Veearts en veulen....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 02:23

Brainless schreef:
Foxy123 schreef:
Jawel, dat doe je wel.
Ik ga daar ook melding van maken.
Je kon om te helpen geadviseerd hebben om te De sensibiliseren. Op een gewond veulen gaan zitten is dierenbeulerij. Dit zeg je niet op een openbaar forum en ik kreeg daar pb ook al meldingen over.
Je gaat te ver.

Ben benieuwd bij wie je dat gemeld hebt.
Maar dan ook van iedereen die dat ook zou doen die hier gereageerd heeft, of ben ik de enige die in jouw irritatie-zone zit?

Ik heb niet gezegd dat je op een gewond veulen moest zitten.. je hebt ook niet gezegd dat je veulen gewond was (en het ligt er dan ook aan waar).
Vorig jaar hier de DA gehad en mijn mini moest intraveneus geprikt worden (koliek) en die hebben we ook platgelegd omdat hij zo gestrest was dat hij alleen in vechtmodes stond.
En dat was dan de DA... wil je zijn naam dat je hem ook kan melden?

Misschien is dat wel geen slecht idee.
Je zit mij hier uit te kafferen omdat mijn veulen niet stilstaat voor een intraveneuze prik, terwijl je zelf zo'n miserie hebt met je eigen dier.
Zou je dan als de bliksem niet eerst voor je eigen dier zorgen en handelbaar maken voor je zulke stommiteiten op internet gooit en een ander de les gaat lezen?
Dat is ECHT wel Brainless.
De meeste die hier op zulke negatieve wijze reageren nadat ik al lang aangegeven heb dat ik hulp ging zoeken en die gewoon blijven doordrammen, leer eerst zelf met paarden omgaan nadat je anderen raad geeft. Het is gewoon beschamend om te stellen dat je een jong veulen moet overmeesteren, op gaan zitten, forceren of het wordt onhandelbaar, zijn jullie eigenlijk nog goed bij jullie hoofd? Als ik aangeef dat ik hulp ga zoeken om dit op een kalme manier op te lossen, wordt er gewoon niet op gereageerd om maar te kunnen blijven doordrammen op dat forceren en overmeesteren. De veearts wou zelf niet verder, het was ook niets ernstigs dat ze had. Begin van een verkoudheid en we hadden samen afgesproken dat ik een paar dagen ga werken aan dit probleem. Daarom plaatste ik deze post. Zodat ze in het vervolg wel beter blijft stilstaan en niet al steigeren overal tegenbotst en valt met kans op een zwaarder letsel. Dàt is pas oerstom wat jullie adviseren.
Dat dit zomaar mag deze adviezen om een dier te mishandelen op een forum waar zoveel mensen te rade gaan om beter voor hun dier te zorgen vind ik ronduit beschamend, terwijl hier voor voor pietluttigheden wel ingegrepen wordt.
Dat bokt niet ingrijpt en optreedt wil zeggen dat ze hier geen probleem in zien. Intriest en zielig.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 03:10

Foxy123 schreef:
Dat dit zomaar mag deze adviezen om een dier te mishandelen op een forum waar zoveel mensen te rade gaan om beter voor hun dier te zorgen vind ik ronduit beschamend, terwijl hier voor voor pietluttigheden wel ingegrepen wordt.
Dat bokt niet ingrijpt en optreedt wil zeggen dat ze hier geen probleem in zien. Intriest en zielig.

