ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:07

Zoek goede begeleiding. Je bent zelf nog jong en je pony is ook nog jong schijnvaar en moet wennen aan een nieuwe omgeving. En eerlijk hoeveel echte ervaring kun je hebben met 16 jaar? Dit is niet als sneer bedoelt maar om even realistisch te zijn. Een jonge pony is toch weer anders dan een oudere verzorgpony die al van alles heeft meegemaakt.

Ik kon in het begin ook weinig met mijn eigen pony. Pas toen ik goede begeleiding kreeg kon ik zelf steeds meer en kreeg ze meer vertrouwen in mij.

En mogen voelt je pony nu ook aan dat je onzeker bent en niet goed weet hoe te handelen. Een begeleider met ervaring met jonge dieren kan je dat vertrouwen wel geven

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:24

Het is al door meer bokkers gezegd: het is een jonge pony en die moet je niet elke dag aan het werk zetten. Dat is als een kleuter op de middelbare school laten ploeteren. Het moet niet zijn dat het dier er een hekel aan krijgt om wat te gaan doen of het gewoonweg nog niet snapt, want dan gaan ze - blijkt nu - in verzet. Longeren voor het rijden vind ik zelf totaal niet nodig. Als het vertrouwen er wederzijds is, dan zou je er gelijk op moeten kunnen gaan zitten en normaal moeten kunnen rondstappen. Ga niet gelijk een uur of een half uur rijden. Begin met 10 minuten stappen en stop daarna. Een week later ga je een kwartier stappen. Weer een week later ga je in datzelfde kwartier stappen en draven afwisselen en zo verder. Stoppen als het goed gaat en niet overvragen. Je zou ook kunnen overwegen om met de tijd een andere instructie te overwegen dan de vorige eigenaar. Een frisse blik kan wonderen verrichten. ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:37

Amado7 schreef:
StalNollie schreef:
Ik snap vele reacties als rust maar.... Het is een oudere pony met levenservaring het gedrag wat ze laat zien is niet acceptabel.

Overvallen en moeten wennen vind ik geen excuus dit gedrag goed te praten

Opvoeding begint bij dag 1 op welke stal/nieuwe eigenaar dan ook.

Waar en hoe heb en je haar gekocht?

Is 4 jaar een oudere pony met levenservaring ? :)

Sorry ergens las ik 15 maar zag nu in OP maar blijf bij mijn standpunt. Ik heb regelmatig jonkies staan om te beleren en die worden van dag 1 opgevoed (wel hier de nodige ervaring aanwezig)

Anoniem

Re: ik heb spijt van mijn pony en weet niet wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:48

Jouw instructie is ook de vorige eigenaar van de pony en die geeft je het advies dagelijks te rijden? Als de wiedeweerga andere instructie zoeken, dat ze je de pony heeft verkocht vind ik al niet al te best, een jonge vierjarige merrie naar een meisje dat het allemaal nog moet leren.

Je had beter een braverd met wat meters op de teller gekocht. Waarom deze pony?

Cuteponygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 09:53

StalNollie schreef:
Ik snap vele reacties als rust maar.... Het is een oudere pony met levenservaring het gedrag wat ze laat zien is niet acceptabel.

Overvallen en moeten wennen vind ik geen excuus dit gedrag goed te praten

Opvoeding begint bij dag 1 op welke stal/nieuwe eigenaar dan ook.

Waar en hoe heb en je haar gekocht?

Bij een particulier. Op een privé stal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:54

De pony heeft ts gekocht van haar instructrice.
Het blijkt in elk geval wel dat ondanks “ jarenlang “ ervaring een jonge pony opvoeden en handelen een stap te ver is voor ts.

De instructrice heeft al niet juist gehandeld door deze pony te verkopen aan ts.
Het kan nog goedkomen, maar door het advies van de instructrice heb ik daar een hard hoofd in.

Ts ga alsjeblieft op zoek naar een betere instructrice die kijkt naar wat een combinatie nodig heeft. Een 4 jarige iedere dag aan het werk zetten is te zot voor woorden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:56

ToosxHorses schreef:
Ik vind het kort door de bocht om na één week al te zeggen dat ze haar pony terug moet brengen. Pony moet hoogstwaarschijnlijk wennen aan de omgeving en staat hengstig. Bovendien is het dier nog erg jong en heeft ze het tot nu toe elke dag gereden. Zijn toch enkele factoren die een rol kunnen spelen waarom de pony nu even "dwaas" doet en de start wat moeilijk gaat.

