Paard is soms heel gevaarlijk aan de hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Paard is soms heel gevaarlijk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:23

https://www.concord-vip.com/leader

Voor het stappen en de revalidatie zou je bovenstaande kunnen overwegen. Heb hier zelf geen ervaring mee!
Maar misschien kan je eens zoeken hier op Bokt of er mensen ervaring hebben.
In het verleden wel goede dingen over gehoord maar dat was mondeling.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:23

Wie zet ze op de weide? En dan gaat het wel goed?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:26

Eigenlijk is voor dit paard de combinatie met een peesblessure waarschijnlijk echt een rotcombinatie. Ik zie veel paarden mentaal een beetje kierewiet worden wanneer ze fysiek hun ei niet kwijt kunnen. Die worden schrikkeriger, explosiever, heftiger. Zodra die langer buiten kunnen/op grotere stukken land gewoon hun ding kunnen doen, wordt dat als vanzelf beter. Maar met een peesblessure is dat geen optie, want belasten mag dan juist niet.

Dat maakt het heel complex om dit probleem nu op dit moment op te lossen. Je wil niet dat je paard zo over de flos gaat, maar de omstandigheden zijn er niet naar om dit helemaal op te lossen, want je kunt hem niet écht helpen zijn ei kwijt te kunnen.

Het is dus schipperen tussen voorkomen dat het levensgevaarlijk wordt maar ook accepteren dat je het misschien niet helemaal weg kunt halen nu. Ik zou gaan zoeken naar dingen die ze kan doen die haar kunnen helpen wél rustig te worden. Hoofd laag en achterwaarts is zo'n oefening die dat kan doen, maar er zijn er best meer. Buiging in je paard z'n lijf vragen zorgt ook voor meer rust in zijn lijf, etc. Het beste is om bepaalde rustgevende ontspannende oefeningen aan te leren op goede momenten zodat ze een routine worden, zodat je ze van het paard kunt vragen op het moment dat de stress toeslaat. Alleen maar achterwaarts gaan als oefening heeft bijvoorbeeld geen zin wanneer ze spanning hebben, als ze niet al snappen dat ze bij achterwaarts moeten gaan ontspannen, en dat moet je ze uitleggen vóór de echte spanning ontstaat, want dan dring je niet meer goed genoeg tot ze door.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 09:38

Marlies, daar ga ik eens naar kijken!

Rianne, dat doen stalmedewerkers. Ik geloof dat ze daarbij wel braaf is. In haar stal steigert ze dan wel (leuk -O- ), maar ze kan nu zelfs naast een ander paard braaf naar buiten.

Bedankt voor je tips Sadira!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:49

Kimmie, stappen aan de hand is misschien heel vervelend voor haar, maar voor haar herstel is dat verreweg de beste oefening. Liefst op het harde, zeker niet op zware bodem en zoveel mogelijk (hoe saai) rechtuit. Dan heb je de beste kans volledige genezing. Naast rust heeft je paard juist dit stappen nodig om te voorkomen dat je alleen lidtekenweefsel krijgt, maar dat je weefsel de juiste structuur krijgt. Rechtuit, op het harde, zo min mogelijk zijwaartse of achterwaartse bewegingen en zo min mogelijk buiging in de benen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:09

@ Sadira, je zou zomaar de spijker op de kop kunnen hebben geslagen. dat het aan de combi ligt en puur mentaal is.

Als ze nu weer meer mag, waarom zet je haar niet een tijd ergens waar ze ook mentaal kan herstellen en tot rust kan komen? Lopen mag ze weer. Misschien is er in de buurt ergens een wei of rustige locatie, paddock paradise, waar ze haar energie kwijt kan en kan rondscharrelen zonder op stal te moeten?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:21

TS: Bij mij heeft TRT method wonderen gedaan aan de hand. Beginnen met eigen ruimte 1,5m op te eisen en paard bij stress zijwaarts te zetten zodat die leert dat hij op een bewuste manier stress kan laten afvloeien. Ik heb helaas ook een zeer reactief paard, maar aan de hand is het nu echt een makkelijke geworden, zolang je je eigen ruimte behoudt.
Ik heb enkel de gratis filmpjes op youtube gekeken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:26

Zijwaarts is heel slecht in de opbouw bij een peesblessure. Zijgangen is zo ongeveer het laatste wat je mag voor springen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:37

Kimmie25501 schreef:
Nee, dit heb ik nog nooit van iemand gehoord. Maar wanneer zou jij haar sederEn dan? Niet continu lijkt mij?