Doe niet zo dramatisch zeg.
Eigen veiligheid gaat ook gewoon voor en als je dan moet kiezen dan kies ik ook voor mezelf. Hoeven komen hoe dan ook hard aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Veearts en veulen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 06:11

Ts, je doet verschrikkelijk overdramatisch. Een melding maken, kom op zeg :') Het was een doodnormale reactie van Brainless.
Je zit op een forum en wilt advies, maar je ketst vervolgens alles af. Wat is dan het nut van een topic aanmaken?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 07:19

Foxy, ik hoop dat je na een nachtje slaap ook inziet dat je erg dramatisch opstelt hier.
Ik hoop dat je dezelfde dramatiek niet rond de paarden gebruikt, want dan is het niet raar daar die ook dramatisch terug reageren. :Y)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 07:27

Foxy123 schreef:
Wie zegt dat ze onopgevoed is? Ik heb gezegd dat ze tekeer ging voor een intraveneuze prik.
Maak er aub geen drama van. Dit kan ik missen als kiespijn.
Van welke planeet kom je als je een drama maakt dat een paar maanden oud veulen moeilijk doet voor een prik en later dus volgens jullie onhandelbaar zal zijn? Ik zei toch al dat ik eraan zou werken, op de eerste bladzijde? Is dat dan voor jullie plezier om mij te kwetsen dat er voort blijft gedramd worden? Lezen jullie dan niet eens wat er geschreven staat?

Ze ging tekeer voor een prik, maar kan ook niet meelopen aan een touwtje en je kan haar ook niet houden. Dat is echt de basis dus dat zit niet goed = niet opgevoed.
Verder maak ik geen drama (of iemand anders hier), dat doe je zelf. Je opent een topic op bokt over wat je moet doen, je krijgt adviezen die je niet aanstaan en vervolgens trek je alles vreselijk uit verhouding en maak je er een gigantisch probleem van. Je hoeft er niet door gekwetst te worden, je kan de adviezen gewoon naast je neerleggen en er niks mee doen. Simpel zat.

Maar goed, jij vind dat wij veulens mishandelen, terwijl het grootste gros hier het aardig eens is met elkaar. Misschien dan toch eens achter je oren krabben en er over nadenken voor iedereen hier mishandelaars te noemen :)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 07:29

Wij hadden elk jaar 10 tot 15 veulens. Zelf gefokt dat wel.
Vanaf dag 1 mee bezig geweest. Leren meelopen aan een halster door ze aan hun moeder te knopen, aan een longeersingel. Voeten opgeven door gewoon vast te houden,
En de drama queens(kings) die maakten we netjes vast aan de wand desnoods met de druk van een sjorband, :')
Alles is beter dan een achterover klappend veulen , omdat die zijn/haar zin niet krijgt,
Ook jouw veulen zou gewoon in het gareel moeten gaan lopen! Of jij dat nu prettig vindt of niet. En aanpakken is niet zielig, een ongeleid projectiel waar je niks mee kan des te meer...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 07:42

Het is een heel gewone handeling, als een paard valt of zich laat vallen, om als de sodemieter op z'n nek te gaan zitten om te voorkomen dat-ie weer overeind komt.
Dit wordt bv óók gedaan als een paard vast zit in een trailer, in een wildrooster (zie recente nieuws) en bij tal van andere noodsituaties waarbij het paard écht even niet moet spartelen.

Het is geen dierenbeulerij, want je met deze handeling opwekt is de 'freeze' of 'faint' respons van een wild dier - die kalmeert zichzelf door deze houding, en geeft zich over.

Er wordt zelfs bij het beleren van moeilijke paarden wel gebruik van gemaakt. Dan worden ze bewust neergelegd.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 07:47

Nou ts hierboven is er al genoeg van gezegd. Succes met het veulen. En hoop dat het als driejarige klaar is. Want dat is een stuk lastiger als die zich achterover laten vallen omdat ze weten dat het werkt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 07:58

Als ik al deze adviezen lees ben ik weer blij dat ik al mijn paarden zelf heb opgevoed. Zo niet mee eens!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:26

@Jessix, als je een paard van jongs af goed opvoed, is zoiets normaal allemaal niet-Joden, maar een jaarling zonder manieren, daar is bv gewoon wat concreter gedrag voor nodig.

Hoe zou je bv een jaarling die nog nooit een halster aanhad en bij drukknop het halster dus alleen maar tegentrekt, kunnen laten prikken door da? Zoiets kan enkel met druk, anders lukt dat niet, en als ze bv met een mega ontstoken wond staan is , ‘oh zielig voor hem’, echt geen optie.

