Pony doet lelijk naar dochter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juudje81

Re: Pony doet lelijk naar dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 14:29

Bedankt voor alle reacties! Inderdaad ik denk ook dat het door haar onzekerheid komt. Ik vond en vind ook dat ze nog te jong is maar papa wilde heel graag een pony voor haar kopen.. ik denk ook dat het beter is als we nog een paar jaartjes wachten. Daarentegen was deze zo superbraaf daar dat ik dacht dat het wel kon. Ik denk ook het beste hem weer te verkopen helaas. Ik wacht nog even bericht van gedragstherapeut af.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:32

Ik zou het dier gewoon wegdoen, ongeacht wat de gedragstherapeut zegt. Het leven van je dochter is in gevaar als ze in de buurt van deze pony is. Pony geeft volgens wat jij beschrijft heel duidelijk aan dat ze uit de buurt moet blijven. Uiteraard valt dit gedrag met een gedragstherapeut te herstellen maar niet ten koste van het welzijn/veiligheid van je kind (van 6 jaar).

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 14:36

Beemsterkaas schreef:
Hoi TS,

Waar ik me zorgen om maak is dat je pony je kind wil bijten. Dat zou bij mij een absolute no-go zijn.
Er zat vroeger een meisje bij mij op school, die door een paard in het gezicht was gebeten. Door het litteken werd zij steeds gepest en uitgemaakt, en dat in haar tienerjaren, waar je sowieso al onzeker bent. Echt heel erg voor dat meisje.

Je kunt er wel een gedragstherapeut bij halen, en de pony opvoeden, maar als dit er zo duidelijk inzit (dus niet sporadisch dreigen om te bijten), zou ik zo'n dier nooit 100% vertrouwen en dus ook niet in het bijzijn van mijn kind. Een paard dat naar mensen een bijter is, is gewoon een rotzak, sorry voor het woord. Als volwassene kun je dat nog afblokken, maar een kind ziet het soms gewoon niet aankomen. Je geeft zelf ook aan dat het kind steeds banger wordt. Waarom dan nog vol willen houden...

Ik begrijp je wel hoor. Wij hebben enkele jaren geleden ook een pony gekocht die niet geschikt is als kinder-rijpony. De dierenarts verklaarde ons voor gek, vond haar ook totaal ongeschikt. Ik wist waar ik aan begon, het was me eerlijk verteld bij de verkoop, en zag dit als een project voor lange termijn. De eerste 2 jaar mocht mijn dochter er dan ook helemaal niets mee. Inmiddels doet ze er héél veel grondwerk mee, en dat is prachtig om te zien, ze is nog maar 7.
Rijden staat voorlopig nog niet op de planning, ze moet eerst nog heel wat kilometers maken op de manege voor we daarmee aan de slag gaan.

Maar: het grote verschil met jouw pony, is dat ik weet dat deze pony ondanks dat ze heel druk en sterk is in de omgang, ze wel gewoon lief is met kinderen. Ze zal nooit bijten of agressie tonen. Ze kunnen bij haar in de stal en ze kunnen haar veilig poetsen. En dat is voor mij echt de allerbelangrijkste voorwaarde. Dat is met de combinatie kinderen x honden precies hetzelfde. Bijten = absoluut verboden met kinderen wat ons betreft.

Dus maak voor jezelf even de afweging hoe groot dit probleem is bij deze pony, en maak dan de beste keuze. Je hoeft jezelf nergens voor te schamen, het heeft ook niet met falen te maken, je wist dit gewoon niet.

Dank je wel!!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:04

Riel schreef:
Ik zou het dier gewoon wegdoen, ongeacht wat de gedragstherapeut zegt. Het leven van je dochter is in gevaar als ze in de buurt van deze pony is. Pony geeft volgens wat jij beschrijft heel duidelijk aan dat ze uit de buurt moet blijven. Uiteraard valt dit gedrag met een gedragstherapeut te herstellen maar niet ten koste van het welzijn/veiligheid van je kind (van 6 jaar).

Idd, moet een kind van 6 niet laten werken met een pony die gedragstherapie nodig heeft.
Afgezien van het feit dat ik vele malen meer vertrouwen heb in een ervaren praktijktrainer dan een theoretisch geschoolde gedragstherapeut, moet je het risico niet aangaan. Het meisje is pas 6 ! Vanwaar de haast?

