Mijn paard valt me aan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:29

karijn schreef:
Slim om het met je vader tedoen.
Neem een emmertje muesli mee. Met voer kan je heel veel goede dingen bereiken...dan heb je een stimulans om hem uit de wei te halen.

Of hij valt nog harder aan omdat hij het voer wil.
Dit soort gedrag vooral niet belonen met voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:37

Dat hard op zijn plek zetten werkt niet. het gaat om wat je zelf uitstraalt.
Ben je onzeker dan blijft dit probleem bestaan
Dus eerst met hulp aan jezelf werken met communicatie naar je paard.
Paarden prikker hier feilloos doorheen dus met bluf kom je er niet.

Leo

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:30

Er heerst in mijn optiek geen taboe op een goed getimede lel bij ongewenst gedrag, dat is in sommige situaties het enige juiste antwoord. Maar niet altijd is daar alles ook mee opgelost. Dat ligt zowel aan het paard als aan de persoon. Gedrag komt ergens vandaan (is vaak een wisselwerking) en kun je mee aan het werk, het is alleen maar goed als je als paardeneigenaar leert herkennen wat welk gedrag is, wat je eigen lichaamstaal doet en hoe je conflicten kunt oplossen voor ze ontstaan. Gewoon door duidelijke taal. Daar is niets koetsiekoetsie aan. Juist niet.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:45

Leo schreef:
Er heerst in mijn optiek geen taboe op een goed getimede lel bij ongewenst gedrag, dat is in sommige situaties het enige juiste antwoord. Maar niet altijd is daar alles ook mee opgelost. Dat ligt zowel aan het paard als aan de persoon. Gedrag komt ergens vandaan (is vaak een wisselwerking) en kun je mee aan het werk, het is alleen maar goed als je als paardeneigenaar leert herkennen wat welk gedrag is, wat je eigen lichaamstaal doet en hoe je conflicten kunt oplossen voor ze ontstaan. Gewoon door duidelijke taal. Daar is niets koetsiekoetsie aan. Juist niet.

Hier kan ik alleen maar in mee gaan. Soms moeten ze gewoon even weten dat iets écht niet kan. Om dit soort problemen goed aan te pakken en in de toekomst te voorkomen, is les een super optie. Iemand moet je dit leren. En tot die tijd voor je eigen veiligheid je vader meenemen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:46

Kristy1998x schreef:
Ik snap het taboe op een keer een flinke lel uitdelen niet zo goed om eerlijk te zijn.. Hoe doen paarden dit onderling dan? Die geven elkaar ook een flinke lel, iets wat veel meer schade kan aanbrengen dan wanneer wij als mens zijnde een correctie uitdelen. Bij dominant gedrag krijgt een paard van mij ook echt zeker een lel. Uiteraard zal er in dit geval ook hulp bij gezocht moeten worden om dit probleem geheel op te lossen maar het geven van flinke lel is toch echt wel op zijn plaats.

Er ligt zeker geen taboe op een goede lel uitdelen. Maar de crux zit hem in het goede. Als je het op het verkeerde moment, of met de verkeerde intentie of weifelend doet dan gaat het veel meer kwaad dan goed doen. Want wat als het paard net iets sneller is? Dan is het fijn als er iemand met je mee kijkt die er verstand van heeft en je leert hoe je op een goede zelfverzekerde manier je grenzen aan kunt geven. Ik kan mijn dagen vullen met het opnieuw opvoeden van zulke paarden, maar ik ben er liever aan het begin bij zodat het niet escaleert.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:01

Ik ben het helemaal met Leo en Caira eens. Zo zacht als kan en zo hard als nodig is, maar dan wel met de juiste timing en intentie.

TS gaat dat op dit moment niet juist op kunnen lossen vanwege oa haar onzekerheid. Zoek aub iemand met ervaring om dit samen (te leren) op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:08

Heb niet alles gelezen.

Maar volgens mij wil hij na 1 of 2 uur gewoon nog niet van het gras af en is dat de reden van z'n ongepast gedrag (soort van voernijd dus)

Ik zou het probleem niet groter maken dan het is, en hem uit de wei halen met een emmertje voer. Zorg ervoor dat hij naar jou komt, laat hem eten, neem hem mee.

