Straffen, hoe doen jullie het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:38

hihihi sorry, maar moet toch een beetje lachen om je posts lois. Ga maar eens werken met twenters vers van de wei, en dan negeren als ze stout zijn... dan ben je de hele dag aan het negeren en het rennen voor je leven En dan heb ik het niet over 1 of 2 jonge paarden die misschien toevallig wel braaf geboren zijn, het gros, en zeker paarden met een beetje bloed zitten zo toch echt niet in elkaar...Je hoeft ze niet om ieder klein ding in elkaar te trappen, maar consequent optreden is onontbeerlijk bij de opvoeding van een jong paard. ik geef het je te doen hoor, daar kom je niet ver met negeren..

Blue_star, het is zeker goed om na te denken waarom hij bijt (en bij voorkeur dat proberen te veranderen) maar hoe je het ook wendt of keert, hij mag gewoon niet bijten. punt. Je moet je opstellen als een kuddeleider, dacht je dat die het over zijn kant liet gaan als een paard uit zijn kudde, voor welke reden ook, besluit een hap uit hem te nemen? Dacht het niet.

Ik sluit me aan bij Urielle en de rest, het ligt een beetje aan het paard hoe je reageert (mijn verzorgpaardje is van slag van een EUJ! en de twenter die erbij staat moet je zo ongeveer neerknuppelen voor hij eens omkijkt van "goh, jij ook hier?"... en als de laatste eens over de flos is en vervelend is voldoet een EUJ vaak ook prima.. Maar mocht hij ooit besluiten om zijn poot naar me uit te steken dan kan hij toch een rotschop terug verwachten op de eerste de beste plek waar ik hem raken kan. Het risico is gewoon te groot, zeker met jonge paarden. Je kunt beter 1 keer hard inkomen en het registreert, dan acht keer halfzacht reageren en geen of weinig effect hebben. Een paard moet gewoon respect hebben voor de mens, anders wordt het onveilig. Ik heb er ook een hekel aan om fysiek te moeten optreden tegen een paard, ben ook meer van het belonen, maar soms ontkom je er gewoon niet aan en kan je het maar beter gewoon goed aanpakken.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:38

haha nee ik ga niet zo:s ik bedoel met je lichaam praten. dan laat je een paard stoppen hoe paarden het ook met elkaar doen. en weg rennen is nooit goed want dan gaan ze het opnieuw doen, dus opzij springen

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:20

ehm.. als dat alles is wat je uit mijn post haalt...

haha, Ik ga toch zeker niet opzij springen, hij heeft maar respect te hebben voor waar ik loop! Je bent voor NH, paardentaal, dacht je dat de kuddeleider aan de kant springt als er een overmoedige twenter aangesjeesd komt die hem wilt bijten? Die kan een oplawaai verwachten hoor.. In de perfecte wereld kan je alles zonder geweld oplossen (zoals de ts al zei) maar in de realiteit blijkt dit toch vaak niet te werken en zal je af en toe toch fysiek worden naar je paard. Heel vervelend, maar niet half zo vervelend als een totaal verpeste knol die op zijn 4e staatsgevaarlijk is.

hiltje1973

Re: Straffen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:53

Tuurlijk moet je kijken waar bepaald gedrag vandaan komt en als je paard een keer niet luistert omdat het bang is en al zijn aandacht op het monster richt moet je natuurlijk niet een knal geven. Dan wordt een paard pas echt bang.

Maar ben ermee eens dat voor bepaald gedrag geen enkel excuus is. En voor bijten, trappen steigeren etc in wat voor omstandigheden dan ook hoort straf.

Ik heb wel eens gehad dat een manegepaard naar een mug stampte maar daarbij wel mijn been raakte. Dus paard was niet gemeen ofzo en het was per ongeluk. Ik heb zonder na te denken direct teruggeschopt. En hoewel het er misschien agressief uitzag (ik schopte echt) denk ik dat het vergeleken met de trap van een ander paard echt niet zielig was. Als ik op mijn allerhardst schop (en dat deed ik niet eens) is dat nog maar een fractie van een echte hoef van een ander paard.

Later met een instructeur over gehad omdat ik me toch schuldig voelde dat ik dat paard had geschopt. het antwoord was: paard moet gewoon ten allen tijden zijn benen binnen boord houden als er een mens naast hem staat.

