Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:35

En om eerlijk te zijn: er zijn ook gewoon paarden die ontzettend traag en lui zijn. Die zal je ook nooit snel krijgen. Wel sneller, door ze aan te pakken en heel heel consequent te zijn. Maar snel en licht te rijden worden ze nooit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:35

De filmpjes zijn niet heel goed om te beoordelen, maar ik denk dat er tijtechnisch een hoop winst te behalen is. Je zegt dat hij sloom is, maar je hebt ook zelf echt wel de handrem erop hoor.
Ik denk dat je veel meer moet werken aan zelf een open houding in je bovenlijf, handen niet plat en niet aan het zadel en rijden vanuit het openen van de zit ipv op de kuit. Op het momemt dat hij zo bokt moet hij eigenlijk even een paar rondjes fiks naar voren.

Mijn tip, zoek een zeer ervaren springruiter. Is het na 2 weken over dan was het rijtechnisch, blijft hij zo tegendraads, dan zou ik verder lichamelijk zoeken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:42

Dank je wel voor de filmpjes. Ze zijn wat te kort en te ver weg om conclusies te kunnen trekken, maar ik zie wel weinig ontspanning in de ruiter en een paard wat daar mogelijk op reageert. Op het draffilmpje is je paard onzuiver voor. Het is te kort om uit te maken of het kreupel is vanwege pijn (blessure, zadel?) Of teugelkreupel omdat de ruiter zich vast zet in het lijf.
Als voor de rest alles uitgesloten is denk ik dat je qua houding en goede rijtechnische ondersteuning behoorlijk wat kan bereiken. Zelf zit ik in de regio Bergen op Zoom, maar ben best bereid om naar Zeeland te rijden om eens van dichtbij mee te kijken.

Bowo

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:54

Ik vind hem inderdaad ook niet zuiver in dat drafstukje, maar de oorzaak is moeilijk te zeggen, zoals hierboven ook wordt genoemd.

Ik ga mee met bovenstaande 2 reacties

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:10

Bowo schreef:
Ik vind hem inderdaad ook niet zuiver in dat drafstukje, maar de oorzaak is moeilijk te zeggen, zoals hierboven ook wordt genoemd.

Ik ga mee met bovenstaande 2 reacties

ik wilde dat ook al zeggen, ik vind hem niet lekker draven. Ten eerste al heel kort maar ook onregelmatig. In de galop zie je dat je iets vraagt en dat hij direct blokkeert.
Ik zou het toch eerst in de rug en nek zoeken. Of is dat ook op de foto gezet? Dat heb ik even gemist.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:20

Geen idee of ik er overheen gelezen heb (even snel TS posts gelezen). Maar hoe vaak rijd je hem?

Toen ik begon met het rijden van mijn bijrijdtinker was ze ook megs stijf en slecht aan het been. Dat kwam vooral doordat ze heel onregelmatig gereden werd door een persoon die zelf een mega drukke beenligging had en erg liep te wiebelen en zelf ook vast zat in haar lichaam.
Sinds dat ik haar rij, rij ik haar standaard 5x per week. Waarop ik de nadruk leg op rechtrichten, stelling en reactie op het been. En inderdaad heel consequent. 1x normaal been, geen reactie = binnen 3 seconden harder been, nog geen reactie = binnen enkele seconden een tik. En ook jouw houding heeft heel veel invloed op jouw paard zijn balans en ontspanning.
Sinds ik hier echt consequent die 5 dagen per week mee bezig ben merk ik zo veel verschil!

In het begin kon ze ook flink bokken door onbalans. Vooral in de overgang naar galop, ik had moeite met doorzitten en tegelijkertijd aangaloperen. Dus raakte zij ook uit balans wat als reactie een bok en wegrennen gaf. Hier heel erg mee geoefend en nu springen we zo aan zonder problemen.

Dus echt in alles wat je doet, consequent zijn, maar wel ontspannen en letten op je houding. Dat wordt vaak zo onderschat helaas, terwijl het zo veel verschil kan geven.

