Paard staat liever op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:32

Appluis schreef:
Ja, maar het is echt zo goed als niet te vinden.
Alle stallen heb ik zo’n beetje wel bezocht. Morgen bel ik er nog een voor een laatste mogelijkheid, en anders ga ik haar denk ik toch een tijd wegbrengen. Ik heb natuurlijk ook rekening te houden met mijn andere paard.

Op paardnatuurlijk.nl kun je een lijst vinden met allemaal stallen waar ze altijd buiten kunnen, en vaak ook waar ze zelf tussen stal of buiten kunnen kiezen. Misschien vind je daar nog wat.

Daihyo

Re: Paard staat liever op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:41

Moeilijk hoor. Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om te kijken naar een andere stal. Klinkt alsof een kleine kudde, met schuilmogelijkheid maar wel 24/7 buiten prima zou passen. Kleine kudde is overzichtelijk, dan kan ze in stal staan wanneer ze wil en ook buiten wanneer ze wil.
Dan kom je vaak bij privé bij iemand uit. Die plekken zijn er, maar je moet goed zoeken. Zijn er geen facebookgroepen van stallingen bij jou in de buurt?

Zelf sta ik ook op zo'n kleine plek met mijn 2 paarden. 1 wil alleen maar buiten staan en staat alleen binnen als er binnen eten is. Zodra dat op is, staat hij weer buiten. De andere staat liever binnen. Wel met haar hoofd naar buiten, zodat ze de boel kan overzien. Maar die kiest echt voor binnen staan.
Van de andere 2 paarden precies zo. 1 staat liever binnen, de ander buiten.

Tenzij het mooi droog weer is, dan staan ze allemaal graag buiten. Dus bij hen is het weer gerelateerd. Zodra er een spetter valt, lopen ze naar binnen :+

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:50

Misschien zit hier iets passends bij?

https://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/?p=1

Naar de Eiffel brengen klinkt ook vrij ingrijpend. Ik denk dat je daar 100% achter moet staan en niet over een nacht ijs moet besluiten.

Mag je hooi in het land geven op een rustige plek? Desnoods achter een draadje dat ze wel kan zien/snuffelen, maar ze gewoon rust heeft? Puur om te kijken of dat een trigger is?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:02

MarlindeRooz schreef:
Poekkie schreef:

Ik pik die zin van dat kuddedier er even uit.

Er zijn echt wel merries die draken zijn waar je nooit gerust mee bent of ze de ander niet in elkaar geramd hebben vandaag :=
Misschien met een extreem grote wei en heel grote kudde wel, maar sommige paarden zijn beter af met aparte weides.
(En dan kijk ik echt naar het paard en geef zelf persoonlijk voorkeur aan kudde indien mogelijk)

Ik kan mij niet voorstellen dat dit gebeurt bij een gezond paard dat een normale "jeugd" heeft gehad. Dus opgegroeid in een kudde etc. Als je een paard 22uur per dag opsluit en onthoudt van sociaal contact dan zou ik ook een zuur paard worden.

Mijn paard (merrie) heeft sowieso vanaf haar tweede tot haar twaalfde in een grotere groep (8-9 paarden, zomers 24/7) gestaan, redelijk stabiele groep (weinig verandering in samenstelling). Maar ze stond er altijd 'bij'. De groep stond ergens, en zij stond ergens anders. Ze had ogenschijnlijk geen vriendjes en ik heb haar nooit zien kriebelen met andere paarden. En als ik in de groep kwam en een ander paard probeerde te benaderen joeg ze die boos weg en blokkeerde mij. Het was nooit zo dat ze echt ruziemaakte trouwens. Tegen mensen was ze eigenlijk altijd vriendelijk en het is een leuk, lief en werkwillig paard. Ze houdt gewoon echt niet zo van andere paarden. Ze staat nu bij mij, samen met haar dochter en dat gaat wel heel goed, maar alsnog zie ik ze weinig echt samen knuffelen, maar ze kunnen wel samen uit 1 emmer slobber eten, netjes omstebeurt.
Niet alle paarden zijn gezellige groepsdieren van natuur.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:08

Wat lastig TS. Ik vind het ook heel lastig om een plek te vinden waar beide pony's happy zijn, genoeg naar buiten komen, onbeperkt ruwvoer krijgen. En (op een 2e plaats, dat wel) een plek waar ook mijn dochter zich fijn voelt en uit de voeten kan.
Wij wonen in de omgeving van Zwolle maar ook hier vind ik het niet makkelijk; je lijkt wel altijd een concessie te moeten doen op ofwel hele dagen naar buiten of het onbeperkte ruwvoer.
Mijn dochter heeft autisme en wil sowieso niet op een te grote stal staan en past zich ook makkelijk aan qua faciliteiten; een goed te rijden buitenbak met wat hindernissen is al prima.

