5-jarige heeft geen respect

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: 5-jarige heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:49

Voor mij klinkt het als een pony die heel onzeker is en vaak helemaal niet snapt wat nu de bedoeling is. Ik zou beginnen met leidoefeningen, die kun je heel simpel doen met een halster, een lang touw en een zweepje om indien nodig afstand te houden of te wijzen; niet om mee te slaan.

Na een poos doe je dat zelfs zonder touw. De pony moet jouw aanwijzingen precies opvolgen. Ik heb de methode van Klaus Hempfling ervoor gebruikt (uit een boek), werkte echt heel erg goed. Pas diezelfde methode nog steeds toe op alle nieuwe dieren en werkt altijd.

Ik heb dat bij een totaal onhanteerbare pony ruim een half jaar lang dagelijks gedaan en daarna ging alles probleemloos. Ze had vertrouwen in mij en we begrepen elkaar.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:21

Die pony heeft geen idee wat jij van hem vraagt.
Terug naar de basis, zoek een ervaren iemand die jou en je pony ermee kan helpen, en zodra het goed gaat jou ook verder kan begeleiden.

Pony kun je niks verwijten, die snapt gewoon echt niet wat jij van hem verlangt

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:27

Ik snap nooit zo goed dat het eerste wat wordt teruggeschroefd bij een te dik paard het ruwvoer is. Hoe zorg je voor een paard met klachten.
Minder krachtvoer, want dat is voor zover ik hieruit kan opmaken helemaal niet nodig, en zorgen dat je paard nooit langer dan een paar uur zonder iets te knabbelen staat.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:46

Dit klinkt gewoon als een jong paard die een goede basis mist. Ik zou echt even helemaal terug naar het begin gaan bijvoorbeeld fatsoenlijk meelopen aan een halster zonder daarbij jou voorbij te gaan of je ruimte niet te respecteren. Ik denk dat je veel kan hebben aan iemand die jou hierin kan begeleiden, iemand die zelf voldoende ervaring met jonge dieren heeft. Als stap 1 goed gaat kun je zo gaan uitbouwen te denken aan fatsoenlijk vast staan, uit jouw ruimte gaan als je daar om vraagt etc.

Verder zou ik eerst aan de longeerlijn zorgen dat de basis er goed in zit, hier zou ik ook hulp bij vragen in jouw geval. Als hij op de grond al geen respect voor je heeft kun je dat ook niet van hem verwachten als je er op zit. Kortom gewoon een flinke stap terug en gaan investeren in de basis daar heb je ook met alles profijt van, paard zal leren op jou te bouwen in bijvoorbeeld enge situaties. Ik denk echt dat je met de kunde van iemand die met je mee kijkt een heleboel kunt oplossen als je maar eerst die basis weet te leggen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:08

Ik lees meerdere problemen in het verhaal.

Paard mist opvoeding.
Paard is onzeker/ dominant bij het rijden.
Paard is dominant in de kudde.
Paard zit hoog in zijn energielevel en maar 6 uur per dag buiten komt.
Paard staat hoog in de brok, laag in ruwvoer.

Eigenaresse die niet ervaren genoeg is om dit paard de juiste begeleiding te geven ( met nadruk op dit paard, want een ander paard, was misschien niet zo geëscaleerd).
Een moeder die verkeerd gedrag beloond met snoepjes.

Dus je ziet dat het een opstapeling van dingen is die de boel laat escaleren.

Oplossingen zijn bij sommige problemen eenvoudig op te lossen.

Privéles in het rijden en grondwerk en moeder ook grondwerk les laten nemen.
Meer uren naar buiten.
Brok schrappen en een vitaminekorrel in de plaats.
Veel ruwvoer om verveling te voorkomen.
Paard meer aan het werk zetten, dus minimaal 5 dagen ruim een uur ( regel wat ik zelf hanteer is de leeftijd, is de hoeveel dagen werk ze aankunnen).
En sluit ten alle tijde je training goed af en niet tevreden zijn met halve werk.

Maar een paard die gewend is om 24/7 buiten te zijn en nu nog maar 6, gaat uiteindelijk protesteren. Ook al stond ie toen dat hij naar binnen wilde, dat was waarschijnlijk meer omdat hij zich niet veilig voelde in die kudde.