ruitje schreef:Ik vind dat wij als mensen er voor verantwoordelijk zijn dat je paard met meerdere mensen om kan gaan.
Ook als ze dat lastiger vinden.
Soms heb ik het idee op Bokt dat het soort van stoer is als de TS de enige is die wat voor elkaar krijgt bij een paard.
Ik denk dan, wat sneu als een paard zo aangepast is aan 1 iemand. Maakt zijn leven niet makkelijker
100% mee eens.
Dat 'hij doet voor mij alles maar hij doet alles ook alleen voor mij' is een beetje de ultieme Black Stallion fantasie, maar die fantasie is alleen leuk voor de mens, niet voor het paard, want die zal in zijn leven honderden mensen voorbij zien komen die dingen met hem moeten doen (stalknechten, dierenartsen, behandelaren, hoefsmid, kliniek, you name it). Ik zie het ook echt als de plicht van iedere eigenaar om hun paard gewoon mensmak te maken. Niet iedereen hoeft er een passage mee te kunnen rijden, maar de basisknoppen op de grond en (als het paard onder het zadel is) in het zadel moeten door iedereen te bedienen zijn. Dat is de enige manier waarop je paard nog enigszins kans heeft op een goede toekomst als jij op een dag wegvalt.
[***] wilde op de eerste stal niet achteruit als degene die hem uit de wei haalde dat vroeg, dat hebben we snel eventjes rechtgezet. Op onze laatste stal dacht hij dat hij hectisch moest zijn als hij met een ander paard tegelijk uit de wei gehaald heb. Dus ben ik de eerste week elke keer naar stal gekomen als de paarden uit de wei gehaald werden zodat ik hem kon doen en hem kon leren hoe/dat hij zich moest gedragen als ze uit de wei gehaald werden, ook als anderen hem meenamen. Echt heerlijk als dat dan gewoon goed gaat en je niet continu bang hoeft te zijn voor berichtjes als 'Fluffy heeft zich voor de duizendste keer losgetrokken omdat hij jou weer miste en rent nu dus weer richting het spoor'...
Als je daar op kikt dan is er toch echt iets mis met je prioriteiten.

.
.
.
, bleef die houding en dat respect vanuit andere paarden. Zelfs als ik op stallen kom waar Hercule nooit geweest is en ik hem niet bij me heb doen de meeste paarden normaal en gezellig tegen mij. Dat was vóór Hercule wel anders en toen was ik ook als de dood voor paarden en zij hadden totaal geen respect voor mij.
Ik neem dat dankbaar in ontvangst, want er is weinig voor nodig om mij weer bang te krijgen voor paarden