Als ik me verplaats in jouw situatie zou ik denk ik proberen om een plek te vinden waar ze evt samen met jouw andere paard vanuit hun stal lekker naar buiten kunnen. Dat ze zelf kan kiezen. In welke regio zit je?
Maar ik kan me jouw gedachten over een plek als in de eiffel ook wel voorstellen.
Zijn er in NL ook niet van dat soort plekken?

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 09:59

Slmt9 schreef:
Misschien zit hier iets passends bij?

https://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/?p=1

Naar de Eiffel brengen klinkt ook vrij ingrijpend. Ik denk dat je daar 100% achter moet staan en niet over een nacht ijs moet besluiten.

Mag je hooi in het land geven op een rustige plek? Desnoods achter een draadje dat ze wel kan zien/snuffelen, maar ze gewoon rust heeft? Puur om te kijken of dat een trigger is?

Ik ben ook even op die website aan het kijken. Maar dat gaat voor mij wel een hele andere kant op: paarden houden op echt een alternatieve manier. Ik merk dat wanneer het hier in de buurt is, ik ze het liefst samen wil houden. En dat gaat eigenlijk niet. Met m’n andere rijd ik vrij fanatiek. Dus heb daarvoor in ieder geval een bak nodig met een goede bodem. En dat is zo goed als niet te vinden bij diegenen die paarden op een wat alternatieve manier houden.

Hooi geven in het land mag niet helaas. Eigenlijk mag ik niks zelf doen -O-

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:00

Koekie73 schreef:
Wat lastig TS. Ik vind het ook heel lastig om een plek te vinden waar beide pony's happy zijn, genoeg naar buiten komen, onbeperkt ruwvoer krijgen. En (op een 2e plaats, dat wel) een plek waar ook mijn dochter zich fijn voelt en uit de voeten kan.
Wij wonen in de omgeving van Zwolle maar ook hier vind ik het niet makkelijk; je lijkt wel altijd een concessie te moeten doen op ofwel hele dagen naar buiten of het onbeperkte ruwvoer.
Mijn dochter heeft autisme en wil sowieso niet op een te grote stal staan en past zich ook makkelijk aan qua faciliteiten; een goed te rijden buitenbak met wat hindernissen is al prima.

Als ik me verplaats in jouw situatie zou ik denk ik proberen om een plek te vinden waar ze evt samen met jouw andere paard vanuit hun stal lekker naar buiten kunnen. Dat ze zelf kan kiezen. In welke regio zit je?
Maar ik kan me jouw gedachten over een plek als in de eiffel ook wel voorstellen.
Zijn er in NL ook niet van dat soort plekken?

Ja dit is echt iets wat ik niet begrijp. Waarom is er niets te vinden waarbij je en goede mogelijkheden hebt om te rijden, en het niet een mega stal is, en er voldoende (en goed!) ruwvoer wordt gevoerd, waar ritme en regelmaat is etc.
Ik krijg het echt niet gevonden, ook niet voor meerdere honderden euro’s per maand.

Ik zit in regio Eindhoven. En heb nu een half uur enkele reistijd.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:01

Gypsy schreef:
Appluis schreef:
Ja, maar het is echt zo goed als niet te vinden.
Alle stallen heb ik zo’n beetje wel bezocht. Morgen bel ik er nog een voor een laatste mogelijkheid, en anders ga ik haar denk ik toch een tijd wegbrengen. Ik heb natuurlijk ook rekening te houden met mijn andere paard.

Op paardnatuurlijk.nl kun je een lijst vinden met allemaal stallen waar ze altijd buiten kunnen, en vaak ook waar ze zelf tussen stal of buiten kunnen kiezen. Misschien vind je daar nog wat.

Ik krijg het op die site nog niet echt gevonden. Ga nog even verder zoeken :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:04

Maar het paard van ts is (soms) agressief naar andere paarden,en staat graag op stal.Die zou ik dan toch niet naar iets als de Eifel brengen want dan heeft hij\zij helemaal geen stal meer en moet verplicht met andere paarden samenzijn. Ik zou het als eigenaar van een ander paard wat in zo'n project staat ook niet fijn vinden als er een niet-sociaal paard bijkwam want als die de mijne een blessure zou schoppen of bijten dan is dat moeilijk te behandelen op zo'n plek.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:08

Ik vind naar de Eiffel brengen echt rigoureus. Dat voelt voor mij een beetje als: 'Mijn kind kan niet zwemmen, ik laat hem achter midden in het Ijselmeer dan moet hij wel' :+

Ik zou wat rust bewaren, neem de tijd, ga wat rondkijken, ontwikkel een plan en een eisenlijstje. Je paard gaat ook weer niet dood als hij daar nog 2 maanden staat en dan kun je een verhuizing besparen door een weloverwogen beslissing te nemen.

