Hoe wandelen met sterk nieuw paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:06

XxLMMxX schreef:
Ninx schreef:
Ik gooi em er nog even in....

Heeft ze al op geantwoord

Ik heb alle berichten van TS door gelezen en nergens kan ik lezen hoeveel uur per dag dit paard buiten komt te staan (ook in de winter). En of het paard dan samen met soortgenoten buiten komt...

Als het paard de hele dag op stal komt te staan in de winter dan zal het gedrag snel veranderen (naar drukker gedrag) en daar zit de TS zo te lezen niet op te wachten.

Dus zoveel mogelijk naar buiten met dat paard! Rijden hoef je er niet persé mee te doen de eerste dag(en), maar zorg wel voor voldoende vrije beweging en sociaal contact voor het paard.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:08

mairead schreef:
XxLMMxX schreef:

Heeft ze al op geantwoord

Ik heb alle berichten van TS door gelezen en nergens kan ik lezen hoeveel uur per dag dit paard buiten komt te staan (ook in de winter). En of het paard dan samen met soortgenoten buiten komt...

Als het paard de hele dag op stal komt te staan in de winter dan zal het gedrag snel veranderen (naar drukker gedrag) en daar zit de TS zo te lezen niet op te wachten.

Dus zoveel mogelijk naar buiten met dat paard! Rijden hoef je er niet persé mee te doen de eerste dag(en), maar zorg wel voor voldoende vrije beweging en sociaal contact voor het paard.

Tesss84 schreef:
Ninx schreef:
Hoe gaan zijn dagen eruit zien? Hoeveel komt hij buiten (hoeveel uur), in wat voor groep komt hij?

Hij komt ongeveer vier uur per dag buiten. Daarnaast komt hij in een grote box op stro en heeft een dag per week vrij. Hij wordt iedere dag gelongeerd of gereden en wisselt dressuur, springen indien mogelijk en buitenritten. Hij staat op een stal waar de deuren tegenover elkaar staan en in principe staan ze allemaal op een eigen weide, gescheiden door schrikdraad. Wanneer zeker is dat paarden bij elkaar kunnen is dat een optie!

Geef hem eerst de tijd te wennen aan de nieuwe plek, de geluiden, de geuren en met name ook het kennismaken met andere paarden. dat zal spannend genoeg zijn voor hem.
Zorg dat hij jou leert kennen, hoe je stem klinkt, hoe je ruikt, je bewegingen.... brengt gewoon veel tijd met hem door. En zorg dat je lekker meehelpt in het buiten en binnen zetten en voeren.
Hij leert jou beter kennen, en jij krijgt er handigheid in.

Precies mijn plan ook!

Ga niet direct wandelen... het paard zal onzeker zijn en de andere nieuwe paarden nog niet uit het oog willen verliezen. Doe alles wat je doet de komende weken gewoon op het terrein zelf.... dan heb je de meeste rust in de tent.

Paarden hebben veeeeeelllll tijd nodig om te wennen.... gun hem dat.

Zeker weten.. we hebben alle tijd van de wereld samen. Ik denk dat ik, i.p.v. alles plannen en voorbereiden, ik beter naar het paard kan kijken en wat hij nodig heeft. En dan vormt de rest zich gaandeweg wel

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:16

Ok. Gemist doordat het in een quote stond.
Wijkt dit af van de manier waarop het paard bij zijn oude eigenaar wordt gehouden?
Want als hij ongeveer hetzelfde (of minder buiter) gewend is dan zal het gedrag hopelijk weinig veranderen.
Als hij nu -bij wijze van spreken- dag en nacht buiten loopt in een groep, dan moet je wel rekening houden met evt drukker gedrag...

*edit, toevoeging* Probeer dus, indien mogelijk, zoveel mogelijk aan te sluiten bij wat het paard gewend is. Ook qua beweging.

Wandelen kun je eerst oefenen in de bak en op het erf. Zo kan je ook samen de nieuwe stal verkennen. Dit kan je ook prima de tweede dag al doen. Zorg eerst voor een afgesloten ruimte en ga pas later naar buiten en neem dan desnoods andere paarden mee de eerste keren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:30

Had em gemist.... door de quote, maar dank!

4 uur is erg weinig.... Wanneer je nu toch nog de tijd hebt om te zoeken naar passende stalling, dan zou ik nog even verder zoeken.
4 uur buiten betekent 20 uur binnen op een paar vierkante meter. Niet alleen wordt menig paard erg druk (logisch) van zoveel opgesloten staan, voor zijn gezondheid is het ook funest.

