Hoe adaptief zijn paarden bij verschillende personen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:52

ruitje schreef:
Ik vind dat wij als mensen er voor verantwoordelijk zijn dat je paard met meerdere mensen om kan gaan.

Ook als ze dat lastiger vinden.

Soms heb ik het idee op Bokt dat het soort van stoer is als de TS de enige is die wat voor elkaar krijgt bij een paard.

Ik denk dan, wat sneu als een paard zo aangepast is aan 1 iemand. Maakt zijn leven niet makkelijker :)

100% mee eens. :j
Dat 'hij doet voor mij alles maar hij doet alles ook alleen voor mij' is een beetje de ultieme Black Stallion fantasie, maar die fantasie is alleen leuk voor de mens, niet voor het paard, want die zal in zijn leven honderden mensen voorbij zien komen die dingen met hem moeten doen (stalknechten, dierenartsen, behandelaren, hoefsmid, kliniek, you name it). Ik zie het ook echt als de plicht van iedere eigenaar om hun paard gewoon mensmak te maken. Niet iedereen hoeft er een passage mee te kunnen rijden, maar de basisknoppen op de grond en (als het paard onder het zadel is) in het zadel moeten door iedereen te bedienen zijn. Dat is de enige manier waarop je paard nog enigszins kans heeft op een goede toekomst als jij op een dag wegvalt.

[***] wilde op de eerste stal niet achteruit als degene die hem uit de wei haalde dat vroeg, dat hebben we snel eventjes rechtgezet. Op onze laatste stal dacht hij dat hij hectisch moest zijn als hij met een ander paard tegelijk uit de wei gehaald heb. Dus ben ik de eerste week elke keer naar stal gekomen als de paarden uit de wei gehaald werden zodat ik hem kon doen en hem kon leren hoe/dat hij zich moest gedragen als ze uit de wei gehaald werden, ook als anderen hem meenamen. Echt heerlijk als dat dan gewoon goed gaat en je niet continu bang hoeft te zijn voor berichtjes als 'Fluffy heeft zich voor de duizendste keer losgetrokken omdat hij jou weer miste en rent nu dus weer richting het spoor'...
Als je daar op kikt dan is er toch echt iets mis met je prioriteiten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:06

Ik had die black stallion fantasy op stal staan :D .

Zelf gefokt. In de opfok geweest en daarna terug op stal en langzaamaan mee begonnen. Doodbraaf dier, zadelmak geboren, een plezier om op stal te hebben. Wel erg op mij gericht dat wel.
Maar te veel paarden en hij moest verkocht worden.
Zes weken na de verkoop: had de nieuwe eigenaresse aangevallen, had 2 andere paarden zwaar verwond en beet zichzelf tot bloedens toe op stal. Voor mij onbegrijpelijk ;( .
Hij is helaas toen achter elkaar de handel in gegaan.
Na heel vele jaren toch weer teruggevonden bij een 19 jarig meisje in Belgie. En die kon er, jawel, alles mee, doodbraaf dier zoals wij hem kennen en ze is er super happy mee :D .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:13

xyzutu2 schreef:
Dat 'hij doet voor mij alles maar hij doet alles ook alleen voor mij' is een beetje de ultieme Black Stallion fantasie,

Alleen... de meeste reacties gaan niet alleen over paarden die het alleen voor de schrijver zelf doen, maar ook dat ze het bij anderen zien, dat andere paarden een bepaalde reactie geven op bepaalde ruiters, die niet echt komt uit hun gedrag of rijtechnische kunnen.

Citaat:
maar die fantasie is alleen leuk voor de mens, niet voor het paard, want die zal in zijn leven honderden mensen voorbij zien komen die dingen met hem moeten doen (stalknechten, dierenartsen, behandelaren, hoefsmid, kliniek, you name it).

Dit argument snap ik helemaal niet eigenlijk. We komen zelf toch ook allerlei mensen tegen, en wij kunnen toch ook voorkeuren en relaties hebben in de mensen die we kennen? Waarom zouden we doen alsof paarden, toch hele sociale dieren, dat niet zouden hebben?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:54

Maar is het dan bijvoorbeeld niet zo dat als een paard twee vaste ruiters heeft, en de ene dag heeft de ene ruiter gereden (een wat brutalere rijder, die wat meer pit vraagt van het paard en het paard scherp aan het been heeft en goed voorwaarts neerwaarts aan het werk zet) en de dag erna gaat de andere ruiter erop (de bangere ruiter en die het paard juist op de rem rijdt en wat hoger ingesteld) dat het paard bij de tweede ruiter dan ook nog wat fel gaat zijn van de dag ervoor met de eerste ruiter?

