Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
060606 schreef:Bowo schreef:We hebben op het moment ook een 2,5 jarige met wat probleempjes. Is bij ons geboren en als veulen ook goed opgevoed, daarna naar de opfok gegaan. Nu heeft hij dus met buitenzetten dat hij af en toe vanuit het niets op zijn achterbenen gaat staan en begint te maaien, dan kun je dus ook serieuze klappen op je hoofd krijgen. (Verder is het echt een schat en heel mensgericht).
We nemen voor de zekerheid een zweep en/of hengstenketting mee, zodra hij ook maar een oor verdraait dat erop zou wijzen dat hij omhoog gaat komen, krijgt hij een tik. Hij probeert het helaas nog wel, maar we zijn meestal wel snel genoeg om te voorkomen dat hij volledig omhoog komt.
Dus mijn tip, neem voorlopig een (dressuur)zweep mee wanneer je de wei ingaat.
Ja de lange zweep heb ik al klaar gelegd bij de wei dit gebeurt mij niet nog eens. Als ik het wist had ik mij erop voorbereid maar jaarling is alzijnde lief verkocht. Nu ik erop doorvroeg na me heup bijna te hebben gebroken gisteren bleek jaarling toch ook eerder te zijn uitgevallen bij vorige eigenaar. En waarschijnlijk dus ook vaker. Ja als ik dat had geweten.
Sizzle schreef:Als je niet gefrustreerd of boos op zo‘n ding los timmert maar gewoon rustig de juiste actie onderneemt tijdens een aanvak dan zijn ze echt niet meteen mensenschuw of getraumatiseerd.
Heb mijn paard als jonkie ook wel eens door de paddock gejaagd omdat ze ineens vond dat ik niet naar binnen mocht.
Kort en helder en daarna was alles meteen weer goed.
Belangrijk is vooral om zelf emotie-neutraal te blijven.
Wat bij opdringerige types een goed helder statement is als je ze op afstand laat wachten op voedsel tot jij bij de voer/hooibak weg bent.
Caily schreef:Ik vind sommige reacties wel wat overtrokken. Ik kreeg vorig jaar een 4-jarige merrie die je bewust aanviel en daar ook erg vlug in was. Meerdere ervaren trainers erbij gehad, niet de minste namen. Niemand kon er meer mee dan ikzelf en herhaaldelijk is mij afgeraden om ermee door te gaan. Maar mijn gevoel zei ze is zo gemaakt, ze is niet echt zo. Ze heeft ermee weg kunnen komen. Wat ook zo was want ik wist dat eigenaren waar ze voor mij was, vanaf dat ze veulen was, haar niet “aan konden”. Om mijn gevoel te bevestigen ben ik met haar fokkers gaan praten en haar beide ouders gezien. Ik heb bloed, zweet en tranen moeten geven, best gevaarlijke situaties gehad, maar het is het dubbel en dwars waard geweest. Inmiddels is het paard officieel van mij (ipv “in training”) en gaan we voor elkaar door het vuur. Ze is vrijwel “bomproof”. Ze doet voor anderen niet wat ze voor mij doet, maar gericht gemeen is ze absoluut nooit meer. Ik dacht altijd dat als de knop eenmaal verkeerd stond dit een paard voor het leven tekende. Inmiddels is die mening veranderd, met de juiste begeleiding en vooral juiste timing kan de knop echt terug. Na een jaar lang dagelijks mijn paard getraind en geobserveerd te hebben durf ik nu openbaar te schrijven dat ze niet meer anders/minder eerlijk is dan een ander paard.
Sizzle schreef:Klinkt alsof hij er als veulen een paar keer mee weg gekomen is.
Heb een paar keer zulke veulens in handen gehad en meestal parkeerde we gewoon een voet in zijn hol als ze nog maar enkele maanden oud waren en dan is het meestal wel klaar.
Als hij als veulen daar succes mee had zonder correctie dan zou ik hem even een paar weken even dichterbij houden en dagelijks even de regels vertellen door hem veel on de hand te nemen en zelf snel te zijn.
060606 schreef:Ik zou graag wat meer ervaringen willen horen van soortgelijke gevallen. Na vele paarden met verschillende karakters en leeftijden te hebben gehad zowel hengsten als merries weet ik ook wel te corrigeren maar dit is toch anders omdat jaarling duidelijk niet bang is en gericht aanvalt. En dat gaat zo snel.
WesternWay schreef:060606 schreef:Ik zou graag wat meer ervaringen willen horen van soortgelijke gevallen. Na vele paarden met verschillende karakters en leeftijden te hebben gehad zowel hengsten als merries weet ik ook wel te corrigeren maar dit is toch anders omdat jaarling duidelijk niet bang is en gericht aanvalt. En dat gaat zo snel.
Wat wil je weten?
Deze jaarling is bezig de leider van de kudde (proberen) te worden en ook de leider over jullie. Ze zegt tegen jullie MOVE!!! met haar oren in haar nek. Luister je niet, dan jaagt ze je uit haar omgeving. Heel natuurlijk gedrag voor een dominant jong paard die niet gecorrigeerd word. Grondwerk is het antwoord.
Zweep mee, en aan de hand of los in de bak aan de slag. Stuur haar uit je ruimte, ze mag pas bij je komen als jij haar uitnodigt. Hier bij moet je zeer consequent zijn en zo hard als nodig blijkt. Anders kan dit gedrag zeer uit de hand gaan lopen.