Volgens mij wordt een paard die in dit soort gevallen wordt gestraft er ook zeker niet minder op. Ik heb het niet over een paard straffen voor iets dat hij niet begrijpt of de hele tijd uithalen naar zijn hoofd maar gewoon over 'paardentaal'.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:19

Citaat:
Bleu_Star schreef:

Ze toont aan dat ze zich verveelt en uit dat in een voor jou vervelend gedrag.
Denk je niet eens na of het wel door jou komt dat ze bijt?Dat je niet interessant bent?Als je merkt dat ze je probeert te bijten kan je het afstraffen en dat doe je met een stemverheffing en niet met een mep en dan ga je nadenken en improviseren hoe je het stappen voor haar leuk kan maken.

Ik voel me hier wel een beetje door aangevallen, ik weet niet of dat de bedoeling was. Ik probeer heus wel af te wisselen, hoor. Maar verder is ze ook gewoon dominant, en wil ze de baas spelen. Ze mag niet denken dat ze mij zomaar kan bijten, dus als ze dat doet krijgt ze een tik. Het is echt niet hard, het is alleen om haar iets duidelijk te maken, en niet om haar echt pijn te doen door te meppen, zoals jij het zegt. Natuurlijk snap ik wel wat je bedoelt, maar alleen schreeuwen brengt die van mij gewoon niet van haar stuk.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:37

eigenlijk heb ik mn paardje de laatste 2 jaar niet meer hoeven straffen in de omgang.. (gelukkig )
Maar in het verleden heeft ie echt een paar klappen gehad.. Maar de vorige eigenaar was bang van em en hij was dus echt niet leuk soms.. Gewoon doorbeuken als je hem de stal uit wilde halen enz. Daar heb ik een paar keer echt flink boos om moeten worden..

Nu gaat alles super, door dat slaan denken mensen vaak dat je een 'gespannen' band met je paard hebt, maar dat is bij mij helemaal niet zo hoor..

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:47

in de omgang hoef ik haar noooooit te straffen ze is gewoon een super lieve pony !! Met rijden verhef ik mijn stem

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:57

hiltje1973 schreef:
Tuurlijk moet je kijken waar bepaald gedrag vandaan komt en als je paard een keer niet luistert omdat het bang is en al zijn aandacht op het monster richt moet je natuurlijk niet een knal geven. Dan wordt een paard pas echt bang.

Maar ben ermee eens dat voor bepaald gedrag geen enkel excuus is. En voor bijten, trappen steigeren etc in wat voor omstandigheden dan ook hoort straf.

Ik heb wel eens gehad dat een manegepaard naar een mug stampte maar daarbij wel mijn been raakte. Dus paard was niet gemeen ofzo en het was per ongeluk. Ik heb zonder na te denken direct teruggeschopt. En hoewel het er misschien agressief uitzag (ik schopte echt) denk ik dat het vergeleken met de trap van een ander paard echt niet zielig was. Als ik op mijn allerhardst schop (en dat deed ik niet eens) is dat nog maar een fractie van een echte hoef van een ander paard.

Later met een instructeur over gehad omdat ik me toch schuldig voelde dat ik dat paard had geschopt. het antwoord was: paard moet gewoon ten allen tijden zijn benen binnen boord houden als er een mens naast hem staat.

Volgens mij wordt een paard die in dit soort gevallen wordt gestraft er ook zeker niet minder op. Ik heb het niet over een paard straffen voor iets dat hij niet begrijpt of de hele tijd uithalen naar zijn hoofd maar gewoon over 'paardentaal'.

Een paard probeert iets vervelends weg te krijgen maar mist en krijgt een schop??

Mensen toch,waar gaan we heen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:19

Precies Oemmiej, JUIST omdat jij gelijk de rangorde hebt gezet hoef jij nu nooit meer te straffen. Jouw paard weet dat jij de baas bent en gedraagt zich er ook naar. Beter een keer goed aanpakken en er verder geen last meer van hebben dan elke dag een drama met een klierend paard dat probeert of hij toch niet de leiding over kan nemen...