Uiteindelijk zal dit niet meer nodig zijn.

Het is best oké om ervoor te kiezen zijn reactie te negeren door te anticiperen en voer mee te nemen, slaan of 'een lel verkopen' past niet bij jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:32

pillow schreef:
Ja Superpony. Ik ga al 50 jaar met paarden om en ik zal dan ook wel van de oude stempel zijn. En ik mag mijn raad geven en daarbij hoef ik niet door jou in een hoek gezet te worden alsof ik een dierenbeul ben.

Mijn buurvrouw heeft een brutaal paard in pension, die iedere keer met binnen en buiten zetten dreigend op haar afkwam zich omdraaide en uithaalde. Ik had haar al een paar keer gewaarschuwd en geadviseerd om een lange zweep mee te nemen en hem eens op zijn plek te zetten. . Die reageerde ook dat dit not done was, want je slaat een paard niet. Die heeft wel in het ziekenhuis gelegen met 5 gebroken ribben. Nu neemt ze een zweep mee.

Wow, heel erg pijnlijk voor je buurvrouw. Ik snap heel goed dat je streng op moet treden als je paard dit gedrag vertoont voor de veiligheid. Tussen angstig wegkruipen en paard in elkaar meppen zit ook een heel grijs gebied natuurlijk. Maar wat ik niet uit deze post begrijp, waarom wordt er niks met het probleem gedaan ipv iedere keer een zweep mee te nemen?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:34

AMCM schreef:
Het is best oké om ervoor te kiezen zijn reactie te negeren door te anticiperen en voer mee te nemen, slaan of 'een lel verkopen' past niet bij jou.

Je kan je paard op die manier ook wel verkeerd gedrag gaan aanleren en agressie stimuleren wanneer je geen voer bij je hebt.
Er zijn ook andere manieren om hiermee aan de slag te gaan dan of een emmertje voer meenemen of 'een lel verkopen'.
Ik zou hier niet alleen aan beginnen, maar een professional onder de arm nemen die kan helpen het gedrag van je paard te begrijpen, TS, en je te leren hoe je hiermee het beste kan omgaan zodat het voor jou veilig is om je paard uit de wei te halen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:35

Het lijkt mij zeer onverstandig om zomaar een zweep te pakken en het paard in elkaar te meppen. Zeker als je zelf niet stevig in je schoenen staat en je niet weet waar dit gedrag vandaan komt.

Vroeger vonden we het ook heel normaal om paarden te breken ipv ze fatsoenlijk kennis te laten maken met het werk en ze in te rijden.

Dit probleem kan maar zo veel groter zijn dan dit alleen, en dat los je alleen maar op door een goede relatie op te bouwen vanaf de grond. En dat doe je dmv les.
Begin je erop los te meppen dan begin je al met 0-10 achterstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:37

AMCM schreef:
Heb niet alles gelezen.

Maar volgens mij wil hij na 1 of 2 uur gewoon nog niet van het gras af en is dat de reden van z'n ongepast gedrag (soort van voernijd dus)

Ik zou het probleem niet groter maken dan het is, en hem uit de wei halen met een emmertje voer. Zorg ervoor dat hij naar jou komt, laat hem eten, neem hem mee.

Dit vind ik ontzettend mooi advies! Algemeen genomen! Een oplossing zoeken wat bij het paard, het baasje en de situatie past! Niet enkel wat volgens anderen de beste oplossing is en die mening doordrukken. :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:38

pillow schreef:
Met een lange zweep naar hem toe gaan en zodra hij dreigt een enorme lel uitdelen. Vervolgens jaag hem met die zweep het land uit en flink meppen als hij omdraait oid. Flink optreden en aanpakken, goed laten zien dat jij bepaald.

Dit.

AmoorM schreef:
Maar wat ik niet uit deze post begrijp, waarom wordt er niks met het probleem gedaan ipv iedere keer een zweep mee te nemen?

Die zweep heb ik maar 1x nodig. Idem met als een idioot naar het weiland stormen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:53

AmoorM schreef:
AMCM schreef:
Heb niet alles gelezen.