Change3x

Re: Hoe wandelen met sterk nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:48

4 uur is beter dan niks!

Ik zou nog niet meteen beginnen met wandelen, je kent hem nog niet en stel dat hij op de loop gaat dan heb je een probleem. Wel alle andere dingen zoals rijden, poetsen, tuttelen etc. Neem hem meteen mee in de dagelijkse routine, zo raakt hij het snelst gewend. Ook gewoon lekker naar buiten dus!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:49

Change3x schreef:
4 uur is beter dan niks!

Ik zou nog niet meteen beginnen met wandelen, je kent hem nog niet en stel dat hij op de loop gaat dan heb je een probleem. Wel alle andere dingen zoals rijden, poetsen, tuttelen etc. Neem hem meteen mee in de dagelijkse routine, zo raakt hij het snelst gewend. Ook gewoon lekker naar buiten dus!

4 minuten is ook beter dan niks..... maar een paard zoveel binnen laten staan moet je niet willen.

GigiGlitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:51

Ik vind 4 uur ook te weinig eerlijk gezegd. Ik zou niet verbaasd zijn als je paard hierdoor juist drukker wordt.

Ik zou inderdaad lekker het paard naar buiten gooien. Poetsen, borstelen, wandelen, in de bak spelen. Ik ging zelf meerdere keren per dag naar mijn paarden als ik ze net nieuw had. Even een appel geven en een knuffel. Zulke dingen zijn fijn om een band op te bouwen, maar ook dit kost tijd. Gewoon lekker samen dingen gaan doen dan komt het helemaal goed! :j

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 16:59

mairead schreef:
Ok. Gemist doordat het in een quote stond.
Wijkt dit af van de manier waarop het paard bij zijn oude eigenaar wordt gehouden?
Want als hij ongeveer hetzelfde (of minder buiter) gewend is dan zal het gedrag hopelijk weinig veranderen.
Als hij nu -bij wijze van spreken- dag en nacht buiten loopt in een groep, dan moet je wel rekening houden met evt drukker gedrag...

*edit, toevoeging* Probeer dus, indien mogelijk, zoveel mogelijk aan te sluiten bij wat het paard gewend is. Ook qua beweging.

Wandelen kun je eerst oefenen in de bak en op het erf. Zo kan je ook samen de nieuwe stal verkennen. Dit kan je ook prima de tweede dag al doen. Zorg eerst voor een afgesloten ruimte en ga pas later naar buiten en neem dan desnoods andere paarden mee de eerste keren.

Ik snap dat je dat mistte, ja

Ik weet niet hoeveel hij op de weide staat daar! Zal ik vanavond vragen. Heb nog een hele lijst met extra vragen die ik vanavond moet stellen. Hij staat bij een handelsstal dus ik krijg overal te horen dat ik heel voorzichtig moet doen en niemand kan vertrouwen. Dus ik ben op m’n aller-agwanendst

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:59

Vier uur is weinig en zo'n reus van dik in de 1.80 moet dan volgens de richtlijnen(die imo veel te krap zijn) een box van minimaal 3,5 bij 3,5 hebben en eigenlijk minimaal 4 bij 4 anders kan hij zijn kont niet keren en al helemaal niet languit liggen. Let daar goed op en anders ergens staan waar hij veel meer buiten komt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:07

TS, vergeet je niet te genieten van je nieuwe aankoop?
Tuurlijk doe je vast wel eens een keer iets niet goed, maar het is een paard dat zo te lezen in ieder geval iets van de wereld heeft gezien en als hij zo braaf is als hij voor jou moet zijn dan verongeluk je er echt niet meteen mee.

classering M2 kan je controleren bij de KNHS, je hebt dan zijn levensnummer of chipnummer nodig.

Handig om te weten wat ze er daar precies allemaal mee deden en ook handig hem bij jou op stal zo snel mogelijk aan de gewone stalroutine te laten wennen, dan weet hij meteen waar hij aan toe is en verandert dat ook niet steeds weer.

4 uur buiten is prima, niet overal in NL kunnen ze lekker hele dag door buiten huppelen in de winter, helaas. Als hij bij vorige eigenaar meer buiten stond heb je natuurlijk kans dat hij iets drukker wordt, maar misschien kwam hij daar juist wel minder buiten. Dus zoals door velen al aangegeven, gewoon navragen.
Lees net handelsstal... maakt dat verhaal van wat hij gewend is al lastiger, aangezien ze dat ter plekke van daar gaan verzinnen rest van het verhaal wordt dan ook wat lastiger, aangezien ze hem daar uiteraard niet al jaren kennen.