Dat hoort een dierenarts je te vertellen bij het opbouw schema... Een half uur voor het stappen 1 of 2 streepjes Tranquigel geven en je kunt in ieder geval normaal stappen.

Later kun je dan weer aan de gang met je grondwerk. Al het zijwaartse, achterwaarts en rondjes om je heen laten draaien is funest voor een peesblessure.

Eerst zorgen dat de pees weer goed is, daarna kun je verder met trainen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 11:27

Oji, dat snap ik. Gelukkig zijn we die periode nu grotendeels voorbij en mag ik al opbouwen onder het zadel. We zitten nu op 20 minuten draven en 3 minuten galopperen.

Lindsey, ik ga daar naar kijken!

Betadine, ook goede tip. Ga ik naar kijken als ze volledig genezen is!

JeanneV, daar heeft ze me niks bij verteld. Gelukkig hoef ik nu niet alleen nog maar te stappen. De pees is gelukkig al bijna weer helemaal goed, nu alleen zaak om traag genoeg op te bouwen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:36

Zodra je tussen de 5 en 10 minuten galoppeerd gaat het ontploffen wel over.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 11:40

Dat hoop ik! Vanaf zaterdag mogen we 6 minuten, dus we gaan het zien dan :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 17:12

Wilde jullie even laten weten dat ik in ieder geval geregeld heb dat ze langer buiten mag staan. Ze kan helaas niet langer op de wei, maar ze mag daarna wel op de paddock overgezet worden waar ze net zolang mag blijven staan totdat ik haar binnen haal. Hier krijgt ze natuurlijk ook hooi enzo. Hier ben ik wel heel blij mee en ik hoop dat dit in energie al wat gaat schelen :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:53

Kijk das nou heel fijn voor haar

Als je er een maatje erbij kunt krijgen die goed met elkaar kunnen is dat nog fijner voor het chillen met elkaar.
Zou het hier zijn , dan zocht ik er een beschermende ruin bij van stalgenote, ipv merrie erbij.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 19:26

Op de wei staat ze in de merriegroep. Ik wacht even af waar ze komt te staan, want ik denk dat ik een stalgenootje wel lief kan aankijken voor een leuke ruin erbij, moeten hij en de stalhouders dat natuurlijk wel goed vinden :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:56

Ik vind het eigenlijk allemaal helemaal niet raar. Paard met een blessure, dus al het werk valt weg, daarnaast maar korte tijd buiten. Ja, dan kunnen ze vele malen heftiger reageren.

Ik ben net op het punt dat wij alles weer mogen na een peesblessure. Tenminste, groen licht van de da en nu dus steeds verder opbouwen. En nu is paard pas weer zo braaf als ze normaal altijd was. Hiervoor, zelfs in de tijd van 20 minuten draven en zoveel rondjes galop, was ze echt niet leuk. En de mijne heeft gewoon altijd hele dagen in het land of paddock gestaan met meerdere paarden. Maar ook zij zag overal spoken, alleen ga ik absoluut niet in het bos (of een bak) stappen met alleen een halster en een touwtje als een paard niet de normale hoeveelheid beweging krijgt.

Verder ga ik mee met oij. Die van mij is normaal een heel net opgevoed dier, maar die flipte tijdens deze blessure ook op een manier die niet bij haar hoort. Terwijl mijn vorige gekkenhuizen met een blessure ineens heel tam werden. Dat jij niks ziet en denkt dat alles hetzelfde is omdat het hetzelfde bos of dezelfde stal/paddock is betekent niet dat er niks is wat een paard niet vertrouwt. Helemaal 1 die zijn of haar energie niet kwijt kan en alleen maar meer opgefokt raakt omdat haar vluchtreactie ontnomen wordt.