Hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:42

Wat fijn dat hier ook eens positieve ervaringen met hengsten gepost worden. Ikzelf heb een zwarte Arabische hengst, als jaarling gekocht, is er nu 23. Toen ie jonger was, ging ik eens naar een workshop clickertraining, en die vrouw boorde hem (en mij erbij) echt de grond in "Er zijn er die ervoor kiezen om hengsten te houden, en die moeten er dan de gevolgen van dragen. Dit paard is gevaarlijk, maar dat besef je nog niet". Euhm, nee, besef ik inderdaad nog niet, zou ik toch al gemerkt hebben na 22 jaar?

Hij heeft nooit veel moeten werken (wel zadelmak, maar wegens weinig interesse van mijn kant niet doorgereden) maar ik neem nu het longeren weer op om hem te gymnastisteren. Waar mijn merrie en ruin iets hebben van "Bwèèk, weer aan het werk, ik blijf liever grazen" komt ie spontaan naar me toe als ie de kaptoom ziet.

Helaas kan ie niet met andere paarden. Zonder merries in de buurt zou het wel kunnen klikken met bepaalde ruinen, maar veel ruinen haat ie als de pest (ook zijn eigen zoon), dus is geen optie. Heeft wel zicht op andere paarden, zit zelfs langs de openbare weg en reageert niet op wandelruiters. Maar als mijn eigen merrie langskomt, dan is ie wel in alle staten, die twee zijn duidelijk dol op elkaar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:09

Ik vind het als pensionstalhouder een druk op je accomodatie leggen.

-Kunnen niet in alle paddocks of landjes want straks zet er iemand een merrie naast.
-Kunnen niet in alle boxen, als ik een box aan een hengst verhuur kan ik de box ernaast niet aan een merrie verhuren.
-Stapmolen voor 4 paarden is vol bij 2 hengsten.
-Poetsen in de stalgang voor een hengst kan niet.
-Niet iedereen kan ze buiten zetten.

Het is gewoon ' meer gedoe' , bij ons zijn ze welkom maar er is altijd extra zorg nodig bij een hengst in pension. Eigenlijk wil ik ze alleen van bepaalde eigenaren hebben, waarvan ik weet dat ze hun hengst reëel inschatten en opvoeden.

En, dan nog doen andere pensionklanten dat dan niet en gooien als je niet oplet wel een merrie neer waar het niet gaat :+

hwn

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:32

Ja, dat klopt wel, Ruitje, ik had ook geen hengsten van anderen op pension willen nemen. En hier idd wel ietwat gevaarlijke situatie gehad met een kinderpony die extreem hengstig werd door de aanwezigheid van 2 hengsten, ging er constant vandoor met een kind van 9 jaar. En mijn stapmolen is voor 3 paarden, dus daar past maar 1 hengst in :).

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:49

Ik heb mijn huidige paard als hengst gekocht en een jaar hengst gehouden. En ik kan je zeggen dat dat op een pensionstal een uitdaging is. Hoe zeer jij rekening houd met anderen, doen je stalgenoten dat niet altijd. Gevolg: gefrustreerde hengst. Plus dat de staleigenaren er bang van werden en ik hem dagelijks buiten en binnen kon zetten naast mijn fulltime job. Dus uiteindelijk om praktische redenen gecastreerd. En nu zo'n 8 jaar later kan hij nog steeds niet met andere paarden buiten.

Uiteraard zijn er hengsten die gemakkelijk zijn in omgang maar mijn ervaring is dat je altijd ogen in je achterhoofd moet hebben met ze. Ik heb 1 keer een hengst zijn eigenaar zien grijpen en de man kon het bijna niet meer navertellen.

Ik ben ook van mening dat als een paard geen toegevoegde waarde heeft voor de fokkerij het beter is om ze te castreren. Niet zozeer alleen voor het sociale (dat is namelijk geen garantie dat dat goed komt, check mijn paard maar) maar puur voor je eigen gemoedsrust en veiligheid.

Ze zeggen niet voor niets: good stallions make great geldings.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:04

Moratoetje schreef:
Ik vind het altijd bijzonder dat oudere hengsten samen in een groep kunnen staan. Wij hebben nog nooit hengsten gehad waarbij dat kon, na de opfokperiode. Geef eerlijk toe dat ik het risico op vechten en verwonden ook gewoon veel te groot vind.

Er zit ook veel verschil in de 2 hengsten: Florencio is heel erg dominant, hij vindt het ook prima om zonder andere paarden in de buurt buiten te lopen in de paddock of wei. Cappuccino heeft liever wel een ander paard in de buurt. Cap is ook veel minder dominant dan Flor. Cappuccino zou ik misschien wel samen durven zetten met een ruin. Flor absoluut niet, die sloopt ze.