Succes!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:25

Roosje9797 schreef:
Hij is heel traag aan het been, niet altijd traag in zijn lopen. Hij wijgert voorwaarts te gaan op mijn been. Als ik een oefening vraag zoals een volte verkleinen of een stapje wijken vertraagd hij wel enorm (logisch vind hij moeilijk) echter kan ik hem dan heel moeilijk weer activeren.

Buiten is hij goed voorwaarts en wat beter aan mijn been, maar nog steeds niet 100%.

Ik hoor veel mensen ook grondwerk zeggen. Hier zijn we vanaf dag 1 mee bezig en vind hij leuk. Schouder binnen/voor wijken kleine volte grote volte. Maar ook de parelli en liberty. Doen dit zo'n 2 a 3x per week en krijgen hier maandelijks les in.

Ik heb niet zoveel recente filmpjes van het rijden. Hieronder 2 geplaatst van 2 maanden terug.

https://youtu.be/N0KG3UCZ8yk

https://youtu.be/Zdy3lw8kMsQ

Hoe is je pony beleerd? Ik zie nl een pony die best wel wil maar zijn goede wil geblokkeerd ziet worden in miscommicatie. En hij is goudeerlijk, en laat luid en duidelijk weten wat hij ervan vindt.
Grondwerk is super. Lekker mee doorgaan.

Verder toch eens met bovenstaande; je blokkeert met je eigen houding en tegenwerkende hand zijn bewegingen en dan geeft ie een flinke bok. Wel goed dat je de filmpjes plaatst!
Wellicht inderdaad toch nog eens goed laten nakijken op fysieke problemen, osteopaat erbij, evt. foto's maar als dat niets oplevert gaan werken aan jullie communicatie en zorgen dat je elkaar over en weer begrijpt, en samen een team wordt. Dan kan je paard ontspannen, en jij ook zonder bokken lekker rijden, en dat rijdt vele malen lekkerder. En dat kan zomaar een jaar of langer duren; achteraf merk je het verschil.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:58

Vind m idd ook niet rad in de draf. Dat niet willen lopen met iemand erop en aan de longe wel, het opdrukken hoofd/hals, schudden en dan zo afgaan doet mij denken aan halsproblemen (malformatie(s) halswervels (vaak C6/7) inmiddels best wat over te vinden op internet.) Ik zou daarom de juiste volgorde aanhouden : eerst onderzoek, dan evt osteo oid. Een malformatie kan juist een contraindicatie zijn voor een osteo en die heeft geen rontgenogen.....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:21

Ik zie in de filmpjes vooral je paard om ruimte vragen van voren. Dat krijgt hij niet, zijn hoofd wordt vastgezet. Hoe gaat het als je met een lange teugel rijdt en galoppeert? Kan hij dat met zijn neus over de grond?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:28

Roosje9797 schreef:
Iriscope schreef:
Heeft ie geen maagzweren? Als ie gevoelig is op de buik en jij geeft enkel meer been, dan zou dat goed daardoor kunnen komen.

Hij is nergens gevoellig. Niet op zijn rug niet op zijn buik niet op zijn lendenen..

Rij met 2 goed nagekeken zadels en bij allebij doet hij hetzelfde.

Die van mij was ook echt nergens gevoelig, niet bij aansingelen, niet met aanraken, niet met poetsen. Enige waarin ik het merkte was dat hij traag was. Misschien iets om in je achterhoofd te houden.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:34

Hoi, moedig dat je de filmpjes deelt. Ik zie vooral een bewegende hand en een meebewegend zweepje. Tik je hem niet per ongeluk aan met je zweepje? dat hij daarop bokt?