Nou krijgt jouw paard een nieuwe baas en nieuw huis, maar als ik met mijn paarden weekje weg ga of een weekeind ga ik ze ook niet laten "wennen", want ze gaan juist mee om van alles te doen. En ja, die vinden dan soms ook dingen raar en ik slaap niet bij ze in de box, dus groot deel van de dag moeten ze zich dan ook vermaken met het bekijken van nieuw stal management.

Je eerste verstandige stap is al paard laten keuren, grote paarden die goed zijn zijn heel duur, de rest wil nog wel eens wat mankeren, of heeft geen capaciteiten tot gaaf sportpaard (wat in jouw geval denk ik niet meteen een probleem is, als je GP wilt gaan rijden dan is dit leuk paard om eens mee te beginnen met zijn M2). Grote paarden die helemaal goed zijn (Dus niets mankeren en talent hebben) zijn stervensduur, omdat ze er niet veel zijn.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:22

Ik zal met wandelen een bit in doen, op eigen terrein beginnen en wat snoepjes mee nemen voor de moment dat het erg goed gaat. En vooral klein beginnen en klein stapjes nemen zodat het goed en vertrouwd voelt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:59

Ook ik vraag me af waarom er met wandelen een probleem zou moeten zijn. Uiteraard is elk paard sterker dan welk mens dan ook, allemaal zonder uitzondering kunnen ze letterlijk een loopje met ons nemen. Het goede nieuws is dat lang niet elk paard dat weet. Gelukkig.

Ik heb er eentje die dat wél weet. Hij weet dat hij sterker is dan ik. Hij weet dat hij sterker is dan zes grote kerels. En wanneer hem dat zo uitkomt maakt hij gebruik van zijn eigen kracht. Hij heeft een schofthoogte van 134 hele centimeters.

Een bit werkt bij die van mij alleen maar averechts. Het beste kun je per paard uitvogelen hoe je veilig met 'm aan de hand loopt. Ik heb er eentje die heel makkelijk is. En de ander heeft een wat langere handleiding. Daar laat ik ook liever niet een ander mee langs de weg lopen. Heel vaak gaat het goed. Maar de keren dat het niet goed gaat wil ik 'm zelf beet hebben. Onder andere omdat er al zo veel fouten met dat paard gemaakt zijn, en dat wil ik niet meer voor 'm.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:33

Tesss84 schreef:
Ik weet niet hoeveel hij op de weide staat daar! Zal ik vanavond vragen. Heb nog een hele lijst met extra vragen die ik vanavond moet stellen. Hij staat bij een handelsstal dus ik krijg overal te horen dat ik heel voorzichtig moet doen en niemand kan vertrouwen. Dus ik ben op m’n aller-agwanendst

Ik heb mijn eerste paard ook bij een handelaar gekocht. Nooit spijt van gehad. Er zijn gelukkig ook nog veel betrouwbare handelaren.

De klassering kun je inderdaad controleren, dat zou ik sowieso even doen. Volgens mij moet dat al lukken met enkel het chipnummer via mijnknhs. Je kunt tegen betaling zelfs een hele lijst met wedstrijduitslagen opvragen, dat zou van mij niet hoeven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:01

KNHS leden kunnen dat gewoon gratis opzoeken op mijnknhs. Als je zelf nog geen lid bent van de KNHS, dan kan ik het wel even checken als je de pfficiele naam van het paard en de naam van de vader in een pbtje stuurt. Het gaat dan uiteraard om prestaties in Nederland.

Er zijn ook prima handelaren, maar het is wel verstandig om bedacht te zijn op bepaalde verkooptruukjes. Maar het is veel belangrijker of het paard een passende keuze is en aanspreekt. Keuren wordt al gedaan, dat is het belangrijkste.
Een stal waar ze 4 uur buiten komen is prima, maar met zo'n grote wel even opletten of de stal ruim is en niet toevallig een heel laag plafond heeft. Het is ook fijn als doorgangen en poetsplaatsen etc hoog genoeg zijn zodat je paard zich niet bezeert. Voerbeleid is natuurlijk ook belangrijk en dat de stallen goed worden onderhouden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:52

Waarom is 4 uur buiten prima? Ik verbaas me daarover. Wanneer je nog een keus hebt, dan kies je toch altijd iets dat het welzijn en de gezondheid van je paard ten goede komt?
Waarom zou je, als je het dier nog niet hebt, op voorhand al genoegen nemen met een matige plek?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:02

Ninx schreef:
Waarom is 4 uur buiten prima? Ik verbaas me daarover. Wanneer je nog een keus hebt, dan kies je toch altijd iets dat het welzijn en de gezondheid van je paard ten goede komt?
Waarom zou je, als je het dier nog niet hebt, op voorhand al genoegen nemen met een matige plek?