Ik heb het ook geprobeerd mijn paard te koppelen aan een andere ruin. Maar dit ging echt niet. Ik merk dat hij het meest gelukkig is als hij een eigen weide heeft met maatjes om hem heen. Dit gaat goed. Hij kan ook naast merries staan, zelfs als ze hengstig zijn, maar wel met een draad er tussen uiteraard.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:22

Mijn inmiddels 7 jarige Friese hengst staat nog steeds samen met zijn grote bonte ruinenvriend :) Iedere dag hebben ze meerdere kriebel momenten, gaan ze van 's morgens vroeg tot in de avond naar buiten. Ook als de oude merrie hengstig is, is er geen probleem. Ook op een andere locatie laat hij een keer een hinnik horen, maar daarna is het ook goed en staat hij rustig. Zolang dit zo goed gaat, ga ik niks veranderen aan hem :)

Met de oude merrie en haar shettenmaatje:
Afbeelding

Diablo en zijn bonte vriend :)
Afbeelding
Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 05:15

Hier momenteel ook 5 hengsten lopen in de leeftijd van 1 tot 6 jaar. Geen van allen nog gedekt maar volgend jaar gaan er zo en zo 2 mee naar de hengstenkeuring.
De jaarling wordt waarschijnlijk in het najaar gecastreerd ivm medische redenen.
Allemaal staan ze of in een koppel of in een groep. Aantal samen met een andere hengst of ruin. 2 ervan staan ook naast merries en hebben gelukkig goed respect voor de stroomdraad.
Allemaal braaf in de hand en op een brul na ook goed te hanteren met merries in de buurt.
Wel vind ik het altijd extra oppassen of rekening houden met. Niet iedereen houdt er rekening mee dat ze een merrie niet net bij de neus van mijn hengsten moeten parkeren.
Kan mij voorstellen dat het op een pensionstal niet altijd meevalt.
Zolang ik ze sociaal kan houden blijft de rest wel hengst. Ik zie het nut dan niet in van een castratie. Wel als ze zichzelf in de weg gaan zitten.
Wat ik wel jammer vind is dat ik niet overal welkom ben met mijn hengst. Sommige clinics of opleidingen bijvoorbeeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:31

hwn schreef:
Wat fijn dat hier ook eens positieve ervaringen met hengsten gepost worden. Ikzelf heb een zwarte Arabische hengst, als jaarling gekocht, is er nu 23. Toen ie jonger was, ging ik eens naar een workshop clickertraining, en die vrouw boorde hem (en mij erbij) echt de grond in "Er zijn er die ervoor kiezen om hengsten te houden, en die moeten er dan de gevolgen van dragen. Dit paard is gevaarlijk, maar dat besef je nog niet". Euhm, nee, besef ik inderdaad nog niet, zou ik toch al gemerkt hebben na 22 jaar?

Hij heeft nooit veel moeten werken (wel zadelmak, maar wegens weinig interesse van mijn kant niet doorgereden) maar ik neem nu het longeren weer op om hem te gymnastisteren. Waar mijn merrie en ruin iets hebben van "Bwèèk, weer aan het werk, ik blijf liever grazen" komt ie spontaan naar me toe als ie de kaptoom ziet.

Helaas kan ie niet met andere paarden. Zonder merries in de buurt zou het wel kunnen klikken met bepaalde ruinen, maar veel ruinen haat ie als de pest (ook zijn eigen zoon), dus is geen optie. Heeft wel zicht op andere paarden, zit zelfs langs de openbare weg en reageert niet op wandelruiters. Maar als mijn eigen merrie langskomt, dan is ie wel in alle staten, die twee zijn duidelijk dol op elkaar.

Een zwarte Arabische hengst! Dat is het ultieme Pennypaard. Wat leuk dat iemand die echt heeft.Ik heb ook wel gelezen dat hengsten van dergelijke rassen "braver"zouden zijn dan die van Westeuropese rassen.Ik vind hengsten prachtig,maar wel is een oom van mij ooit gestorven doordat een hengst in zijn schouder had gebeten en hij daardoor bloedvergiftiging kreeg.Dat is heel lang geleden en een Arabier zal dat niet geweest zijn want die hadden Nederlandse boeren toen niet in de vorige eeuw.Overigens kun je ook door een ruin of merrie wel gebeten worden uiteraard.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:14

Wat leuk al die verhalen over het houden van hengsten. Mijn twee paarden staan aan huis. Een merrie en haar zoon van nu 5 jaar oud. Kitalpha is nog steeds hengst. Hij heeft een box nog steeds naast zijn moeder, wel het tussenschot gesloten, dus geen spijlen. Maar gewoon halve deuren verder. Mams is zo`n dominante merrie dat zij sowieso niet met andere paarden in het land kan. Als hij gecastreerd zou worden zou ik hem nog niet bij haar in het land zetten. Kitalpha staat in het land, zijn moeder aan de andere kant van het pad in het land. Hij is de rust zelve en veel makkelijker dan zijn moeder. Wel moet ik zeggen dat ik het op een pensionstal een stuk ingewikkelder vind en hem geen hengst had gelaten. Te afhankelijk van alle andere pensiongasten en over veel situaties heb je geen controle waardoor te vaak te veel risico is. Behalve dan de stallen die heel professioneel zijn en op hengsten zijn ingericht. Hier kan het omdat ik alles zelf regel en al de nodige ervaring heb met hengsten. En de ene hengst is natuurlijk niet de andere.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:29

Tsjah Friesen zijn sowieso meestal niet zo heel veel hengst. Maar goed ook want ze zijn al lomp zat van zichzelf.

De mijne staat aan huis bij een kennis van me. De man heeft zelf nog een klein minipaard hengstje en een tuiger hengst. Alle hengsten bij ons zijn ontzettende vrijkousen. Ze staan bij ons tussen de kettingen naast een merrie als we ze poetsen, die een open gat heeft in de stal wand waar ze met haar hoofd door heen kan. De Tuiger en die van mij zijn nog steeds onderdanig naar die merrie toe.

Buiten zijn ze wel iets meer mans. Maar nog steeds prima te handelen. Met de mijne wandel ik buiten in het bos al sinds die vijf maanden is en hij gedraagt zich best. Staat gewoon lekker elke dag op de wei.
Beetje een blij ei te zijn.
Afbeelding