Een beslissing die gebaseerd is op wat je paard aangeeft en niet op jouw ideaalbeeld.

Ik heb zelf een loopstal, mijn droom qua paarden houden. Mijn ruin staat daar niet in, die past daar niet. Ik moet niet mijn 'ideaalplaatje' op mijn paard plakken maar kijken wat mijn paard wil en daar iets voor zoeken. En voor sommige paarden betekend dat helaas dat je een compromis moet sluiten betreft je eigen wensen :o

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:13

Bedankt voor het meedenken tot dusver!
Ik heb in de buurt even wat rond gebeld, maar eigenlijk is nergens (bij de stallen die ik kan vinden) iets te vinden dat bij haar past. Veel is massaal, of weer heel erg in het gareel: paar uurtjes buiten en dan weer op stal.

Inmiddels heb ik ook contact gehad met een stal in de Eifel. Bij een opfok adres is ook een plek aan huis met groot weiland, en schuilstal. Over de draad kan ze andere paarden zien en voorlopig staat ze alleen in haar stuk. Na een tijdje kan er een ander bij. Dat klinkt voor nu toch wel fijn moet ik zeggen...
Vooral voor haar natuurlijk. Ik wil graag dat ze weer paard kan worden.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:13

anjali schreef:
Maar het paard van ts is (soms) agressief naar andere paarden,en staat graag op stal.Die zou ik dan toch niet naar iets als de Eifel brengen want dan heeft hij\zij helemaal geen stal meer en moet verplicht met andere paarden samenzijn. Ik zou het als eigenaar van een ander paard wat in zo'n project staat ook niet fijn vinden als er een niet-sociaal paard bijkwam want als die de mijne een blessure zou schoppen of bijten dan is dat moeilijk te behandelen op zo'n plek.

Nee hoor. Dit is gewoon een aanname van je terwijl je helemaal niets afweet van de omstandigheden daar.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:15

ruitje schreef:
Ik vind naar de Eiffel brengen echt rigoureus. Dat voelt voor mij een beetje als: 'Mijn kind kan niet zwemmen, ik laat hem achter midden in het Ijselmeer dan moet hij wel' :+

Ik zou wat rust bewaren, neem de tijd, ga wat rondkijken, ontwikkel een plan en een eisenlijstje. Je paard gaat ook weer niet dood als hij daar nog 2 maanden staat en dan kun je een verhuizing besparen door een weloverwogen beslissing te nemen.

Een beslissing die gebaseerd is op wat je paard aangeeft en niet op jouw ideaalbeeld.

Ik heb zelf een loopstal, mijn droom qua paarden houden. Mijn ruin staat daar niet in, die past daar niet. Ik moet niet mijn 'ideaalplaatje' op mijn paard plakken maar kijken wat mijn paard wil en daar iets voor zoeken. En voor sommige paarden betekend dat helaas dat je een compromis moet sluiten betreft je eigen wensen :o

Wat een onzin. Mijn paard gaat niet dood nee, maar raakt wel geblesseerd door de hele tijd langs de draad af te lopen, diepe gaten te graven en te steigeren in haar stal. Ze pakt inmiddels ook de rand van de stal vast. Nog even en ze gaat ook lucht zuigen. Dus dit gaat gewoon niet goed.

Mijn ideaal plaatje heb ik niet. Maar ik heb wel rekening te houden met 2 paarden. En aangezien ik ze uiteindelijk heb om te rijden, wil ik wel een bak met goede bodem. Anders kan ik over een jaar een nieuw topic openen dat allebei m’n paarden peesproblemen hebben

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:23

Appluis schreef:
ruitje schreef:

Wat een onzin. Mijn paard gaat niet dood nee, maar raakt wel geblesseerd door de hele tijd langs de draad af te lopen, diepe gaten te graven en te steigeren in haar stal. Ze pakt inmiddels ook de rand van de stal vast. Nog even en ze gaat ook lucht zuigen. Dus dit gaat gewoon niet goed.

