Paard slaat tijdens bosrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Paard slaat tijdens bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:23

Mijn pony had er ook een handje van, daarom reed ik voornamelijk alleen of achteraan. Ik gaf haar ook op haar flikker maar dat hielp niet. Enige wat hielp was voldoende afstand houden en goed opletten en voordat ze kon uithalen en gillen zorgen dat ik haar aan het werkt zette zodat ze vergat vervelend te doen. Op buitenrit zal dat niet altijd gaan, maar wellicht kun je creatief zijn met pasje wijken, stelling vragen etc.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:27

\ik stond vroeger met mijn zeer brave niet-schoppende pony in pension op een manege en reed daar wel eens in de groepslessen mee. En dan werden ik en mijn pony gebruikt als stopper om ruiters die hun pony niet konden houden achter te parkeren.Dat was heel erg vervelend want het leidde mijn pony enorm af,hij keek dan boos achterom, zwaaide met zijn staart etc. zodat ik niet normaal kon rijden. En als ik er iets van zei tegen de oprijdende ruiter achter me dan kreeg ik een grote mond.Ik had een ruin, misschien als ik een merrie had gehad dat die wel geschopt zou hebben?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:39

Grote kans anjali :+

Ik heb ook zo'n merrie, ze waarschuwt, maar sommige paarden zijn gewoon niet zo snel van begrip. Die van mij kan van een 1 naar een 4 schieten: na 3 waarschuwingen nog niet geluisterd, dan een trap. Uiteraard probeer je het te voorkomen, waarschuw je de achteropkomer, maar soms ben je te laat. Het scheelt dat die van mij geen ijzers heeft, ze heeft gelukkig nog nooit iemand verwond.
Nu heeft die van mij toch een hele grote persoonlijke ruimte, merries... :+
Wat bij die van mij wel verschil heeft gemaakt is carrouselles, hierdoor is ze wel tolleranter geworden naar andere paarden, maar ze blijft d'r buien en voorkeuren hebben :)

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:59

Ik vind het soms wel prettig dat de mijne zelf haar ruimtes aangeeft (hier ook een merrie overigens). Wij hebben wel eens een vakantie-klanten op stal gehad die dachten dat ze door bewust heel dicht langs iedereen te wijken ze de bak wel vrij kregen.. Toen kwamen wij binnen. :D

Een paard slaat niet zonder reden en sinds ik dat heb onthouden en weet waar haar grenzen liggen, heb ik er nooit last van en mijn mederuiters ook niet. Het ligt bij ons ook vaak aan de paarden met wie je op pad gaat.. Ik kan met een stalgenoot op pad gaan die een drammerig paard heeft en dan wordt ze hartstikke chagrijnig en kan ze zo een klap verwachten. Maar laatst ging ik ook op pad met een vriendin van een heel andere stal en liepen ze zo dicht naast elkaar dat onze beugels elkaar aan bleven tikken.. En ze kenden elkaar totaal niet, maar de wisselwerking tussen die twee klopte gewoon.

Ik denk dat ze enkel haar voorkeur aangeeft (zowel in kuddepositie, als persoonlijke ruimte) en zich niet gehoord voelt en daarom dan ingrijpt..
Ze waarschuwt wel eerst..

Kun je dan nooit meer samen naar buiten? Natuurlijk wel, je stemt alleen af met mederuiters hoe en wat. Communicatie.. Zo doen wij het hier tenminste. :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:07

Je maakt het blijkbaar regelmatig mee dat de mensen achter je niet opletten en dat je paard waarschuwingssignalen moet afgeven en daarbij zelfs moet trappen. Zo is op pad gaan voor je paard ook niet echt aangenaam.
Ik snap ook niet hoe ik de situatie precies voor mij moet zien. Als iemand twee keer in de staart van mijn paard hangt waardoor er twee keer getrapt moet worden, dan draai ik mij toch echt om in het zadel om direct doch beleefd te vragen waar de persoon in kwestie heeft leren paardrijden en of die misschien moeite heeft met het onder controle houden van zijn/haar paard omdat die mijn paard blijkbaar als rem moet gebruiken.