tikken geven:s :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:37

helemaal mee eens!

Kijk maar eens in een koppel. Een paard dat zich misdraagt, krijgt heus ook wel een paar klappen. Dat is voor een paard een normale manier van communiceren.
Wat wou je anders? Eeen goed gesprek?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:47

relatietherapie

MabuPets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:41

Whiz schreef:
Ik sla mijn paard eigenlijk nooit. Ik heb haar al 10 jaar en ze luisterd ook alleen maar naar mij. En ik kan met mijn houding en stemgeluid vanalles laten doen. Ze is echter wel heel eigenwijs, als ik haar bevoorbeel onder het rijden zou slaan met een zweep dan bokt ze gemeen. Ik heb haar ooit een keer een tik op haar neus gegeven toen ze ongeveer 4 jaar was.. omdat ze een beweging maakte naar me om te bijten. (niet echt raak dus) ze heeft het ook nooit weer geprobeerd....

mijn merrie heeft me een keer gebeten omdat ik haar deken vastmaakte (echt gemeen bijten, en nog hard ook !!!) en toen heeft ze ook een tikje op haar neus gehad (ze was wel geschrokken), ze dreigt wel nog, (ik denk dat ze het gewoon vervelend vind) maar ze heeft nooit meer gebeten...

alleen soms omdat ze aandacht wilt, als ik bezig ben met iemand anders, pakt ze met haar voortanden mijn jas zachtjes vast en trekt ze even, maar laat wel meteen los,
ja dan krijgt ze natuurlijk geen tikje, ze bijt dan niet gemeen maar gewoon om te zeggen van heey IK ben ook hier :mrgreen:

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:15

Ik sla mijn paarden nóóit op het hoofd en trap ze ook niet(in de omgang), ik vind dat echt niet kunnen. Met duwen en trekken bereik je bij een paard niets want het paard is toch sterker en zal er op die manier heel snel achter komen dat hij jou zo aan de kant kan duwen als hij dat wil. Daarom gebruik ik een zweepje als ze ze niet gedragen, krijgen ze een tik op hun billen of de flank maar nooit op het hoofd.
Zoals ik al zei in mijn eerdere post, mijn paard wist zich ook niet te gedragen en die heeft gevoeld dat ik de baas ben en gedraagt zich nu keurig, als ze toevallig even vergeet wie de baas is is stemverheffing voldoende om haar daaraan te herinneren. En zo gaat het ook bij mijn andere paarden, ze weten wie de baas is en als ik mijn stem verhef is dat meestal al genoeg, ze weten dat als ze daar niet naar luisteren ze een tik met de zweep kunnen verwachten.
De paarden hier zijn stuk voor stuk keurig opgevoed, ze schoppen niet, bijten niet, zijn braaf op stal, lief met verzorgen, gaan allemaal keurig de trailer op en met de veearts is er ook niets aan de hand. Mijn opvoeding heeft zijn vruchten afgeworpen mag ik wel zeggen.

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:17

ja wat zal ik zeggen ik ben echt niet tegen een tikje geven ik moet wel zeggen dat mijn paard een fobie heeft voor een zweep (door de oude eigenaresse)
als ik een tikje geeft dan zit ik op een rodeo paard haha .. maar ik blijf net zo lang kleine tikjes geven tot hij stopt.. ook al van ik er 10 keer vanaf .. ik vind dat hij moet dat ik alleen de zweep gebruik als het nodig is en niet omdat hij niet bijv in de krul moet lopen (jaja oude eigenaresse)
En ik moet zeggen door mijn aanpak gaat het steeds beter want soms heeft hij geen zin om het gevecht aan te gaan en luisterd hij meteen..

Ik zou niet weten hoe ik mijn paard onder controle moet krijgen zonder af en toe een tikje te geven .. hij loopt gewoon over me heen anders..