Moet de papa maar even wachten met opschepperij van: ik heb een pony voor mn dochter gekocht...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:09

Nou zo'n laatste opmerking is ook niet lief :') .

Ik wil bij mijn kinderen alleen een paard wat ik vertrouw. Al het andere zou ik verkopen. Dus wel eens met de boodschap.

Daarnaast loop je nu ook nog de kans dat je kind haar lol in de paarden kwijt raakt, dan doet zo'n pony meer kwaad dan goed. Dat wil niet zeggen dat ze niet moeten leren doorzetten, maar het moet gewoon niet gevaarlijk worden :)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:12

Een kind van 6 hoeft nog niet te leren doorzetten. Een kind van zes moet gewoon op een leuke en veilige manier leren. In haar tempo.

Ja de opmerking is wellicht scherp aangezet, maar vrees dat er wel wat waarheid in zit. De mama lijkt me nuchterder...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:15

Oh mee eens hoor, zoals ik zeg zou ik deze pony verkopen. Maar ik zie ook kindjes van 6 die als de pony 1 x linksaf slaat ipv rechtsaf er nooit meer op willen.

Dan vind ik dat je als ouder best een les mag geven over dat dat zo niet werkt bij paarden en dat je die niet zo inwisselt zeg maar. Dat je moet doorzetten als je wat wil bereiken.

Maar dan heb ik het niet over een pony als deze, dit gaat ervoor zorgen dat je kind (terecht) onzeker word. Dat is super zonde :)

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 15:21

Pareltjes schreef:
Een kind van 6 hoeft nog niet te leren doorzetten. Een kind van zes moet gewoon op een leuke en veilige manier leren. In haar tempo.

Ja de opmerking is wellicht scherp aangezet, maar vrees dat er wel wat waarheid in zit. De mama lijkt me nuchterder...

Ik kan het wel hebben hor ;) en het is niet opschepperij, hij wou haar gewoon blij maken. Ik was het er niet mee eens, maar ja, kind al gek gemaakt…

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:25

ruitje schreef:
Oh mee eens hoor, zoals ik zeg zou ik deze pony verkopen. Maar ik zie ook kindjes van 6 die als de pony 1 x linksaf slaat ipv rechtsaf er nooit meer op willen.

Dan vind ik dat je als ouder best een les mag geven over dat dat zo niet werkt bij paarden en dat je die niet zo inwisselt zeg maar. Dat je moet doorzetten als je wat wil bereiken.

Maar dan heb ik het niet over een pony als deze, dit gaat ervoor zorgen dat je kind (terecht) onzeker word. Dat is super zonde :)

Een kind van 6 leeft in het nu. Ze willen het NU naar hun zin hebben, niet bang zijn etc..Natuurlijk hoef je een kind lang niet altijd de zin te geven. Dat doe je in alle facetten van het dagelijkse leven. Een pony moet leuk zijn, kleine ergernisjes om mee leren om te gaan prima.

Slaat de pony rechtsaf en het staat het kind niet aan? Rap een andere hobby zoeken, niet geschikt als ruitertje op dat moment. Volgend jaar nog eens proberen, of niet

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:26

Juudje81 schreef:
Pareltjes schreef:

Ik kan het wel hebben hor ;) en het is niet opschepperij, hij wou haar gewoon blij maken. Ik was het er niet mee eens, maar ja, kind al gek gemaakt…

:j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:46

ruitje schreef:

Als kindjes er niet meer op willen na de eerste keer of nadat er de eerste x iets spannends gebeurt. Dan moet je als ouder accepteren dat paardrijden niets voor dat kind is. Wat is er mis met het kind kind laten zijn en stimuleren wat het kind wel leuk vind?

Ik heb kinderen huilend op een paard zien zitten waarvan de ouders wilden dat het op paardrijden ging en bleef.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:56

Misschien is dit niet de discussie voor hier aangezien dit niet hier speelt.

Maargoed, ik sta er zo in dat je een kind ook mag leren dat bij paarden houden verantwoordelijk hoort, passend bij de leeftijd.

Betekend dat dat als mijn kind iets spannend of eng vind ik mijn kind huilend op een pony zet en zeg: jij moet op paardrijden? Nee.