Dit vind ik ontzettend mooi advies! Algemeen genomen! Een oplossing zoeken wat bij het paard, het baasje en de situatie past! Niet enkel wat volgens anderen de beste oplossing is en die mening doordrukken. :j

TS is onzeker, en dat hoort paard als : "wil je please, please dit doen voor mij, ook al is het niet wat jij wil, het nut niet van inziet en mijn nederige zelf geheel als niet relevant beschouwd?"
Dat maakt TS geen interessante of veilig mens om bij te zijn, maar zo'n houding vertaalt zich ook naar andere levenssituaties wat TS zeer kwetsbaar maakt ook in de interacties met andere mensen. Durven en kunnen nee zeggen (en dus ook 200% achter die nee staan!) is voor sommigen moeilijk, maar wel essentieel. Je eigen grenzen bewaken zorgt niet alleen voor een veilige omgang met je paard, maar ook voor veiligheid elders. Beleefd of zelfs onderdanig zijn is iets heel anders dan een deurmat.

Het is daarmee zeker essentieel dat TS aan zichzelf werkt en genoeg zelfvertrouwen opbouwd om achter haar hulpen naar paard toe te staan. Je vraagt ten slotte iets wat het paard gewoon kan, niks raars of speciaals. Basis regels hier zijn ook : geen bijten, slaan, over/door mensen heen en mens heeft altijd voorrang. Simpelweg omdat paard te groot en zwaar is om de gevolgen daarvan te kunnen opvangen, wat tot gevolg heeft dat mens paard niet naar behoren kan verzorgen. Zorgen dat de basis regels worden nageleefd is daarmee in belang van beide partijen, al kan paard niet zover door redeneren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:18

Maar een paard hoort toch niet te kiezen dat hij bv na 2u nog niet uit de wei wil? Waar gaat dit dan naar toe? Dan moet de DA komen de volgende keer en kan hij wachten, want paardlief wil nog niet uit de wei?....

Jeetje...

Ik denk dat TS vooral zal moeten werken aan haar leiderspositie tov het paard en daar zal heus een lel bij komen kijken, maar onder begeleiding die meekijkt wanneer dit correct is.

En een met of lel zo afkeuren slaat nergens op. Er is geen enkel leiderspaard in een kudde die daar gekomen is zonder slag of stoot.
En tuurlijk, eens het vast staat dat paard x de leider is, deelt die amper nog meppen uit, is het meer de lagere paarden die erop los meppen, maar geen enkel paard wordt geboren als leider, ze groeien daarin met de jaren. Wij moeten onszelf op die plek zetten, anders komen we in gevaarlijke situaties, en dat mag best met een duidelijke aanpak zijn als paardlief gevaarlijk gedrag stelt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:20

tengeltje11 schreef:
Maar een paard hoort toch niet te kiezen dat hij bv na 2u nog niet uit de wei wil? Waar gaat dit dan naar toe? Dan moet de DA komen de volgende keer en kan hij wachten, want paardlief wil nog niet uit de wei?....

Jeetje...

Ik denk dat TS vooral zal moeten werken aan haar leiderspositie tov het paard en daar zal heus een lel bij komen kijken, maar onder begeleiding die meekijkt wanneer dit correct is.

En een met of lel zo afkeuren slaat nergens op. Er is geen enkel leiderspaard in een kudde die daar gekomen is zonder slag of stoot.
En tuurlijk, eens het vast staat dat paard x de leider is, deelt die amper nog meppen uit, is het meer de lagere paarden die erop los meppen, maar geen enkel paard wordt geboren als leider, ze groeien daarin met de jaren. Wij moeten onszelf op die plek zetten, anders komen we in gevaarlijke situaties, en dat mag best met een duidelijke aanpak zijn als paardlief gevaarlijk gedrag stelt.

Ik kan me hier volledig in vinden :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:25

Er zijn paarden (ik ken er 1 van nog geen meter hoog) die als je hem een tik geeft je nog harder aanvallen. Die ziet dat er achter die zweep een onzeker meisje staat. Ik had dit ook destijds met een pony, die kwam op de achterbenen met open mond naar me toe lopen. Flinke schop en tik met de zweep deden niks. Pas toen ik goed ging kijken naar mijn houding, signalen en zelfverzekerdheid werd het beter. We werden toen echt vriendjes. Maar nieuwe mensen test hij altijd even uit. :7
Nu 11 jaar later doorziet hij je nog steeds en pakt hij je zwakke plekken. Maar kent hij wel zijn plek en steigeren en je aanvallen doet hij niet meer. :)

Dus heel goed dat je gaat werken aan het achterliggende probleem TS!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:55

Marjo schreef:
Het lijkt mij zeer onverstandig om zomaar een zweep te pakken en het paard in elkaar te meppen. Zeker als je zelf niet stevig in je schoenen staat en je niet weet waar dit gedrag vandaan komt.

