Eigenlijk is het enige wat je hoeft te doen als je op deze manier 'traint'

En als mens traint het voor mij ook wel makkelijk, want ik hoef alleen maar alles te belonen, en qua trainingsopbouw hoef ik alleen maar te kijken naar de beloningsbalans: hebben we net galop gedaan aan de longeerlijn? Super, dan gaan we nu clicken voor samen rustig stappen. Gaat het rustig stappen goed? Dan eventjes wat tempo erin en clicken voor samen draven aan de hand. Gaat het naast elkaar aan de hand goed? Dan gaan we nu even belonen voor dingen op afstand doen zoals longeren. Zijn we klaar met longeren? Dan gaan we gezellig kroelen en kleine kunstjes in close contact doen. Ik train dus niet 1 ding, maar doe steeds het tegenovergestelde van wat we daarvoor deden en aangezien ze overal beloningen voor krijgen worden ze gewoon heel allround gezellig en daardoor ook heel vergevingsgezind als je eens iets stoms bij ze doet zoals aansingelen, want de allround vibe was goed dus dan willen ze best wel wat menselijke stomheid incasseren.

Maar goed, dit is dus mijn eigen doorgeslagen variant van clickertraining voor gezelligheid en via gezelligheid voor allround tevreden en meewerkende paarden, en niet connection training, dus eigenlijk off topic.

Ik vermoed dat dit ook vooral werkt als je zelf al wat ervaring met clickertraining hebt, en dat als je begint je beter gewoon even vast kunt houden aan belonen voor goed gedrag en bijbehorende goede emoties, want anders heb je zelf als trainer ook helemaal geen houvast om jezelf te leren om goed te clickeren met juiste timing, click/voer-handling enzovoorts. Dus ik zou iedereen altijd aanraden om te beginnen zoals ze op Connection Training doen en dan pas daarna vrolijk te ontsporen.