Wat doe ik toch verkeerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Wat doe ik toch verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:10

Het is echt niet op de seconde bedoeld.
Maar ik zelf rij vaak maar een half uurtje en dan kan ik heerlijk afsluiten met een ontspannen paard. En 1 van mijn paarden is ook niet de snelste in opstarten Die doet er 10 minuten over en dat heb ik altijd al lang gevonden. :+
Maar als pas na een half uur een beetje ontspanning gaat komen, dan zou ik vraagtekens hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:28

Ik lees eigenlijk vooral wat er allemaal niet kan en niet goed gaat.

Wat gaat er wel goed? wat kan er wel? waar liggen er mogelijkheden?

Ik heb wel zo wat idee'n maar wil even kijken wat de mogelijkheden zijn wbt ruiter en paard.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:50

Het klinkt mij in de oren alsof het paard echt een fiks medisch probleem heeft. Eentje die goed het L2 door kwam, en nu opeens als een giraffe loopt en waar andere mensen er ook een half uur over doen om hem ‘ontspannen’ te krijgen, klinkt echt niet goed.

Ik ben wel eens benieuwd naar filmpjes van het rijden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 19:50

_Penotti schreef:
Het is echt niet op de seconde bedoeld.
Maar ik zelf rij vaak maar een half uurtje en dan kan ik heerlijk afsluiten met een ontspannen paard. En 1 van mijn paarden is ook niet de snelste in opstarten Die doet er 10 minuten over en dat heb ik altijd al lang gevonden. :+
Maar als pas na een half uur een beetje ontspanning gaat komen, dan zou ik vraagtekens hebben.

Was wat zwaar overdreven :D.
In stap redelijk snel ontspannen, in draf wat moeilijker. Hij ontspant even, om vervolgens z’n rug weer vast te zetten. Weer even ontspannen, weer rug wegdrukken, maar dit wordt door haar wel weer redelijk snel snel opgelost. Ze rijdt hem met een los teugeltje dus geen dwang.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 19:53

DiantaM schreef:
Het klinkt mij in de oren alsof het paard echt een fiks medisch probleem heeft. Eentje die goed het L2 door kwam, en nu opeens als een giraffe loopt en waar andere mensen er ook een half uur over doen om hem ‘ontspannen’ te krijgen, klinkt echt niet goed.

Hij heeft geen medisch probleem. Twee wervels staan wat dichter bij elkaar en hebben elkaar een keer aangetikt, dat is het enige.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 20:03

Ik vind het in ieder geval erg prettig om alles een keer van me afgeschreven te hebben, waartussen een aantal reacties die me aan het denken hebben gezet en die ik verder ga onderzoeken. Volgens mijn instructrice komt het echt wel goed ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:07

Is een revalidatiestal iets?
Ik ken er een waar ze oa een vitafloor hebben en een aquatrainer, de vitafloor werkt goed bij peesblessures en de aquatrainer voor het hele lijf.
Dan is de zorg even uit handen, gecontroleerde beweging en een andere kijk van deskundigen.
Als jij in de Randstad woont is die niet eens zover uit de buurt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 20:13

Zoals ik het begrijp is het een soort Minipulse, klopt dat?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:21

Ik weet niet wat je bedoeld met een minipulsje?
Het is een box met een bodem die je op verschillende frequenties kan laten trillen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:26

eilleen333 schreef:
dorothea schreef:
Ik heb een paar lessen gehad, maar door last van schouder en de angst dat hij weer zou losbreken hiermee gestopt. En momenteel mogen er geen instructeurs van buitenaf op stal komen. -O-

Oh wat jammer! Hielpen die lessen wel? Want met goed grondwerk kan je een hoop spanning loswerken, en daar heb je onder het zadel ook profijt van (er even van uit gaande dat het geen probleem is wat medisch opgelost moet worden).