Bv een pasgeboren veulen die plasma nodig heeft, die moet langer dan een uur blijven liggen. Willen of niet.
Dus daar zit echt iemand zo lang op die pasgeboren kleine, dat is echt nodig voor hun gezonde start van het leven, en tuurlijk is dat vaak even vechten, maar het kan gewoon niet anders.

TS haar veulen trekt tegen, trekt zich los, flipt,... en wordt voor alles beloond.....
Dat is gewoon niet een manier omheen veulen correct het abc bij te brengen, en vroeg of laat gaat iemand die kleine eens deftig door moeten pakken of je krijgt gewoon een ongemanierd 400kg vleesklompje en daar zit niemand op te wachten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:39

Zo, alles wordt hier even uit verband getrokken.

Er zijn al goede tips gegeven maar daar reageer je niet op.

Je vraagt advies om een veulen te leren stilstaan voor een intraveneuze injectie.
Blijkt echter dat je veulen in de basis al niet echt kan stilstaan, niet aan een halster kan meelopen tenzij er voedsel voorgehouden wordt en gevaarlijk gedrag vertoont als ze het er niet mee eens is.
Zolang dat niet in orde is, zal ze nooit stilstaan voor een behandeling.

Veel succes met je veulen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:39

Foxy123 schreef:
Misschien is dat wel geen slecht idee.
Je zit mij hier uit te kafferen omdat mijn veulen niet stilstaat voor een intraveneuze prik, terwijl je zelf zo'n miserie hebt met je eigen dier.
Zou je dan als de bliksem niet eerst voor je eigen dier zorgen en handelbaar maken voor je zulke stommiteiten op internet gooit en een ander de les gaat lezen?
Dat is ECHT wel Brainless.

Ik zit je echt niet uit te kafferen en probeer je niet op een vervelende manier "de les te lezen".
Maar ik weet ook dat geschreven tekst moeilijker te interpreteren is dan gesproken taal.

Ik probeerde juist met mijn voorbeeld aan te geven dat zelfs een prima opgevoed paardje (en dat is de mijne echt), in een situatie kan komen dat luisteren het laatste is wat hij doet.
Mijn ponietje is echt heel braaf en luistert prima (was best een eigenwijs veulen hoor :D ), maar met veel oefenen en gewoon doen (lekker buiten gaan wandelen enz) is hij nu braaf, verkeersmak en loopt zo de trailer op.
Maar toen hij koliek kreeg veranderde dat. Hij was eerst best rustig, maar toe hij geprikt moest worden door een vreemde (wat begrijpelijk niet leuk is voor hem), moet ik normaal hem even rustig de aandacht vragen en dan zou het goed gaan.
Door de koliek kreeg ik die aandacht niet en ging hij tegen alle druk in.
En dan is zo'n kleintje van 1 meter toch sterker/sneller dan je zou denken.

edit:
Mijn kleintje kon ook niet aan een touw meelopen, ging harder achteruit (als hij druk voelde) dan vooruit :+
Mijn man heeft de eerste tijd veel meegelopen met een hand op zijn billen (hij hoefde niet te duwen hoor), want dan liep hij wel voorruit.
Dat was steeds minder nodig en de eerste x dat ik een stukje alleen met hem ging bleef hij raar achterom kijken waar die man nu was die altijd achter hem liep :')

Met een jong dier die nog bij moeders loopt kun je vaak wel oefenen samen met moeders.
Dan lopen ze vaak beter mee.
Als je gaat merken dat ze makkelijker meelopen kun je kleine stukjes oefenen.
Rondje om de merrie heen, even wachten, stukje vooruit, even naar links enz.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:51

Jessix schreef:
Als ik al deze adviezen lees ben ik weer blij dat ik al mijn paarden zelf heb opgevoed. Zo niet mee eens!