Klopt, en dat is basiskennis. Als je die kennis dus niet bezit en daardoor na een week al met de handen in het haar zit, dan ben je in mijn ogen niet klaar voor een eigen beestje en is het allemaal -zeker deze pony- nog even te veel. Dan kan je beter nog wat paardenervaring opdoen op fokkerijen, bij bijrijdpaarden, in sportstallen,... En ja, dat kan kort door de bocht zijn, ik ken natuurlijk niet alle details van de volledige situatie, maar dit is mijn advies naast alle andere adviezen. TS kan met dat advies doen wat ze wilt natuurlijk. :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:08

Allereerst: proficiat met je nieuwe pony!

De meeste mensen en paarden hebben wat tijd nodig om te wennen aan nieuwe situaties. Voor je pony is er veel veranderd: een nieuwe eigenaar, nieuwe plek waar ze staat, nieuwe gewoontes, nieuwe weidemaatjes,...Ik zou het rustig aan doen de eerste tijd. Geef julliezelf de kans om aan elkaar te wennen, elkaar beter te leren kennen. Intussen kan je op zoek gaan naar een goede instructrice / instructeur die jullie kan helpen bij zowel grondwerk als rijden.

Een eerste paardje is altijd spannend. Ookal heb je al jaren ervaring, er zijn nog veel dingen waar je tegenaan kan lopen, die je kan bijleren.
Ik heb ook erg veel geleerd van mijn eerste paard, op verschillende vlakken. Ik zou het nu ook helemaal anders aanpakken dan toen. En ook van mijn huidige pony leer ik nog altijd bij. Je bent nooit uitgeleerd!
Zie het als een mooie kans voor jullie beide om bij te leren, samen te ontwikkelen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:10

Sommige zijn gewoon echt ff van het padje af als ze verhuist zijn. Mijn paard was dat ook. Vervelend met rijden, boos, chagerijnig. Die heeft eerst ff 1,5 week grasjes gegeten. Toen heeft het nog wel een poos geduurd voordat ze echt geaard was hier en ze bleef nog een poos vervelend. Nu is het het fijnste paard wat ik ooit heb gehad! Geef het de tijd en hou er een beetje begeleiding bij. Probeer je te focussen op wat wel goed gaat. Ze is jong. Doe bij wijze van ipv rijden dr een stom trucje aanleren als flamen. Gewoon ff een week/2 weken lol maken (daarna natuurlijk ook ahha) Gaat het niet goed? Gewoon stoppen en de volgende dag weer opnieuw.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:17

Jemig.. Het is natuurlijk een enorme domper als je je eigen paard eindelijk hebt en het zo uitpakt. Ik denk dat TS op dit moment dat ze het schreef enorm met zichzelf in de rats zit en hoog in haar emotie. Er komt ook echt enorm veel kijken als je je eerste eigen paard hebt, zeker bij zon jong ding. (Been there.) :(:)

Als ik er globaal naar kijk ben je enorm enthousiast begonnen en deed je wat je deed op basis van tips die een ander je gaf. (Namelijk elke dag werken..) Maar misschien is dat voor jullie persoonlijk als klik op dit moment iets te veel. Dat kan hoor.

Paard heeft ook een verhuizing achter de kiezen.. Met alle vreemde paarden en spanning is ze nu wel hengstig geworden. (Deed de mijne ook..) Jullie moeten wennen aan elkaar. Het is niet niks!