Ik vind het bijzonder dat paarden zo (makkelijk?) kunnen schakelen tussen verschillende ruiters.
Nu nam ik ook een extreem voorbeeld maar het lijkt me ook dat het ene paard er beter in is als het andere..

Qimm

Re: Hoe adaptief zijn paarden bij verschillende personen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:17

Paarden leren snel en zijn uitstekend in mensen herkennen. Juist omdat het een sociaal dier is zal hij zich aanpassen aan de persoonlijkheid/grenzen/gewoonten van de mens waar hij op dat moment mee moet 'werken'. Net als dat kinderen donders goed weten wat ze vooral wel of niet aan papa of mama moeten vragen.
Je zult onder de paarden uiteraard de wat meer volgzame /dominante types hebben wat weer effect heeft op het gedrag richting de verschillende mensen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:34

itsmi schreef:
Maar is het dan bijvoorbeeld niet zo dat als een paard twee vaste ruiters heeft, en de ene dag heeft de ene ruiter gereden (een wat brutalere rijder, die wat meer pit vraagt van het paard en het paard scherp aan het been heeft en goed voorwaarts neerwaarts aan het werk zet) en de dag erna gaat de andere ruiter erop (de bangere ruiter en die het paard juist op de rem rijdt en wat hoger ingesteld) dat het paard bij de tweede ruiter dan ook nog wat fel gaat zijn van de dag ervoor met de eerste ruiter?

Ik vind het bijzonder dat paarden zo (makkelijk?) kunnen schakelen tussen verschillende ruiters.
Nu nam ik ook een extreem voorbeeld maar het lijkt me ook dat het ene paard er beter in is als het andere..

Dit zal misschien nog weer per paard verschillend zijn, maar ik merk dat met mijn bijrijdpaard juist niet.
Als de ene ruiter er op stapt die wat relaxter/meer afwachtend is en het paard vindt iets lastig, probeert ze te vertragen of van de hoefslag te lopen om de ruiter als het ware af te leiden en eronder uit te komen. Als ik op stap en ze vindt iets moeilijk, versnelt ze, omdat ze weet dat ze mij met dat eerste niet afleidt/uit balans brengt.
En dit is ook als ruiter 1 bij wijze van een half uur rijdt en dan ruiter 2. Ze voelt haarfijn aan wie ze op haar rug heeft.

Wat dan wel zo is, ik heb haar een tijdje fanatieker gereden en ruiter 1 wat minder wegens omstandigheden. Toen ruiter 1 weer opstapte, zei ze dat het paard anders aanvoelde en minder vertraagde/van de hoefslag liep. Dit omdat het paard nu de kracht had om de moeilijkheden aan te kunnen. Dus het effect van het rijden bleef wel voelbaar, maar het paard wist nog steeds exact wie er op haar rug zat.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:43

Mijn paard was ooit - lang geleden - mijn bijrijdpaard. Dat ging heel goed toen de voormalige eigenaresse zwanger was, maar toen ze na bijna een jaar weer begon met rijden niet meer. Zij reed 1-2 dagen, ik 3-4 dagen en we konden beide niet meer lekker rijden. Blijkbaar een hele andere rijstijl en mijn paard heeft het sowieso niet zo op veranderingen. Dus toen heb ik hem uiteindelijk maar overgenomen van haar ;-).
Overigens heb ik hem later weleens een tijdje 1-2 keer per week door mijn instructrice laten rijden. Hij stond al bij haar op stal en ik betaalde dan extra voor wat het koste om een paard bij haar in training te laten zetten. Dan reed zij hem 1-2 keer per week en ik had ook nog 2-3 keer les per week. Dat ging wel heel goed, maar verschil merkte ik wel. Hij was altijd veel beter aan het been als zij de dag ervoor gereden had :D. Het zal veel aan rijstijlen liggen en natuurlijk ook aan het paard zelf. De ene persoon is ook 'beter met veranderingen' dan de ander.

