wat doen jullie allemaal met jullie veulentje/jaarlingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:03

lois_fjordje schreef:
je kan hem ook kunstjes leren! niet te moeilijk enzo maar zoals buigen!

Dat is echt nog niet goed voor zulke jonge paarden. Er wordt meestal aangeraden met kunstjes te beginnen als ze twee zijn. Ook dat zal best een reden hebben. Ook hebben veel veulens hun lichaam nog niet helemaal onder controle (zoals peuters nog snel vallen met lopen bijv.) daardoor moet je zeker uitkijken met zoiets als een buiging...

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:04

@ lois_fjordje: Weet niet wat jij van plan bent, maar je verpest zo'n jong paard daar ontzettend mee! VD is zowel fysiek als mentaal vééls te inspannend voor deze jonge diertjes, en 'makkelijke kunstjes, zoals buigen' zoals jij dat bedoeld; juist dat buigen is nog best nog wel een zware, moeilijke oefening, daar begin je zowiezo nooit mee met VD en bovendien; wat denk je dat een dergelijke oefening als dit aan zal richten bij dit beestje bij zijn spieren, pezen, gewrichten etc? noooooit doen dus; da's een pony naar de maan helpen....

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:07

met buigen bedoel ik gewoon het hoofd omlaat doen.. Niet de benen zo naar voren en dan hoofd erdoor.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:08

en je hebt kunstjes(die bedoel ik) zoals matje rollen. Bal een tik geven of de bal zoeken.

Nathalie02

Re: wat doen jullie allemaal met jullie veulentje/jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:55

Twee keer in de week zacht borsteltje er overheen en hoefjes uitkrabben. Verder een beetje wandelen, en heb al een keer voetjes afgespoten om te kijken hoe ze zou reageren. Gewoon met alles kennis laten maken.

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:07

wandelen, poetsen incl voetjes geven.. beentjes wassen ens maar dat is omdat die paarden ook naar de keuring moetten en meedoen in de rensport

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 07:26

Ik heb mijn hengst weer op stal nadat er 1,5 jaar weinig tot niets mee gedaan is, maar meneer is enorm braaf. Kent alle manieren nog en is prima in de hand te houden.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:53

Ik heb een hengst veulen en een merrieveulen... daar zit al een enorm verschil in (heb ik gemerkt)

De hengstveulen wil zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Wat ik dus met hem doe, is alleen leren voetjes geven (hoefsmid komt maandag weer) en meelopen aan het touw (vaststaan enzo). Verder pluk ik de losse wintervacht eruit en zijn pluizige veulenvacht. Verder staat hij nu met de kudde in de wei (waar hij flink opzijn donder krijgt aangezien hij niet onderdanig wilt zijn...)
Ik deed dus veel meer met hem (probeerde althans) maar ik merkte dat het niet werkte bij hem. Nu laat ik hem met rust, het klikt ook niet zo goed tussen ons.

Met mijn merrieveulen doe ik iets meer, ook niet veel hoor. Ik poets haar 1x per week a anderhalve week (ff snel borsteltje erover). Hoefjes tillen, soms als er een steentje zit, dan even krabben. Uiteraard ook meelopen aan het touw, zij ook langs de weg (Hengst wil of durft dat nog niet). Halster op en om doen is geen probleem met haar. Verder doe ik kleine freestyl oefeningen met haar (dus achter me lopen, stoppen, laten meedraaien met me) en "tikkertje". Ze vindt het geweldig om met me te spelen. Ze daagt me ook uit, dat zie je aan haar oortjes. Ze heeft een hele duidelijke lichaamstaal, daar moet je ook goed opletten.

Ik merkte aan de lichaamstaal van mijn hengst dat hij gewoon niks wilde, schopte naar me, beet me, kwam niet naar me toe. De merrie loopt als een hondje achter me aan (deed ze van begin af aan al) en die vindt het dus leuker om bezig te zijn.

Dus kijk vooral naar je veulen, wat die wilt. Verder lekker veel in de wei met soortgenootjes, paardentaal is ook erg belangrijk. Dat merk ik ook. Max krijgt dus vaak op zijn donder en Angel bijna nooit, die toont zich altijd onderdanig. Max kan dat dus niet.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:14

Mijn jaarling Hans was in het begin super bang. Nu is hij een super knuffel en hij vind het heerlijk om gepoets te worden. Verder gaan we af en toe een klein stukje wandelen en ik krab zijn hoeven uit. Voor de rest staat hij gezellig met zijn pleegmoeders in de wei.