Mijn ideaal plaatje heb ik niet. Maar ik heb wel rekening te houden met 2 paarden. En aangezien ik ze uiteindelijk heb om te rijden, wil ik wel een bak met goede bodem. Anders kan ik over een jaar een nieuw topic openen dat allebei m’n paarden peesproblemen hebben

Maar als jij je paard naar de Eifel brengt (ik neem aan dat dat in Duitsland is )dan kun je er toch ook niet op rijden, of ga je daar geregeld heen?

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:27

Nee, dan kan ik er idd ook niet op rijden :) Maar dan heeft ze wel een eigen schuilstal met weiland. Dat heb ik hier nog niet kunnen vinden.

En m’n andere wil ik wel rijden.
Als ik ze hier in de buurt kwijt kan, wil ik ze bij voorkeur samen houden. Als ik ze naar Gelderland of waar dan ook moet brengen, boeit het niet of het de Eifel is of elders in nederland. Dan moet ik er toch voor gaan rijden om haar te kunnen zien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:33

Ik snap het alleen even niet meer. Je hebt een paard dat liever op stal staat, volgens de OP.

Vervolgens wil je haar naar de Eiffel brengen, om haar 24/7 buiten te zetten. Ofwel 'niet zeiken, je gaat maar gewoon buiten staan'.

Maar je geeft ook aan dat ze op stal niet gelukkig is, ivm mogelijk luchtzuigen. Is het misschien een idee om eerst te achterhalen waarom ze niet gelukkig is, want het komt op mij nu over alsof je paard zowel buiten als binnen niet gelukkig is.

Is ze lichamelijk/hormonaal geheel in orde? Is ze eerder wel gelukkig geweest, op stal of op de wei?

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:41

Dilan93 schreef:
Ik snap het alleen even niet meer. Je hebt een paard dat liever op stal staat, volgens de OP.

Vervolgens wil je haar naar de Eiffel brengen, om haar 24/7 buiten te zetten. Ofwel 'niet zeiken, je gaat maar gewoon buiten staan'.

Maar je geeft ook aan dat ze op stal niet gelukkig is, ivm mogelijk luchtzuigen. Is het misschien een idee om eerst te achterhalen waarom ze niet gelukkig is, want het komt op mij nu over alsof je paard zowel buiten als binnen niet gelukkig is.

Is ze lichamelijk/hormonaal geheel in orde? Is ze eerder wel gelukkig geweest, op stal of op de wei?

Nee hoor. Jullie hebben het allemaal over niet zeiken, gewoon buiten staan. Wat een onzin. Als ik haar naar de Eifel zou brengen, doe ik dat voor haar hè. Beest is 4, en de Eifel kost me iedere maand 250€. Dus ik heb er weinig lusten van en alleen de lasten. Ik vind het nogal een stelling, niet zeiken en gewoon blabla.
Ze heeft dan de mogelijkheid te kiezen: wei of in de schuilstal.

Ze heeft als jong paard langere tijd op stal gestaan ivm een blessure. Ik denk dat ze daardoor in haar stal niet blij is, maar ook niet meer gewend is aan een wei.
Verder is het een vrij grote stal met altijd volk. Nu staat ze aan de deur, dus heeft ze daar weinig last van. Maar ik vind ook dat er regelmaat ontbreekt. De tijden waarop ze naar buiten gaan en weer naar binnen wisselen nogal eens.

Ja hoor, ze zat prima in haar vel toen ze jong was. Ze stond in een gemengde kudde, met schuilstal.
Lichamelijk is ze in orde. Hormonen, ja ze wordt vrij hengstig, maar niet buitensporig.

Alles hier in de buurt is massaal, tenminste wel als je er een fatsoenlijke (buiten)bak bij wil hebben en hooi ipv voordroog bijvoorbeeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:44

Is het niet een optie om een kleinschalige stal te vinden die eventueel dichtbij een ponyclub/manege ligt zodat je daar in de bak kan rijden? Geen idee of je daar naar gekeken hebt bij het uitpluizen van stallen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:46

Ts waf een lastig dilemma. Naar de Eifel of ergens anders waar ze de plek nog niet kent vibd ik nog helemaal niet zo raar idee .
Hier en waarschijnlijk ook op de vorige stal zit ze in een vast stramien van naar binnen en buiten gaan.
Ze kent op de nieuwe plek dit nog niet dus hopelijk past zich dan aan het ritme aan.
En gaat ze het buiten staan waarderen en dj’s gewoon zien . En misschien is het wel een paard dat liever alleen staat met paarden naast haar.
Zou wel voor jezelf een termijn geven dat ze in de Eiffel in de gaten gehouden wordt of de kan aarden . Voor mij zou ze na 3-4 weken wel op haar gemak moeten zijn .
Evt kan je kijken om van te voren met supplementen te beginnen dat ze minder stress heeft . Em in Eifel vragen of ze dat even door willen geven .
Minimaal 8 uur buiten zou voor mij ideaal zijn maar je moet wel kiezen wat bij je paard past

Sterkte met je keuze maken !

