Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:27

Mijn 20 jarige ruin ging dit ook doen bij 1 specifieke merrie. Stonden meer merries in de kudde. Deze merrie leek hem ook uitgezocht te hebben, ging echt steeds voor hem staan, staart opzij, plassen e.d. Uiteindelijk is hij er meedere keren op gesprongen. Dit was voor het eerst in 20 jaar. Heb hem om die reden laten onderzoeken op testosteron gehalte en cushing omdat via verhoogde acth ook de testosteron spiegel afwijkend zou kunnen zijn. Beide negatief. Ik wilde dit niet, niet voor de merrie maar ook niet voor mijn paard, dus uit de kudde gehaald. Inmiddels staan ze weer in de wei en daar staat hij met alleen ruinen dus geen probleem meer. In de winter staan ze in grote paddocks. Dan is de kudde samenstelling wat anders.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:33

Ik verbaas me met grote ogen :wow:
Je zet bewust(!) je hengstige merrie bij een pas gecastreerd paard waar nog allerlei risico's in zowel testosteron, gedrag als vruchtbaarheid aan kleven.
En vervolgens laat je dat beest een uur lang(!) zijn gang gaan nog ook.

Dat zijn los van elkaar al zoveel punten waarbij ik me achter de oren zou krabben.
Alles bij elkaar lijkt me meer dan duidelijk dat dit een slechte keuze is.

Over de kat op het spek binden gesproken...
Schiet mij maar lek! 8)7

LuffB

Re: Ruin dekt merrie, voorkomen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:52

hier iemand met ervaring van de ruinen kant. 2 jaar achter elkaar in gemengde kuddes gestaan en als een merrie zich aanbood sprong hij er wel op. Altijd lief en voorzichtig (maar zelfs dan brengt het risico's met zich mee. Dit gedrag verminderde een stuk toen hij een supplement kreeg voor zijn hormonen. het duurde even voor er effect was, maar na een maandje had hij een stuk minder praatjes en dekte hij niet meer (of in ieder geval niet gezien en zijn energie niveau was weer als vanouds).

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:09

Hier heeft ooit de c pony op een paard van 1,70 gezeten, gelukkig daarna nooit meer gedaan. Het dekken is veel te belastend voor de rug en achterhand van de merrie. Laat staan de kans op baarmoederontsteking en ernstige verwondingen (zie de topics van mensen die hun merrie bij een onervaren hengst in de wei gooien om te laten dekken). Overigens hoop ik dat mensen die niet malen om een beetje baarmoederontsteking niet van plan zijn met de merrie te dekken, dat kan nogal lastig worden als de baarmoeder beschadigd is.

Aan de mensen die het bekende riedeltje 'maar in de natuur..' aandragen; in de natuur zijn geen ruinen. Een hengst springt in de natuur tot de merrie drachtig is, wat een of twee sprongen zullen zijn. Dus niet het hele seizoen door wat jullie ruinen doen.

Punt nummer twee dat ik aan wil halen; er is destijds gestart met kunstmatige inseminatie niet per definitie om meer merries te kunnen dekken, maar juist om geslachtsziektes tegen te gaan. Dat was de originele reden.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:29

Toch vind ik de preutsheid heel bijzonder.
Of zijn de meeste mensen hier a-sexueel? Of doe je zelf niet aan sexs vanwege de risico's? Of enkel 1x in 9 maanden:=

Zolang mijn merrie het fijn vindt vind ik het prima. Ik gun ze het wel dat pleziertje. Wel heb ik de afspraak met mijn paard dat zulke dingen in de wei gebeuren.

Hier trouwens ook nooit vervelende merries. Ze zijn hier juist altijd erg vrolijk het hele jaar door.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:33

LuffB schreef:
hier iemand met ervaring van de ruinen kant. 2 jaar achter elkaar in gemengde kuddes gestaan en als een merrie zich aanbood sprong hij er wel op. Altijd lief en voorzichtig (maar zelfs dan brengt het risico's met zich mee. Dit gedrag verminderde een stuk toen hij een supplement kreeg voor zijn hormonen. het duurde even voor er effect was, maar na een maandje had hij een stuk minder praatjes en dekte hij niet meer (of in ieder geval niet gezien en zijn energie niveau was weer als vanouds).

Welk supplement gaf je?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:48

Blussem schreef:
Of zijn de meeste mensen hier a-sexueel? Of doe je zelf niet aan sexs vanwege de risico's? Of enkel 1x in 9 maanden:=

Zolang mijn merrie het fijn vindt vind ik het prima. Ik gun ze het wel dat pleziertje. Wel heb ik de afspraak met mijn paard dat zulke dingen in de wei gebeuren.

