jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:27

Als je niet wilt verhuizen wordt het erg lastig.

Ik zou dan met de middelen die hierboven worden genoemd proberen de periode tot het najaar te overbruggen.
Een ruin die nieuw in een groep komt (en ook nog vanuit 24/7 binnen naar 24/7 buiten) vertoont wel vaker extreem gedrag, maar onze ervaring is dat het in de nazomer vaak afzwakt en dat het ook niet altijd het volgend voorjaar terugkomt. Maar dat weet je pas als het zover is...

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:41

Ik lees dus eigenlijk alleen maar niet willen... Staleigenaar wil niets veranderen aan beleid, eigenaren van merries willen niets geven en dat de ruin vertrekt, TS wil niet verhuizen... Denk dat het dan vrij lastig gaat worden om dit probleem op te lossen zonder dat het gaat escaleren.

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:42

Kendra schreef:
Als je niet wilt verhuizen wordt het erg lastig.

Ik zou dan met de middelen die hierboven worden genoemd proberen de periode tot het najaar te overbruggen.
Een ruin die nieuw in een groep komt (en ook nog vanuit 24/7 binnen naar 24/7 buiten) vertoont wel vaker extreem gedrag, maar onze ervaring is dat het in de nazomer vaak afzwakt en dat het ook niet altijd het volgend voorjaar terugkomt. Maar dat weet je pas als het zover is...
maar zou jij zolang willen wachten als je eigenaar bent van de merrie die steeds besprongen wordt?

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:46

Ik zou als eigenaar ruin ook geen risico Willen lopen, voor hetzelfde geld word je ruin kapot getrapt

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:59

Ik snap ook niet dat je als eigenaar van een merrie niet mee zou willen denken.
Het is vervelend, maar als ruinen eigenaar kun je in je eentje toch ook niet zo veel doen. Samen kunnen naar een oplossing toewerken, niet in je eentje.

Martiflorjo
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 13:10

meggiemeg schreef:
Ik lees dus eigenlijk alleen maar niet willen... Staleigenaar wil niets veranderen aan beleid, eigenaren van merries willen niets geven en dat de ruin vertrekt, TS wil niet verhuizen... Denk dat het dan vrij lastig gaat worden om dit probleem op te lossen zonder dat het gaat escaleren.


Ik als ruin eigenaar wil wel van alles, het enige wat ik op dit moment niet wil ( en ook niet kan omdat de stallen niet voor het oprapen liggen ) is verhuizen. Hij is er net een week. Ik lees en hoor veel dat het tijdelijk kan zijn. Daarom wil ik nog niet opgeven en het een kans geven.

Martiflorjo
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 13:14

meggiemeg schreef:
Kendra schreef:
Als je niet wilt verhuizen wordt het erg lastig.

Ik zou dan met de middelen die hierboven worden genoemd proberen de periode tot het najaar te overbruggen.
Een ruin die nieuw in een groep komt (en ook nog vanuit 24/7 binnen naar 24/7 buiten) vertoont wel vaker extreem gedrag, maar onze ervaring is dat het in de nazomer vaak afzwakt en dat het ook niet altijd het volgend voorjaar terugkomt. Maar dat weet je pas als het zover is...
maar zou jij zolang willen wachten als je eigenaar bent van de merrie die steeds besprongen wordt?


Het werkt 2 kanten op hè. Mijn ruin heeft een klap gehad van een merrie met ijzers en staat met een dik been. Ook wordt hij door de merries gebeten omdat ze zo graag willen dat hij erop springt. Hij zit onder de beetwonden.
Het blijft een lastige discussie.
Ik heb volledige begrip voor de merrie eigenaren. Helaas is dat andersom niet zo.

Kirrietje
Berichten: 589
Geregistreerd: 09-11-10

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:16

Maar wat geven die eigenaren dan aan als oplossing? Of vinden hun de enige oplossing vertrekken? Dat is wel een beetje van de zotte als je er net een week staat.
Ik zou kijken of je even met de stalhouder kan zitten en samen tot een oplossing kan komen.

Gombal
Berichten: 136
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:22

Kabayo schreef:
De merries zijn vaak ook niet heilig. Er zitten soms echte sl*tten bij die zich letterlijk onder de ruin drukken..