Probeer voor jezelf eens één projectie te bedenken, wat jij in stukjes kunt opbreken en wat zij per stukje aankan.. Elk stukje is een beetje meer vragen van haar en zij geeft wel aan of ze dat kan of niet. Ik denk dat je daar een heel toffe korte bezigheid (30 minuten max bijvoorbeeld) op een dag van kan maken waardoor je elkaar leert kennen en zij wordt getraind op haar niveau.. :j Dat kunnen echt hele stomme kleine dingen zijn, maar als ze dat telkens goed doet en je beloont haar, leer je elkaar plezierig kennen en maak je het samen dingen doen leuk.
Het is naar mijn idee een beetje een kleuter die niet meer mee wil doen met een bepaald spelletje en dan gaat klieren. Ik denk niet dat ze gericht slaat, toch? Misschien is met een vriendelijk persoon erbij rounpennen iets voor jullie. (Géén joinup) Puur samen spelen in die energie die ze heeft, en tegelijkertijd commando's leren (Ho, stap, draf, galop, reverse, naar je toe komen..) De mijne was ook 4 toen we haar kochten, onbeleerd en enorm energiek. Dat spelletje vond ze echt helemaal geweldig. We doen het soms nog steeds. :D En nog steeds is bij ons alles wat we doen een spelletje. Je krijgt er een gouden paard mee en heel betrouwbare communicatie. :o Wie weet helpt het jullie ook. Als je wil kan ik je mijn oud-stalgenootje haar naam wel doorgeven die het ons leerde. Dat ging enorm vriendelijk en leerzaam. :)

Maak het je zelf vooral niet te zwaar. Ook jij moet wennen he.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:23

En hengstigheid kan ook heftig zijn bij sommige ponys. Die van mij wilde dan alles in de gaten houden en moest je echt aan het werk zetten. Met de verdere omgang merkte ik er zelf weinig van. Maar mijn smid heeft haar in het begin een keer niet kunnen bekappen toen ze hengstig was. Hij mocht niet aan haar achterbenen komen. Dan was het bokken en gillen. Ik hield haar hoeven toen vast zodat hij haar toch kon bekappen. Terwijl ze normaal dus heel braaf is bij de smid. Toen mocht ik hem niet meer bellen als ze hengstig was. Jaren later was ze toch een keer wel hengstig maar had ik dat te laat door. Maar toen was de smid al zo bekend bij haar dat ze gewoon half stond te slapen.

Een verhuizing kan hengstigheid triggeren heb ik gelezen. Dus ik denk dat ze gewoon heel erg moet wennen. Daarom zou ik de eerste tijd zeker zoveel mogelijk begeleiding vragen, ook met grondwerk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:29

janderegelaa schreef:
Een 15 jarige die het woord apprecieren gebruikt...Schaduw accountje?

Is dat een moeilijk woord dan? :+ Dan zijn we echt flink achteruit aan het gaan.

TS: je hebt naar wat ik begrijp een vrij jong paard. Hoe lang is ze al beleerd?

Een uur trainen vind ik best veel voor een 3 jarige. Die vermoedelijk nog niet lang onder het zadel is. Vaak bereik je meer met kortere ritten waarbij de focus makkelijk er bij te houden is voor het paard en er dus geen frustratie op bouwt.

Gini: Serieus, wie gaat ervaring op doen in dergelijke stallen alvorens een eigen paard te kopen? Ik iig niet.
Denk dat TS met een duwtje in de juiste richting al een heel eind komt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:34

Ik wel, en daarom geef ik het juist als advies. Je hoeft er niet als hoofd van stalmanagement rond te lopen. Maar wel kijken, luisteren en leren. En ja, ik neem ook bewust bijrijdpaarden op in mijn opsomming, die stap is toegankelijker.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:36

Ik zou jezelf niet nog meer tranen aandoen en de pony terugbrengen. Een pony word echt niet plots spontaan gemeen omdat ze verhuist is en meer op de wei staat. Je hebt de pony gekocht voor je plezier, niet om onzeker te zijn en te huilen. Je hebt nu een zeer jonge, groene pony en ook nog eens een merrie. Mijn tip, doe jezelf plezier en koop een iets oudere pony die netjes bevestigd en doorgereden is waarmee je lekker direct aan de gang kunt gaan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:46