Vroeg me dit af.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:05

Dit is mijn merrie haar manier van aangeven dat ik wat teveel van haar heb gevraagd. Soms wordt ik een langere periode voor haar doen iets te fanatiek en dan gaat ze precies lopen zoals jij in je op beschrijft.
Wanneer dit het geval is komt het trainen een aantal weken op een lager pitje te staan en gaan we lekker laagdrempelig vanaf de grond werken en het bos in :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 06:48

dorothea schreef:
DiantaM schreef:

Hij heeft geen medisch probleem. Twee wervels staan wat dichter bij elkaar en hebben elkaar een keer aangetikt, dat is het enige.

Dat vind ik anders best wel heftig klinken.
En past wel prima bij het beeld dat je schetst.
Want als ze elkaar een keer aantikken, waarom niet vaker?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:08

_Penotti schreef:
DiantaM schreef:

Dat vind ik anders best wel heftig klinken.
En past wel prima bij het beeld dat je schetst.
Want als ze elkaar een keer aantikken, waarom niet vaker?

Nou ik ook en dan nog in combinatie met dat vele op stal staan.... Mooi dat je instructrice het goed vind komen maar ik zou er voorzichtig aan denken om dit paard een leven te geven ergens anders waar wel aan de behoeftes van dit paard voldaan kan worden. Blessures en aantikken komen niet uit de lucht vallen en zijn geen kleinigheden maar hele grote waarschuwingen. Mensen kunnen blessures erger maken dan ze zijn in de zin van miepen en klagen ,dat kunnen paarden niet. Die kunnen je hooguit laten zien dat ze pijn hebben of niet blij zijn.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 07:11

Omdat ik uitga van deskundigheid van mijn DA en er regelmatig foto’s van worden gemaakt, vandaar.

Ik weet niet of jullie DA zijn? Jullie hebben in ieder geval de foto’s niet gezien aldus.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:25

Maar hoe kan dat eenmalig? Dat is niet om de betweter uit te hangen, maar een echt oprecht vraag.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:37

Dag TS.
Als je paard na een half uur wel goed loopt is dat toch goed? Dan is dat het punt waar je naartoe werkt. Nu krijg je dat zelf nog niet voor elkaar (dacht ik te lezen) maar je instructrice wel. Dus daar ga je naartoe werken.
Stal rust is ook geestdodend. Overleg eens met je Da en pension houder wat mogelijk is. Er zijn al verschillende opties genoemd. Een paard dat beter of zelfs goed in zijn vel zit al sneller herstellen dan een paard wat randje depressief is.
En inderdaad, zoek naar wat goed gaat. Waar jullie samen van genieten. En maak je eigen keuzes. Geen honderden adviezen opvolgen. Maar kies 1 of 2 zaken om aan te pakken en doe dit 3/4 weken om te kijken hoe je paard hier op reageert.
Succes met alles.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 07:41

KS zit op een plek waar geen belasting is. Meerdere DA’s hebben de foto’s beoordeeld.
Niet alle KS’s zorgen voor problemen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 07:50

Yvette81 schreef:
Dag TS.
Als je paard na een half uur wel goed loopt is dat toch goed? Dan is dat het punt waar je naartoe werkt. Nu krijg je dat zelf nog niet voor elkaar (dacht ik te lezen) maar je instructrice wel. Dus daar ga je naartoe werken.
Stal rust is ook geestdodend. Overleg eens met je Da en pension houder wat mogelijk is. Er zijn al verschillende opties genoemd. Een paard dat beter of zelfs goed in zijn vel zit al sneller herstellen dan een paard wat randje depressief is.
En inderdaad, zoek naar wat goed gaat. Waar jullie samen van genieten. En maak je eigen keuzes. Geen honderden adviezen opvolgen. Maar kies 1 of 2 zaken om aan te pakken en doe dit 3/4 weken om te kijken hoe je paard hier op reageert.
Succes met alles.

Mijn instructrice heeft ‘m gisteren gereden en dat ging eigenlijk wel goed. Zeker geen half uur, eerder 5 minuten, dus dat geeft de burger moed.
Volgende week komt mijn DA voor de scan, en aan de hand daarvan gaan we de mogelijkheden doornemen, waaronder de wei natuurlijk. Momenteel laat ik hem aan de longeerlijn een uurtje grazen (langer is sowieso nog niet verstandig wegens het hoge, vette gras).

