Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Amado7 schreef:StalNollie schreef:Ik snap vele reacties als rust maar.... Het is een oudere pony met levenservaring het gedrag wat ze laat zien is niet acceptabel.
Overvallen en moeten wennen vind ik geen excuus dit gedrag goed te praten
Opvoeding begint bij dag 1 op welke stal/nieuwe eigenaar dan ook.
Waar en hoe heb en je haar gekocht?
Is 4 jaar een oudere pony met levenservaring ?
StalNollie schreef:Ik snap vele reacties als rust maar.... Het is een oudere pony met levenservaring het gedrag wat ze laat zien is niet acceptabel.
Overvallen en moeten wennen vind ik geen excuus dit gedrag goed te praten
Opvoeding begint bij dag 1 op welke stal/nieuwe eigenaar dan ook.
Waar en hoe heb en je haar gekocht?
ToosxHorses schreef:Ik vind het kort door de bocht om na één week al te zeggen dat ze haar pony terug moet brengen. Pony moet hoogstwaarschijnlijk wennen aan de omgeving en staat hengstig. Bovendien is het dier nog erg jong en heeft ze het tot nu toe elke dag gereden. Zijn toch enkele factoren die een rol kunnen spelen waarom de pony nu even "dwaas" doet en de start wat moeilijk gaat.
janderegelaa schreef:Een 15 jarige die het woord apprecieren gebruikt...Schaduw accountje?
Gini schreef:Ik wel, en daarom geef ik het juist als advies. Je hoeft er niet als hoofd van stalmanagement rond te lopen. Maar wel kijken, luisteren en leren. En ja, ik neem ook bewust bijrijdpaarden op in mijn opsomming, die stap is toegankelijker.
Lara_Silver schreef:Ik zou jezelf niet nog meer tranen aandoen en de pony terugbrengen. Een pony word echt niet plots spontaan gemeen omdat ze verhuist is en meer op de wei staat.
Lara_Silver schreef:Ik zou jezelf niet nog meer tranen aandoen en de pony terugbrengen. Een pony word echt niet plots spontaan gemeen omdat ze verhuist is en meer op de wei staat.
Gini schreef:Ik wel, en daarom geef ik het juist als advies. Je hoeft er niet als hoofd van stalmanagement rond te lopen. Maar wel kijken, luisteren en leren. En ja, ik neem ook bewust bijrijdpaarden op in mijn opsomming, die stap is toegankelijker.
Onali schreef:Lara_Silver schreef:Ik zou jezelf niet nog meer tranen aandoen en de pony terugbrengen. Een pony word echt niet plots spontaan gemeen omdat ze verhuist is en meer op de wei staat.
Als TS eerdere reacties niet goed kan inschatten/ zien is bijten/ trappen/ steigeren wel, vanuit de pony, een duidelijke boodschap. Namelijk NEE. Waarschijnlijk gaf het dier daarvoor al aanwijzingen maar worden die door TS niet gezien.
Ik lees vooral een hoop onervarenheid.
Ben het grootendeels wel met Gini eens.
Als je het geduld niet kan opbrengen kan je het beestje beter wegdoen.
Ga gewoon je pony goed observeren ipv rijden. Leer elkaar kennen.
ingvdh schreef:Ik wil hier even op terugkomen, ik heb jarenlang eigen paarden gehad, allemaal ruinen op een rij en nu voor het eerst een merrie. Dat was echt wel wennen voor mij. Als iets niet zint dan liet ze dat echt merken op een hele duidelijke manier waarvan ik in eerste instantie best wel van onder de indruk was.
Het is een echte merrie.
Omdat ze uit haar eigen omgeving vandaan gerukt was heeft ze tijd nodig gehad om te wennen aan de nieuwe stal en eigenaar. Ik vermoed dat dit ook het geval is voor ts en haar pony.