Ik merk ook bv. met buiten zetten dat hij op de stallen waar hij eerst een rondje moest draaien voordat hij los mocht, hij dat bij mij ook keurig deed. Nu staat hij ergens waar hij er gewoon vandoor mag gaan, verder prima stal, als ik hem zelf buiten zet (gebeurt ook maar heel af en toe) kost het me toch wat weer moeite om hem 'netjes' de wei op te laten gaan. Als ik even niet op let trekt hij zich los, terwijl hij van mij toch al 11 jaar lang wel dat rondje moet draaien.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:43

mijn verzorg paard had haar voorkeur , haar eigenaar behaalde haar niet goed. En sloeg haar ook regelmatig.
En ik niet, ik deed het precies het tegen over gestelde.
We waren echt vriendinnetjes van elkaar geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:50

Shadow0 schreef:
xyzutu2 schreef:
Dat 'hij doet voor mij alles maar hij doet alles ook alleen voor mij' is een beetje de ultieme Black Stallion fantasie,

Alleen... de meeste reacties gaan niet alleen over paarden die het alleen voor de schrijver zelf doen, maar ook dat ze het bij anderen zien, dat andere paarden een bepaalde reactie geven op bepaalde ruiters, die niet echt komt uit hun gedrag of rijtechnische kunnen.

Ik denk dat ik mijn post niet helemaal duidelijk heb geschreven. Dit topic gaat inderdaad over paarden die anders reageren op andere mensen, en daar is in mijn ogen niets mis mee, dat heb ik ook beschreven bij mijn eigen paarden en pony's.
Mijn post die je quote was echter een reactie op ruitje die schreef dat ongeacht persoonlijke voorkeuren elk paard met alle mensen om moet kunnen gaan, omdat anders zijn levenskwaliteit/toekomst in gevaar komt. En daar ben ik het 100% mee eens. Maar dat gaat dus over de echt belangrijke, basale dingen, zoals dat elk paard met iedereen aan een halstertouw mee zou moeten kunnen lopen. En dus niet over dat hij bij persoon A een diepe buiging maakt en bij persoon B een wat minder diepe.

Citaat:
Citaat:
maar die fantasie is alleen leuk voor de mens, niet voor het paard, want die zal in zijn leven honderden mensen voorbij zien komen die dingen met hem moeten doen (stalknechten, dierenartsen, behandelaren, hoefsmid, kliniek, you name it).

Dit argument snap ik helemaal niet eigenlijk. We komen zelf toch ook allerlei mensen tegen, en wij kunnen toch ook voorkeuren en relaties hebben in de mensen die we kennen? Waarom zouden we doen alsof paarden, toch hele sociale dieren, dat niet zouden hebben?

Hier geldt hetzelfde voor: de basale veiligheidsdingen moet elk paard bij elke mens kunnen doen. Net zoals jij ieder mens netjes een hand kunt geven. Jij gaat ook niet bij een eerste ontmoeting op persoonlijke voorkeur persoon A een hand geven en persoon B een dreun in het gezicht. Dat heet opvoeding: je mag van iemand vinden wat je wilt maar je gedraagt je correct.
In mijn ogen moet een paard leren om bij iedereen mee te lopen aan het halster, ho/terug/schouder opzij/kont opzij, halster om/afdoen en voetjes geven. Ongeacht wat ze van die persoon vinden. De rest is een spel - van mij mag een paard best voor mij wel een buiging doen en voor een ander niet - maar die dingen staan vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:53

Wat een interessant topic!

Ik merk ook echt verschil in hoe paarden zich gedragen bij verschillende personen, en dan kan het zelfs al verschil maken of een persoon in zicht is maar zich niet met het paard bemoeid, of uit het zicht. Ook zijn alle paarden die ik ken extreem braaf en voorzichtig met kleine kinderen, waar ze grotere kinderen juist wel gaan uitproberen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:58

MAar als paarden zo verschillend reageren op verschillende mensen, dan heeft het toch ook geen zin om paarde. bijvoorbeeld in training te zetten bij een trainingsstal of ze te laten rijden door een instructeur/trainer?
Dan zouden ze eenmaal terug bij de eigenaar toch weer precies zo zijn als voordat ze in training gingen doordat ze zich zo goed aanpassen aan de persoon?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:08

itsmi schreef:
MAar als paarden zo verschillend reageren op verschillende mensen, dan heeft het toch ook geen zin om paarde. bijvoorbeeld in training te zetten bij een trainingsstal of ze te laten rijden door een instructeur/trainer?
Dan zouden ze eenmaal terug bij de eigenaar toch weer precies zo zijn als voordat ze in training gingen doordat ze zich zo goed aanpassen aan de persoon?

Nou in alle eerlijkheid, dat gebeurt ook verdraaid vaak als niet ook de eigenaar flink aan de slag gaat..