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:58

Ik rijd een 3 jarige die meestal keurig naar mijn stem luistert (als ik begin te dreigen met frikandellen weet hij dat het echt menens is) maar die ook een beetje pubergedrag begint te vertonen. Van een klein petsje met de zweep is hij altijd behoorlijk onder de indruk en is zijn pubergedrag voor die dag helemaal afgelopen. Hij leert waar zijn grenzen liggen en wordt daardoor later (hoop ik althans) als hij groot en sterk is een lief en betrouwbaar paard wordt waar de eigenaar nog veel plezier van gaat hebben. Niets SieLuhGs aan!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:56

slotje:)

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:51

Nou jullie vinden me allemaal een dierenbeul.. maar mijn haflinger krijgt toch acf en toe een vlinke lel hoor..
Dan kun je de leider willen zijn ipv de baas, dat leiderschap moet je wel krijgen.. en je paard moet respect voor je krijgen.. doet ze dat niet, en ze krijgt rare streken naar jou toe? Dan ga ik niet een rukje aan het halster geven en zeggen: Promissje toch, dat mag je niet doen..
nee, dan is het EEUUUUUH PROMISS.. luistert ze nog niet, dan is het nogmaal EEUUUU maar dan met een tik er achter aan, ze weten het dondersgoed namelijk

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 18:01

ok een tikje vind ik niet zo erg maar een mep enzo vind ik toch wel minder..

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:12

ieder paard is anders .. Sommige paarden zijn alleen maar leuk en aardig als jij dat ook bent, en worden vervelend zodra je ze tikken/meppen/schoppen geeft.

Echter zijn er paarden die misbruik van de situatie maken. Als jij te lief bent, zullen zij over jouw heenlopen (letterlijk en figuurlijk)

Ga eens in een wilde kudde zitten .. Komt een paard te dicht bij terwijl de ander dat niet wilt, krijgt deze eerst een waarschuwing .. volgende keer krijgt hij gewoon een trap.
Probeert een lagere de leiding over te nemen van de leidende merrie. Reken maar dat hij met een trap weer een positie lager geknikkerd word (om maar even overdreven te zeggen)

Claus Ferdinand Hempfling ken ik ook, ben voor hem en lees boeken van hem. Maar hij heeft zelf lang in een wilde kudde geobserveerd, paarden gevangen. Met geduld heeft hij inderdaad de nieuwsgierigheid en vertrouwen van de hengst gekregen. Hij heeft erg veel geleerd over paardentaal, en kan ze ook degelijk uitvoeren. Een gemiddeld persoon zoals ons kan echt niet zomaar lichaamstaal uit een boek leren. Hiervoor moet je hetzelfde doen als CFH of lessEN bij hem gaan volgen .. (dus geen kleine cursus van een week)
Als een andere hengst de kudde wil overnemen .. gaat hij echt niet vriendelijk vragen aan de huidige leider: "mag ik aub je kudde overnemen " echt niet Die gaan vechten (dus echt vechten, waar flinke verwondingen uit kunnen komen) dat is echt níéts vergeleken bij een tik van een mensenhand.

Ook zo met Chesney, toen andere verzorgster en eigenaresse van stalgenoot samen naast welkaar reden, toen de stalgenoot te dicht bij haar in de buurt kwam (Chesney is btw lief in de omgang, maar tegenover paarden kan ze erg dominant zijn, echt een merrie ) waarschuwde ze hem eerst (oren naar achter etc) Daarna kreeg hij toch echt een mep en was het menis, dat paard heeft nu een wond op z'n been.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:00

Nou als je kijkt wat een oplawaaiers paarden elkaar weleens geven, van een tikje met een zweep krijgen ze niets hoor, beter afentoe een tik, maar dan consequent en op het goede tijdstip, dan dat je een paard met je stem straft op een manier die hij niet begrijpt. Je doet een paard geen pijn met een tikje, dat geloof ik niet, het zal niet prettig zijn, maar het gaat er om dat je duidelijk en consequent bent in de opvoeding. Het ene paard is gevoeliger dan het andere, mijn vorige paard kon je met je stem straffen en dan stond hij al met zijn staart tussen zijn benen, het paard dan ik nu heb heeft afentoe een tik voor zijn reet nodig want die is liever lui dan moe

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:44

Viennanova schreef:
Kan me herinneren dat er ooit eens een topic is geweest waarin duidelijk werd gesteld dat Guusje de fjord ook niet zo vriendlijk werd gereden....