Enne...dank je wel! :)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:56

Hi TS, is het misschien een idee om een Tijdje iets anders te doen dan dressuur? Buitenritjes of grondwerk? Zeker met grondwerk train je je paard ook echt, waardoor dat onder het zadel ook echt veel oplevert. En naast je paard leer je zoveel van hoe je paard is en reageert dat je wellicht ook de oorzaak van het gedrag onder het zadel kan vinden? Ik zou echt even op zoek gaan naar grondwerk instructie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:59

Denise_Storm schreef:
Hi TS, is het misschien een idee om een Tijdje iets anders te doen dan dressuur? Buitenritjes of grondwerk? Zeker met grondwerk train je je paard ook echt, waardoor dat onder het zadel ook echt veel oplevert. En naast je paard leer je zoveel van hoe je paard is en reageert dat je wellicht ook de oorzaak van het gedrag onder het zadel kan vinden? Ik zou echt even op zoek gaan naar grondwerk instructie!

Grondwerk train je je paard ook onbelast, vooral in stap. Dus kan ook geen kwaad. En de spieren worden er ook echt wel mee getraind. En het is nog leuk ook. Net als werken aan de had, beide kun je ook mooi combineren om een sessie een beetje afwisselend te houden.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 08:26

Ik ga direct weer contact opnemen met de gw-instructrice. Even afwachten wanneer ze weer op stal mag komen. Gezien ik alweer 20 minuten mag draven zal de ergste gekkigheid er wel uit zijn.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:44

Ik vind het wonderlijk te lezen dat het paard vanwege een blessure is opgehokt maar wel gereden wordt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:49

Ik vind dat ook best apart. Blessures kan je niet uitsluiten door van de wei te houden. Je kan ze niet uitsluiten door te stoppen met rijden. Zelfs met pure boxrust kan je nooit verhinderen dat een paard zich niet meer pijn zal doen. Het is een levend wezen en levende wezens doen zich pijn en krijgen dingen.

Wanneer komt het punt dat dit paard weer buiten mag in de wei?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:17

herr_balou schreef:
Ik vind het wonderlijk te lezen dat het paard vanwege een blessure is opgehokt maar wel gereden wordt.

Dat verbaast mij ook. Daarnaast lees ik vooral over een ruiter, die behoorlijk vast zit met zichzelf.

Mijn ruin heeft al meer dan een jaar een zware peesblessure. Hij staat buiten op paddockrust. Gaat prima, hij loopt inmiddels stukken beter, dus ik hoop dat ik eerdaags weer naar de kliniek kan voor een nieuwe echo. Ik doe licht grondwerk, ben al helemaal blij dat hij het zo goed doet. Ik heb hem 14 jaar, vanaf zijn tweede, en dan maak je dus van alles mee.

Wees trots op je paard, denk in oplossingen, geniet van de kleine dingen. Een paard is geen fiets. Rijden bij een peesblessure, maar wel opgesloten moeten staan, is not done. Een dierenarts die dat goed keurt, flikker ik er meteen uit. Laat je paard herstellen, buiten. Gewoon alles even letterlijk los laten.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:25

Misschien een gekke vraag, maar heb je jezelf al eens na laten kijken?

Mijn merrie had een afwijking naar links, wat ik ook deed, hoe vaak ze ook behandeld was door de fysio en osteopaat, ze bleef naar links lopen...
Toen zei de fysio heb je jezelf al eens na laten kijken of je recht bent?

Ben toen naar een chinese boonsetter geweest in antwerpen, Chinees bonesetting, acupunctuur en cupping.
Ik stond zelf aardig scheef en mijn rechterheup zat vast. Het gedrag wat mijn merrie liet zien was compensatie voor mijn verkeerde zit. Dit had ik echt niet door.

Toen ik zelf behandeld was liep zij ook weer recht. Nu tijdens het rijden merk ik aan haar of ik mezelf weer moet laten behandelen. Als ze de afwijking naar links weer krijgt is het voor mij weer tijd om naar antwerpen te rijden.