Hier trouwens ook nooit vervelende merries. Ze zijn hier juist altijd erg vrolijk het hele jaar door.

Euh... Heb je ze wel alle 24 in een kratje?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:49

Love_Mirra schreef:
LuffB schreef:

Welk supplement gaf je?

puur natuur hormoon balans. hij kreeg duidelijk minder praatjes en hem niet meer zien dekken na gebruik. mede paardeneigenaren waren erg blij dat we stappen hadden genomen om zijn gedrag in te binden.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:50

Blussem schreef:

Je weet dat mensen (en ik meen dolfijnen) de enige wezens zijn die voor hun plezier seks hebben? Dus wat je zegt klopt sowieso niet, het is geen 'pleziertje' maar alleen een voortplantingsinstinct. En gezien dat niet meer kan brengt het alleen maar risico's met zich mee.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:56

Blussem schreef:

ik denk dat niemand hier preuts is. we reageren allemaal op een topic waar (paarden) sex centraal staat. mensen met een geslachtsziekte kunnen een condoom omdoen of behandeld worden omdat ze hun klachten kunnen melden.

er bestaan geen paardencondooms - dus bestaat er kans op ziekte en besmetting. paarden kunnen hun problemen niet melden dus dan gaat het eerder of later problemen opleveren. soms kom je er pas later achter als je echt wilt dekken dat de baarmoeder zo beschadigd is dat je nooit een veulentje kan krijgen.

dus fijn dat je ze een pleziertje gunt, zo dacht ik er ook ooit over, maar toen ik realiseerde dat hun pleziertje grote en kleine risico's met zich mee neemt heb ik gezondheid boven plezier gezet.

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:19

Ook wij hebben een ruin die helaas merrie's dekt zodra zij zich aanbieden. Naast dat het een eczeem deken heeft gekost, zetten wij onze merrie s ook niet op het spel.
Moet er niet aan denken dat er eentje flink geblesseerd raakt. Daarbij kan de ruin ook ooit klappen van de merrie ontvangen.

Wij hebben ze in ieder geval apart gezet. Merrie koppel en straks een ruinen koppel(komt nog een ruin bij binnenkort).

Dit is overigens de 2e ruin(jaren terug ook een ruin gehad, die het kustje kende) die merrie's dekt. Dus wij gaan het ook niet meer proberen. merrie's en ruinen staan bij ons mooi apart in groepen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:28

bliksemflits schreef:
Je weet dat mensen (en ik meen dolfijnen) de enige wezens zijn die voor hun plezier seks hebben? Dus wat je zegt klopt sowieso niet, het is geen 'pleziertje' maar alleen een voortplantingsinstinct. En gezien dat niet meer kan brengt het alleen maar risico's met zich mee.

Ik ben heel erg benieuwd waar op gebaseerd dat alleen mensen en dolfijnen sex hebben voor plezier.

Zowel mensen als dieren hebben sexs omdat het een fijn gevoel geeft met als bijkomstigheid dat er voor planting plaats vind.
Al is natuurlijk niet zo simpel iets als een fijn gevoel gezien natuurlijk ook de hele hormonen huishouding bij komt kijken.
Toch ben ik heel benieuwd hoe men tot conclusies is gekomen dat bij dolfijnen en mensen anders zou werken dan bij alle andere zoogdieren.
Waarschijnlijk is ook zo zelfde bewering dat homoseksualiteit niet bij dieren zou voorkomen en alleen bij mensen zou bestaan.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 27-04-20 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:31

Blussem schreef:

Normaal is het inderdaad de bedoeling dat een merrie in 4 dagen drachtig is en dat ze het komende jaar niet meer wordt gedekt. Maar als je toch zo fan bent van de natuur zou ik jou partner, als je die hebt, ook maar voorzien van een hele kudde. Ieder zijn plezier niet? Oh en zeker geen anticonceptie want dat hebben ze in de natuur ook niet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:34

Maar daar hebben ze juist anticonceptie voor uitgevonden zodat men juist wel vaker van bil kan gaan zonder dat men de zwangerschap moet afwachten en er steeds kinderen bij blijven komen. Daardoor heeft mijn man geen meerdere vrouwen nodig.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 27-04-20 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:34

Blussem schreef:

En dit is weer een mooi voorbeeld waarom je mensen nooit met dieren moet vergelijken. Ik duik namelijk niet zo veel in bed met gecastreerde mannen die hun ding al 6 maanden niet meer schoongemaakt hebben, jij hopelijk ook niet?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:35

Nee, ik ben getrouwd. Mijn man heeft er wel een knoopje in laten leggen :=

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:37

Blussem schreef:
bliksemflits schreef:

Ik ben heel erg benieuwd waar op gebaseerd dat alleen mensen en dolfijnen sex hebben voor plezier.