Ach, wat vervelend voor je. Er zijn nog wel wat mogelijkheden. Je hebt de pony van je instructrice gekocht. Ik denk dat je met proefrijden na haar hebt gereden? Is het mogelijk dat ze je de eerste tijd helpt met opstarten? Dus eerst je instructrice erop en dan jij? De pony is jong en je zal ongetwijfeld anders rijden dan je instructrice. Ik heb ook eens een paard verkocht dat bij mij en met proefrijden super braaf was, maar eenmaal thuis bij de nieuwe eigenaresse ging het niet. Paard schoot alle kanten op en ze was een paar keer naar gevallen. Ik ben daar op locatie gaan rijden (dat ging meteen weer als vanouds, zelfs in het meest verschrikkelijke herfstweer) en heb zelfs aangeboden om het paard terug te kopen, maar dat wilde ze niet en uiteindelijk heeft ze het met een nieuwe instructrice op kunnen lossen. Bij haar zat het probleem juist in het teveel loslaten, been eraf houden en heel afwachtend rijden, terwijl het paard meer duidelijkheid nodig had. Het kan dus zeker goed komen, maar begeleiding is dan wel handig en even een tijdje vertrouwen opbouwen door na te rijden is dan ook niet verkeerd. De pony terugbrengen/verkopen en een ouder, bevestigd dier kopen is ook een optie. Paarden kosten veel tijd, geld en inspanning en het is vreselijk jammer als je er geen plezier aan beleeft.

De verhuizing zal een hele omslag zijn voor je pony, maar ik zou zelf niet teveel hoop hebben dat rust dit probleem gaat oplossen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:50

Gini schreef:
Ik wel, en daarom geef ik het juist als advies. Je hoeft er niet als hoofd van stalmanagement rond te lopen. Maar wel kijken, luisteren en leren. En ja, ik neem ook bewust bijrijdpaarden op in mijn opsomming, die stap is toegankelijker.

Ik heb dat zelf ook gedaan hoor, is zeker enorm waardevolle ervaring, zeker als je dan een jong paard koopt zelf. Alleen is dat nu wat "te laat", de pony is er al.
Als TS dat wil, kan ze de pony terugbrengen, maar ik vermoed dat dat nog niet zo éénvoudig zal zijn om gewoon haar geld terug te krijgen, zeker niet na slechts zo'n korte periode.
Ik kan me echter, zeker als tiener, ook zo de verslagenheid inbeelden die ze dan zou kunnen voelen, een gevoel van falen. Moest ze het dier nu al maanden hebben en het blijft zo, dan geef ik je 100% gelijk.

Het is nog maar een week, en zoals veel gezegd hier, een jonge merrie, heftige hengstigheid door de verhuis .. Die van mij verandert elk jaar in een vuurspuwende draak bij haar eerste lente-hengstigheid, kan je er helemaal niets mee. De rest van het jaar, zo mak als een lam.
Een week zegt gewoon nog helemaal niets. Als TS de pony nu terugbrengt en uiteindelijk had het dier prima kunnen settelen en had ze er enorm samen veel mee kunnen leren en veel plezier aan hebben, is dat toch gewoon zonde?
Dit lijken mij juist enorm waardevolle levenslessen voor iemand van 16, niet alles gaat altijd zoals je het gedroomd hebt, zeker niet met dieren. Maar met goede begeleiding, geduld, ... Daarnaast het relativeringsvermogen dat je hierdoor moet krijgen ... Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je een week na aankoop van je nieuwe pony met buikpijn zit te huilen, maar we spreken hier over een tiener. TS, ik bedoel hier helemaal niets slechts mee, dat is ook gewoon normaal, maar vaak zit je zelf op die leeftijd hormonaal overhoop en ben je emotioneler, meer lichtgeraakt, ... Als ze kan leren om deze situatie in perspectief te zien en dat het echt niet abnormaal is dat zo'n jong dier tijd nodig heeft, dat lijkt mij een hele sterke eigenschap naar haar verdere toekomst toe.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:52

Lara_Silver schreef:
Ik zou jezelf niet nog meer tranen aandoen en de pony terugbrengen. Een pony word echt niet plots spontaan gemeen omdat ze verhuist is en meer op de wei staat.

Als TS eerdere reacties niet goed kan inschatten/ zien is bijten/ trappen/ steigeren wel, vanuit de pony, een duidelijke boodschap. Namelijk NEE. Waarschijnlijk gaf het dier daarvoor al aanwijzingen maar worden die door TS niet gezien.

Ik lees vooral een hoop onervarenheid.
Ben het grootendeels wel met Gini eens.
Als je het geduld niet kan opbrengen kan je het beestje beter wegdoen.

