet, maar je moet niet denken dat jij alles beter weet.
Maar ik zeg niet dat KiWiKo gemeen . ok heb ik wel gezegt maar dat meende ik niet
het is niet echt wat je doet dat super is maar hoe je het verteld:P want sommige hier zeggen : ja en mijn paard krijgt er dan een vet harde terug! Dat vind ik gewoon een beetje :S klinken:P maarja hier gaat een slotje op! atreyuevita schreef:Ik sla nooit om ze pijn te maar hooguit een klein tikje om te laten schrikken op de neus als ze bijten. Idd moet je je paard door je gedrag laten zien dat je de leider bent. Ik werk ook veel met mn stem. Als ik zeg "nee" zijn ze echt onder de indruk!
Als je trapt kan een paard dat uiteindelijk harder terugdoen en
uiteindelijk krijg je (hopelijk) vanzelf een keer een pak slaag van je paard.
en ik probeer ook niet de beste te zijn hoor! helemaal niet! En ik vind het heel knap van KiWiKo dat ze zulke paarden traint!
alleen meppen enzo vind ik gewoon minder.. Tuurlijk mogen jullie denken wat je wilt:) lois_fjordje schreef:ik sla mijn paard nooit en ze luisterd heel goed. En dat is trouwens niet waar hoor wat je zei met respect. Als je nu ECHT! je paard met respect behandeld doet zij/hij het ook maar omdat( zo te horen) jullie dat niet helemaal doen, doen hun het ook niet!
lois_fjordje schreef:ben ik ook wel nieuwschierig naar.. en ffe @ Whispertje: Mijn pony is helemaal niet de leider van mij. Ik heb haar duidelijk gemaakt wie dat is.Maar ik laat ffe voorbeeld zien: Pieter (is vriend van ons en paardenfluisteraar) ging naar een paard wat erg vervelend en op niemand lettuh. Hij liep er rustig opaf en zonder het paard aan te kijken. toen hij bij het paard was liet hij een touw achter het paard vallen. Het paard liep weg en pieter liep er weer achterna. Hij liet weer zijn touw achter het paard vallen. Het paard liep weer weg. Toen lettuh het paard heel goed op hem want Pieter had duidelijk gemaakt wie de leider was. Het paard liep hem gewoon achterna en blijf met zijn aandacht bij hem
![]()
lois_fjordje schreef:ik heb dat gezegt maar meende het niet hoor!!!en ik probeer ook niet de beste te zijn hoor! helemaal niet! En ik vind het heel knap van KiWiKo dat ze zulke paarden traint!
alleen meppen enzo vind ik gewoon minder.. Tuurlijk mogen jullie denken wat je wilt:)
en als je nog eens iets wilt plaatsen denk dan even na of je het echt meent en of je het wel aan kunt dat mensen er anders op reageren dan jijzelf had gedacht, gehoopt, verwacht.
PrideDignity schreef:atreyuevita schreef:Ik sla nooit om ze pijn te maar hooguit een klein tikje om te laten schrikken op de neus als ze bijten. Idd moet je je paard door je gedrag laten zien dat je de leider bent. Ik werk ook veel met mn stem. Als ik zeg "nee" zijn ze echt onder de indruk!
Als je trapt kan een paard dat uiteindelijk harder terugdoen en
uiteindelijk krijg je (hopelijk) vanzelf een keer een pak slaag van je paard.
Mag ik vragen waar dat op slaat?
Een paard hoort je niet zomaar te trappen, gelukkig doen m'n vzpaarden dat niet, maar heb het wel eens meegemaakt met een ander paard. Ik schopte dan niet, maar hij kreeg echt wel een flinke tik van me!
En dan vind jij dat hij/zij jou weer gewoon terug mag trappen?
En geloof me, als je je paard een schop verkoopt, doet dat lang niet zo'n pijn als dat hij een corrigerende schop van een soortgenoot krijgt..