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:34

Mijn pony zeker.
Als mijn jongere zusje op hem rijd is hij altijd super braaf en rijd hij prima zijn rondje. En dan stap ik erop, hij weet dat hij moeilijkere oefeningen moet gaan doen en gaat gelijk doen alsof hij niks kan en wil totaal niet nagevelijk lopen. Soms pakt mijn instructrice gewoon in stilstand de teugels en als ze ze nog niet eens vast heeft heeft hij al een perfecte houding. S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 01:36

itsmi schreef:

Het ligt eraan. Als je een nieuw paard/groen paard hebt en je zet hem bij je inrijder/trainer zodat die de juiste knopjes erop zet, dan kun je als die trainer goed is en jij dezelfde knopjes hanteert er gewoon mee wegrijden.
Als je eerst tien jaar lang problemen in je paard gereden hebt, hem een maand bij je instructeur zet en er dan weer op kruipt zonder zelf iets bijgeleerd te hebben dan weet je zeker dat je paard vanzelf weer slechter wordt. Of ik moet een instucteur nemen die net zo slecht zit en inconsequent rijdt als ik en mijn paard leert om met al die ruiterfouten toch braaf de sterren van de hemel te lopen, dan werkt het weer wel. ;)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 07:59

itsmi schreef:

Dat heeft het inderdaad ook vaak niet. Maar.... als een paard bijvoorbeeld verkeerde bespiering heeft kan het 'corrigeren' daarvan wel heel erg helpen, een paard kan soepeler en sterker worden. En een paard kan ook verder opgeleid worden waardoor het voor een andere ruiter makkelijk is om na te rijden. Maar uiteindelijk draait het toch om de ruiter. Kijk maar naar Totilas.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:31

Mijn merrie is heel gevoelig en ook wel eenkennig. Braaf in de hand, met rijden heeft ze een duidelijke ruiter nodig met veel gevoel. Is iemand te onzeker of voorzichtig met het geven van hulpen, die ook absoluut niet hard aan mogen komen, dan trekt ze direct een bezorgd hoofd en begint het emmertje over te lopen. Dat kan zich uiten in af en toe stil staan (als ik in de bak sta zie ik nog net niet de letters HELP boven haar hoofd verschijnen richting mij) of ze gaat erg veel aanbieden aan de ruiter, allerlei zijgangen enz. Er ontstaat chaos waar de ruiter niet bewust om vraagt, maar soms ligt een been net een cm naar voor of naar achter. Voor haar dan reden genoeg om te zoeken naar wat de bedoeling daarvan is. Is dit goed? Dit dan? enz.
En zolang ze dan niet bevestigd wordt en een ruiter alleen maar zegt; nee dat wil ik niet. Dan wordt ze nog onzekerder.
Klinkt gecompliceerd maar eigenlijk is het heel simpel. Als je een duidelijke ruiter bent die lichte hulpen geeft en een goede onafhankelijke rustige zit hebt, dan rijd je zo met haar weg en heb je snel alle knopjes gevonden. Ze is super werkwillig dus je kunt dan ook alles van haar vragen. Mijn instructrice rijdt zo met haar weg en kan er dan ook serieus wat mee qua training. Terwijl willekeurige stalgenoten vaak eerder qua eigen zit op hun plek worden gezet door haar. Dus eerst leren om aan zichzelf te sleutelen en dan pas serieus iets kunnen vragen van haar.
Aangezien het haar wat stress/zorgen geeft of ze het wel goed doet bij een vreemde ruiter doe ik dat dus niet vaak en als ik het toe laat, dan ben ik er zelf bij om te ondersteunen.
Iemand zei ooit eens tegen mij; het is een gouden paard. En ik dacht meteen: zeker weten, maar niet in jouw handen.
Ik denk dat je aan mijn merrie een super fijn, lief en werkwillig paard hebt, maar in verkeerde handen het echt totaal geen makkelijk dier is. Te lompe ruwe mensen keurt ze direct af. En te voorzichtige of onzekere mensen maken haar terughoudend en onzeker.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:09

De interactie mens- paard is essentieel voor het gedrag dat het paard vertoont. Een mens kan een paard letterlijk maken of breken. Mede om die reden vind ik het als gedragstherapeut vrij zinloos om een paard zelf te hertrainen op ongewenst gedrag, dat moet de eigenaar zelf leren en uitvoeren, hoe vervelend die het ook vaak vinden dat ze het niet uit handen kunnen geven en zelf aan de bak moeten.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:06

ruitje schreef:
Ik vind dat wij als mensen er voor verantwoordelijk zijn dat je paard met meerdere mensen om kan gaan.

