Dit klinkt gewoon als een jong paard die een goede basis mist. Ik zou echt even helemaal terug naar het begin gaan bijvoorbeeld fatsoenlijk meelopen aan een halster zonder daarbij jou voorbij te gaan of je ruimte niet te respecteren. Ik denk dat je veel kan hebben aan iemand die jou hierin kan begeleiden, iemand die zelf voldoende ervaring met jonge dieren heeft. Als stap 1 goed gaat kun je zo gaan uitbouwen te denken aan fatsoenlijk vast staan, uit jouw ruimte gaan als je daar om vraagt etc.
Verder zou ik eerst aan de longeerlijn zorgen dat de basis er goed in zit, hier zou ik ook hulp bij vragen in jouw geval. Als hij op de grond al geen respect voor je heeft kun je dat ook niet van hem verwachten als je er op zit. Kortom gewoon een flinke stap terug en gaan investeren in de basis daar heb je ook met alles profijt van, paard zal leren op jou te bouwen in bijvoorbeeld enge situaties. Ik denk echt dat je met de kunde van iemand die met je mee kijkt een heleboel kunt oplossen als je maar eerst die basis weet te leggen.