Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:pumpina schreef:Als ze daadkrachtig was gecorrigeerd wel ja.
Het specifiek in gevaar brengen van mens en/of dier is niet iets om te zacht aan te pakken, tenzij het uit angst oid komt.
Bij een merrie iets met geweld de kop indrukken?
Bij hoeveel merries is je dat al succesvol gelukt?
Ayasha schreef:ikke schreef:Bij een merrie iets met geweld de kop indrukken?
Bij hoeveel merries is je dat al succesvol gelukt?
Mij iig bij geen enkele.
Merrie's kunnen over het algemeen wel respect krijgen voor hun mens en dat lijkt mij hier eerder te missen.
Pareltjes schreef:Ik deed enige jaren geleden nog een rood lintje in de staart van mn hengst. In mijn onnozelheid dacht ik dat iedereen wel wist waar het voor stond. Hoeveel mensen mij niet verteld hebben dat er een rood lintje in zn staart hing.....pffff.
Vroeger deden we dit soort dingen simpel en duidelijk. En hielden we ook nog rekening met elkaar.
Waar ging het mis?
Moonlight17 schreef:Aangezien je mijn standpunt niet lijkt te begrijpen. Laat ik het anders verwoorden.
Ik hou netjes die afstand van jou. Langs link , rechts, voor en achter jou. Jouw paard is geirriteerd, om wat van reden ook, maar dus niet door mij/mijn paard. Bijvoorbeeld andere ruiters die geen afstand kunnen houden of de omstandigheden zijn zo dat meer afstand gewoon niet haalbaar is (te veel mensen/paarden/materialen in de bak). Mijn paard schrikt door omstandigheden van een ander, een ruiter die geen afstand kan houden what ever en moet hiervoor wijken. Die halve meter is door de wijkende reactie weg ten opzicht van jou paard en zit dus in zijn/haar persoonlijke ruimte, halve meter is met een paard namelijk helemaal niks. Moet mijn paard dan die klap maar krijgen, met mogelijke gevolgen? Moet ik accepteren dat jou merrie/ruin mogelijk niet eens een correctie hierop krijgt, want ik had op een of andere manier toch maar een manier moeten vinden om afstand te houden?
Dat kan in mijn ogen dus ook niet. Ondanks dat jou merrie/ruin misschien niet de oorspronkelijke veroorzaker was van de situatie, is ze/hij mogelijk wel degene die een ander paard beschadigd?
Lindsey_99 schreef:Pareltjes schreef:Ik deed enige jaren geleden nog een rood lintje in de staart van mn hengst. In mijn onnozelheid dacht ik dat iedereen wel wist waar het voor stond. Hoeveel mensen mij niet verteld hebben dat er een rood lintje in zn staart hing.....pffff.
Vroeger deden we dit soort dingen simpel en duidelijk. En hielden we ook nog rekening met elkaar.
Waar ging het mis?
het ging mis toenpaardenmensenmensen met paarden geen paardenkennis meer hadden en kregen...
Vroeger leerde je nagenoeg als eerste met een ruime boog om andere paarden te lopen, ongeacht of het bekende paarden waren of niet. Tegenwoordig moeten paarden zich aan vanalles en nogwat aanpassen, en wordt het raar gevonden als een paard zich ook als paard gedraagt. Of als een merrie haar edele delen op beenlengte beschermd.
Heel veel paarden zijn in staat zich aan te passen, maar er zijn wel grenzen.
Gini schreef:Moonlight17 schreef:Aangezien je mijn standpunt niet lijkt te begrijpen. Laat ik het anders verwoorden.
Ik hou netjes die afstand van jou. Langs link , rechts, voor en achter jou. Jouw paard is geirriteerd, om wat van reden ook, maar dus niet door mij/mijn paard. Bijvoorbeeld andere ruiters die geen afstand kunnen houden of de omstandigheden zijn zo dat meer afstand gewoon niet haalbaar is (te veel mensen/paarden/materialen in de bak). Mijn paard schrikt door omstandigheden van een ander, een ruiter die geen afstand kan houden what ever en moet hiervoor wijken. Die halve meter is door de wijkende reactie weg ten opzicht van jou paard en zit dus in zijn/haar persoonlijke ruimte, halve meter is met een paard namelijk helemaal niks. Moet mijn paard dan die klap maar krijgen, met mogelijke gevolgen? Moet ik accepteren dat jou merrie/ruin mogelijk niet eens een correctie hierop krijgt, want ik had op een of andere manier toch maar een manier moeten vinden om afstand te houden?