@Blue_Star - Zoals ik in die post al schreef: het maakt niet uit WAAROM een paard bijt. Een paard hoort mij niet te bijten, ik ben de baas, ik sta hoger in rangorde. Eventueel ongenoegen moet hij maar botvieren op iets lager in de rangorde of hij rent het er later op de wei maar uit oid. Wanneer ik bijv. een wond op een been sta in te spuiten wil ik niet op hoeven letten dat ik niet zelf ondersteboven gesprongen word. Ik ben de baas, ik weet wat er goed is en naar de baas wordt nooit of te nimmer gebeten of getrapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:32

Blue_Star schreef:
Een paard probeert iets vervelends weg te krijgen maar mist en krijgt een schop??

Sorry, maar wát vind jij daar nou zielig aan?

Én, wat denk je dat er in een kudde gebeurd als een paard een ander 'per ongeluk' een trap geeft

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:36

WildWings schreef:
Blue_Star schreef:

Sorry, maar wát vind jij daar nou zielig aan?

Én, wat denk je dat er in een kudde gebeurd als een paard een ander 'per ongeluk' een trap geeft

Dit paard bedoelde iets anders,het was gewoon per ongeluk maar wordt er toch voor gestraft??

Neem nou jezelf:
Je jaagt op een vlieg en je wilt ze 'wegduwen' met je hand maar je raakt per ongeluk iemand,dan zou jij dat toch niet fair vinden als je een mep krijgt om iets wat je per ongeluk deed?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:39

Urielle schreef:
Precies Oemmiej, JUIST omdat jij gelijk de rangorde hebt gezet hoef jij nu nooit meer te straffen. Jouw paard weet dat jij de baas bent en gedraagt zich er ook naar. Beter een keer goed aanpakken en er verder geen last meer van hebben dan elke dag een drama met een klierend paard dat probeert of hij toch niet de leiding over kan nemen...

@Blue_Star - Zoals ik in die post al schreef: het maakt niet uit WAAROM een paard bijt. Een paard hoort mij niet te bijten, ik ben de baas, ik sta hoger in rangorde. Eventueel ongenoegen moet hij maar botvieren op iets lager in de rangorde of hij rent het er later op de wei maar uit oid. Wanneer ik bijv. een wond op een been sta in te spuiten wil ik niet op hoeven letten dat ik niet zelf ondersteboven gesprongen word. Ik ben de baas, ik weet wat er goed is en naar de baas wordt nooit of te nimmer gebeten of getrapt.

Mij maakt het wel uit waarom een paard bijt.Een paard bijt niet zonder reden.

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:22

Blue_Star schreef:
Urielle schreef:

Mij maakt het wel uit waarom een paard bijt.Een paard bijt niet zonder reden.

Daar ben ik het ook mee eens zelfs dominante paarden bijten om een reden (en dat is meestal om jouw grenzen te leren kennen of om te zorgen dat jij vooral geen leider over jouw word misschien wat vaag uitgelegd, maar mss snap je wel wat ik bedoel) Ken een paard die sloeg, beet en 'misdraagde' zich uit angst voor de meisjes, wisten zij veel .. zij bleven gewoon doorgaan met het slaan als het paard iets deed wat niet mocht .. Omdat die meisjes niet wisten dat dat paard bang van hen was geworden, en dus wáárom hij hen beet enzo. Liep het dus helemaal uit de hand. Paard kan waarschuwingen geven of bijten omdat hij iets niet fijn vind .. paarden kunnen gaan bokken omdat jij teveel met je sporen in z'n buik en in z'n mond zit (sommige paarden reageren hier niet op,, sommigen wel) Als jij dan alleen maar een mep geeft omdat hij bokt .. licht het toch aan jouzelf, dat paard probeert jou alleen maar eraf te knikkeren omdat hij jou irritant vind .. en meestal heeft het paard dan eerst zijn oren naar achter gedaan of overmatig met zijn staart bewogen (zonder dat er vliegen zaten oid) vóórdat hij jou eraf gooide. (trouwens, ik heb gewoon een 'jij' persoon gebruikt hoor, hiermee bedoel ik niet dat jij zaagt, schopt en weet ik wat allemaal )

Oja, ik heb het natuurlijk niet over gewoon dominante dieren .. Ik vind wel dat je die gewoon een tik oid moet geven als ze jou bijten, schoppen ed.

