Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:39

Toevallig kwam ik dit tegen. Een beetje het zelfde verhaal. Is een 3 delige docu over een paard wat ook extreem staak gedrag heeft. https://www.atletischerijkunst.nl

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:43

Ik heb zo'n 10 jaar rijervaring (ik ben nu 16) en was dus klaar om deze uitdaging aan te gaan.

Om deze opmerking moest ik bijna lachen.
Lieve TS wat noem je ervaring??
Ik zou sámen met een ervaren begeleider deze uitdaging aangaan, dát is pas een goede basis ervaring opbouwen, waar je echt nog jaren lang plezier van zult beleven

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:50

Het is praktisch onmogelijk om van achter een beeldscherm tips te geven over een combinatie, als je de combinatie en de interactie samen niet live heb gezien.

Feit is dat het paard aangeeft dat ze het niet naar haar zin heeft.

Feit is dat zoals het nu gaat, het hiet werkt voor paard en ruiter.
Dus doorgaan zoals je nu doet, heeft geen zin. Het roer moet.

Eerst medische oorzaken uitsluiten. Een jaar geleden gekeurd zegt niets over de situatie nu. Als het paard een keer heeft vastgelegen of onderuit is gegaan, dan kan er al redelijk wat mis zijn nu.

Zadel en hoofstel laten controleren, zadel past vaak niet meer als het paard een jaar in training is en de bespuering veranderd is.

Als het gezond is, is mijn idee om daarna het paard wg te brengen in training bij ervaren rustige ruiter. Even alles anders en daar weer vertrouwen op laten bouwen. Jij bent nu deel van het probleem doordat jullie samen een geschiedenis hebben.
Als het daar goed gaat, kan je het zelf weer in stapjes overnemen.

Succes, het is zo jammer als het verkeerd gaat samen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:53

Anoniem schreef:
Zijn haar eierstokken gecontroleerd op cystes/tumoren?
Dat kan een enorme gedragsverandering geven.

Verder valt er weinig te zeggen zonder beeldmateriaal.

Dit vind ik goede tip. Vaker over gelezen dat dat de oorzaak wwas

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:55

Jong paard, ambitieuze amazone, professionele hulp.. Ik denk aan een paard met heel veel spierpijn! Geloof mij een paard die echt spierpijn heeft kan gruwelijk vervelend worden.

Hier rijden wij jonge paarden die dit gedrag vertonen de eerste tijd alleen lang en laag, zodat ze soepel blijven maar de spierpijn kan afnemen. Daarna nemen we het rustig weer op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:59

Hoe zit het met het voer, al uitgeprobeerd om iets anders te geven?
Sommige paarden reageren heftig op veel of bepaalde soorten krachtvoer, maar ook op bijv lucerne.

Hoe zit het met weidegang, buiten zijn met maatjes, vrij kunnen bewegen?

Passen zadel en hoofdstel goed?
Is de rug volledig in orde?

Als alles in orde is zou ik haar denk een tijdje weg brengen naar iemand die heel rustig opnieuw begint met grondwerk, discipline, vertrouwen, etc...
Of je kunt dit zelf doen onder begeleiding van zo iemand, kleine stapjes, zorg dat ze je eerst begrijpt voor je verder gaat.
Wees met weinig tevreden en sta stevig en duidelijk in je schoenen maar wees wel eerlijk en te vertrouwen voor haar, beloon veelvuldig de goede stapjes die ze maakt en stop op tijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:00

Doet ze dit ook op vreemd terrein waar ze nooit geweest is?
Je heb ook paarden die alleen maar staken als ze zich (te) zelfverzekerd vinden en poeslief zijn als ze uit hun ritme gehaald worden. Die hebben een ander soort tactiek nodig dan paarden die gewoon allen nog maar in staakmodus zijn en in het ergste geval. staken en onzeker tegelijk zijn, dat is ronduit gevaarlijk.
Als prof ruiters allemaal zeggen dat het geen paard voor de sport is zou ik dat eigenlijk wel serieus nemen.
Ik ben op jouw leeftijd ook enige doorgedraaide dieren tegengekomen waarvan ik destijds dacht dat ik ze wel kon ‚redden‘ of corrigeren maar achteraf was dat gewoon dom en gevaarlijk.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:04