Ik heb mijn paardje ook goed, zonder poespas en op een ontspannen manier opgevoed.
Ik had het in mijn geval over noodsituaties waarin een paardje behandeld moet worden en door stress/angst vol in gevecht gaat.
Ook een braaf dier kan dan veranderen in een "monster", andersom komt trouwens ook voor... dat een van nature zeer zenuwachtig dier ineens stil blijft staan en alles over zich heen laat komen.

Toen mijn zoon een gat in zijn hoofd had gevallen en dit geplakt moest worden moest ik hem ook fixeren.
Dat is ook niet iets wat ik van harte doe. Mijn oh zo rustige zoon was panisch en met rustig praten werd hij niet rustiger helaas.
En ja hij was (en is nog steeds :D ) echt een goed opgevoede jongen hoor, maar hij was niet rustig te krijgen.
En dan gaat het over een kind waarmee je kan praten; een dier kun je helemaal niets uitleggen en is bij paniek nog moeilijker te overtuigen/rustig te krijgen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:02

emilyslaluna schreef:
Zoiets kost heel veel tijd. Wat ik in mijn eerste jaar diergeneeskunde heb geleerd is dat je juist niet de naald (of pen) weg moet halen terwijl het paard tegenwerkt, maar moet wachten tot die rustig is en dan op dat moment stoppen. Want als je stopt terwijl die tegenwerkt dan leert die dat het helpt.

Als je elke stap zo uitvoert, dan kom je steeds verder tot het proces klaar is. Vaak ontstaat de spanning al door de geur van de DA etc, niet eens de naald zelf.

Edit: dit ervan uitgaand dat je veulen normaal wel gewoon braaf stil staat. Zo niet dat moet je inderdaad zoals degene voor mij zegt beginnen met de veulen ABCs.

Hier is een jaarling gecastereerd...en de verdoving werkte niet echt het dier had al voor het maximum aan narcose gehad en zwalkte als een dronken man over het erf het koste dus 3 halsters en 5 touwen! en heel veel mankracht om het gedaan te krijgen....
nu 4 jaar later en heel veel manuren wennen ect is het dier nog steeds vol adrenaline als de bus van de veearts het erf op komt...ja heus alleen al die bus en als die persoon hallo zegt dan is het al verkeken....Trauma's echt je krijgt het er bijna niet uit ze zijn echt zo slim.
verder is het echt een heel braaf dier maar die Prikken....het zal nooit iets worden!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:24

Wij zetten het veulen buiten tegen de box aan, halstertouw door de tralies halen.
Dan heb je meer kracht en krijgt het veulen minder beweging om omhoog te komen.
Dan is het handig dat iemand nog tegen gewicht geeft tegen de flank zodat het veulen straks tegen de muur van de buitenkant van de box staat.
Mocht het dan niet lukken, nog iemand tegen de schouder zetten die druk geeft.
Als je die met zn allen doet is het zo klaar.

Zo lukt het bij ons eigenlijk altijd wel.
En dan geruststellen.

Ook als wij de merrie met veulen buiten zetten, gaat het veulen mee aan het touw, naast moeders of erachter, zo wennen zij al aan de druk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:31

TS reageert hier erg overdreven op adviezen waar ze het niet mee eens is. Maar vragen of adviezen die ik en ook anderen stellen of geven wordt niet op gereageerd. Dus laat maar en succes met je jaarling. Ik hoop dat je er niet mee verongelukt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:35

Foxy123 schreef:
Dàt is pas oerstom wat jullie adviseren.

Weet wel dat deze mensen de tijd genomen hebben om jouw stuk tekst te lezen, de situatie proberen te begrijpen en naar aanleiding daarvan hun eigen visie en mening proberen te geven.
Om dan de adviezen van deze mensen, die jou en jouw veulen dan de moeite waard vonden om 5 minuten van hun tijd eraan te schenken, oerstom te noemen, is niet zo heel netjes.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:37

Ibbel schreef:
Het is een heel gewone handeling, als een paard valt of zich laat vallen, om als de sodemieter op z'n nek te gaan zitten om te voorkomen dat-ie weer overeind komt.
Dit wordt bv óók gedaan als een paard vast zit in een trailer, in een wildrooster (zie recente nieuws) en bij tal van andere noodsituaties waarbij het paard écht even niet moet spartelen.