Zowel mensen als dieren hebben sexs omdat het een fijn gevoel geeft met als bijkomstigheid dat er voor planting plaats vind.
Al is natuurlijk niet zo simpel iets als een fijn gevoel gezien natuurlijk ook de hele hormonen huishouding bij komt kijken.
Toch ben ik heel benieuwd hoe men tot conclusies is gekomen dat bij dolfijnen en mensen anders zou werken dan bij alle andere zoogdieren.
Waarschijnlijk is ook zo zelfde bewering dat homoseksualiteit niet bij dieren zou voorkomen en alleen bij mensen zou bestaan.

Ik ben geen wetenschapper :') Maar er zijn allerlei studies en/of onderzoeken uitgekomen en ik meen dat wij en dolfijnen de enige wezens waren die dit voor hun plezier doen. Bij de rest is het alleen een instinct.
Heeft niks met de seks zelf te maken, maar met de manier waarop we denken en hoe de hersenen werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:42

Blussem schreef:
Nee, ik ben getrouwd. Mijn man heeft er wel een knoopje in laten leggen :=

Ik hoop ook dat je weet dat dat niet helemaal hetzelfde is als castratie? In de zin van hormoonhuishouding enzo?

Maar goed, zijdelingse discussie. Punt is: dieren niet met mensen vergelijken in dit geval. Heeft niks met preutsheid te maken, maar met de gezondheid van de merrie en ruin.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:58

Gini schreef:
Blussem schreef:

En dit is weer een mooi voorbeeld waarom je mensen nooit met dieren moet vergelijken. Ik duik namelijk niet zo veel in bed met gecastreerde mannen die hun ding al 6 maanden niet meer schoongemaakt hebben, jij hopelijk ook niet?

Precies dat.

Ff los van dat paarden er totaal geen plezier aan hebben en het puur instinct is (dat wil je niet geloven blijkbaar, soit) is al die troep in de baarmoeder van de merrie erg slecht en geeft een groot risico op baarmoederontsteking etc.

Nee joh, laat ze lekker hun pleziertje hebben!
*sarcasme aan* "Het zijn ook net mensen he"

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:24

Heb je wel eens aan monnikspeper gedacht? Mijn ruin heeft er ook een handje van om op merries te springen en heeft bepaalde hengsten trekjes, ik vind dit goed werken. :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:01

Tribunals schreef:
Heb je wel eens aan monnikspeper gedacht? Mijn ruin heeft er ook een handje van om op merries te springen en heeft bepaalde hengsten trekjes, ik vind dit goed werken. :)

weer even terug on topic, TS in het supplement dat ik stuurde zit eigenlijk alleen monnikspeper dus ik stem hier helemaal mee in.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:08

Blussem schreef:
bliksemflits schreef:

Punt een, om even op je vorige bericht terug te komen aseksualiteit en preutsheid heeft niets met elkaar te maken. Ga die niet door elkaar halen.

Punt twee, er zijn een legio aan onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat dolfijnen, mensen en volgens mij ook bonobo apen seks hebben om het genot. Daar kun je overigens ook heel kort over beredeneren; als paarden zouden paren om het genot zouden zij dat ook doen als de merrie al drachtig was.

Punt drie, wetenschappelijk onderzoek toont aan dat homoseksualiteit in een groot aantal diersoorten voorkomt. Bij pinguïns en leeuwen bij voorbeeld. Alleen mensen die niet naar de wetenschap willen luisteren claimen dat dat niet zo is.

Punt vier, als je naar het gedrag van dieren wilt kijken moet je je borgen voor de grootste valkuil. Antropomorfisme staat in elk ethologie boek als die grootste valkuil. Wees daar bewust van.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:05

Nou, tijdens de zwangerschap zat ik er ook niet op te wachten dat mijn man boven mij op spring.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:25

Blussem schreef:
Nou, tijdens de zwangerschap zat ik er ook niet op te wachten dat mijn man boven mij op spring.

Stop nou eens met menselijke gevoelens op paarden te projecteren zeg.

Als dat serieus het enige is wat je uit de zeer uitgebreide en correcte reactie van denisesilver hebt gehaald zegt dat ook wel genoeg :roll:

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:19

Daarnaast bespringen de mannetjes alleen hengstige merries (veulenhengstjes uitgezonderd), anders hadden ze wel continu geprobeerd de merrie te bespringen.
Dan nog begin ik er wel wat moeite mee te krijgen dat wij voor het paard beslissen of en met wie ze mogen paren.