Ze is gezond.
Jij hebt volgens jezelf en de mensen om je heen voldoende vaardigheid.
Toch laat ze dit gedrag zien.
Of er is iets mis. Het is gewoon een heel moeilijk opstandig paard.
Of er is een rede / oorzaak voor haar gedrag. Ik denk dat je te snel te veel wilt en ze enorm overprikkeld en overvraagd is. Ze weet het echt niet meer. Dus lange periode van rust en van vooraf aan opnieuw beginnen.
Of er is echt iets in haar karakter waardoor het bijna onmogelijk is om met haar te werken.
Je zegt dat het soms juist heel goed gaat. Dus ik denk overvraging
En dan maakt het niet uit wat je trainingsschema is. Wat je nu doet last nu niet bij de ontwikkeling van je paard. Dus ook al ken jij jonge paarden die zonder problemen 5/6 keer per week getraind worden waarbij het wel kan. Bij jouw paard kan het niet.
Zet haar in de wei met andere paarden en kijk wat ze doet. Dan pak je haar in het voorjaar rustig op. Eerst grondwerk dan pas er op. En kijk wat ze doet. Mocht het gedrag dan nog niet veranderen dan is het paard misschien niet geschikt voor wat jij er mee wilt.
Ze is nog jong. Rijping kan heel veel doen.

BigOne

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:18

Twente, prachtige provincie met zeer veel paardenmensen. Kom je uit een paardenfamilie dan word je inderdaad bijna in het zadel geboren. Nu heb je dus een toppaard volgens velen, haal dat woordje top weg en je hebt een paard. En die is lastiger dan een goede geoliede springpony waar er zoveel van rondlopen . Zet je verwachtingen in de ijskast samen met al die trainingen en ga eens een jaar gewoon hobbelen. Wanneer het een echte topper is kun je nog jaren strikken rijden maar eerst samen een combi worden en niet aan de eisen en druk van je omgevingen proberen te voldoen

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:33

Mocht je open staan voor hulp van buitenaf, dan kun je ook denken aan gedragstherapeuten. 2Moons is hier een voorbeeld van. Hier werken een paar trainers/ therapeuten die ervaring hebben met veel verschillende soorten (probleem)paarden. Je zou kunnen kijken of je hulp van hen kan inschakelen. Wellicht zien zij nog iets waar het gedrag vandaan zou kunnen komen en kunnen ze je verder helpen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:40

Wat is je motivatie geweest om voor deze merrie te gaan. Is dat op grond van papieren, afstamming, vermogen of heb je je verdiept in het karakter??
Zo te lezen is ze een beetje veel paard. En een merrie die niet vergevingsgezind is daar moet er van beide kanten een klik zijn anders wordt het een drama.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:41

Mijn eerste vraag is meteen . waarom toch willen springen als het paard bljjkbaar al moeite heeft met de basis

Daarnaast zou ik gaan voor tandarts nog een keer ( wolstandjes?)
Cranio secraal erbij
Rug / hals fotos
Zadel check
Komende maand lekker longeren en afwisselen met grondwerk/buiten wandelen
Om daarna een half jaar basis te rijden en lekker naar buiten

En de eierstokken controleren vind ik een goede

Al contact gehad met vorige eigenaar?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:52

Morganlefay schreef:
Wat is je motivatie geweest om voor deze merrie te gaan. Is dat op grond van papieren, afstamming, vermogen of heb je je verdiept in het karakter??
Zo te lezen is ze een beetje veel paard. En een merrie die niet vergevingsgezind is daar moet er van beide kanten een klik zijn anders wordt het een drama.

Omdat Ts meermaals heel stellig was in dat de oorzaak geen lichamelijk ongemak is kreeg ik ook het gevoel van een paard met veel karakter.