Als mijn paard niet aan mijn been is, krijgt ze eerst een sterkere beenhulp. Luisterd ze dan nog niet, krijgt ze een tik.
Zou ze me bijten, krijgt ze een tik. Trapt ze me, krijgt ze een trap terug.

Zo gaat het in de natuur ook, en ik ben ranghoger. Je kunt niet met dieren omgaan zonder eerst de rangorde te bepalen, en als je een slimme hebt, probeert die altijd weer hoger (boven jou) te komen.

Mocht ze iets goed doen, dan beloon ik ook uitvoerig. Respect is wederzijds, en moeten beide partijen verdienen.

Ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb een pony die dus qua rangorde hoger is dan mij. Ik ben te soft en ze loopt letterlijk en figuurlijk over me heen. Heb daardoor een gebroken voet. Kan haar niet de baas en zij heeft iemand nodig die hoger dan haar kan staan en ik ben daar niet de aangewezen persoon voor.
Vind het niet zielig dat een paard of pony zo nu en dan een tik krijgt als hij/zij wat verkeerd doet, maar ik ben daar niet consequent in.
Ik heb juist respect voor mensen die dat wel op die manier kunnen.
Laten zien dat jij de baas bent en boven hun staat.
Ook leer ik het ook nog wel

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:57

lois_fjordje schreef:
ik geef geen tikken. het enige wat ik doe is een rukje aan het halster en een kneepje in de neus. dan luisteren ze prima!;) en denk maar niet dat Fleur de makkelijkste is!! Ze is een behoorlijke dominante dame! maar verpesten? haha tuuuurlijk

Dan luisteren 'ze' prima..?
Denk je dat elk paard hetzelfde is

Sommige paarden hebben gewoon een tik nodig voordat ze luisteren.
Als m'n vzpaard tegen me aan gaat staan duwen o.i.d., kan ik wel met m'n kont gaan lopen duwen, maar dat helpt niet, hij blijft fijn staan.
En een tik geven is zeker niet hetzelfde als slaan, voor mensen die dat wel zo zien

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:59

kont duwen lukt met mijn paard ik zeg niet dat dat het enige is

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:07

lois_fjordje schreef:
kont duwen lukt met mijn paard ik zeg niet dat dat het enige is

Ik heb trouwens net in dat andere topic over bokken/steigeren jouw reacties gelezen.
Tegen KiWiKo enzo, hoezo penny

Je overdrijft HEEL erg, ik wil wedden met je dat zij veel meer verstand & ervaring heeft dan jou.

Ik zeg niet dat ik een topruiter ben die alle wilde hengsten ( ) mak maakt, helemaal niet, maar je moet niet denken dat jij alles beter weet.

Ik kan je verzekeren dat niet elk paard luister bij een rukje aan z'n halstertouw, of kneepje in z'n neus.
Vraag me idd af hoe je dat wilt doen met rijden?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:15

met rijden tja.. niet veel.ik hef mijn stem en meeste paarden luisteren dan maar sommige paarden zijn gewoon van zichzelf een beetje wild en daar kan je ook niet veel aan doen. Maar ik zeg niet dat KiWiKo gemeen . ok heb ik wel gezegt maar dat meende ik niet het is niet echt wat je doet dat super is maar hoe je het verteld:P want sommige hier zeggen : ja en mijn paard krijgt er dan een vet harde terug! Dat vind ik gewoon een beetje :S klinken:P maarja hier gaat een slotje op!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:21

Ik sla nooit om ze pijn te maar hooguit een klein tikje om te laten schrikken op de neus als ze bijten. Idd moet je je paard door je gedrag laten zien dat je de leider bent. Ik werk ook veel met mn stem. Als ik zeg "nee" zijn ze echt onder de indruk!
Als je trapt kan een paard dat uiteindelijk harder terugdoen en uiteindelijk krijg je (hopelijk) vanzelf een keer een pak slaag van je paard.