Betekend dat dat je je kind ook kan uitleggen dat een pony wel eens een mindere dag heeft en dat we het later nog eens gaan proberen? Misschien na een paar dagen poetsen, of weer terug aan het longeerlijntje. Ja.

Ik zie oprecht kinderen in mijn omgeving waar pony's harder worden ingewisseld dan ik van onderbroek wissel.

We gaan toch niet meteen met een hobby stoppen als een pony 1 keer rechts af slaat? En dan je kind op Judo stoppen en ook meteen eraf laten gaan als ze uitglijden op de mat :+

En die mat maakt het niks uit als je 'm weer verkoopt. Je mag ook een kind best leren dat een pony geen inwisselbaar iets is op niks af. ( again, dat speelt hier niet en het verbaasd mij eigenlijk dat ik dit hier zeg want ik denk dat ik makkelijker afscheid neem dan de meesten hier :o )

Maar hey, nogmaals, deze pony had ik gisteren al weg gedaan en dit speelt hier niet. Daarnaast houd ik mij liever buiten opvoeddiscussies, dan ga ik wel naar het Vivaforum :') Dit is hoe ik er in sta en als een ander dat anders doet: dan vind ik dat helemaal prima!

marleen_usar

Je zegt hij is superbraaf, ik hoorde van de week iemand die kocht een pony die was ook erg braaf. Eenmaal bij haar op stal werd het gewoon gevaarlijk, de vorige eigenaar gaf eerlijk toe dat ze hem plat spoot als er iemand kwam kijken.

ruitje

BeFunny schreef:
ruitje schreef:

Als kindjes er niet meer op willen na de eerste keer of nadat er de eerste x iets spannends gebeurt. Dan moet je als ouder accepteren dat paardrijden niets voor dat kind is. Wat is er mis met het kind kind laten zijn en stimuleren wat het kind wel leuk vind?

Ik heb kinderen huilend op een paard zien zitten waarvan de ouders wilden dat het op paardrijden ging en bleef.

Je laatste alinea stond er net nog niet. Dat is natuurlijk nooit oke he!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:58

marleen_usar schreef:
Je zegt hij is superbraaf, ik hoorde van de week iemand die kocht een pony die was ook erg braaf. Eenmaal bij haar op stal werd het gewoon gevaarlijk, de vorige eigenaar gaf eerlijk toe dat ze hem plat spoot als er iemand kwam kijken.

Dan ben je met kinderpony's echt een hele vieze, met gewone ook al, maar je zal verantwoordelijk zijn voor het verongelukken van een kind...

Juudje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 16:23

BeFunny schreef:
ruitje schreef:

Het is niet dat ze nu bang voor paarden is gelukkig, ze haalt nog steeds andere paarden op stal aan. Ze is heel voorzichtig naar haar eigen pony toe, maar blijft het gelukkig wel voorzichtig proberen. Ik zie zijn gedrag maar zij heeft het vaak niet eens door. Het is echt niet zo dat ze nu huilend naar stal gaat. Integendeel!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:30

Dat was eigenlijk ook echt een reactie op.
*Dat je kinderen wel de les kunt geven om door te zetten. Ja dat kun je geven maar als ze echt bang zijn of het echt niet leuk vinden dan mogen ouders ook wel de les krijgen dat het tijd is voor iets anders :j maar dat slaat dus niet op jullie ts ;)

Maar voor jou ts is het zo dat jullie een eigen pony hebben. Ik vind nog steeds dat de pony veel heeft mee gemaakt in korte tijd. Dat hij jong is en je dochter ook.

Zelf zou ik een bijrijder zoeken die mans genoeg is. De dochter lekker op de manege laten rijden en als de pony een beetje gewend is en je dochter wat manser opnieuw kijken hoe het gaat.

Als de pony ook raar gedrag vertoond naar anderen zou ik de knoop doorhakken en een nieuw plekje voor hem zoeken. Maar wellicht is het toch echt anders over een tijdje en dan hebben jullie een relatief jong paardje waar je dochter nog lang mee kan leren

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:04

Juudje81 schreef:
Bedankt voor alle reacties! Inderdaad ik denk ook dat het door haar onzekerheid komt. Ik vond en vind ook dat ze nog te jong is maar papa wilde heel graag een pony voor haar kopen.. ik denk ook dat het beter is als we nog een paar jaartjes wachten. Daarentegen was deze zo superbraaf daar dat ik dacht dat het wel kon. Ik denk ook het beste hem weer te verkopen helaas. Ik wacht nog even bericht van gedragstherapeut af.