Niet overal is het mogelijk om paarden langer buiten te laten lopen. Even off-topic, maar niet alle paarden worden gelukkig van super lang buiten lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:53

Change3x schreef:
Ninx schreef:

Niet overal is het mogelijk om paarden langer buiten te laten lopen. Even off-topic, maar niet alle paarden worden gelukkig van super lang buiten lopen.

Dan zijn die plekken niet geschikt voor het houden van paarden dus.

Dat is dan toch mooi, laat ze zelf kiezen wanneer ze in en uit lopen.... probleem opgelost.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:56

En ook dat kan niet overal, persoonlijk zou ik dat ook niet willen.

Laten we weer on-topic gaan!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:06

TS 4 uur is beter dan niets, maar het kan ook een stuk beter dan dat. Is het 4 uur in de winter en in de zomer meer? Of is het 4 uur in de zomer en in de winter niets (verkijk je daar niet op, vooral de 'luxere' stallen die zeggen weidegang te bieden doen dat alleen in de zomer). Of jaarrond 4 uur?
4 uur eruit betekent natuurlijk wel 20 uur op stal. Is een overweging die je verder zelf moet maken.

Kijk even of je recensies kan vinden van de handelaar en zorg dat je niet op mooie praatjes af gaat. Bij zowel handelaar als particulier gewoon een flinke dosis boerenverstand (of ervaren persoon) meenemen en goed laten keuren. En als je je zorgen maakt over het wandelen, neem dat even mee bij je proefritje en kijk of het daar vertrouwd voelt.

Change3x op die plekken lopen er dus of te veel paarden voor de hoeveelheid grond, of is er niet genoeg geïnvesteerd voor een degelijke bodem & beschutting. Paarden vriendelijk houden kan op veel plekken, veel paarden goedkoop en vriendelijk houden is een stukje lastiger. En dan hoeven ze echt niet 24/7 buiten te lopen, maar 0-4 is ook weer het andere uiterste.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:11

Waarom zo'n plan schrijven voor een paard wat je nog niet kent?

Als ik jou was, TS, zou ik de eerste paar dagen lekker doen wat goed voelt voor jullie beide. Als het geen "probleempaard" is wat je koopt en je hebt bij de bezichtiging een goede klik gevoeld, dan loopt het echt allemaal wel los.

Ga lekker tutten, geef hem zijn voertjes, wandel met hem door de bak of over het erf, laat hem lekker rollen en noem maar op.. 1000 dingen om te doen met een nieuw paard, maar prop die dingen asjeblieft niet in een schema en doe lekker wat goed voelt en waar je blij van wordt. Wat al eerder gezegd werd; genieten!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:37

Ik vind het nogal speciaal dat mensen het aan gaan raden om met bit het paard te verplaatsen... Als je paard zich dan lostrekt en op het touw gaat staan is heel zijn mond naar de kloten, moet je ook maar willen.. Je hebt toch geen bit nodig om je paard onder controle te houden vanaf de grond? Als dat nodig is is er iets goed mis in mijn ogen.

Volgens mij denk je er veel te veel over na TS, een nieuwe stalling zou niet zo'n drama moeten zijn voor het paard. Mijn paard is verschillende keren verhuisd en ik heb hem overal gewoon direct ingegooid. Ik zou niet weten waarom je je paard eerst op zou moeten sluiten.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 02:33

TS, hoe is het gegaan. Heb je al geoefend?

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 07:50

Blussem schreef:
TS, hoe is het gegaan. Heb je al geoefend?

Toen we onderweg waren kreeg ik een appje (geen telefoontje maar een appje) dat de eigenaar van het paard zelf kwam rijden en hem misschien weer mee naar huis zou nemen. Super balen natuurlijk! Ach.. niets aan te doen dan. Ik hoor nog of ze hem überhaupt in de verkoop willen houden! Even slikken en weer door een paard zoeken is vele maken pittiger dan ik dacht!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:59

Dus het dier is plotseling uit de verkoop gehaald, das banketstaaf zeg!

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:15

Dat is balen Tessa! Ik duim voor je ze hem toch laat staan en dat je alsnog kan gaan kijken bij hem.