Vroeger vonden we het ook heel normaal om paarden te breken ipv ze fatsoenlijk kennis te laten maken met het werk en ze in te rijden.

Dit probleem kan maar zo veel groter zijn dan dit alleen, en dat los je alleen maar op door een goede relatie op te bouwen vanaf de grond. En dat doe je dmv les.

Jij overdrijft hier wel heel erg. Volgens mij heeft niemand het hier over in elkaar meppen of er op los te meppen en een paard breken. Gevaarlijk gedrag afstraffen met een flinke lel met de zweep is iets heel anders dan in elkaar meppen of een paard breken. Rare reactie dit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:27

pillow schreef:
Marjo schreef:

Jij overdrijft hier wel heel erg. Volgens mij heeft niemand het hier over in elkaar meppen of er op los te meppen en een paard breken. Gevaarlijk gedrag afstraffen met een flinke lel met de zweep is iets heel anders dan in elkaar meppen of een paard breken. Rare reactie dit.

Lees je eerste reactie nog eens door, die is pas raar ;)

pillow schreef:
Met een lange zweep naar hem toe gaan en zodra hij dreigt een enorme lel uitdelen. Vervolgens jaag hem met die zweep het land uit en flink meppen als hij omdraait oid. Flink optreden en aanpakken, goed laten zien dat jij bepaald.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:43

Ik heb het niet over in elkaar slaan maar over een lel uitdelen. En flink meppen doe je als het goed is maar 1 keer want dan is hij wel weg. Zo niet en valt hij weer aan dan mep je nog een keer. Een paard in elkaar slaan met een zweep gaat je sowieso niet lukken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:51

Leo schreef:

Klopt. Probleem is dat het conflict al ontstaan is bij te TS. Te laat voor voorkomen...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 18:52

1x gebruik van de longeerzweep op het juiste moment, moet voldoende zijn. Dit is uiteraard mijn opinie.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:04

LadyAnna schreef:
1x gebruik van de longeerzweep op het juiste moment, moet voldoende zijn. Dit is uiteraard mijn opinie.

De mijne ook.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:33

Idd, maar als je er geen kaas van gegeten hebt, haal er er beter een pro bij die dat juiste moment kan aanwijzen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:10

LadyAnna schreef:
Eens, maar dan moet je het ten eerste kunnen timen, en ten tweede kunnen opvolgen met een zelfverzekerde en kordate houding - in mijn ogen is dat het verschil tussen assertiviteit en blinde agressie. Als je dat niet kunt en je "verschuilt" je als het ware achter je zweep, kun je bezig blijven en met het verkeerde paard voor je neus gaat het van kwaad tot erger.

Dus ook ik zeg: haal er iemand bij die je hiermee kan helpen. Je weet zelf al waar het probleem vandaan komt - je eigen onzekerheid -, dus dat is al een stap in de juiste richting. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:54

Marjo schreef:

Wie heeft het over er op los meppen of in elkaar meppen? Dat is een beetje overdreven lijkt me.

TS is 15 en onzeker, dus die moet het paard al helemaal even niet uit de wei halen, als het paard zo reageert. Laat de eigenaar het dier anders pakken en als hij dit gedrag vertoont, een wel getimede lel geven. Vaak is een keer voldoende om even de verhoudingen goed te krijgen.
TS kan misschien beter wat zelfvertrouwen op doe bij wat bravere paarden, want met veel onzekerheid tussen de paarden lopen, is nooit verstandig.

Ik zou dan nooit aanraden om met een emmer voer de wei in te gaan, dat lost niks op en maakt het enkel erger misschien. DAt is enkel symptoombestrijding en het paard ziet jou daar echt niet als leider door hoor.