Ga gewoon je pony goed observeren ipv rijden. Leer elkaar kennen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:55

Lara_Silver schreef:
Ik zou jezelf niet nog meer tranen aandoen en de pony terugbrengen. Een pony word echt niet plots spontaan gemeen omdat ze verhuist is en meer op de wei staat.

Ik wil hier even op terugkomen, ik heb jarenlang eigen paarden gehad, allemaal ruinen op een rij en nu voor het eerst een merrie. Dat was echt wel wennen voor mij. Als iets niet zint dan liet ze dat echt merken op een hele duidelijke manier waarvan ik in eerste instantie best wel van onder de indruk was.
Het is een echte merrie.
Omdat ze uit haar eigen omgeving vandaan gerukt was heeft ze tijd nodig gehad om te wennen aan de nieuwe stal en eigenaar. Ik vermoed dat dit ook het geval is voor ts en haar pony.

Wat mij heeft geholpen is vooral duidelijkheid scheppen richting haar in de omgang, dat accepteer ik wel en dat niet. Zo zijn de regels. Nu ze weet waar de grenzen liggen gaat het prima en accepteert ze deze ook. Zij bepaald de regels niet, dat doe jij.
Daar zou je aan kunnen werken, met name aan de hand en in de omgang. Met rijden komt het dan vast ook wel goed. Desnoods rij je in het begin alleen onder begeleiding zodat je gelijk hulp hebt als het fout gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:00

Wat ontzettend balen TS!

Ik zou vooral aanraden om een grondwerkinstructrice te zoeken en vanaf de grond een band te gaan opbouwen. Doe lekker kalm aan. Geef het dier de kans om te wennen en ook geef jezelf de kans om te wennen!

Verder zou ik het nu vooral gemakkelijk houden voor jullie beiden. Maak het voor de pony makkelijk om zich goed te gedragen zodat je veel de kans hebt om te belonen. Belonen is altijd effectiever dan straffen.
Daarmee zeg ik trouwens niet dat je niet moet straffen hoor, steigeren en bijten is altijd een no-go! Maar zoek de confrontatie zo in het begin simpelweg nog niet op. Pick your battles!

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:25

@jandereegela wat een onzinnige opmerking.. slaat echt nergens op

TS, vervelend dat dit zo gaat. Ik zou eerst een paar keer met goede begeleiding naar je pony gaan. Niet een vriendinnetje die bijvoorbeeld '2 jaar manege-ervaring' heeft, maar liever iemand met een eigen paard, iemand die wat ouder is misschien, noem maar op. Wellicht kan diegene jou dan ook wat tips geven. En mocht je er een keer een filmpje van kunnen maken (desnoods stuur je dat naar iemand in privebericht) dan kunnen mensen je denk ik iets gerichter helpen. En verder zou ik echt aan je instructrice vragen wat je moet doen. Zij kent de pony en ze kent jou.
Los van dit alles begrijp ik haar niet om deze pony aan jou te verkopen. Ik zou nevernooit een 4-jarige pony aan een van mijn leskinderen aanbieden. Een oudere pony waar je zo op kan stappen en wegrijden lijkt me beter geschikt bij je. Jonge pony's zijn een leuke uitdaging, maar vaak loop je dan ook tegen wat meer probleempjes of moeilijkheden aan.. Succes en geloof in jezelf en je pony

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:27

Eerlijk denk ik ook dat je jezelf overschat hebt. Een eerste eigen paard op die leeftijd hoort gewoon leuk te zijn. Lekker leren en groeien samen, niet vechten en huilen.

Ook ik zou de pony terugbrengen eerlijk gezegd....

Als je ze toch wel houden, niet meer rijden, eerst maar weekjes laten wennen en dan beginnen met grondwerk zodat jullie basis goed zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:31

Gini schreef:

Die heeft ze gehad volgens haar postst. :) Vermoedelijk waren dat allemaal oudere dieren (alsin: dieren die doorgereden en opgevoed waren.) en dan is een 3 jarige best aanpassen. :) Ik mis hierin ook een beetje de instructrice haar hulp gezien die haar het paard verkocht heeft van wat ik lees. Als ik mijn lesklant een paard zou verkopen. Dan zou ik korter op de bal spelen. Je wil uiteindelijk toch dat je leerling slaagt en het leuk heeft met jouw paard?
Als je nou gewoon verkoper bent en verder geen relatie hebt met de koper dan ligt dat anders, maar als je de koper al les gaf en het jouw paard is.... Ja, dan mis ik toch enige betrokkenheid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:33

Ik zou als eerste jouw instructrice om hulp vragen.
Die heeft jou de pony verkocht en kent de pony ook goed.
Als het echt niet klikt zou ik haar vragen om de pony terug te nemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:40

Maar de vorige eigenaar is de instructrice nu en die zegt er elke dag mee aan het werk, had hem zelf op stal staan en niet buiten? Met een 4 jarige?