Het aantal jaren ervaring is dan niet echt relevant, je moet echt de capaciteit, het gedult en inzicht hebben om met dit soort paarden te kunnen werken. Omdat de titel, gevaarlijk paard luid ben ik geneigd naar drama.

mijn advies aan TS, grondwerk, grondwerk en de gehele basis over nieuw doen.
Pas als het paard kan ontspannen verder gaan in opbouw en niets forceren.
Als het paard de capaciteit heeft geeft ze dat aan iemand die ze vertrouwt.
dat vertrouwen is er denk ik nu niet. kijk eens bij Tristan Tucker TRT methode.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:03

Als al het medische en zadel uitgesloten is. Heb je al eens naar het bit gekeken? Ik heb vroeger een pony gehad die van braaf ook langzaam aan gevaarlijk werd. Om een lang verhaal kort te maken. Uiteindelijk lag het aan het bit, daar zat een heel klein membraampje op wat uiteraard pijn deed in haar mond. Ander bit was de oplossing..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:06

silvershades schreef:
Ik heb het gevoel dat ze als ze aan het werk gezet wordt, snel beledigd is en dus deze reactie geeft. Als we namelijk een rustig aan doen, is er niks aan de hand en is ze poeslief. Zodra je iets van haar vraagt wordt ze boos en probeert ze je er af te krijgen.

Ik denk dat je dit nog een paar keer moet teruglezen en dan wellicht de conclusie trekken dat je te veel vraagt van je paard?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:13

Een vriendin van mij had dit ook met haar merrie. Onvoorspelbaar in haar gedrag en hoe meer ze van haar vroeg -rijtechnisch-, hoe gevaarlijker ze werd. Vooral omhoog komen met achterover klappen als gevolg. Na alles uitgezocht te hebben op medisch gebied, paard maanden stil gezet als 'pauze', de beste trainers erop etc. besloten paard te verkopen. Loopt nu met 2 vaste ruiters in een manege, gaat prima. Daar wordt niet teveel van haar gevraagd, dan is ze braaf.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:36

silvershades schreef:
Flipper11 schreef:
10 jaar rij ervaring is niet zo heel veel, daarnaast heb je met 10 jaar rij ervaring vaak een beeld bij professionals die niet geheel klopt, met je rij ervaring kun je eigenlijk niet goed inschatten wat jouw professional kan.

Dit bedoel ik niet vervelend, maar meer om je tot inzien te laten komen. Zoek iemand die echt professional is en het liefst in de sport wat gepresteerd heeft ( niet dat dat gelijk waarde heeft, maar er lopen teveel "professionals rond die amper een L proefje kunnen rijden)
In welke regio zit je?

Met professionals bedoel ik wel echt internationale ruiters (ik krijg zelf les van een internationaal springruiter bij hem op stal). Ik woon zelf in regio twente, en zoals vast wel bekend is komen vele goede springruiters vandaan. Het is ook niet dat ik eerst jaren op de manege heb gereden, ik ben al vroeg begonnen in de sport.

Check; Twente...
Check; op stal gestaan bij internationale springruiter

Maakt mij dit autamatisch een talent?

Sorry moest hier wel om lachen.
Dan is heel Twente zowat een talent.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:46

Heb je met de dierenarts regumate als eens overlegd?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:10

Knert schreef:
Check; Twente...
Check; op stal gestaan bij internationale springruiter

Maakt mij dit autamatisch een talent?

Sorry moest hier wel om lachen.
Dan is heel Twente zowat een talent.

Knert, alles rondom twente is buitenland.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:24

Een pismerrie, niet voor iedereen....zeker als ze beledigd raakt....hiervoor heb je verstand van, ervaring met, gevoel voor, lef, respect op juiste moment en heel veel geduld nodig, nogmaals niet voor iedereen....

Of je nu b ruiter of gp bent, maakt niet uit,....geen klik en geen timing is uitgereden zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:26

Maartje1990 schreef:
Heb je met de dierenarts regumate als eens overlegd?

Daar werd het toch erger van zei ts.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:28

Oh niet gelezen was niet in de gelegenheid het hele topic tr lezen toen ik postte

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:38

IHN schreef:
GUSTIxBILL schreef:
Een jong overvraagd paard met een tiener die denkt het te weten omdat ze “al” 10jaar rijd.