Succes iiig!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:53

Ik had met mijn ruin eerder ook dat hij absoluut niet voorwaarts was aan het been en als ik wat meer vroeg dan kwam er ook een bok. Ook liep hij onder het zadel gewoon zuur. Oren zo plat als maar kon.
Toevallig attendeerde een dierenarts er me op dat 1 op de 3 ruinen last heeft van littekenweefsel door de castratie. Je kunt dat zelf vrij makkelijk checken. Als het litteken van het castreren koud aan voelt dan is het heel slecht doorbloed en zit er absoluut een litteken wat zelfs pijnlijk kan zijn bij het lopen. Ik heb de ruin laten behandelen en hij is er erg van opgeknapt. Het litteken voelt nu altijd gewoon warm en is nooit meer koud.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:12

Ik zie ook een paard wat niet zuiver loopt voor. Niet te missen eigenlijk. Grote kans dat meer tempo meer pijn doet. Zou dit filmpje met draf meenemen in je verhaal naar de dierenarts toe. Sterkte en succes hoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:45

Hij heeft in ieder geval last van zijn lijf. Of hij is niet rad, of hij is teugelkreupel maar er lijkt zo vanaf de filmpjes iets niet lekker te zitten. Ik zou beginnen met een kreupelheidsonderzoek bij een goede kliniek.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:59

Roosje9797 schreef:
Hij is heel traag aan het been, niet altijd traag in zijn lopen. Hij wijgert voorwaarts te gaan op mijn been. Als ik een oefening vraag zoals een volte verkleinen of een stapje wijken vertraagd hij wel enorm (logisch vind hij moeilijk) echter kan ik hem dan heel moeilijk weer activeren.

Buiten is hij goed voorwaarts en wat beter aan mijn been, maar nog steeds niet 100%.

Ik hoor veel mensen ook grondwerk zeggen. Hier zijn we vanaf dag 1 mee bezig en vind hij leuk. Schouder binnen/voor wijken kleine volte grote volte. Maar ook de parelli en liberty. Doen dit zo'n 2 a 3x per week en krijgen hier maandelijks les in.

Ik heb niet zoveel recente filmpjes van het rijden. Hieronder 2 geplaatst van 2 maanden terug.

https://youtu.be/N0KG3UCZ8yk

https://youtu.be/Zdy3lw8kMsQ

Zo, wat een bok op dat eerste filmpje, netjes dat je bleef zitten.

Op het tweede filmpje vind ik dat hij niet lekker loopt. Hij lijkt onregelmatig. Vooral voor zo te zien, maar dan zou je meer beeldmateriaal moeten bekijken.

Dat vreemde kantelen van zijn hoofd voor hij bokt is opvallend.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:12

Eerste filmpje lijkt wel een balans kwestie. Je ziet teveel stelling naar binnen, waarop paard het hoofd kantelt en dan gaat binnen.

2e wat de anderen ook zeiden loopt het paard duidelijk onregelmatig.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 16:47

Ik heb zo les en ga vragen om een langer filmpje. Ik rij hem ook vaak met losse teugel lang en laag, dat doet hij ook, maar kan dan net zo goed een bok geven.
Fijn dat jullie bevestigen dat er ook aan mijn houding en zit heel wat vebetering ligt.
Ik ga alles meenemen zo en bespreken met mijn instructie.

Wordt vervolgd

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 19:59

Nou les gehad, de bokken worden steeds meer, ben na 10min afgestapt durfde niet meer. De leerling van mijn trainer is opgestapt en samen hebben ze hem aan de longe doorgepakt.
Aldus mijn trainer: Hij vind het moeilijk om te veruimen in draf een hoger tempo te draven en tegelijk nageeflijk te lopen. Vanuit zijn schouders lijkt dit wat te worden geblockeerd. Stap en galop zijn wel mooi ruim en is er geen block gezien, alleen is draf. Het is een springpaard, dus niet gefokt op een veruimde draf. Het bokken is echt protest na 1 bok en dan aanpakken is het ook klaar. Verklaard ook waarom hij bij mij steeds meer ging bokken, ik ben te lief.

Maargoed de vraag is dus hoe het zit in draf, of dit iets trainbaars is of toch lichamelijk. Kan heel goed dat ik hem gewoon helemaal verkeerd gereden heb waardoor hij dat is gaan compenseren en nu zo is.

