En dan heb ik het niet over 1 of 2 jonge paarden die misschien toevallig wel braaf geboren zijn, het gros, en zeker paarden met een beetje bloed zitten zo toch echt niet in elkaar...Je hoeft ze niet om ieder klein ding in elkaar te trappen, maar consequent optreden is onontbeerlijk bij de opvoeding van een jong paard. ik geef het je te doen hoor, daar kom je niet ver met negeren..Blue_star, het is zeker goed om na te denken waarom hij bijt (en bij voorkeur dat proberen te veranderen) maar hoe je het ook wendt of keert, hij mag gewoon niet bijten. punt. Je moet je opstellen als een kuddeleider, dacht je dat die het over zijn kant liet gaan als een paard uit zijn kudde, voor welke reden ook, besluit een hap uit hem te nemen? Dacht het niet.
Ik sluit me aan bij Urielle en de rest, het ligt een beetje aan het paard hoe je reageert (mijn verzorgpaardje is van slag van een EUJ! en de twenter die erbij staat moet je zo ongeveer neerknuppelen voor hij eens omkijkt van "goh, jij ook hier?"... en als de laatste eens over de flos is en vervelend is voldoet een EUJ vaak ook prima.. Maar mocht hij ooit besluiten om zijn poot naar me uit te steken dan kan hij toch een rotschop terug verwachten op de eerste de beste plek waar ik hem raken kan. Het risico is gewoon te groot, zeker met jonge paarden. Je kunt beter 1 keer hard inkomen en het registreert, dan acht keer halfzacht reageren en geen of weinig effect hebben. Een paard moet gewoon respect hebben voor de mens, anders wordt het onveilig. Ik heb er ook een hekel aan om fysiek te moeten optreden tegen een paard, ben ook meer van het belonen, maar soms ontkom je er gewoon niet aan en kan je het maar beter gewoon goed aanpakken.
(gelukkig
)
Gewoon doorbeuken als je hem de stal uit wilde halen enz. Daar heb ik een paar keer echt flink boos om moeten worden.. 
misschien wat vaag uitgelegd, maar mss snap je wel wat ik bedoel) Ken een paard die sloeg, beet en 'misdraagde' zich uit angst voor de meisjes, wisten zij veel .. zij bleven gewoon doorgaan met het slaan als het paard iets deed wat niet mocht .. Omdat die meisjes niet wisten dat dat paard bang van hen was geworden, en dus wáárom hij hen beet enzo. Liep het dus helemaal uit de hand. Paard kan waarschuwingen geven of bijten omdat hij iets niet fijn vind .. paarden kunnen gaan bokken omdat jij teveel met je sporen in z'n buik en in z'n mond zit (sommige paarden reageren hier niet op,, sommigen wel) Als jij dan alleen maar een mep geeft omdat hij bokt .. licht het toch aan jouzelf, dat paard probeert jou alleen maar eraf te knikkeren omdat hij jou irritant vind .. en meestal heeft het paard dan eerst zijn oren naar achter gedaan of overmatig met zijn staart bewogen (zonder dat er vliegen zaten oid) vóórdat hij jou eraf gooide. (trouwens, ik heb gewoon een 'jij' persoon gebruikt hoor, hiermee bedoel ik