Het is geen dierenbeulerij, want je met deze handeling opwekt is de 'freeze' of 'faint' respons van een wild dier - die kalmeert zichzelf door deze houding, en geeft zich over.

Er wordt zelfs bij het beleren van moeilijke paarden wel gebruik van gemaakt. Dan worden ze bewust neergelegd.

Inderdaad.

TS, wat maak je een vreselijk drama van niks. Kom dan niks vragen. En wie wordt er hier uitgekafferd? Jij maakt mensen uit voor beul, dat vind ik nog al een aantijging.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 10:39

?????? In normale omstandigheden is het een braaf, maar gevoelig veulen. Ze staat stil, gaat aan de halster en geeft flink voetjes.
Veearts heeft haar onderzocht, no problem. Ze ging pas tekeer toen de naald intraveneus ging en viel achterover, tweede maal weer omhoog en hoofd verwond aan het dak buiten.
Dat zo iets niet kan, daar ben ik akkoord mee, waarom schreef ik anders dit topic???
Ik ga in de eerste bladzijde al aan dat dit eigenlijk mijn veulen niet is, maar van mijn vriend, en dat ik zelf in zie dat ik beter wat hulp bij vraag. Hij heeft geen tijd dus moet ik het maar oplossen.
Daar wordt over gelezen en men blijft me aanvallen.
Dit is geen jaarling, dat heb ik nergens geschreven.
Hoeveel bladzijden met verwijten en advies tot mishandelen werd er gevuld? Niemand die De sensibiliseren vermeld. Foei en shame on you.
Daar ben ik gisteren na mijn werk nog mee bezig geweest, en ging vrij goed.
Stop nu met jullie verwijten naar mij toe, want dit slaat echt nergens op.
Zo'n drama zeg, gaat het wel ? Is het het weer of zo? Dat heeft me wel doen inzien dat het veulen zo erg nog niet is als de drama hier maar gewoon rustig gedesensibiliseerd moet worden. Gelukkig gaat het vrij goed. Voor het intraveneuze spuiten zei ik op de eerste pagina al dat ik hulp ging zoeken, om het nogmaals te herhalen. Daar heb ik hulp bij nodig, al is het om veulen ook aan andere mensen te laten wennen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:44

!!!???!!!!!?????!!!!!!

Helemaal goud vriendin, case closed dan.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 10:46

Toverbal schreef:
Wij zetten het veulen buiten tegen de box aan, halstertouw door de tralies halen.
Dan heb je meer kracht en krijgt het veulen minder beweging om omhoog te komen.
Dan is het handig dat iemand nog tegen gewicht geeft tegen de flank zodat het veulen straks tegen de muur van de buitenkant van de box staat.
Mocht het dan niet lukken, nog iemand tegen de schouder zetten die druk geeft.
Als je die met zn allen doet is het zo klaar.

Zo lukt het bij ons eigenlijk altijd wel.
En dan geruststellen.

Ook als wij de merrie met veulen buiten zetten, gaat het veulen mee aan het touw, naast moeders of erachter, zo wennen zij al aan de druk.

OK thx, ik ga tijd maken om veulen te leren vaststaan, daar zijn we nog niet toe gekomen, gisteren kon ik ze gelukkig prima desensibiliseren in de box. Wil de spuit namelijk met het vieze goedje in haar mond krijgen maar dat is echt niet simpel.
Ik hou niet van geweld. Met dit veulen is het ook uit den boze. Ze moet regels en afspraken leren, niet door te forceren en te verwonden, maar door elke dag kort te herhalen.
Ik heb ook paarden, maar die dit gewoon voor het veulen, kost mij ook tijd en energie. Daarom wil ik die verwijten niet. Dat lost niets op, alleen oplos gericht denken, positiviteit.
Laatst bijgewerkt door Foxy123 op 11-03-20 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:48

wemkelover schreef:
Nou ts hierboven is er al genoeg van gezegd. Succes met het veulen. En hoop dat het als driejarige klaar is. Want dat is een stuk lastiger als die zich achterover laten vallen omdat ze weten dat het werkt.