en weer even terug op dat paard: Maar als jij dat dier met liefde maar uiteraard wél consequentie verzorgd (stem verheffen, vinger omhoog) .. dan is het een lieverd. Sla jij hem tijdens het rijden, geef je hem een mep als hij dreigt? Krijg je misschien niet meteen een mep terug, maar je krijgt er zeker een terug.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:32

als mijn paard met zn oortjes naar voren en een brutale kop probeert te bijten kan hij een tik op zn neus verwachten. Mag gewoon niet. Als hij wil spelen zoekt hij maar wat anders, maar niet met mij. Zelfde als proberen over me heen te komen. Dan zet ik hem achteruit, en als hij niet reageert doe ik dus even lomp naar hem als hij naar mij.
Ze mogen best veel, maar moeten mij wel respecteren. Als hij aan de hand echt schrikt mag hij prima een meter wegspringen, maar dan niet tegen mij aan. Doet hij dat wel kan hij zowiezo een schreeuw zn kant op, en eventueel een klap verwachten.
Als hij denkt dat hij met zn voorbenen mag slaan, waar ik naast sta, omdat hij fris is zet ik hem ook naar achter. Meestal lukt dat wel met stemverheffen en gewoon groot voor hem gaan staan, maar zo niet: touw tegen zn borst.

En verder ben ik erg lief voor hem, zie dat hij weinig kan hebben voor hij in de stress schiet, dus onder het zadel zal ik eerder negeren en goed gedrag belonen, maar hij moet niet echt gevaarlijk doen oid, want pak ik hem gewoon wel aan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:43

Even terugkomend op de eerste post in dit topic: ik straf mijn paard niet, ik geef een correctie.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:50

ik ben juist naar een clinic geweesr vn een duitse instucteur en die zei : negeer het slechte beloon het goede , daar kom je veel verder mee ....
denken jullie dat ook ?

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:53

nee, dat denk ik dus niet.
natuurlijk moet je niet eindeloos overal een mep voor verkopen.
maar zoals ik zei: als een paard uit frisheid met zn voorbenen slaat, dat kun je negeren, maar dan kan je ook gewoon wachten tot dat voorbeen een keer volop op je arm beland of erger.
Ze zullen moeten leren dat mensen geen paarden zijn, en soms is straffen (of inderdaad beter: corrigeren) gewoon nodig.
maar, dat betekend dus inderdaad ook niet bij alles meteen helemaal achterin de box slaan natuurlijk.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:55

Ligt er aan wat ze doen. Sommige paarden kunnen onhebbelijkheden ontwikkelen om aandacht te trekken. Als je voor de box staat gaan luchtzuigen, schrapen, tegen deuren aan trappen enz. Negatieve aandacht is ook aandacht, en op dat moment kun je dat negeren. Als je er namelijk wel op reageert, leren ze dat ze zo wel je aandacht kunnen krijgen.

Maar je tegen de wand aan pletten in de box, aan je voorbij schieten bij het lopen, bijten, trappen, naar je uithalen, als je met een halster aan het wandelen bent naar dat polletje gras toe schieten zonder dat je maar wat in te brengen hebt, valt toch echt niet te negeren, en daar krijgen ze dan ook een correctie voor. Als je dat niet corrigeert verval je op een gegeven moment van kwaad tot erger.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:04

onder het zadel, ja. Aan de hand, nee.

Er is nog een wezenlijk verschil tussen onder het zadel en aan de hand. Als ik een stresskikker onder mijn kont heb die wat stuitert zal ik dat idd eerder negeren en naar de ontspanning toewerken. Maar diezelfde stresskikker zal toch aan de hand echt respect voor mij moeten hebben, want anders wordt het gewoon te gevaarlijk. Aandachtvraag gedrag , dat negeer ik wel, want negatieve aandacht is ook aandacht.

Blue_star: jij vermenselijkt paarden. Jouw voorbeeld met die vlieg, hoe wij als mensen dat zouden vinden, dat is appels en peren vergelijken. Nogmaals, je moet je opstellen als de hogere in rang, en als jij als paardzijnde de leider schopt, per ongeluk of niet, dan kan je gewoon een oplawaai verwachten, niet meer en niet minder.

Nogmaals: ik ben er helemaal voor om uit te zoeken waarom een paard bepaald gedrag vertoont, maar hoe dan ook, hij heeft niet te trappen en te bijten. Punt. Geen discussie over mogelijk. Hoe sterk ik dan inkom ligt aan de persoonlijkheid van het paard, en wat hij precies doet- de correctie staat in verhouding met het vergrijp Sowieso, als je 1 keer duidelijk hebt gemaakt hoe de zaken ervoor staan is het in de meeste gevallen gewoon afdoende voor een hele tijd, want leuk is natuurlijk anders. Maar je zult zien, als je een tijd met jonge paarden hebt gewerkt met wat meer lef en brutaliteit dan gemiddeld, en zeker hengstjes, dat je er met lief doen niet altijd komt...

