Help mijn 2 jarige bijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

divided

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:49

Ik ben het eens met mijn voorgangers. Dat is niet hetgeen wat je wilt horen maar het wordt niet voor niks door zoveel mensen aangekaart. Dat jij anti opfok bent heeft jouw paard nu niks aan. Dat je liever niet voor een (traditionele) opfok zou gaan snap ik ook. Maar het kunnen spelen met andere jonge paarden in een al dan niet in een gemengde kudde is echt belangrijk voor zo'n jong dier.
3 jaar in een opfok zetten is niet de enigste mogelijkheid. Al zet je 'm ergens neer waar hij kan spelen en doen voor een weideseizoen.

Die van mij heeft een zomer een in opfok gestaan, daarna heeft hij bij een particulier in een kudde gestaan met andere jonge hengsten. Die waren alleen maar aan het spelen en doen, dat heeft hem zo veel goeds gedaan. Hij kon zijn ei kwijt, ik kon er gewoon iedere dag naartoe als ik dat wilde. Nu sta ik op een pension waar hij ook jonge speelmaatjes heeft, maar ook oudere paarden die hem af en toe even laten weten dat ie niet zo stoer is als hij zelf denkt ;).
Bovendien verwilderen ze niet zomaar, zeker niet met de basis die jij al hebt gelegd.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:50

Tja... ik ben bang dat als het gedrag al zo lang speelt, en jij geen passende maatjes kan of wil toevoegen, dat het een gevaarlijke toestand wordt in de toekomst. Als het dat nu niet al is.
Je zegt je wil niet slaan, nee niemand hier slaat zomaar. Maar 1 x een goede correctie (zonder geroep en geschreeuw zoals ergens hierboven ook al wordt aangehaald) had het mee opgelost kunnen zijn. Dan gebeurd het je hooguit nog een keer en dan snappen ze echt wel wat de bedoeling is. Maar de kunst is wel timing, en zo zacht of hard als op dat moment nodig.
Voor wat betreft opfok, mijn jonkie van bijna 1 staat ook niet in de opfok, ik vind het fijn ze elke dag in de hand te hebben. Maar mijne staat dus wel met leeftijdsgenootje, en ze delen samen ook een grote stal snachts. Oftewel ze kan altijd donderjagen met een soortgenoot en hoeft haar energie niet kwijt op mij... en dan wil het nog niet zeggen dat ze nooit eens een hap geeft of dat d'r voorbenen een keer in de rondte zwaaien met binnen of buiten zetten. Maar dat is 1 x en dan is het ook klaar. Jonge paarden zijn gewoon een vak apart, daar moet je altijd scherp mee zijn. Wandelen en poetsen en de andere dingen die je noemt kunnen m.i. prima met een 2jarige. Maar voorwaarde is wel dat dit korte stukjes zijn en dat ze de rest van de tijd hun energie kwijt kunnen met andere jonge paarden.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:51

Nu ik de rest van je verhaal lees kom je dichter bij de oorzaak denk ik. Wanneer je dat niet op lost, en je pony geen jonge vriendjes heeft waarmee hij zich uit kan lezen, dan ga je dit nooit oplossen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:14

Als dit jonkie nu leert dat hij de oude altijd de baas is, dan ga je een ellende tegemoet als hij ooit bij een ander paard moet.
Hij leert nu totaal geen paarden gedrag.
Maar goed, als je niet wilt, dan wil je niet en je hebt al een trainer. Ik hoop dat je het weet op te lossen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:19

Volgens mij gaat het om een pony en die zou ik zelf ook niet in een opfok zetten omdat ze daar gemakkelijk geblesseerd kunnen raken door grotere jonge paarden en dat idee dat ze daar verwilderen zit toch wel wat in.Maar bijten mag niet natuurlijk. Om te beginnen zou ik de pony als ik hem wilde gaan poetsen goed kort vastzetten zodat hij niet kan gaan bijten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:21

anjali schreef:
Om te beginnen zou ik de pony als ik hem wilde gaan poetsen goed kort vastzetten zodat hij niet kan gaan bijten.

Dat is natuurlijk lekker makkelijk maar lost het probleem niet op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:36

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Ik ben ook geen voorstander van slaan, maar een tweejarige is zijn grenzen aan het verkennen en hij is jou duidelijk de baas. Als je dit door laat sudderen krijg je straks een gevaarlijke onopgevoede pony. Bijten is gewoon een mep, dat krijgen ze in de kudde ook en dat is duidelijke taal voor ze. Als je een keer goed corrigeert dan is een stemverheffing daarna waarschijnlijk voldoende mits je consequent blijft.

Voor de rest ben ik het eens met mijn voorgangers dat de pony een speelmaatje mist, dus ik zou goed kijken of er opties zijn hier in.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:41

TS ik wil even zeggen dat ik je geweldig vind!

Ik vind het zo fijn om je te horen zeggen dat je twee keer per dag naar je paard gaat om buiten te zetten, binnen te zetten, voeren en waarschijnlijk uitmesten. Als je zoveel verantwoordelijkheid neemt, dan hou je echt van je paard.
Beter dan al die Penny bobo’s die hun paard glimmend in een stal hebben staan en zelf niet eens weten wat hun paard te eten krijgt en hoeveel. Omdat ze hun eigen paard nog nooit van hun leven zelf hebben gevoerd. Verder zeg je dat je een instructeur hebt die met je mee kan kijken. Je bent goed bezig. :j

Als ik lees hoe je, je paard nu hebt staan, zou ik daar zelf ook niet snel weggaan. Zoiets ga je niet snel weer vinden. Het is alleen wel balen dat het andere paard niet echt wil spelen. Want die van jou heeft daar toch wel duidelijk behoefte aan.
Ken jij andere mensen in de buurt die paarden hebben? En dan het liefst paarden van dezelfde leeftijd als die van jou.
Want dan zou het nog een optie kunnen zijn om bijvoorbeeld één keer in de week af te spreken om de paarden bij elkaar te laten spelen. Ik heb dat vroeger ook wel gedaan met mijn ruin. Die stond samen met een merrie die daar ook niet zoveel behoefte aan had.
Dus ging ik één keer in de week naar mijn vriendin die ook een ruin had en dan lieten we ze even heerlijk samen spelen.

En wat betreft het bijten. Dat moet hij echt afleren, anders gaat het van kwaad tot erger.
En je geeft zelf al aan dat je moeite hebt om hem te straffen, omdat je het zielig vindt of bang bent om hem pijn te doen. En precies hier gaat het dus fout! Want je geeft hem wel een tik, maar je meent het helemaal niet. Dat voelt een paard meteen. Dus de volgende keer als hij je bijt, dan ga je niet denken…. Ahhh zielig ik moet hem een tik geven. Maar dan roep je zo hard je kan “ en nou ben ik er klaar mee” en je geeft hem een hijs! En daarna geen medelijden, maar doorgaan met het geen waar je mee bezig was. Alsof er nooit iets gebeurd is.

Succes! Je komt op mij over als een echte ouderwetse paardenmeid, zo één die zelf alle verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen paard en niet bang is om vies te worden! En daar mag je best trots op zijn!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:42

Zorgen dat hij niet bij je kan: leer hem op gepaste afstand te blijven, samen met je instructeur. Ik ben ook geen fan van een opfok, heb mijn hengsten daar ook nooit heen gedaan en die bijten ook niet. Ook afgeleerd zonder te meppen, ik heb een gruwelijke hekel aan slaan en het is vaak helemaal niet nodig bij het aanleren. Maar hier hebben we het over afleren van een al bestaande methode, dus al lastiger. Wat nog wel eens wil helpen: zorg dat je de komende tijd een harde borstel in je hand hebt en duw die bij bijten direct richting zijn neus (hou die als een soort buffer tussen neus en jezelf). De timing is hierbij heel belangrijk! Hij prikt zich dan aan de borstel en doet het zichzelf aan. Slaan kan namelijk soms ook een spelletje worden: eens kijken of ik jou kan bijten voor je mij kan slaan. Met de borstel doet hij het zichzelf aan als het ware, daar leert hij meer van.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:47

Citaat:
Ik heb elke week les met mijn trainster :) dus heb wel iemand die mee kijkt(bewust voor gekozen) zij denkt dat het komt om hij wil spelen.dus moet hem idd steeds uit mijn ruimte halen.

Zij zegt tik op zn neus om.het af te leren

Hij heeft nu een andere pony dan bij zich, een yoga bal. En binnen paar dagen komt er grote padock met verijking(banden om op te staan. Hooi in netten , liksteenbar heuveltje )

Paarden onderling in de kudde regelen ook het een en ander met hun achterhoeven, dus zolang je timing goed is mag je gerust corrigeren. Ik las al van iemand de hele goede tip - zonder emotie. Sterker nog, ik zoude correctie niet eens op hem richten, maar het gewoon heel ongemakkelijk maken voor hem om te bijten door even lekker wild met je armen te wapperen (als je daarbij zijn neus raakt is dat omdat hij te dichtbij staat voor jouw energie).

Als je het moeilijk vind te corrigeren kun je het ook voorkomen door een periode te zeggen: Je mag niet in mijn ruimte komen. Je zegt dat al te oefenen, dus dat zou moeten kunnen. Ik vind dingen als voetjes geven, poetsen en dergelijken totaal niet belangeijk zolang hij nog geen respect heeft voor je ruimte (=bijten). Dus als je de correctie moeilijk vind, zou ik afstand houden tot hij voldoende rust in zijn lijf krijgt. Is dit een week, prima, maar ia dit een maand, dan is dat maar zo. Daarna kun je rustig proberen of je hem kan toenaderen zonder dat hij in oude gewoontes terugvalt. Zo wel, weer wegsturen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:51

Een tik... Bijt hij daarna weer geef ik echt wel een klap tegen z'n neus hoor. Als een tikje niet helpt dan maar iets harder dat die er echt van schrikt. Bijten is echt not done, En al zeker niet als die tot bloeden toe bijt. (lijkt me dan eigenlijk niet eens meer op spelend bijten)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:51

Prompter, ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik denk niet dat jouw hengsten kwasi in hun eentje stonden met enkel een introvert onderdanig oud beestje erbij dat op geen enkele manier bijdraagt aan het leren van normaal sociaal gedrag.

Maar het klopt wel dat ook al staat hij niet erg sociaal gestald, bijten naar de mens onnodig is. Ook geisoleerde bubbeltjesfolie hengsten die enkel in hun uppie op de paddock komen en voorbereid worden op de hengstenkeuring bijten doorgaans niet omdat de mens die er mee omgaat ervaring heeft met zulk gedrag.

Halfhartig corrigeren zonder dat je er zelf achter staat en zonder plan is hoe dan ook op lange duur gevaarlijk. Zeker als het nu zelfs al tot bloedens toe is geweest. Ik hoop echt dat de trainer handvatten weet te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:37

Ik heb het hele topic even gelezen en merk dat ik het een beetje tenenkrommend vind worden dat iedereen blijft roepen verhuizen. Ts heeft aangegeven dat er bij haar in de omgeving niks is en dat zij alles op de fiets moet doen. Het is heel vervelend dat de pony wellicht een speelmaatje mist, maar als ze de pony ergens neer zet waar ze er zelf met mazzel misschien één keer in de week heen gaan wat is daar de lol aan dan? Jullie moeten ook begrijpen dat niet in elke omgeving overal stallen voor het kiezen staan natuurlijk, en als een stal ineens dubbel zo duur is en ze daar maar hooguit 3 uurtjes buiten komen word de pony er ook niet beter van.

Verder denk ik vooral consequent blijven, desnoods met je stem er bij. Toen ik nog een eigen pony had wilde zij ook wel eens gemeen zijn maar omdat ze zo stem gericht getraind was op alle vlakken kon ik haar meestal op die manier al corrigeren zonder te hoeven slaan..
Verder ben ik niet zo thuis in jonge pony's en opvoeding daarvan dus kan ik je niet verder helpen dan dit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:50

Annet_Dottie schreef:
Ik heb het hele topic even gelezen en merk dat ik het een beetje tenenkrommend vind worden dat iedereen blijft roepen verhuizen. Ts heeft aangegeven dat er bij haar in de omgeving niks is en dat zij alles op de fiets moet doen. Het is heel vervelend dat de pony wellicht een speelmaatje mist, maar als ze de pony ergens neer zet waar ze er zelf met mazzel misschien één keer in de week heen gaan wat is daar de lol aan dan? Jullie moeten ook begrijpen dat niet in elke omgeving overal stallen voor het kiezen staan natuurlijk, en als een stal ineens dubbel zo duur is en ze daar maar hooguit 3 uurtjes buiten komen word de pony er ook niet beter van.

Nee daar heeft een dier wat aan: dit soort egoisme van de mens --> ik wil een paard, ik wil elke dag erheen en het moet te voet of te fietsen zijn, ik kan niet veel betalen, ik vind een binnenbak belangrijker want ik durf niet in een buitenbak te rijden, dussss het beest moet het maar doen met wat ik belangrijk vind. Voorgaande voorbeelden als voorbeeld, niet alles van toepassing op TS. Je kiest voor een dier, dan moet je ook dusdanig water bij de wijn doen, dat een dier ook dat krijgt wat nodig is.

TS had in december ook al problemen met de pony. En toen ook al les. Er gaat dus ergens iets niet helemaal lekker.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:50

Ik ben het met mijn voorgangers eens... Bijten is echt een grens.

Wat ik denk ik dat je reactie snelheid niet goed is. Je kunt vaak al zien dat het bijten er aan komt, de voortekenen.... En hier moet je al ingrijpen. Net een bepaalde blik, oorspel, in je ruimte komen, enz. Hier moet je al ingrijpen.
En bij dreigen met bijten meteen een ferme tik, ja echt een ferme tik... En dan weer gewoon door.
Je wilt niet slaan maar als jij de signalen van je paard goed leest, hoef je misschien een paar keer echt heel streng te zijn.
Beter één keer goed dan 100 kleine tikjes, hoe denk je dat paarden in de natuur met elkaar omgaan om elkaar duidelijk te maken dat iets echt niet mag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:56

Nergens voor nodig dat de pony moet verhuizen maar eerder dat ts heel rap paarden verstand moet ontwikkelen. Het is geen klein pony’tje wat ze heeft dus wil ze niet in het ziekenhuis belanden met een lap loshangend vlees in de buurt van haar schouder zal ze toch echt de boel aan moeten pakken.
Ze heeft gewoon niet de ervaring, dat merk je aan de opmerkingen zoals ; Toen ik niet kwam ontsnapte hij drie keer, denk dat hij me mistte .
Nee, je hebt gewoon te maken met een niet goed genoeg opgevoede tweejarige die elke kans grijpt. En dat kan levensgevaarlijk worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:56

lovelucydan schreef:
Ik ben het met mijn voorgangers eens... Bijten is echt een grens.

Wat ik denk ik dat je reactie snelheid niet goed is. Je kunt vaak al zien dat het bijten er aan komt, de voortekenen.... En hier moet je al ingrijpen. Net een bepaalde blik, oorspel, in je ruimte komen, enz. Hier moet je al ingrijpen.
En bij dreigen met bijten meteen een ferme tik, ja echt een ferme tik... En dan weer gewoon door.
Je wilt niet slaan maar als jij de signalen van je paard goed leest, hoef je misschien een paar keer echt heel streng te zijn.
Beter één keer goed dan 100 kleine tikjes, hoe denk je dat paarden in de natuur met elkaar omgaan om elkaar duidelijk te maken dat iets echt niet mag.

Ik vind ook dat een echt flinke tik best mag en soms moet als een dier gevaarlijk gedrag vertoont wat doorbijten wel is. Maar dan wel zodanig dat je hem met je correctie niet verwondt.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:57

Wat mij vooral opvalt is dat niemand gelezen heeft/ of belangrijk vindt dat TS haar moeder 10 maart overleden is. Dat lijkt mij een heel ingrijpende gebeurtenis.

Hoe voel jij je emotioneel? Mijn paard is namelijk mijn grootste spiegel en zal mij heel duidelijk maken als ik zelf niet goed in mijn vel zit. Heb je hier al eens bij stil gestaan.

Dat je niet kan/ wil verhuizen begrijp ik ook wel. Het welzijn van onze paarden is belangrijk maar ook ons eigen menselijk welzijn. Ik hoop dat jij met je verdriet ergens terecht kan en ik vermoed dat jouw paard hierin heel belangrijk is. Y;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:58

Iedereen die voor de zachte aai aanpak is, wel eens twee paarden zien spelen/vechten?
Ja ik heb gezien dat haar moeder is overleden, dat is triest en kan zeker invloed hebben. Maar dat veranderd niets aan het feit dat dit gedrag zo snel mogelijk afgelopen moet zijn, wat ik uit haar woorden opmaak deed hij dit al langer.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:06

bigone schreef:
Iedereen die voor de zachte aai aanpak is, wel eens twee paarden zien spelen/vechten?
Ja ik heb gezien dat haar moeder is overleden, dat is triest en kan zeker invloed hebben. Maar dat veranderd niets aan het feit dat dit gedrag zo snel mogelijk afgelopen moet zijn, wat ik uit haar woorden opmaak deed hij dit al langer.