Ook als ze dat lastiger vinden.

Soms heb ik het idee op Bokt dat het soort van stoer is als de TS de enige is die wat voor elkaar krijgt bij een paard.

Ik denk dan, wat sneu als een paard zo aangepast is aan 1 iemand. Maakt zijn leven niet makkelijker :)
Mee eens! Is ook sneu! Pony was heel erg op mij gericht en vertrouwde enkel mij . Vond ik niet goed; hup vriendin mee de kudde in. Mee naar de poetsplaats op de drukkere dagen. Stalgenoten laten praten of aaien en voertje . En jippieblijft nu gewoon staan of komt er zelfs aan als iemand een paard uit weide haalt. En zoekt op poetsplaats zelf contact met bekende stalgenootjes geniet v kriebels. Erg fijn ! Minder stress in zijn leventje Next stap meerdere die zijn halster om kunnen doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:10

Volgens mij is er meer aan de hand als het gaat hoe paarden zijn bij verschillende mensen. Ik vind dat heel moeilijk om uit te leggen. Een poging. Sinds ik Hercule heb vind ik, dat veel meer paarden respect voor mij hebben. Ik heb niet het idee dat ik dit zelf afdwing, want ik ben altijd een wat bange onzekere persoon geweest met vreemde paarden. Ik kijk de kat wat uit de boom en volgens mij heb ik dat nog steeds.
Maar het lijkt wel, of ik iets om me heen heb hangen van die dominante Hercule, waar ik mee lezen en schrijven kan, waardoor andere paarden ook opeens braaf zijn bij me en goed naar me luisteren.

Toen hij nog op de manege stond en nog hengst was, vond ik dit heel sterk zichtbaar die verandering en weet ik aan het feit dat andere paarden me altijd met Hercule bezig zagen. Maar ook toen we met Hercule naar andere stallen gingen en hij geruind was en een gezellig watje :P , bleef die houding en dat respect vanuit andere paarden. Zelfs als ik op stallen kom waar Hercule nooit geweest is en ik hem niet bij me heb doen de meeste paarden normaal en gezellig tegen mij. Dat was vóór Hercule wel anders en toen was ik ook als de dood voor paarden en zij hadden totaal geen respect voor mij.

Of anders gezegd, ik ben en was en zal nooit een paarden meisje zijn maar ik heb wel paarden en de meeste paarden zijn aardig voor me en doen normaal. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik nooit projecten op zal zoeken en als ik eens elders rijd altijd om het braafste paard vraag. Ik heb niets meer te bewijzen en hou graag dit oude lijf heel.

Als ik kijk naar ons andere paard, die was zo bang echt een projectje. Vond ik echt niet tof. Maar tja, ik had haar nu eenmaal en we zijn een team geworden en we vertrouwen elkaar door dik en dun. Ondanks dat ze nog steeds bang kan zijn, flipt ze niet meer. Andere mensen kunnen zeker op haar rijden, maar ze vindt dat niet echt tof en dan zie je wat van die vroegere angst terugkomen (in de ogen, het schichtige vlugge etc.).

Dus mijn stelling is, dat andere paarden die mij niet kennen toch iets voelen van de dominante Hercule in mij waarmee ik kan lezen en schrijven en van daaruit zelf ook gemakkelijk zijn en soms denk ik dat ze voelen: "als die vrouw met dat paard kan lezen en schrijven → Hercule is altijd de leidruin geweest bij de merries→ dan doen wij ook maar normaal. := Ik neem dat dankbaar in ontvangst, want er is weinig voor nodig om mij weer bang te krijgen voor paarden :D
En misschien is het ook gewoon een kwestie van geluk dat het al lang wel goed gaat.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:39

D_M_L schreef:
Hey bokkers,

Zoals de titel al verklapt, is mijn vraag: in hoeverre passen paarden zich aan aan verschillende personen?
Ik vraag me dit af, omdat veel paarden vaak meerdere ruiters op hun rug krijgen, en het regelmatig voorkomt dat ze zich bij de ene anders gedragen dan bij de andere. Dit merk ik in zekere zin wel bij mijn verzorgmerries. Het kan verwarrend zijn voor paarden om ruiters op hun rug te krijgen met een verschillende rijstijl, maar ik heb ook het idee dat ze zich al snel aan kunnen passen aan dat specifieke gedrag van die ruiter. Hoe denken jullie hierover? Ik denk namelijk dat een paard al snel doorheeft of de ruiter wel of niet consequent is, en daarop inspeelt, zonder dat dit voor hem heel veel verwarring opbrengt.