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:51

MarlindeRooz schreef:
Is het niet een optie om een kleinschalige stal te vinden die eventueel dichtbij een ponyclub/manege ligt zodat je daar in de bak kan rijden? Geen idee of je daar naar gekeken hebt bij het uitpluizen van stallen?

Ja daar kan ik wel naar kijken; maar ik ben eigenlijk altijd alleen met de paarden bezig. Ze zijn beiden jong, waardoor ik niet zo goed weet of ik het fijn vind er een stuk mee langs de weg te rijden (aan de hand stappen zou natuurlijk wel kunnen). Dit neem ik even mee als optie, dankjewel!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:52

Een stuk langs de weg stappen went natuurlijk op den duur ook. Aan het begin is dat natuurlijk spannend. :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:57

@ts: ik vind ook dat hier rare aannames worden gedaan. Altijd een beetje de afwijking van bokt ;)
Het plekje aan de eiffel klinkt me juist heel goed zoals je omschrijft. Ook omdat je de mogelijkheid hebt haar apart te zetten of samen.
Zelf zou ik er flink van balen dat het zo ver is, maar ik snap het zeker.

Wat me wel lastig lijkt, wat daarna?

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:59

MarlindeRooz schreef:
Een stuk langs de weg stappen went natuurlijk op den duur ook. Aan het begin is dat natuurlijk spannend. :j

Dat is ook zo! Went zeker :)

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 11:01

Slmt9 schreef:
@ts: ik vind ook dat hier rare aannames worden gedaan. Altijd een beetje de afwijking van bokt ;)
Het plekje aan de eiffel klinkt me juist heel goed zoals je omschrijft. Ook omdat je de mogelijkheid hebt haar apart te zetten of samen.
Zelf zou ik er flink van balen dat het zo ver is, maar ik snap het zeker.

Wat me wel lastig lijkt, wat daarna?

Ja ik vind het ook irritant. Het enige wat ik wil, is het beste voor m’n paard. Mezelf neem ik zo goed als niet mee in de overweging, want het liefst zou ik haar hier in de buurt houden en ermee rijden. Ik heb haar tenslotte als rijpaard. Maargoed. Ik denk dat ik er goed aan doe haar te desensibiliseren.

Ja daarna; dat is een goede vraag. Ik zou haar dan voor minimaal een jaar wegbrengen. En dat geeft me ruimte te zoeken naar een ideale stal voor beiden. Nu kan ik eigenlijk niets vinden en dingen die in de buurt komen hebben (zoals verwacht) een wachtlijst.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:11

Appluis schreef:
ruitje schreef:

Het zal je misschien niet zo bevallen wat ik zeg en dat mag jij onzin vinden, maar dat is het niet :) .

Je gaat je paard nu als ik het goed lees voor minimaal de 3e keer verhuizen terwijl ze 5 is? Daar zou ik van leren, want je hebt het steeds over pensionstallen waar het niet goed geregeld is, maar ergens heb jij of enorm veel pech of lukt het je niet goed om van te voren af te toetsen of iets een goede plek is voor je paard. Daar is niks ergs aan, dat is ook lastig: want hoe bepaal je nou wat een ideale plek is?

Daarom geef ik je als tip mee om even de rust te bewaren, niet omdat je nu het idee hebt dat je nu weg moet binnen 10 dagen een beslissing te maken waardoor je weer van de regen in de drup gaat.

Ik heb het idee dat er zeg maar steeds nieuwe dingen bij komen die het plaatje compleet maken. Je OP start met ze staat niet graag buiten, maar uiteindelijk komt er steeds meer naar boven( luchtzuigen, lelijk doen tegen andere paarden, heeft regelmaat/rust nodig, angst voor peesblessure). Ik vind juist niet dat je zeikt: ik vind dat je een hoop dingen hebt die je mee moet nemen in je eisenlijstje.

De Eiffel kan een goede oplossing zijn maar ik zou dan dus wel mijn hele eisenlijstje daarnaast leggen. Dat gaat dus van: stel je voor dat ze het 24/7 buiten staan niets vind, stel je voor dat ze daar lucht blijft zuigen, of dat ze daar ook langs het draad blijft gaan: welke oplossingen/mogelijkheid hebben ze dan daar?

Anders ben je over een maand weer waar je nu bent en dan komt daar de stress van de verhuizing weer bovenop :)