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:27

@lois-fjordje:Je heft je stem??? Dus als je paard niet naar je been luisterd, hef je je stem? Hoe leert een paard daar wat van? Ik heb dat andere topic ook gevolgd, en daar heb je duidelijk gezegd, en meerdere keren, dat je KiWiKo gemeen vind. Niemand geeft hier zijn paarden voor 'de lol' een mep. Stel je niet zo aan.....

En nu een slotje? Pffffff.

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:30

atreyuevita schreef:
Ik sla nooit om ze pijn te maar hooguit een klein tikje om te laten schrikken op de neus als ze bijten. Idd moet je je paard door je gedrag laten zien dat je de leider bent. Ik werk ook veel met mn stem. Als ik zeg "nee" zijn ze echt onder de indruk!
Als je trapt kan een paard dat uiteindelijk harder terugdoen en
uiteindelijk krijg je (hopelijk) vanzelf een keer een pak slaag van je paard
.

Mag ik vragen waar dat op slaat?
Een paard hoort je niet zomaar te trappen, gelukkig doen m'n vzpaarden dat niet, maar heb het wel eens meegemaakt met een ander paard. Ik schopte dan niet, maar hij kreeg echt wel een flinke tik van me!
En dan vind jij dat hij/zij jou weer gewoon terug mag trappen?

En geloof me, als je je paard een schop verkoopt, doet dat lang niet zo'n pijn als dat hij een corrigerende schop van een soortgenoot krijgt..

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:32

@ Viennanova: Ja vind t ook raar dat er nu ineens een slotje opmoet van de TS

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:46

Als mijn paard de hele tijd loopt de etteren dan krijgt ze gewoon een tik, nooit op haar hoofd natuurlijk.
Maar ze kan ook wel een een trap krijgen, klinkt heel zielig maar ik ben van mening dat paarden dat in de natuur ook doen en dat het dus geen kwaad kan. En een tik geven in de buurt van het hoofd vind ik niet goed, dan worden ze zo schuw. Dus ik geef erder een schop dan dat ik een tik geef. En dat is bijna nooit want ze is heel braaf altijd dus dan is het ook absoluut niet nodig.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:01

ik heb dat gezegt maar meende het niet hoor!!! en ik probeer ook niet de beste te zijn hoor! helemaal niet! En ik vind het heel knap van KiWiKo dat ze zulke paarden traint! alleen meppen enzo vind ik gewoon minder.. Tuurlijk mogen jullie denken wat je wilt:)

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:39

lois_fjordje schreef:
ik sla mijn paard nooit en ze luisterd heel goed. En dat is trouwens niet waar hoor wat je zei met respect. Als je nu ECHT! je paard met respect behandeld doet zij/hij het ook maar omdat( zo te horen) jullie dat niet helemaal doen, doen hun het ook niet!

best makkelijk om te zeggen dat andere geen respect tonen tegen hun paard, terwijl je hun nog nooit hebt zien omgaan met het paard...

lois_fjordje schreef:
ben ik ook wel nieuwschierig naar.. en ffe @ Whispertje: Mijn pony is helemaal niet de leider van mij. Ik heb haar duidelijk gemaakt wie dat is. Maar ik laat ffe voorbeeld zien: Pieter (is vriend van ons en paardenfluisteraar) ging naar een paard wat erg vervelend en op niemand lettuh. Hij liep er rustig opaf en zonder het paard aan te kijken. toen hij bij het paard was liet hij een touw achter het paard vallen. Het paard liep weg en pieter liep er weer achterna. Hij liet weer zijn touw achter het paard vallen. Het paard liep weer weg. Toen lettuh het paard heel goed op hem want Pieter had duidelijk gemaakt wie de leider was. Het paard liep hem gewoon achterna en blijf met zijn aandacht bij hem

dus als jij met respect je paard wilt rijden, gooi je onder het rijden een touwtje achter zn kont op de grond om hem te laten stappen, en wat harder op de grond om hem te laten draven, en heel hard gooien om hem te laten galoperen.... wat doe je dan om je paard met respect te laten halthouden....