De laatste 2 min op film

https://youtu.be/-A4Q-XsOiUk
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 20-02-21 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:02

Bij mijn springpaard lag de kwaliteit ook niet in zijn draf. En dat is bij veel springpaarden zo.
Maar dat wil niet zeggen dat ze niet voorwaarts zijn, of bokken.
Ze zullen bij vragen om te verruimen eerder versnellen omdat ze de kracht en handigheid niet hebben om te verruimen. Of aan galopperen.
Dus ik vind jou verhaal dan nog steeds klinken als lichamelijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:04

Om zijn balans te kunnen houden heeft hij hoofd- en halsgebruik nodig. Je noemt dat je hem nageeflijk wilt hebben, maar wat ik zie is een ingeperkt hoofd waartegen hij protesteert. Wat doet hij wanneer je hem de ruimte voor geeft?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:08

Er vallen mij eigenlijk twee dingen op. De beenbescherming, hoeft absoluut niet van invloed te zijn, maar ik heb ook al weleens een paard gezien die met nieuwe beenbescherming om ontzettend raar ging lopen, beenbescherming eraf en hij deed weer gewoon :') Dus wellicht eens een optie om zonder te testen? Ieder paard is anders en de een zal er totaal geen last van hebben, terwijl een ander het maar gek vindt, iets om zijn been te hebben.

Wat mij ook opvalt is dat je erg gespannen lijkt in je bovenlijf, sommige paarden reageren daar wel heel erg op, want het is best tegenstrijdig, omdat je spanning eigenlijk aangeeft van ''hoo,'' en je paard vervolgens beenhulpen en tikjes krijgt, dus als al het medische uitgesloten is, denk ik zelf dat het daar aan kan liggen.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 20:13

DuoPenotti schreef:
Bij mijn springpaard lag de kwaliteit ook niet in zijn draf. En dat is bij veel springpaarden zo.
Maar dat wil niet zeggen dat ze niet voorwaarts zijn, of bokken.
Ze zullen bij vragen om te verruimen eerder versnellen omdat ze de kracht en handigheid niet hebben om te verruimen. Of aan galopperen.
Dus ik vind jou verhaal dan nog steeds klinken als lichamelijk.

Hij galoppeerd ook aan als je vraagt om te veruimen. Heb een recent filmpje van vandaag met een ander eeop npg bijgevoegd
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 20-02-21 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 20:15

Kairos schreef:
Er vallen mij eigenlijk twee dingen op. De beenbescherming, hoeft absoluut niet van invloed te zijn, maar ik heb ook al weleens een paard gezien die met nieuwe beenbescherming om ontzettend raar ging lopen, beenbescherming eraf en hij deed weer gewoon :') Dus wellicht eens een optie om zonder te testen? Ieder paard is anders en de een zal er totaal geen last van hebben, terwijl een ander het maar gek vindt, iets om zijn been te hebben.

Wat mij ook opvalt is dat je erg gespannen lijkt in je bovenlijf, sommige paarden reageren daar wel heel erg op, want het is best tegenstrijdig, omdat je spanning eigenlijk aangeeft van ''hoo,'' en je paard vervolgens beenhulpen en tikjes krijgt, dus als al het medische uitgesloten is, denk ik zelf dat het daar aan kan liggen.

Ik doe alleen peeskappen op met springen, dus daar ligt het niet aan.
Het klopt dat is gespannen ben en nu nog meer, omdat ik 'bang' ben wat komen gaat en dat kan ineens zonder aanwijzing zijn. Ik heb filmpje bij gevoegd van vandaag met ewn ander erop.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 20:17

josien_m_ schreef:
Om zijn balans te kunnen houden heeft hij hoofd- en halsgebruik nodig. Je noemt dat je hem nageeflijk wilt hebben, maar wat ik zie is een ingeperkt hoofd waartegen hij protesteert. Wat doet hij wanneer je hem de ruimte voor geeft?

Ik zeg hetgeen wat mijn trainer vandaag gezien heeft met zijn leerling erop. Ik rijd hem vaak lang en laag en een stukje korter wat toevallig net gefilmd is. Hij doet hetzelfde als ik met lange teugel rijd.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:19

OK, dan heeft het daar dus niet mee te maken waarschijnlijk.