In hoeverre merken ze dat er een 'andere' ruiter op hen zit? Voelen ze dit snel aan? Spelen ze hier op in? Ik ben benieuwd wat jullie denken!

Ik zal je een voorbeeld geven in de omgang bij mijn paard. Mijn paard kan lastig zijn aan de hand. Ik heb nooit maar dan ook bijna nooit problemen met hem binnen en buiten zetten. Maar het personeel schijnt hij stil te gaan staan niet voor of achteruit te willen lopen of omhoog te komen. Ik heb ze uitgelachen toen ze t mij vertelde, want dat geloofde ik niet. Heeft echt te maken met wie hij voor zich heeft. De ene gaat hij door t vuur voor, de ander kan de middelvinger krijgen. Heeft te maken met je houding en attitude. Als jij een instelling hebt van dit doen we wel ff dan gaat hij t gevecht met je aan (bij t personeel moet t allemaal snel snel).. Dus weet bijna wel zeker dat paarden goed t onderscheid kunnen maken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:19

pien_2010 schreef:
Volgens mij is er meer aan de hand als het gaat hoe paarden zijn bij verschillende mensen. Ik vind dat heel moeilijk om uit te leggen. Een poging. Sinds ik Hercule heb vind ik, dat veel meer paarden respect voor mij hebben. Ik heb niet het idee dat ik dit zelf afdwing, want ik ben altijd een wat bange onzekere persoon geweest met vreemde paarden. Ik kijk de kat wat uit de boom en volgens mij heb ik dat nog steeds.
Maar het lijkt wel, of ik iets om me heen heb hangen van die dominante Hercule, waar ik mee lezen en schrijven kan, waardoor andere paarden ook opeens braaf zijn bij me en goed naar me luisteren.

Toen hij nog op de manege stond en nog hengst was, vond ik dit heel sterk zichtbaar die verandering en weet ik aan het feit dat andere paarden me altijd met Hercule bezig zagen. Maar ook toen we met Hercule naar andere stallen gingen en hij geruind was en een gezellig watje :P , bleef die houding en dat respect vanuit andere paarden. Zelfs als ik op stallen kom waar Hercule nooit geweest is en ik hem niet bij me heb doen de meeste paarden normaal en gezellig tegen mij. Dat was vóór Hercule wel anders en toen was ik ook als de dood voor paarden en zij hadden totaal geen respect voor mij.

Of anders gezegd, ik ben en was en zal nooit een paarden meisje zijn maar ik heb wel paarden en de meeste paarden zijn aardig voor me en doen normaal. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik nooit projecten op zal zoeken en als ik eens elders rijd altijd om het braafste paard vraag. Ik heb niets meer te bewijzen en hou graag dit oude lijf heel.

Als ik kijk naar ons andere paard, die was zo bang echt een projectje. Vond ik echt niet tof. Maar tja, ik had haar nu eenmaal en we zijn een team geworden en we vertrouwen elkaar door dik en dun. Ondanks dat ze nog steeds bang kan zijn, flipt ze niet meer. Andere mensen kunnen zeker op haar rijden, maar ze vindt dat niet echt tof en dan zie je wat van die vroegere angst terugkomen (in de ogen, het schichtige vlugge etc.).

Dus mijn stelling is, dat andere paarden die mij niet kennen toch iets voelen van de dominante Hercule in mij waarmee ik kan lezen en schrijven en van daaruit zelf ook gemakkelijk zijn en soms denk ik dat ze voelen: "als die vrouw met dat paard kan lezen en schrijven → Hercule is altijd de leidruin geweest bij de merries→ dan doen wij ook maar normaal. := Ik neem dat dankbaar in ontvangst, want er is weinig voor nodig om mij weer bang te krijgen voor paarden :D
En misschien is het ook gewoon een kwestie van geluk dat het al lang wel goed gaat.

Jij bent gewoon zelfverzekerder gewordene en daar reageren paarden op

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:30

Bij mijn vorige paard kwam af en toe een bijrijdster. Op gegeven moment zouden we samen op buitenrit gaan. Zij haalt hem uit de stal en staat vervolgens ingewikkeld te manoeuvreren om hem achterwaarts de poetsplaats op te laten gaan. Hij had haar wijsgemaakt dat hij niet kon draaien op de poetsplaats :+