Dat gezegd hebbende moet je het inderdaad niet willen. De merries kunnen er erg vuil van worden met alle gevolgen van dien.
Mijn ervaring is inderdaad dat dit niet over gaat. Ik heb gehoord dat het vaak komt omdat de ruin "laat" (vaak rond 3 jaar) is gecastreerd terwijl ze al stevig hengsten gedrag hadden

Wij zijn momenteel ook aan het opbouwen onze 4 jarige bij de merries te laten. Maar zolang de ene merrie nog 24/7 bij hem loopt te g**len aan de andere kant van het draad doen we het niet. De ruin kan weinig aan het gedrag van de merrie doen en hij doet het juist zo braaf haar nu te negeren. Dus we wachten er nog even mee..



Wat kabayo zegt herken ik ook wel.
Heb 3 merries . 2 merk je niks aan,
Maar de shet merrie die kan nog opgewonden raken van een schaap . Dus die zou zich ook aan blijven dringen.
Desondanks dat de merrie het dus uit kan lokken, zou ik niet blij zijn met dekkende ruin .
Ivm al eerder aangeven blessures of ontstekingen

BrankaZJarig

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:33

Josien_ schreef:
Ik snap ook niet dat je als eigenaar van een merrie niet mee zou willen denken.
Het is vervelend, maar als ruinen eigenaar kun je in je eentje toch ook niet zo veel doen. Samen kunnen naar een oplossing toewerken, niet in je eentje.

Klopt, als er met elkaar en de staleigenaar naar een oplossing wordt gezocht kom je nog wel ergens uit.
Hier verwachten de merrie eigenaren dat de ts zorgt dat haar ruin hun merries niet bespringt. Wat niet zonder hulp te regelen is.
De ts verwacht dat de merrie eigenaren hun paarden iets gaan geven zodat haar ruin minder de neiging heeft om de merries te bespringen. Waarvan niet is gezegd dat het gaat werken.
En de staleigenaar heeft geen zin om hierbij te helpen door een aparte ruinengroep te maken.
Kortom: iedereen kijkt naar elkaar voor een oplossing en die komt er op deze manier niet.

Martiflorjo schreef:
Het werkt 2 kanten op hè. Mijn ruin heeft een klap gehad van een merrie met ijzers en staat met een dik been. Ook wordt hij door de merries gebeten omdat ze zo graag willen dat hij erop springt. Hij zit onder de beetwonden.
Het blijft een lastige discussie.
Ik heb volledige begrip voor de merrie eigenaren. Helaas is dat andersom niet zo.

Vandaar dat er dus ook veel mensen zijn die hun paard niet bij andere paarden willen die rondom beslagen zijn. Zeker niet als ze op de weide staan.

Kirrietje schreef:
Maar wat geven die eigenaren dan aan als oplossing? Of vinden hun de enige oplossing vertrekken? Dat is wel een beetje van de zotte als je er net een week staat.
Ik zou kijken of je even met de stalhouder kan zitten en samen tot een oplossing kan komen.

Ik vraag het mij ook af. Ik lees alleen de problemen, maar niemand draagt bij in het oplossen van het probleem.

Martiflorjo
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 13:37

Kirrietje schreef:
Maar wat geven die eigenaren dan aan als oplossing? Of vinden hun de enige oplossing vertrekken? Dat is wel een beetje van de zotte als je er net een week staat.
Ik zou kijken of je even met de stalhouder kan zitten en samen tot een oplossing kan komen.


die willen het nog aankijken, hebben jarenlange ervaring met gemengde kuddes en zien het vaker gebeuren. Zij vinden dat het erbij hoort en gaan er vanuit dat het goedkomt. Het wordt een probleem als het echt niet afneemt of minder wordt of als hij ook naar de ruinen toe agressief zou zijn. Dat is hij tot nu toe niet, ook niet hengstige merries laat hij met rust.

Alenthe05

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:40

Wat een starre staleigenaar...

Ik zou er zeker niet blij van worden als mijn dekkende ruin elke keer op die merries springt en hun beschadigd. Evenals dat die merries mijn ruin beschadigen. Bij beide een kans op dikke blessures...

Voor mij zouden er een aantal opties zijn:
1) paard gaat niet meer in die groep naar buiten
2) andere stal zoeken
3) goed gesprek aangaan met de staleigenaar dat als hij niet meewerkt dat de kosten van de schade voor hem zijn. Zowel voor jou ruib als de merries.
4) waarom kan er niet een ruinen groep gekoppeld worden?

Ik zou hierin mijn eigen verantwoording nemen. Straks kom jij voor grote kosten te staan, niet alleen voor van die van jou maar ook van de merries. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen paard...

Ik zou niet willen wachten totdat het verder escaleerd.....

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:45

Martiflorjo schreef:
die willen het nog aankijken, hebben jarenlange ervaring met gemengde kuddes en zien het vaker gebeuren. Zij vinden dat het erbij hoort en gaan er vanuit dat het goedkomt. Het wordt een probleem als het echt niet afneemt of minder wordt of als hij ook naar de ruinen toe agressief zou zijn. Dat is hij tot nu toe niet, ook niet hengstige merries laat hij met rust.

Dus als ik het goed begrijp wil je twee dingen:

1- je wil hier horen dat het mee gaat vallen en dat je paard op een gegeven moment ophoudt met dekken.
2- tot die tijd, áls hij ermee stopt, laat je hem slaan en bijten door de merries.

Wil je jezelf en je paard echt deze stress aandoen? Als ik jou was zou ik het enige doen wat je niet wil, en dat is verhuizen. Dat lijkt me voor iedereen beter. En nee, ik weet niet wat er voor stallen in je omgeving zijn en hoe het daar is. Maar waar je nu staat klinkt het niet alsof jij en je paard op jullie plek zijn.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:49

Koper schreef:
Martiflorjo schreef:
die willen het nog aankijken, hebben jarenlange ervaring met gemengde kuddes en zien het vaker gebeuren. Zij vinden dat het erbij hoort en gaan er vanuit dat het goedkomt. Het wordt een probleem als het echt niet afneemt of minder wordt of als hij ook naar de ruinen toe agressief zou zijn. Dat is hij tot nu toe niet, ook niet hengstige merries laat hij met rust.

Dus als ik het goed begrijp wil je twee dingen:

1- je wil hier horen dat het mee gaat vallen en dat je paard op een gegeven moment ophoudt met dekken.
2- tot die tijd, áls hij ermee stopt, laat je hem slaan en bijten door de merries.

Wil je jezelf en je paard echt deze stress aandoen? Als ik jou was zou ik het enige doen wat je niet wil, en dat is verhuizen. Dat lijkt me voor iedereen beter. En nee, ik weet niet wat er voor stallen in je omgeving zijn en hoe het daar is. Maar waar je nu staat klinkt het niet alsof jij en je paard op jullie plek zijn.


Ik begrijp niet waar jij dit vandaan kan halen. In de eerste quote gaat het over de eigenaren en TS zegt daarop 'die' (aanwijzend voornaamwoord voor eigenaren) willen het nog aankijken.
Weetje dat dit heel vervelend is voor TS'ers wanneer mensen zomaar conclusies trekken en woorden in de mond leggen? Dan heb je al bijna geen zin meer om topics te openen, maar dat laatste is mijn persoonlijke ervaring / mening :=


Overigens lastig TS! Nu vraag ik me wel af welke eigenaren degene zijn die het wel willen aankijken vs de eigenaren die het wel lastig vinden. Wellicht met de tweede groep in gesprek gaan (geloof dat er in ieder geval eentje wilde meedenken, schreef je) om samen een sterker 'front' te vormen voor een serieus gesprek? Kan je ruin tijdelijk niet apart staan?

MyChoice

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:31

Druppels en/of monnikspeper helpen waarschijnlijk wel dat jouw paard er niet meer op springt, maar als die merries trappen en bijten als ie er niet op springt dat gaat dan niet veranderen. Dan wil jij juist je paard niet in de kudde. Waarschijnlijk als de merries ook de druppels/monnikspeper krijgen is hun gedrag ook beter te doen, maar ja willen die eigenaren dat. Kost ook weer geld natuurlijk. Lastig hoor! En ook heel vervelend als je na een week alweer zou moeten verhuizen.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:22

Misschien kijken of je ruin tijdelijk achter een draadje kan in een stukje ernaast?

xAurea

Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:42

Is er geen mogelijkheid om hem bij ALLEEN merries of ALLEEN ruinen te zetten? Mijn (nu net 7 jarige) paard doet/deed dit ook. Hij doet zichzelf heel stoer voor en heeft ook andere hengstentrekjes (bijterig, poepen over andermans poep), maar is eigenlijk heel onzeker waardoor hij zich stoer probeert voor te doen door de baas te spelen over de andere ruinen in gemengde kudde. Hierbij dekt hij ook en owee als een andere ruin in de buurt komt van zijn merries!!

Uiteindelijk eerst in een groepje ruinen gehad, maar een andere ruin joeg hem constant op waardoor hij zijn gehele weidetijd maar aan het rennen was. Met de andere ruinen was het dikke mik en spelen dat ze deden!!

Nu staat hij bij alleen merries bij de eerste hengstigheid van een paar merries is hij er 1x opgesprongen, maar nu hij weet dat hij de enige vent is kunnen ze zichzelf aanbieden wat ze willen, maar meneer gaat gewoon gras eten :)


Ps: o ik zie nu pas dat dat dus niet kan, staleigenaar lijkt ook niet perse mee te willen werken, als hun standpunt gemengde kuddes is kunnen ze toch ook 1 ruinenkudde, 1 merriekudde en 1 gemengde kudde maken in overleg met alle pensionklanten? Andere misschien in gesprek met de staleigenaar, die zal misschien ook wel iets weten…

Mocht dit niet allemaal niet werken/kunnen zou ik toch echt een andere stalling zoeken, voordat een merrie of jou paard afgeschreven kan worden…

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:56

Ik vind het nogal wat om een stalhouder die niet zijn hele beleid wil omgooien voor 1 eigenaar 'star of niet meewerkend ' te noemen :o .

Dat gezegd hebbende geloof ik niet in gemengde kuddes en wel precies hierom. En ik geloof er daarnaast in dat een stalhouder regie moet pakken en moet zeggen: dit en dit is het plan. En volgens mij doet hij dat ook, namelijk: we kijken dit nog even aan.

Alleen zijn de klanten het daar niet mee eens?

Zou ook niet mijn actieplan zijn maar volgens mij zijn de meeste eigenaren vaak te emotioneel betrokken om hier objectief in te staan. Zou ik zelf ook zijn als mijn paard gedekt werd :+

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:14

Ik zou met andere stalgenoten overleggen om te kijken of ze een aparte ruinen en merrie groep Willen. En dit met de pensioneigenaar bespreken. Ik heb op 2 stallen gestaan waar ze gemengde groepen hadden en dit was echt ALTIJD gedonder. Dekken, ruinen die tegen elkaar op probeerden te boksen voor een merrie, getrap en grbijt tussen merries en ruinen en tussen ruinen omdat ze "hun" merrie wilden beschermen, ruinen die gewond raakten door merries, merries die gewond raakten door het dekken enz.

De ruinen die hier dekten zijn er niet mee opgehouden. Gelukkig gingen ze zowel op de eerste als op de 2e stal de groepen splitsen. Alleen nog een aparte ruinen en een aparte merrie groep. Rust in de tent.

Renske_W

Berichten: 13853
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:00

Martiflorjo schreef:
Renske_W schreef:
Hier staan de paarden ook in een gemengde kudde en zijn er ook wat (jonge) ruinen die dekken.
Die worden aan de Puur Hypersex gezet. (Druppels) en daarmee boeken we eigenlijk altijd wel positief resultaat.

Zelf ben ik eigenaar van een slet van een merrie. Die staat op de monnikspeper en HormOne druppels. :=

De Puur Hypersex druppels werken een stuk sneller dan monnikspeper.


Zou ik dat ook aan een ruin kunnen geven ?
Probleem is hier, dat de merrie eigenaren het als mijn probleem zien en niet dat van hun.
Zij willen hun merrie niets geven. Dat is helaas zo als je de nieuwkomer bent. Er is weinig begrip op 1 na.


De ruinen die bij ons in de groep dekken krijgen Puur Hypersex.

Martiflorjo
Berichten: 35
Geregistreerd: 10-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 21:06

Alle lezers en meedenkers,
Ik heb gisteren nadat mijn ruin een flinke klap op zijn hoofd had gehad, besloten hem direct uit de groep te halen en hem verhuisd naar een andere stal, waar hij rustig apart kan wennen naast 2 andere ruinen.
Hij staat niet meer met merries.
Ik hoop dat hij nu zijn rust vindt na 8 dagen alleen maar aan te hebben gestaan.
Bedankt voor alle reacties

MissyNr1
Berichten: 151
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:41

Ach wat rot zeg.. Klinkt wel alsof je een goede keuze hebt gemaakt. Hoop dat jullie allebei even bij kunnen komen

JoukjeV

Berichten: 361
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 06:49

Onze ruin van 24 dekt nog steeds en als onze merrie niet drachtig is, krijgt de ruin monnikspeper en heeft hij geen belangstelling meer voor de merrie.

Echwel

Berichten: 12540
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 07:44

Heel verstandig besluit voor alle paardeneigenaren daar

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 07:59

O wat rot om op die manier dat besluit te moeten nemen. Denk wel dat je de beste keuze hebt gemaakt voor iedereen.