De gedrags therapeut wil het uiteraard proberen en gaat het zeker op kunnen lossen heel simpel die moeten ook hun centjes verdienden ;) Als het nou voor jezelf zou zijn en je er echt een band mee hebt kan ik me voorstellen dat je het zou willen proberen. Maar kinderen kunnen echt wel tegen een stootje ze zal best even verdrietig zijn als de pony weg gaat maar dat is ze zo weer te boven.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:50

Ik heb zelf 2 shetten, een onzekere enorm gevoelige 2 jarige. En een wat nuchterdere 3 jarige.
Als mijn 12 jarige dochter met de 2 jarige loopt, is ze druk en drammerig. Als ik met haar loop is ze rustig en ontspannen. En als mijn 6 jarige zoontje te dicht in haar buurt komt, dreigt ze naar hem en bijt ze als ze de kans krijgt.

Allebei de kinderen kunnen prima de 3 jarige poetsen en knuffelen.

Ik denk dat het bij mijn pony puur door de onzekerheid en het gebrek aan leiding komt.
Bij mij is het geen probleem, want het zijn mijn pony's en geen kinderpony's. En ze kunnen met de 3 jarige prima knuffelen.

Maar ik zou het risico niet nemen met deze pony en een zes jarige. Het gezicht zit aardig op bijt hoogte.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:29

Geen risico's nemen in deze.
Pony verkopen voor dat er ongelukken gebeuren.

Pony zelf wordt hier duidelijk ook niet gelukkig van.. wacht gewoon even of koop een doodbrave. Een kind van 6 is nog jong...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:37

BeFunny schreef:
Zelf zou ik een bijrijder zoeken die mans genoeg is. De dochter lekker op de manege laten rijden en als de pony een beetje gewend is en je dochter wat manser opnieuw kijken hoe het gaat.

Dan heb je eenpony voor een ander aangeschaft en ondertussen hecht je ook nog terwijl de later misschien toch weg moet. Ik zou daar echt geen energie in steken om later verdriet om te hebben en een pony kopen waar het meteen goed mee gaat.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:02

dresjoepie schreef:
Juudje81 schreef:

De gedrags therapeut wil het uiteraard proberen en gaat het zeker op kunnen lossen heel simpel die moeten ook hun centjes verdienden ;) Als het nou voor jezelf zou zijn en je er echt een band mee hebt kan ik me voorstellen dat je het zou willen proberen. Maar kinderen kunnen echt wel tegen een stootje ze zal best even verdrietig zijn als de pony weg gaat maar dat is ze zo weer te boven.

Niet per se. Ik doe veel gedragstrainingen en zou in dit geval 99% zeker ook adviseren om er niet mee verder te gaan. Je kan het gedrag van de pony trainen, maar een zesjarig kind is een ander verhaal. En die moet het er toch mee doen..
De pony heeft zo te lezen behoefte aan iemand die zeker en consequent is. Dat kun je van een zesjarige niet verwachten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:08

Ik zeg ook verkopen. Denk dat dit een rangorde en leiderschap probleem is.
Je hebt een brave, zekere en onderdanig pony met meer ervaring nodig. Eentje die het allemaal wel prima vindt, niet eentje die jouw dochter wil vertellen dat hij de baas is.

Mijn shet is een dominant mannetje, maar hij ondergaat alles wat ik van hem vraag gedwee. Maar mijn buurmeisje, die notabene zijn ex eigenaar is (nou ja, haar ouders dan), kan echt niet alles met hem doen. Hij probeert naar haar te meppen als ze hem aan de longeerlijn heeft en als ze er op wil stappen, bokt ie al zodra ze haar voet in de beugel doet. Ze weten het gewoon, jij bent een kind, dus ik hoef niet naar jou te luisteren. Buurmeisje is overigens zeker genoeg (en niet bang, ze klimt er alsnog op, ondanks zijn gedrag), maar hij probeert het gewoon elke keer weer. Niet elke bereden kleine pony is een kinderpony en de jouwe is duidelijk geen kinderpony. Denk dat de dochter van de vorige eigenaren er niet voor niets flauw van was. Wrs deed ie het ook bij haar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:51

Lusitana schreef:
BeFunny schreef:

Dan heb je eenpony voor een ander aangeschaft en ondertussen hecht je ook nog terwijl de later misschien toch weg moet. Ik zou daar echt geen energie in steken om later verdriet om te hebben en een pony kopen waar het meteen goed mee gaat.

