Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Moratoetje schreef:Ik vind het altijd bijzonder dat oudere hengsten samen in een groep kunnen staan. Wij hebben nog nooit hengsten gehad waarbij dat kon, na de opfokperiode. Geef eerlijk toe dat ik het risico op vechten en verwonden ook gewoon veel te groot vind.
Er zit ook veel verschil in de 2 hengsten: Florencio is heel erg dominant, hij vindt het ook prima om zonder andere paarden in de buurt buiten te lopen in de paddock of wei. Cappuccino heeft liever wel een ander paard in de buurt. Cap is ook veel minder dominant dan Flor. Cappuccino zou ik misschien wel samen durven zetten met een ruin. Flor absoluut niet, die sloopt ze.
Iedere dag hebben ze meerdere kriebel momenten, gaan ze van 's morgens vroeg tot in de avond naar buiten. Ook als de oude merrie hengstig is, is er geen probleem. Ook op een andere locatie laat hij een keer een hinnik horen, maar daarna is het ook goed en staat hij rustig. Zolang dit zo goed gaat, ga ik niks veranderen aan hem

hwn schreef:Wat fijn dat hier ook eens positieve ervaringen met hengsten gepost worden. Ikzelf heb een zwarte Arabische hengst, als jaarling gekocht, is er nu 23. Toen ie jonger was, ging ik eens naar een workshop clickertraining, en die vrouw boorde hem (en mij erbij) echt de grond in "Er zijn er die ervoor kiezen om hengsten te houden, en die moeten er dan de gevolgen van dragen. Dit paard is gevaarlijk, maar dat besef je nog niet". Euhm, nee, besef ik inderdaad nog niet, zou ik toch al gemerkt hebben na 22 jaar?
Hij heeft nooit veel moeten werken (wel zadelmak, maar wegens weinig interesse van mijn kant niet doorgereden) maar ik neem nu het longeren weer op om hem te gymnastisteren. Waar mijn merrie en ruin iets hebben van "Bwèèk, weer aan het werk, ik blijf liever grazen" komt ie spontaan naar me toe als ie de kaptoom ziet.
Helaas kan ie niet met andere paarden. Zonder merries in de buurt zou het wel kunnen klikken met bepaalde ruinen, maar veel ruinen haat ie als de pest (ook zijn eigen zoon), dus is geen optie. Heeft wel zicht op andere paarden, zit zelfs langs de openbare weg en reageert niet op wandelruiters. Maar als mijn eigen merrie langskomt, dan is ie wel in alle staten, die twee zijn duidelijk dol op elkaar.