Gelijk afscheid van nemen en begeleiding zoeken die wel verstand heeft van paarden houden en het opleiden van jonge paarden.

Het is goed dat je haar lekker op de weide hebt overdag en in de nachten op stal. Staat ze overdag met een andere pony? En zo niet, is dit dan te regelen?

Ze moet eerst wennen, begin zoals de meesten aangeven eerst met poetsen, stukje aan de hand wandelen, na een week eens longeren en zo rustig opbouwen. Zoek hiervoor iemand die je daar in kan begeleiden. Want manege ervaring en bijrijdpaarden ten spijt, je leert pas echt wat een eigen paard inhoudt als je er 1 hebt. Is niet erg en geen schande maar het grootste cadeau wat je jezelf kan doen hierin is volwassen begeleiding van iemand met verstand van zaken.

Als je zelf de tijd kan nemen en de rust kan vinden dan komt het goed. Als je de verwachting hebt dat je met een maand vrolijk alles er mee kan qua rijden/springen/buitenrijden dan kan je beter dit dier verkopen, nog een paar jaar paarden gaan verzorgen van een ander en dan een ervaren pony kopen en geen jonkie.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:42

Onali schreef:
Lara_Silver schreef:

Als TS eerdere reacties niet goed kan inschatten/ zien is bijten/ trappen/ steigeren wel, vanuit de pony, een duidelijke boodschap. Namelijk NEE. Waarschijnlijk gaf het dier daarvoor al aanwijzingen maar worden die door TS niet gezien.

Ik lees vooral een hoop onervarenheid.
Ben het grootendeels wel met Gini eens.
Als je het geduld niet kan opbrengen kan je het beestje beter wegdoen.

Ga gewoon je pony goed observeren ipv rijden. Leer elkaar kennen.

Ik spreek het bovenstaande niet tegen. Maar ik blijf bij mijn post. TS heeft de pony net gekocht, als zijnde brave pony. Nu heeft ze een draak op stal staan. Waarom de pony zich in een draak veranderd heeft is daargelaten, er kunnen een hoop oorzaken zijn zeker als het een merrie is. Maar zoals ik al aan gaf, zeker omdat de TS een brave pony zocht waarmee ze lekker aan de slag kan, zou ik deze pony gewoon terugbrengen. Want eer de oorzaak gevonden is kun je makkelijk een paar maanden, tot een jaar, een hele hoop tranen en frustratie verder zijn. En aangezien de ts het na een week al niet meer trekt is het misschien geen goed idee om daar aan te beginnen.

Ik kon na twee jaar pas echt op mijn pony rijden en het heeft nog jaaaaren geduurd voordat hij ietwat betrouwbaar was. Als ik nu er aan denk hoeveel tranen ik gelaten heb, hoe vaak ik met een knoop in de buik naar stal ging haal ik me zo iets nooit meer op de hals. Er zijn zat mensen die de tijd, het geduld en vooral het mentaal hebben om met dit soort paarden en pony's te dealen.

ingvdh schreef:
Ik wil hier even op terugkomen, ik heb jarenlang eigen paarden gehad, allemaal ruinen op een rij en nu voor het eerst een merrie. Dat was echt wel wennen voor mij. Als iets niet zint dan liet ze dat echt merken op een hele duidelijke manier waarvan ik in eerste instantie best wel van onder de indruk was.
Het is een echte merrie.
Omdat ze uit haar eigen omgeving vandaan gerukt was heeft ze tijd nodig gehad om te wennen aan de nieuwe stal en eigenaar. Ik vermoed dat dit ook het geval is voor ts en haar pony.

Ja precies hierom begin ik niet aan merrie's.