Dat kan in mijn ogen dus ook niet. Ondanks dat jou merrie/ruin misschien niet de oorspronkelijke veroorzaker was van de situatie, is ze/hij mogelijk wel degene die een ander paard beschadigd?
Als jouw paard schrikt en daardoor praktisch tegen een ander paard aan springt, kan jij het de ruiter van dat andere paard absoluut niet verwijten dat het paard trapt. Want dan ga jij boos zijn op een ander om iets wat je op dat moment zelf ook niet had, namelijk controle over de situatie.
Moonlight17 schreef:Zoals ik er in sta. Dat uurtje/ die paar uurtjes dat een paard naar mij "moet" luisteren, heeft die zich binnen bepaalde normen te gedragen. Dus de tijd die het paard zich met mij besteed, dan wordt er niet geschopt, geslagen en gebeten naar mensen en andere paarden in het kader van een ieder zijn veiligheid. Als ze in hun vrije tijd menen dat ze veel persoonlijke ruimte nodig hebben, dan mogen ze dat zelf weten.
Lindsey_99 schreef:Moonlight17 schreef:Zoals ik er in sta. Dat uurtje/ die paar uurtjes dat een paard naar mij "moet" luisteren, heeft die zich binnen bepaalde normen te gedragen. Dus de tijd die het paard zich met mij besteed, dan wordt er niet geschopt, geslagen en gebeten naar mensen en andere paarden in het kader van een ieder zijn veiligheid. Als ze in hun vrije tijd menen dat ze veel persoonlijke ruimte nodig hebben, dan mogen ze dat zelf weten.
...en dat is precies wat ik bedoel hierboven![]()
Een paard heeft geen vrije tijd, of 'die paar uurtjes dat ie naar jou 'moet' luisteren.
Dan begrijp je het volgens mij niet helemaal.
Tuurlijk moet een paard 'opgevoed' worden, zich netjes gedragen in de omgang en onder het zadel, maar intrinsiek is een paard niet te veranderen. Hij/zij is zoals ie is.
Dat is hetzelfde als iemand die ongesteld moet worden en daarvan poepsjacherijnig is een schop onder z'n hol geven en zeggen dat ie vrolijk moet zijn.
Moonlight17 schreef:Gini schreef:Als jouw paard schrikt en daardoor praktisch tegen een ander paard aan springt, kan jij het de ruiter van dat andere paard absoluut niet verwijten dat het paard trapt. Want dan ga jij boos zijn op een ander om iets wat je op dat moment zelf ook niet had, namelijk controle over de situatie.
Voor een deel kan je dit de eigenaar niet verwijten en voor een deel wel. Als jij vindt dat je paard zich met geweld mag melden dat een ander in de persoonlijke ruimte mag komen, zonder enkele vorm van training bij dit bekende probleem en geen correctie. Dan neem ik je het in deze situatie ook kwalijk. Dan laat je bewust de kans groot dat een ander paard beschadigt wordt met alle gevolgen van dien.
Moonlight17 schreef:Gini schreef:
Voor een deel kan je dit de eigenaar niet verwijten en voor een deel wel. Als jij vindt dat je paard zich met geweld mag melden dat een ander in de persoonlijke ruimte mag komen, zonder enkele vorm van training bij dit bekende probleem en geen correctie. Dan neem ik je het in deze situatie ook kwalijk. Dan laat je bewust de kans groot dat een ander paard beschadigt wordt met alle gevolgen van dien.
Jouw paard schrikt van een ander paard en springt op mijn paard.
Mijn paard schrikt van de actie van jouw paard en haalt daardoor uit.
Waarom is mijn paard in dit verhaal minder goed opgevoed dan die van jou? Waarom mag jouw paard blijkbaar wel alles doen wat zijn instinct hem doorgeeft om zich van gevaar te verwijderen en mijn paard mag dat niet?