lois_fjordje schreef:
ik heb dat gezegt maar meende het niet hoor!!! en ik probeer ook niet de beste te zijn hoor! helemaal niet! En ik vind het heel knap van KiWiKo dat ze zulke paarden traint! alleen meppen enzo vind ik gewoon minder.. Tuurlijk mogen jullie denken wat je wilt:)

waarom zeg je iets om het vervolgens weer terug te nemen als iemand je daar op aan spreekt??!! je kunt ook normaal tegen iemand je mening uiten, door te zeggen 'knap dat je die paarden rijd alleen met ik het met het slaan niet eens'

mijn mening:
mijn paard krijgt echt wel eens een tik, en wanneer ze bijvoorbeeld echt stront gevaarlijk wordt (komt eigenlijk nauwelijks voor) kan ze echt wle een harde klap verwachten want in de kudde gaan ze ook niet zachtzinnig met elkaar om. in de kudde hebben paarden ook respect voor elkaar, waarom zou jij daar zelf niet ook op in kunnen spelen (jezelf zien als leider, baas, hoger in rangorde)

meid 1 tip voor jou:
ga lekker verder in de penny lezen en als je nog eens iets wilt plaatsen denk dan even na of je het echt meent en of je het wel aan kunt dat mensen er anders op reageren dan jijzelf had gedacht, gehoopt, verwacht.

en dan gooi je er maar nu lekker een slotje op ben je ook gelijk van alle commentaren af

nienke1208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:44

als ik sytse rij en hij is echt vervelend, dan kan hij een corrigerende tik verwachten.
ik probeer het eerst altijd met mijn stem, maar als hij al bokkend door de vlietlanden scheurt met mij op zijn rug, dan helpt mijn stem niet!

hem terugduwen heeft geen zin, want op welke manier je het ook doet, hij ziet het als spelletje, dus duwt gewoon weer terug.
en als hij echt niet luisterd als ik naast hem sta, dan kan hij een tik op zijn neus krijgen.

en op deze manier hebben wij een goede 'verstandhouding' en respecteren we elkaar.
maar hij kan dus als hij strontvervelend is echt wel een lel krijgen!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:54

PrideDignity schreef:
atreyuevita schreef:
Als je trapt kan een paard dat uiteindelijk harder terugdoen en
uiteindelijk krijg je (hopelijk) vanzelf een keer een pak slaag van je paard
.

Mag ik vragen waar dat op slaat?
Een paard hoort je niet zomaar te trappen, gelukkig doen m'n vzpaarden dat niet, maar heb het wel eens meegemaakt met een ander paard. Ik schopte dan niet, maar hij kreeg echt wel een flinke tik van me!
En dan vind jij dat hij/zij jou weer gewoon terug mag trappen?

En geloof me, als je je paard een schop verkoopt, doet dat lang niet zo'n pijn als dat hij een corrigerende schop van een soortgenoot krijgt..

Ik vind gewoon dat je je paard niet hoort te trappen. Ik vind wel dat je ze discipline moet bijbrengen maar je paard trappen... daar bereik je niets mee. Omdat veel mensen niet zo lenig zijn trappen ze namelijk een paard in de buik of tegen de benen. Je kunt me niet wijsmaken dat dat goed is. Ik heb het dus niet over een andere manier van corrigeren maar louter over "TRAPPEN" . En ja mensen die paarden tegen kun buik trappen verdienen een trap. En NEE een paard hoort je niet te trappen.