Ach wel nee , je ziet nog veel te positief in O:) .. als ts zo met haar paard blijft doorgaan istie al verkocht voor die drie wordt onder het mom van de “klik” is er niet ....

Edit : ik zie nu dat ts nog geen tijd had om het veulen op te gaan voeden :') ...
sorry hoor waarom nemen jij en je vent dan in godsnaam een veulen ? Vanaf dag 1 moet je al bezig zijn met opvoeden . Dan had deze ellende niet plaatsgevonden . Mijn vermoeden ? Volgens mij valt dat hele brutale bij dit veulen heel best mee maar kent ze gewoon geen drol door jouw eigen laksheid .
Laatst bijgewerkt door Absolem op 11-03-20 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:48

Ik gok dat dit veulen een zestal maanden oud zal zijn gebaseerd op TS haar vage uitspraken. Gezien de moeder er niet meer bij is voor zover ik lees hoop ik iig dat ie minstens die leeftijd heeft.

TS bedenk je wel, als je de eerste keer meteen op de hals was gaan zitten, had ze geen tweede keer kunnen steigeren en had ze zich dus ook niet verwond. Dus zo'n beulerij is dat niet. ;) De reden waarom "men" veulens wel eens neer legt is niet alleen uit veiligheid voor de mensen, maar ook uit veiligheid voor het veulen zelf.

Niemand vermeld sensibiliseren omdat dat soort van "vanzelfsprekend" is. :?
Je weet wel "it go's without saying.."

Ik ken het medicijn dat je moet geven niet. Moet het puur in de mond of mag je het ook vermengen? Als het puur in de mond moet dan is het inderdaad een zure appel maar als je het mag vermengen met iets zou je het in een flinke portie slobber kunnen doen en dan liefst met iets van appel of andere zoetigheid wat de smaak verbloemt. Ideaal is dat niet maar voor nu moet dat medicijn er gewoon even in.

Jij schrijft een dramatische beginpost, bokkers reageren daar op. Uithalen naar "ons" en ons vertellen dat we ons moeten schamen gaat verder niet helpen. Met jouw manier van communiceren ga je steeds tegen hetzelfde probleem oplopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:53

Lieve TS: hoe zie je desensibiliseren voor een IV injectie voor je? Dat gaat helemaal niet.
Je kunt niet 'een beetje een naald in een dier stoppen'.

Zorg dat je een snelle goede DA hebt, die die naald er snel en direct goed in jast, en zorg dat je je paard klem hebt staan zodat-ie niet weg kan.

Wij moesten hier gisteren een jong paard IV spuiten zonder dat er een halster om kon, want die had een gat in haar hoofd precies op de plek van het halster. Hele hals was beurs, dus je kon haar nauwelijks aanraken. Was toch echt maar één optie: klem zetten en spuiten. Ja, we zijn een keer achteruit de stal rondgegaan voor ze stilstond, en ze zal zich daar ook nog wel extra pijn bij hebben gedaan. Doel heiligt de middelen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-03-20 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:53

Foxy123 schreef:
?????? In normale omstandigheden is het een braaf, maar gevoelig veulen. Ze staat stil, gaat aan de halster en geeft flink voetjes.
Veearts heeft haar onderzocht, no problem. Ze ging pas tekeer toen de naald intraveneus ging en viel achterover, tweede maal weer omhoog en hoofd verwond aan het dak buiten.
Dat zo iets niet kan, daar ben ik akkoord mee, waarom schreef ik anders dit topic???

Jullie pakken het zó klunzig aan dat dit naar je eigen zeggen brave veulen zich zó kan verwonden tijdens een routine ingreep?
En je trekt een grote bek open tegen personen die solide raad geven dit te voorkomen ( een goed geimobiliseerd dier kan zich niet verwonden :)* ).
Eg bijzonder.