Dat hoeft toch helemaal niet.
Jij en ik weten niet wat er is voor gevallen , ts weet dat zelf niet.
Stel de pony is nu nog dwars maar eenmaal goed gewend heel anders en als de dochter wat steviger in haar schoenen staat is het misschien ineens een leuke combi.

Als de pony echt wil bijten (en er is een verschil in t shirt/jas happen en echt bijten) dan kan de situatie gevaarlijk worden en dat is aan ts om dat juist te beoordelen.

Het feit dat het meisje van 6 de pony niet de baas is dat vind ik niet shocking. Dat is ook wat onwaarschijnlijk aangezien de pony nog zo jong is. En het meisje ook en dan ook nog onzeker. Dat moet goed begeleid worden en 6 jaar is eigenlijk gewoon te jong voor een eigen pony dat moet dus M.I altijd begeleid en onder toezicht. Al moet het wel mogelijk zijn ze ook even uit het oog te verliezen zonder dat er geschopt of gebeten wordt.

Ook een nieuwe pony zal moeten wennen en zal energie in moeten ;)
Als de pony niet echt gevaarlijk is en verder naar iedereen braaf en leuk dan zou ik toch denken dat daar echt nog wel de kans is dat dit goed komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:59

Je moet kind en pony wel even alleen kunnen laten vind ik. Dat kind er een borstel overheen haalt en je zelf even 3 tellen wat pakt binnen, dat soort dingen. Als je je zorgen maakt of je kind dan wel veilig is omdat je hebt gezien dat de pony lelijk kan doen, dan zit het al niet goed.

Wij hebben hier een mini die echt geen dooie is, een merrie die met een jaar of 8 bij ons gekomen is een paar jaar geleden. En ik heb me eigenlijk nooit zorgen hoeven maken met onze jongen van toen ook de leeftijd van de dochter van TS. En dat mannetje trekt eigenlijk helemaal niet naar de ponies, geen held, maar loopt er wel tussendoor en geeft af en toe een kroel of aai. Kan ook wel eens lomp doen al spelend rond de stal / wei / paddock waardoor de ponies schrikken ofzo.

Maar zowel Mareentje als de mini zijn lief en vergevingsgezind. Enige waar ik me zorgen over hoef te maken en op hamer al sinds peuter af aan, is dat hij op moet passen dat hij er niet (plotseling) achter staat, en dat hij ze niet moet blokkeren, dus dat ze weg kunnen rennen als ze ergens van schrikken.

Maar als hij rondkeutelt bij die ponies hoef ik echt niet bang te zijn dat ze hem proberen te pakken.
Die mini gaat zelfs naar hem toe en blijft heel braafjes los bij hem staan, en als hij dan onhandig dat hoofdje aait en zowat in haar oogjes komt, dan nog gaat ze daar heel lief en vergevingsgezind mee om.

Ze gaat niet met hem aan de ren als we er eens een halstertje om doen. En toen hij eens knuffelend op haar ging zitten toen ze een dutje lag te doen ( ... ) en ze zich rot schrok (niet bereden) en weg stoof, had ze zelfs nog het fatsoen om naar de zandhoop te rennen en hem daar in te deponeren waardoor hij een zachte landing maakte := En pas een paar goede bokken te geven toen ze meer dan ruim genoeg bij hem uit de buurt was, super lief.... :(:)

Die had ik echt niet aan zien komen dat hij er op zou klimmen want hij moet daar eigenlijk niks van hebben, op een paard.... :=

Maar zo moet een pony zijn waar kinderen mee omgaan. Dat het beestje er voorzichtig mee omgaat, ook als er eens onverwachte dingen gebeuren. Dan heb je een vergevingsgezind karakter nodig :+: