Hengst willen mensen dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27633
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:33

Bokkerbb schreef:
purny schreef:
Zodra die op je afkomt een flinke jetser verkopen.


Ik ben niet echt van het slaan maar dit doet inderdaad een merrie ook

Als hij dit gedrag gaat vertonen geef je hem een oplawaai. Hoe denk je dat dit in de kudde gebeurd? Daar word ie ook op zijn nummer gezet.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:36

Ik heb zelf ook hengsten en er veel ervaring mee.
Ten eerste : hij denkt NIET dat jij zijn merrie bent. Dit is gewoon extreem dominant gedrag.
Ten tweede : een time-out is hier geen gepaste straf. Het dier zal de straf nooit aan zijn 'misdrijf' linken.
Je maakt de fout van het paard teveel te vermenselijken.
Ten derde : chemisch castreren helpt niet altijd. Bij jouwe heeft het duidelijk geen effect.
Wat te doen? Van zodra hij uitschacht, of bronstig gedrag begint te vertonen straf je dit af. Uitschachten is NIET toegestaan in het bijzijn van mensen, tenzij het is om te dekken.
Bij onze hengsten is het momenteel voldoende om eens goed NEEN! te roepen, maar we hebben hem ook al eens een goede pets moeten geven in het verleden. Merries doen dat ook als ze geen zin hebben, daar ik niks mis of verkeerd mee.
Verder zou ik deze hengst toch laten castreren, tenzij je er dekplannen mee hebt. Vroeg of laat heb je hem eens in je nek.

Sintara

Berichten: 7500
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:38

Bokkerbb schreef:
Sintara schreef:
Een time out werkt niet als correctie bij een paard, en je billen naar hem toe draaien.. Dat is wat een merrie doet als ze het wél leuk vindt.

Je zult hem uit je ruimte moeten werken (als in híj gaat weg bij jou, niet andersom). En je mag best boos doen en stem gebruiken.
Die deuk in zijn ego komt vanzelf wel weer goed



Ik zet me dan wel 3 meter verder en doe gewoon wat opruim werk of wat rond wandelen maar ik bedoel gewoon me omdraaien als in ik geef je geen aandacht zo, maar vrees dat dit niet genoeg is

Dat is dus erg gevaarlijk. Wat ik zeg, hij moet weggaan bij jou, niet andersom.
Dat jij weggaat bij hem is in paardentaal onderdanig gedrag, en hiermee vraag je eigenlijk ook dat hij achter je aankomt

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 10:41

sevke schreef:
Ik heb zelf ook hengsten en er veel ervaring mee.
Ten eerste : hij denkt NIET dat jij zijn merrie bent. Dit is gewoon extreem dominant gedrag.
Ten tweede : een time-out is hier geen gepaste straf. Het dier zal de straf nooit aan zijn 'misdrijf' linken.
Je maakt de fout van het paard teveel te vermenselijken.
Ten derde : chemisch castreren helpt niet altijd. Bij jouwe heeft het duidelijk geen effect.
Wat te doen? Van zodra hij uitschacht, of bronstig gedrag begint te vertonen straf je dit af. Uitschachten is NIET toegestaan in het bijzijn van mensen, tenzij het is om te dekken.
Bij onze hengsten is het momenteel voldoende om eens goed NEEN! te roepen, maar we hebben hem ook al eens een goede pets moeten geven in het verleden. Merries doen dat ook als ze geen zin hebben, daar ik niks mis of verkeerd mee.
Verder zou ik deze hengst toch laten castreren, tenzij je er dekplannen mee hebt. Vroeg of laat heb je hem eens in je nek.



Mijn DA heeft castreren afgeraden omwille van de risico's die er aan vast hangen aangezien, Het is de tweede keer dat hij chemisch gecastreerd wordt. De eerste keer heeft dit heel goed aangeslaan, er loopt nu wat mis. De DA komt binnenkort even zijn gedrag observeren

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 10:42

Sintara schreef:
Bokkerbb schreef:
[quote="Sintara

Ik zet me dan wel 3 meter verder en doe gewoon wat opruim werk of wat rond wandelen maar ik bedoel gewoon me omdraaien als in ik geef je geen aandacht zo, maar vrees dat dit niet genoeg is

Dat is dus erg gevaarlijk. Wat ik zeg, hij moet weggaan bij jou, niet andersom.
Dat jij weggaat bij hem is in paardentaal onderdanig gedrag, en hiermee vraag je eigenlijk ook dat hij achter je aankomt



En wat doe ik als hij niet uit mijn ruimte blijft? Ik heb geprobeerd hem achteruit te doen stappen en dat doet hij maar hij blijft wel proberen naar voren te komen

BigOne
Berichten: 38598
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:45

Wanneer jouw da het afraad zou ik me maar eens heel snel verdiepen in paardengedrag. Want door onkunde van jou kan het gebeuren dat hij straks het stempel levensgevaarlijk krijgt en jij in het ziekenhuis ligt. En wanneer je geen ervaring hebt moet je zeker geen hengst kopen.

tengeltje11
Berichten: 7179
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:54

Een hengst op 18-jarige leeftijd laten castreren of chemisch castreren is zinloos volgens mij, al zo lang hengst, in hun hoofd blijven die 400% hengst en gedrag zal niet veranderen(zelf al (dek)hengsten gecastreerd op 6 en 8-jarige leeftijd en zelfs die gaven amper tot geen verandering qua gedrag, ook niet na bv 5 jaar.
Enige die helpt is kordaat en duidelijk zijn. Heeft dit paard een maatje?

Popstra
Berichten: 13927
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:58

Lekker laten castreren. Zie niet in waarom dat nu niet meer kan.
Ik ken meer mensen die oude hengsten hebben laten castreren. Nog ouder dan hem en geeneens onder narcose op tafel!
Het is niet zinloos. De hormonen moeten er uit en dat gebeurt alleen als die ballen verdwenen zijn

Dat chemisch castreren is trouwens enorm pijnlijk voor het paard. Dat moet je ook niet willen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15964
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:02

pien_2010 schreef:
janderegelaa schreef:

Buiten dat ik veel reacties hilarisch vind hier, als hij het gedrag heeft zoals jij beschrijft dan is het chemisch castreren mislukt.


Jan hoe zou je dit op kunnen lossen en gezien zijn leeftijd kan er niet iets anders lichamelijk aan de hand zijn? Want hij heeft het nooit gedaan en is al 18 jaar. Of denk ik nu raar?


Chemisch castreren lukt soms gewoon niet. De enige oplossing is echt castreren. Alleen je haalt dan wel de hengst uit het paard maar niet het karakter. Dus ook niet het gedrag.

Ben wel benieuwd wat voor paard/pony het is.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:02

tengeltje11 schreef:
Een hengst op 18-jarige leeftijd laten castreren of chemisch castreren is zinloos volgens mij, al zo lang hengst, in hun hoofd blijven die 400% hengst en gedrag zal niet veranderen(zelf al (dek)hengsten gecastreerd op 6 en 8-jarige leeftijd en zelfs die gaven amper tot geen verandering qua gedrag, ook niet na bv 5 jaar.
Enige die helpt is kordaat en duidelijk zijn. Heeft dit paard een maatje?


Dit klopt niet helemaal. Ik heb hengsten geweten die op hun 12de, na jaren dekdienst, toch gecastreerd werden en echt geen hengstengedrag meer vertoonden.
Wij hebben er eentje die op 6 jaar geruind is, en nog steeds erg 'hengst'. In die mate dat hij zichzelf in de flanken bijt als de merries hem afwijzen :+
Verdier zie ik niet in waarom je een hengst op die leeftijd niet zou kunnen castreren. Onze DA maakt daar geen probleem van. Gewoon in de wei en klaar.
Chemisch castreren helpt soms wel en soms niet. Ik heb er ook ervaring mee, en niet zo'n goede. Wij hebben dan toch geopteerd voor de echte castratie in dat geval.

MyWishMax

Berichten: 25562
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:04

Bokkerbb schreef:
En wat doe ik als hij niet uit mijn ruimte blijft? Ik heb geprobeerd hem achteruit te doen stappen en dat doet hij maar hij blijft wel proberen naar voren te komen


Je moet hem niet vragen wat pasjes achteruit te doen, je moet hem uit jouw ruimte sturen. Maar ga hier alsjeblieft hulp bij vragen, want een time out gebruiken bij zulke dingen heeft echt 0 effect. Die link legt hij niet en je bent veel te afwachtend en onduidelijk.

En een merrie erbij zetten zodat hij haar kan dekken ipv jou? Nee alsjeblieft niet. Waarom zou je? Dat gast er niet voor zorgen dat hij ineens wel respect voor jou heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15964
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:04

Popstra schreef:
Lekker laten castreren. Zie niet in waarom dat nu niet meer kan.
Ik ken meer mensen die oude hengsten hebben laten castreren. Nog ouder dan hem en geeneens onder narcose op tafel!
Het is niet zinloos. De hormonen moeten er uit en dat gebeurt alleen als die ballen verdwenen zijn

Dat chemisch castreren is trouwens enorm pijnlijk voor het paard. Dat moet je ook niet willen

Het is ook spul voor varkens. Of ze moeten het veranderd hebben. Ze krijgen er vaak ook hele nare bulten van.

Popstra
Berichten: 13927
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:10

Klopt, waar ingespoten word zijn de spieren zo hard als steen de dagen daarna. Ze moeten niet voor niks een aantal dagen op pijnstillers dan.

Mijn nu ruin heeft een trauma voor spuiten daardoor. Ik geef hem geen ongelijk.

capopjekop

Berichten: 30713
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:10

Ik sluit me aan bij de mensen die je aanraden hulp te zoeken. Dit is gevaarlijk gedrag en dan moet er kordaat opgetreden worden om dit de kop in te drukken. Niet zelf allerlei methodes gaan uit proberen. Als het niet werkt wordt het straks alleen maar erger.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:16

Bokkerbb schreef:
En wat doe ik als hij niet uit mijn ruimte blijft? Ik heb geprobeerd hem achteruit te doen stappen en dat doet hij maar hij blijft wel proberen naar voren te komen


Geef hem alsjeblieft een optater of zoek hulp. Dit gedrag is absoluut onacceptabel en gevaarlijk.

Als we toch gaan doen alsof hij denkt dat jij zijn merrie bent: als een merrie geen zin heeft, geeft ze hem ook een dreun.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:17

Bokkerbb schreef:
En wat doe ik als hij niet uit mijn ruimte blijft? Ik heb geprobeerd hem achteruit te doen stappen en dat doet hij maar hij blijft wel proberen naar voren te komen



Dan geef je hem dus een goede knal om zijn oren. Dit advies is nu al tig keer gegeven en niet zonder reden!!

Doe niet zo eigenwijs en luister gewoon naar het advies of verkoop of castreer hem.

Hij doet dominant? Knal voor zijn harses.

Hij schacht uit met een erectie? Knal voor zijn harses.

Hij laat zich niet weg sturen?
Knal voor zijn harses.

Gewoon bam even duidelijk en consequent aanpakken nu die handel.
Niet luisteren is een knal.

Bowo
Berichten: 2855
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:20

Ik ga mee met hierboven. Neem eens echt de leiderrol op je. Als hij niet uit je persoonlijke ruimte wil blijven, gaat er al iets goed mis in de opvoeding. Dat is zo ongeveer les 1.

rien10
Berichten: 14852
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:22

Waarom is hij nog hengst?

Ik vind het altijd mooi inzichtelijk om dit in het Nederldands te vertalen.

Jij: paard, zou je alsjeblieft een paar stapjes achteruitgaan, als je dat wilt, want ik vind dit niet zo fijn.
Paard: fiets jou met je achteruitgaan.
Jij: ok, dan ga ik wel weg en dan kom ik straks terug met dezelfde vraag want ik vind dit niet zo fijn.
Paard: kom maar op ha ha.

Terwijl het zo moet zijn:
Jij: paard! ga weg!
Paard; nee.
Jij: Paard! Sodermieter op! NU!
Paard: ok ok, ik ga al.

Sintara

Berichten: 7500
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:24

Inderdaad, serieus kordaat optreden. Omdat je het al veel te. ver hebt laten komen zal je ook harder moeten optreden, als je dit de kop indrukt zodra ze deze neiging krijgen kan je het met een stuk minder heftige maatregelen redden.

Je paard zal er niks van krijgen, maar als hij zo doorgaat jij wel. Het is wel een dier met een hoofd erop van makkelijk 400 kilo.

rien10
Berichten: 14852
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hengst willen mensen dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:25

Als dit zo door gaat zal het paard er ook wat van krijgen. Namelijk het stempel Onhandelbaar. En dan begint het gezeik pas goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:33

Gevaarlijke combi hoor, hij is hengst, 18 en dominant en jij bent 18, geen ervaring met hengsten en durft hem niet aan te pakken.

Vraag hulp en zo snel mogelijk van iemand die er ervaring mee heeft.

anjali
Berichten: 15345
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:33

Ik zou gewoon een zweep erbij houden en zonodig daarmee dreigen en als hij doorgaat zelfs een flinke pets verkopen.Omdat dit gedrag van hem gevaarlijk is voor jou.

troi
Berichten: 17042
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:36

TS zoek een goede gedragstrainer! Want het leest alsof jij in je houding totaal niet kordaat en dominant bent. En als je vanuit een onderdanige basishouding het dier een knal gaat verkopen geef je zulke dubbele signalen af dat de kans best aanwezig is dat je de situatie daarmee alleen maar erger maakt.

Als je dit dier wilt houden op een veilige en leuke manier moet jouw basisbenadering goed zijn en dat is nu helemaal niet zo.

Jessix

Berichten: 16511
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:38

Fijn dat je er hulp bij hebt of krijgt TS. Het is echt een kwestie van opvoeden en hoe steviger jij in je schoenen staat des te minder (streng) je hoeft te corrigeren. Dus laat ook vooral naar jouw gedrag en lichaamstaal kijken. Dat maakt echt het verschil en is voor je paard alleen maar fijn. Die houden van duidelijkheid.

Ipv chemische castratie zou ik echte castratie overwegen. Waarom zou hij dat niet aankunnen? Is hij niet fit genoeg? Daarbij nog steeds aan dit dominante gedrag werken hoor, dat staat los van castratie.

tamary

Berichten: 29289
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:45

Bokkerbb schreef:
En wat doe ik als hij niet uit mijn ruimte blijft? Ik heb geprobeerd hem achteruit te doen stappen en dat doet hij maar hij blijft wel proberen naar voren te komen

Hij denkt dus nog steeds voorwaarts ipv achterwaarts en dus meewerken met jouw, hij geeft nog steeds tegendruk. Achterwaarts tot hij ook achterwaarts denkt en dus fysiek en mentaal 100% in de beweging zit die je vraagt.