Overigens werk ik wel graag met grondwerk om de verhoudingen vast te leggen, is voor beide partijen prettiger werken Maar hoe dan ook, er wordt niet, nooit niet, getrapt of gebeten.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:07

ja hij had het wel over het rijden ( sorry dat ik dat niet vermeld heb )

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:49

Onder de man ligt het er een beetje aan. Ligt er ook aan wat je als vergrijp ziet. Ik heb idd stresskikkers onder het zadel gehad die van alles schrokken. Die ga ik niet verder opjuinen door ze ook nog een knal te geven, daarmee werk ik juist naar de ontspanning en doe ik alsof ik gek ben. Dan heb ik bijv. nog een voorbeeld van een paard dat verschrikkelijke moeite had met de travers. Ik was er al anderhalf jaar mee aan het klooien, maar tegelijk met dat ik de hulp gaf voor travers vertrok hij in galop en had ik het nakijken. Toen kreeg ik van de GP amazone op de stal waar ik groomde de tip om het paard als hij aansprong, gewoon in galop in travers te zetten. Doodsimpele oplossing maar ik was er niet opgekomen. Dus ik probeer het nog eens, hij springt aan, ik zet hem in travers en nooit geen problemen meer mee gehad, hoewel de oefening an sich natuurlijk nog verbeterd moest worden. Dan zijn er nog de paarden die bijvoorbeeld gaan doen alsof ze verschrikkelijk gaan schrikken van ieder blaadje en waarvan je weet dat het geen nervositeit is. Ik ben zelf vroeger ook in die valkuil gestapt: ik concentreerde me op het kalmeren van mijn paard en langs die plek te kunnen rijden en heel het werk was vergeten. Inmiddels rij ik er gewoon langs, tikje aan de binnenkant, evt. in schouderbinnenwaarts erlangs, maar gewerkt wordt er. Dat hebben ze snel door en dan is het gezanik ook afgelopen. Een paard dat steigert krijgt van mij wel een tik zolang hij op zijn achterbenen staat (tenzij het dus een zenuwenbok is die erger over de flos gaat), tot dusver heb ik nog geen paard gehad dat er beter van werd als ik bij bokken een knal gaf, dus daar rij ik meestal door alsof ik gek ben. Tenzij ik er langs lig natuurlijk hahaha, dan moet ik eerst een paard gaan vangen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:55

Mijn paard is eigenlijk nooit vervelend. Netjes opgevoed denk ik..

Maar natuurlijk heb ik ook contact met andere paarden.
Meestal verhef ik eerst mijn stem..
Als ze dan niet ophouden kunnen ze een tik verwachten

Als ze aan het klieren zijn als ik er niet op zit dan begin ik ook met stem verheffen..
Als ze bijten krijgen ze een mep of bijt ik terug in oor of neus. Dit helpt meestal direct.
Als ze trappen krijgen ze van mij een trap terug.

Een meisje wat ik ken roste haar paard om alles in elkaar. Zelfs als hij zijn been optilde en het stond haar niet aan had ie al een schop te pakken. Kwestie van soort van opvoeding zei ze dan..
Het paardje is nu bang voor haar hij staat als een bang wezeltje op de poetsplaats.. Maar ja ieder zijn idee he..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:12

Dat is dan ook weer een typisch voorbeeld hoe het niet moet. Zo hard corrigeren als het moet, zo zacht als het kan....
Maar een correctie moet wel aankomen, anders hoef je het niet zo goed niet te doen.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:16

Cassidy schreef:
Zo hard corrigeren als het moet, zo zacht als het kan....

En hier sluit ik me volledig bij aan

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:21

Cassidy schreef:
Dat is dan ook weer een typisch voorbeeld hoe het niet moet. Zo hard corrigeren als het moet, zo zacht als het kan....
Maar een correctie moet wel aankomen, anders hoef je het niet zo goed niet te doen.

Indd.. Daar ben ik het mee eens..

Ik hoop trouwens wel dat je het voorbeeld wat je vind dat het niet moet dat het het voorbeeld is van dat ik beschreef van dat meisje op stal en niet mijn manier van handelen