Ineke2 schreef:Citaat:De initiële situatie zit fout (hond had nooit zo dicht mogen komen) maar het gevolg (paard trapt dier het licht uit de ogen) is in mijn ogen ook best wel heftig en vermijdbaar.
Je vergeet alleen even dat een instinctieve reactie niet tot zeer moeilijk af te leren valt. De reactie is als een reflex.
Vanaf dat een paard op deze wereldbol komt, leren wij het paard constant instinctieve reacties te negeren of verkleinen. Van wijken voor druk, het zichzelf laten ophokken in een donker hok dat vervolgens 90 km per uur over de snelweg scheurt tot het aanvaarden van een roofdier op zijn rug.
Natuurlijk is niet alles te vermijden, ongelukken gebeuren, inschattingsfouten gebeuren, perfectie bestaat niet. De hondeneigenaar heeft zeker zijn deel in de gecreëerde situatie. Maar een paard dat zonder boe of bah, zonder waarschuwing een keiharde lel geeft van zodra een hondachtige gewoon te dichtbij komt (niet aanvallend, blaffend of in de staart hangend), dan vind ik het moeilijk om de volledige schuld en de volledige verantwoordelijkheid bij de hondeneigenaar te leggen. Zowel hond als paard stonden te weinig onder appèl. Als ik een fout maak wanneer ik met mijn paard bezig bent en iets stom of onhandig doe in de buurt van mijn paard, wil ik ook niet meteen voor die fout of onhandigheid afgestraft worden door een trap tegen mijn hannes. Die hond en hondeneigenaar ook niet.