Op concrete vragen wil je niet antwoorden, het ligt niet aan jou kunde, het ligt niet medisch, het ligt aan het paard, internationale ruiters zeggen haar weg te doen zo gevaarlijk is ze.
Maar alle advies die gegeven worden of vragen die naar de oorzaak kunnen leiden wuif je weg.

Een paard is niet gemeen om gemeen te zijn. Een paard is gemeen omdat het iets wilt duidelijk maken.

De 1ste stap: Eens bij jezelf kijken wat JIJ verkeerd doet. En wat minder luisteren naar alle profesionele

2de stap: Gooi dat paard een half jaar op de wei om te ontstressen en ga bij jezelf eens na wat JIJ anders kan doen naar haar. Leer luisteren naar haar, lol met je knol...

3de stap: VOLLEDIG door de medische molen halen

4de stap: begin na dat half jaar (als ze medisch volledig in orde is) dan maar eens opnieuw met grondwerk en dressuur op een rustig tempo, op haar tempo.
En dat voor je gaat springen.
Waarom springen als paard niet kan wandelen (bij wijze van spreken)?

5de stap en belangrijkste:
Luister naar wat jou paard je bied ipv wat andere je bieden. Laat de druk om te presteren maar achterwege.

Kan/wil je niet naar haar leren luisteren/is springen en je gelijk halen en “winnen”? kan je haar idd beter weg doen. Voor haar goed want dan kent het verhaal alleen maar verliezers

Doe even normaal, zeg....ts geeft tot in den treure antwoord op de vragen, namelijk dat alles is nagekeken.Althans...dat lees ik...rontgenologisch, klinisch, jeetje zeg....de meeste 16 jarigen hadden het paard allang weer weggedaan, nu is er eens iemand die haar verantwoordelijkheid neemt en zegt: ik wil haar niet weg doen, ik wil weten wat er met haar is, en met haar verder...is het weer niet goed....ik lees trouwens ook niet iemand die eigenwijs is...ze heeft aan alle kanten hulp, het lukt alleen niet en ze vraagt hier hulp...als haar gevraagd wordt past het zadel, wat moet ze dan zeggen? Ja, dat is gecheckt, maar ik zal het nog een keer checken zodat jullie niet denken dat ik de vragen afwimpel??

IHN, ik ben het zo met je eens!

TS, er staan genoeg tips in het topic. Lees deze nog eens rustig door, en maak dan nieuwe stappen met je merrie. Knap dat je zo een doorzetter bent, maar misschien ben je nu veel tijd en energie in de verkeerde dingen aan het steken. Probeer eens anders te denken, wellicht komt het dan helemaal goed.

Succes!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:40

Tja met rijden krijg je nu geen verbetering verkopen wil je haar eigenlijk niet. Zoals ik het lees het je nog meer paarden te rijden. Gooi haar zeker een half jaar op de wei zijn zeker plekken te vinden waar dit in de winter ook kan. En ja 95% van de paarden kunnen dit prima aan. Laat haar in die periode zoveel mogelijk met rust en haar waar gewoon paard laten zijn zonder van alles te moeten presteren.
In dit half jaar kan jij mooi een adres zoeken voor mensen die met moeilijke paarden werken en dan op een andere manier als er tot nu toe gedaan hebt. uit de wei niks ermee doen en meteen weg brengen.
Dit vindt ik in filmpjes over komen als iemand die het op een andere manier aanpakt https://www.facebook.com/featherlightho ... deQ-I-R_kQ

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:41

Paard is 5 jaar, gekocht op 4 jarige leeftijd kent bijna niets, volle bak aan de gang, trainen.
Laat haar paar maanden staan En begin dan met een aantal keer per week half uurtje basis.
Paard is jong, er is voor haar gewoon te veel gevraagd.

Ja, je ziet genoeg 4 jarige die al braaf een parcours lopen, CSI 4 jarige,... maar dat moet je niet willen. Dit paard is hier niet klaar voor.