Moonlight17 schreef:Gini schreef:Jouw paard schrikt van een ander paard en springt op mijn paard.
Mijn paard schrikt van de actie van jouw paard en haalt daardoor uit.
Waarom is mijn paard in dit verhaal minder goed opgevoed dan die van jou? Waarom mag jouw paard blijkbaar wel alles doen wat zijn instinct hem doorgeeft om zich van gevaar te verwijderen en mijn paard mag dat niet?
Jou paard wordt niet geslagen/gebeten in dit geval en verkoopt die mep/bijt omdat mijn paard wel per ongeluk in zijn of haar persoonlijke ruimte zit. Mocht jou paard moeten uitwijken voor een ander dan mag je mijn paard dus eigenlijk als een soort stootbord gebruiken. Aangezien er is geleerd dat er niet wordt uitgehaald naar andere paarden. Zou die uithalen in zulke situaties dan zou die ook echt op zijn flikker krijgen, instinct of niet. Zou ik de ruiter vragen of hun niks hebben, aangezien ik niet wil dat een ander zijn paard gewond zou raken door de mijn.
Moonlight17 schreef:Gini schreef:
Jou paard wordt niet geslagen/gebeten in dit geval en verkoopt die mep/bijt omdat mijn paard wel per ongeluk in zijn of haar persoonlijke ruimte zit. Mocht jou paard moeten uitwijken voor een ander dan mag je mijn paard dus eigenlijk als een soort stootbord gebruiken. Aangezien er is geleerd dat er niet wordt uitgehaald naar andere paarden. Zou die uithalen in zulke situaties dan zou die ook echt op zijn flikker krijgen, instinct of niet. Zou ik de ruiter vragen of hun niks hebben, aangezien ik niet wil dat een ander zijn paard gewond zou raken door de mijn.
Gini schreef:Oei, nu ga je me ook al aanklagen. That escalated quickly. Ik zou het juridisch verhaaltje hierbuiten laten, want zo 1+1=2 is dat meestal niet (anders was het geen jarenlange moeilijke studie).
Oh well, let's agree to disagree.
Gini schreef:Oei, nu ga je me ook al aanklagen. That escalated quickly. Ik zou het juridisch verhaaltje hierbuiten laten, want zo 1+1=2 is dat meestal niet (anders was het geen jarenlange moeilijke studie).
Moonlight17 schreef:Gini schreef:Oei, nu ga je me ook al aanklagen. That escalated quickly. Ik zou het juridisch verhaaltje hierbuiten laten, want zo 1+1=2 is dat meestal niet (anders was het geen jarenlange moeilijke studie).
Alles is hypothetisch in dit geval, maar wel eens een serieuze reden om is goed te overdenken of je je paard niet wil trainen hierin.
Moonlight17 schreef:Alles is hypothetisch in dit geval, maar wel eens een serieuze reden om is goed te overdenken of je je paard niet wil trainen hierin.
Toevallig kom ik net uit een zaak met betrekking tot hippisch recht. Dus ik heb wel het een en ander begrepen hierover. Plus in Nederland hebben we zoiets als een rechtsbijstandverzekering. Die al een flink deel van je juridische kosten hieraan dekken.
Gini schreef:In dit specifieke geval? Waarbij een ander paard bijna in mijn nek of op de hakken van mijn paard springt? Nee, daarin ga ik haar niet corrigeren. Grote kans dat ze trouwens vooruit springt (en dat zou ik verkiezen, want ik wil graag zelf ook in het zadel blijven zitten), maar moest mijn merrie uithalen en daarmee ruimte creëren tussen mij en het andere paard, nee, dan ga ik niet bestraffen/corrigeren. Maar dan stel ik haar gerust en mopper ik met haar mee dat het enorm onbeleefd is om zomaar tegen haar op te botsen. Uiteraard hoop ik met ganser harte dat de vier partijen er ongeschonden uitkomen, ik wens niemand een blessure toe. Maar ik ga ook niet braafjes mijn paard haar pezen kapot laten springen door een ongeleid projectiel.
Als ik mijn paard in iets train, dan is het wel in het respect hebben voor mens en paard. Zowel paarden als mensen zijn geen dingen waar je zomaar tegenaan springt als je schrikt.