Zelf ben ik ook heel consequent in mijn omgang met paarden maar het viel mij gewoon op dat hier los overgegaan wordt. Dergelijke gebeurtenissen hebben wel degelijk impact in welke beslissingen mensen moeten en kunnen nemen. Hier wordt zeer eisende naar TS gecommuniceerd. De achterliggende redenering snap ik maar zachtheid naar haar situatie toe mag ook. Heeft TS hulp nodig? Ja dat denk ik ook, kan ze sterker in haar schoenen staan? Ja dat denk ik ook maar misschien is dit emotioneel nu net teveel gevraagd. En laat ons dan met mildheid de boodschap brengen maar niet veroordelend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:12

Laibadji schreef:
Wat mij vooral opvalt is dat niemand gelezen heeft/ of belangrijk vindt dat TS haar moeder 10 maart overleden is. Dat lijkt mij een heel ingrijpende gebeurtenis.

Hoe voel jij je emotioneel? Mijn paard is namelijk mijn grootste spiegel en zal mij heel duidelijk maken als ik zelf niet goed in mijn vel zit. Heb je hier al eens bij stil gestaan.

Dat je niet kan/ wil verhuizen begrijp ik ook wel. Het welzijn van onze paarden is belangrijk maar ook ons eigen menselijk welzijn. Ik hoop dat jij met je verdriet ergens terecht kan en ik vermoed dat jouw paard hierin heel belangrijk is. Y;(

Vind ik ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:13

Ik zeg het uit bezorgdheid richting ts en hoop dat ze dat ook zo opvat. Ik heb de littekens nog op mijn schouder na als 10 jarige door een hengst te zijn ge gegrepen. Net goed gegaan dus heb twee borsten, iets lager en het was echt verkeerd gegaan volgens mijn vader. Weet er weinig meer van, ambulance, ziekenhuis is compleet weg. Maar de spiegel verteld na 50 jaar wat anders. En dit kwam niet door eigen paard maar eentje die gewoon in een weiland stond en ik hem een aai wilde geven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:38

bigone schreef:
Ik zeg het uit bezorgdheid richting ts en hoop dat ze dat ook zo opvat. Ik heb de littekens nog op mijn schouder na als 10 jarige door een hengst te zijn ge gegrepen. Net goed gegaan dus heb twee borsten, iets lager en het was echt verkeerd gegaan volgens mijn vader. Weet er weinig meer van, ambulance, ziekenhuis is compleet weg. Maar de spiegel verteld na 50 jaar wat anders. En dit kwam niet door eigen paard maar eentje die gewoon in een weiland stond en ik hem een aai wilde geven.

Een oom van me is door een hengst in zijn schouder gebeten,hij (de oom) kreeg bloedvergiftiging en stierf.Maar in het geval van ts is het geen grote hengst maar een ponietje. Ik ben zelf ook wel eens door een (volwassen) paard gebeten toen ik hem wilde aaien en dat kwam best hard aan.Ze hebben geen scherpe tanden zoals roofdieren maar knijpen ermee waardoor toch wel schade kan ontstaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:45

Jackylove schreef:
Ik kan wel andere stal betalen wat iets duurder is maar ik.ga geen 300 a 400 betalen waar ze dan ook nog eens amper buiten komen. (1 a 3 uur)

Hier hebben we alle vrijheid en niet te veel andere mensen om ons heen. Ik wil niet dat iemand anders mijn paard binnen of buiten zet of voert. Mijn paard mijn verantwoordelijkheid. Waar hij nu staat is hij lekker lang buiten.... heeft een vriendje en is een mooie locatie.

Ik ben anti opfok dus dat gaat het nooit worden

Dan is een bijtpak ook nog altijd een optie, zoals ze voor de honden gebruiken. Want ondanks al je kennis en kunde in de NH krijg je het bijten niet af geleerd dus dan lijkt me de enige optie jezelf beschermen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:49

Toen ik mijn pony kreeg was hij 2,5 jaar, nog hengst en heel erg bijtterig.
Maar hij heeft mij toen nog nooit tot bloedens toe gebeten.
Ik heb heb hem ook nooit in de opfok gehad, maar wel een plek gezocht waar hij zodra hij gecastreerd was met andere pony's kwam te staan.
Ik heb hem dus zo snell mogelijk gecastreerd en zodra het kon kwam hij in een kleine kudde van 4 merries.
Het bijten was binnen no time afgelopen. En nu heb ik de liefste pony die je kunt wensen :')
Zoals andere dus ook al aangeven, sociale contacten zijn heel belangrijk voor jonge paarden.
Dus ondanks dat je je pony niet in de opfok wil zou ik als ik jou was toch overwegen een andere stal te zoeken.
Plaats eens een oproep op Facebook of marktplaats. Dat heeft voor mij ook al 2x geholpen.