Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Beemsterkaas schreef:Hoi TS,
Waar ik me zorgen om maak is dat je pony je kind wil bijten. Dat zou bij mij een absolute no-go zijn.
Er zat vroeger een meisje bij mij op school, die door een paard in het gezicht was gebeten. Door het litteken werd zij steeds gepest en uitgemaakt, en dat in haar tienerjaren, waar je sowieso al onzeker bent. Echt heel erg voor dat meisje.
Je kunt er wel een gedragstherapeut bij halen, en de pony opvoeden, maar als dit er zo duidelijk inzit (dus niet sporadisch dreigen om te bijten), zou ik zo'n dier nooit 100% vertrouwen en dus ook niet in het bijzijn van mijn kind. Een paard dat naar mensen een bijter is, is gewoon een rotzak, sorry voor het woord. Als volwassene kun je dat nog afblokken, maar een kind ziet het soms gewoon niet aankomen. Je geeft zelf ook aan dat het kind steeds banger wordt. Waarom dan nog vol willen houden...
Ik begrijp je wel hoor. Wij hebben enkele jaren geleden ook een pony gekocht die niet geschikt is als kinder-rijpony. De dierenarts verklaarde ons voor gek, vond haar ook totaal ongeschikt. Ik wist waar ik aan begon, het was me eerlijk verteld bij de verkoop, en zag dit als een project voor lange termijn. De eerste 2 jaar mocht mijn dochter er dan ook helemaal niets mee. Inmiddels doet ze er héél veel grondwerk mee, en dat is prachtig om te zien, ze is nog maar 7.
Rijden staat voorlopig nog niet op de planning, ze moet eerst nog heel wat kilometers maken op de manege voor we daarmee aan de slag gaan.
Maar: het grote verschil met jouw pony, is dat ik weet dat deze pony ondanks dat ze heel druk en sterk is in de omgang, ze wel gewoon lief is met kinderen. Ze zal nooit bijten of agressie tonen. Ze kunnen bij haar in de stal en ze kunnen haar veilig poetsen. En dat is voor mij echt de allerbelangrijkste voorwaarde. Dat is met de combinatie kinderen x honden precies hetzelfde. Bijten = absoluut verboden met kinderen wat ons betreft.
Dus maak voor jezelf even de afweging hoe groot dit probleem is bij deze pony, en maak dan de beste keuze. Je hoeft jezelf nergens voor te schamen, het heeft ook niet met falen te maken, je wist dit gewoon niet.
Riel schreef:Ik zou het dier gewoon wegdoen, ongeacht wat de gedragstherapeut zegt. Het leven van je dochter is in gevaar als ze in de buurt van deze pony is. Pony geeft volgens wat jij beschrijft heel duidelijk aan dat ze uit de buurt moet blijven. Uiteraard valt dit gedrag met een gedragstherapeut te herstellen maar niet ten koste van het welzijn/veiligheid van je kind (van 6 jaar).
Pareltjes schreef:Een kind van 6 hoeft nog niet te leren doorzetten. Een kind van zes moet gewoon op een leuke en veilige manier leren. In haar tempo.
Ja de opmerking is wellicht scherp aangezet, maar vrees dat er wel wat waarheid in zit. De mama lijkt me nuchterder...
ruitje schreef:Oh mee eens hoor, zoals ik zeg zou ik deze pony verkopen. Maar ik zie ook kindjes van 6 die als de pony 1 x linksaf slaat ipv rechtsaf er nooit meer op willen.
Dan vind ik dat je als ouder best een les mag geven over dat dat zo niet werkt bij paarden en dat je die niet zo inwisselt zeg maar. Dat je moet doorzetten als je wat wil bereiken.
Maar dan heb ik het niet over een pony als deze, dit gaat ervoor zorgen dat je kind (terecht) onzeker word. Dat is super zonde
Juudje81 schreef:Pareltjes schreef:Een kind van 6 hoeft nog niet te leren doorzetten. Een kind van zes moet gewoon op een leuke en veilige manier leren. In haar tempo.
Ja de opmerking is wellicht scherp aangezet, maar vrees dat er wel wat waarheid in zit. De mama lijkt me nuchterder...
Ik kan het wel hebben horen het is niet opschepperij, hij wou haar gewoon blij maken. Ik was het er niet mee eens, maar ja, kind al gek gemaakt…
ruitje schreef:Oh mee eens hoor, zoals ik zeg zou ik deze pony verkopen. Maar ik zie ook kindjes van 6 die als de pony 1 x linksaf slaat ipv rechtsaf er nooit meer op willen.
Dan vind ik dat je als ouder best een les mag geven over dat dat zo niet werkt bij paarden en dat je die niet zo inwisselt zeg maar. Dat je moet doorzetten als je wat wil bereiken.
Maar dan heb ik het niet over een pony als deze, dit gaat ervoor zorgen dat je kind (terecht) onzeker word. Dat is super zonde
BeFunny schreef:ruitje schreef:Oh mee eens hoor, zoals ik zeg zou ik deze pony verkopen. Maar ik zie ook kindjes van 6 die als de pony 1 x linksaf slaat ipv rechtsaf er nooit meer op willen.
Als kindjes er niet meer op willen na de eerste keer of nadat er de eerste x iets spannends gebeurt. Dan moet je als ouder accepteren dat paardrijden niets voor dat kind is. Wat is er mis met het kind kind laten zijn en stimuleren wat het kind wel leuk vind?
Ik heb kinderen huilend op een paard zien zitten waarvan de ouders wilden dat het op paardrijden ging en bleef.
marleen_usar schreef:Je zegt hij is superbraaf, ik hoorde van de week iemand die kocht een pony die was ook erg braaf. Eenmaal bij haar op stal werd het gewoon gevaarlijk, de vorige eigenaar gaf eerlijk toe dat ze hem plat spoot als er iemand kwam kijken.
BeFunny schreef:ruitje schreef:Oh mee eens hoor, zoals ik zeg zou ik deze pony verkopen. Maar ik zie ook kindjes van 6 die als de pony 1 x linksaf slaat ipv rechtsaf er nooit meer op willen.
Als kindjes er niet meer op willen na de eerste keer of nadat er de eerste x iets spannends gebeurt. Dan moet je als ouder accepteren dat paardrijden niets voor dat kind is. Wat is er mis met het kind kind laten zijn en stimuleren wat het kind wel leuk vind?
Ik heb kinderen huilend op een paard zien zitten waarvan de ouders wilden dat het op paardrijden ging en bleef.
Juudje81 schreef:Bedankt voor alle reacties! Inderdaad ik denk ook dat het door haar onzekerheid komt. Ik vond en vind ook dat ze nog te jong is maar papa wilde heel graag een pony voor haar kopen.. ik denk ook dat het beter is als we nog een paar jaartjes wachten. Daarentegen was deze zo superbraaf daar dat ik dacht dat het wel kon. Ik denk ook het beste hem weer te verkopen helaas. Ik wacht nog even bericht van gedragstherapeut af.
BeFunny schreef:Zelf zou ik een bijrijder zoeken die mans genoeg is. De dochter lekker op de manege laten rijden en als de pony een beetje gewend is en je dochter wat manser opnieuw kijken hoe het gaat.
dresjoepie schreef:Juudje81 schreef:Bedankt voor alle reacties! Inderdaad ik denk ook dat het door haar onzekerheid komt. Ik vond en vind ook dat ze nog te jong is maar papa wilde heel graag een pony voor haar kopen.. ik denk ook dat het beter is als we nog een paar jaartjes wachten. Daarentegen was deze zo superbraaf daar dat ik dacht dat het wel kon. Ik denk ook het beste hem weer te verkopen helaas. Ik wacht nog even bericht van gedragstherapeut af.
De gedrags therapeut wil het uiteraard proberen en gaat het zeker op kunnen lossen heel simpel die moeten ook hun centjes verdiendenAls het nou voor jezelf zou zijn en je er echt een band mee hebt kan ik me voorstellen dat je het zou willen proberen. Maar kinderen kunnen echt wel tegen een stootje ze zal best even verdrietig zijn als de pony weg gaat maar dat is ze zo weer te boven.
Lusitana schreef:BeFunny schreef:Zelf zou ik een bijrijder zoeken die mans genoeg is. De dochter lekker op de manege laten rijden en als de pony een beetje gewend is en je dochter wat manser opnieuw kijken hoe het gaat.
Dan heb je eenpony voor een ander aangeschaft en ondertussen hecht je ook nog terwijl de later misschien toch weg moet. Ik zou daar echt geen energie in steken om later verdriet om te hebben en een pony kopen waar het meteen goed mee gaat.