Harm01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:23

urania schreef:
hallo ik heb sinds kort een veulentje van 10 maanden.Ik ben nu een beetje aan het poetsen en probeer een beetje te wandelen met hem.Maar wat kan je nog meer met je veulentje en wat doen jullie allemaal met juliie veulentje?ik ben wel benieuwd eigenlijk ,misschien doe ik nog wel leuke ideeen op!
of goeie tips altijd welkom>

Wat jij doet is prezies goed want je moet van zo`n jong diertje nog niet teveel verwachten.
Op deze manier zoals jij het doet bouw je een vertrouwensrelatie op met je veulentje.
Ga zo door, harstikke goed.

groeten Harm

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:43

Mijn jaarling staat te wachten tot ze 3jr wordt!! hahaha.. verder doe ik er weinig mee.. ze staat op het land, en ik kom 2 x in de week even knuffelen poetsen.
Trailer/hand mak is ze.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:22

Ik heb een jaarling hengstje die nu 24 uur per dag buiten staat met 4 hengstjes en een shet ruin van de winter stond die hele dagen in de paddock en s'nachts op stal!

Ik ga ongeveer om de vier dagen naar hem toe en de ene keer poets ik hem en de andere keer wandel ik met hem maar haal hem wel uit de kudde hij komt op me af als ik dr aan kom ik hoef niet te roepen of hij komt al als ik dan toch roep gooit die een versnelling hoger aan!! Hij kan vaststaan, afspuiten ga ik van de zomer proberen, voetjes geven/hoefsmid, en ik kijk gewoon naar hoe is zijn gemoedstoestand en daar stem ik me op af! Als hij in een groeispurt zit kan hij minder verdragen dan ga ik alleen een stukje met hem wandelen en zet hem dan weer terug in het land!!

Vorige keer ging ik alleen even knuffelen bij hem in het land en de veulentjes die nu lager in rang staan dan hij en die te lang mijn aandacht vroegen ging die er tussen staan zo van dit is mijn vrouwtje zoek jij maar een eigen vrouwtje!! Ze mogen wel heel even knuffelen met me maar niet te lang maar bv zijn stal maatje mag altijd bij me komen staan, de shet en een ander kwpn veulen ook maar de andere twee heel even daar bemoei ik me ook niet mee dat is hun rangorde!
Alleen die keer dat ik alleen ging knuffelen en hem dr niet uit haalde liep hij echt zo naar het hek van maar ga je me niet mee nemen dan??

Dat is voor mij een teken dat die dr plezier in heeft wat ik ook doe met hem hij staat rustig, lekker te knuffelen, met wandelen is alles spannend maar vrouwtje is niet bang dus ik ook niet!!
Merk wel dat de hormonen nu mee gaan doen maar dat hij toch kalm blijft bij de merrie's op een soort van geknor na!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:25

Veulentje de eerste dag al eens een halstertje aan en voor ze gespeend worden regelmatig aan en uit doen, leren vaststaan, leren meestappen aan de hand en hoefjes oppakken.
En nadat ze gespeend zijn gewoon op het land staan en dan eens in de week eens in de hand nemen. Maar dat gewandel daar heeft zo'n jong ding de concentratie nog niet voor. Heb je al eens geprobeerd een peuter een half uur naar een video te laten kijken? Het grote gros heeft er na een kwartier al schoon genoeg van.

EDIT: essentieel woord vergeten
Laatst bijgewerkt door Urielle op 28-04-06 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:30

Urielle schreef:
Veulentje de eerste dag al eens een halstertje aan en voor ze gespeend worden regelmatig aan en uit doen, leren vaststaan, leren meestappen aan de hand en hoefjes oppakken.
En nadat ze gespeend zijn gewoon op het land staan en dan eens in de week eens in de hand nemen. Maar dat gewandel daar heeft zo'n jong ding de concentratie nog voor. Heb je al eens geprobeerd een peuter een half uur naar een video te laten kijken? Het grote gros heeft er na een kwartier al schoon genoeg van.

Ik ga ook niet een tocht wandelen van een uur hooguit tien minuutjes en het is of of niet en en of poetsen of wandelen en hij is mega nieuwsgierig en wil het liefst alles in 1 x bekijken op het moment dat ik denk we gaan weer terug heeft hij zoiets van nog een stukje verder kijken!!