Citaat:k heb al genoeg kissing spines verhalen gelezen op bokt van paarden die aan de hand en in de omgang hartstikke braaf en lief waren, maar onder het zadel echt explosief. En ook die ruiters werden goed begeleid en hadden het rijtechnisch op orde. Ook kwamen daar dierenartsen bij die zo op het oog niks zagen aan de rug, maar waar dus op de foto's wel wat uit kwam.
Of dus niet. Bij mijn vorige paard werd mij aan alle kanten door iedereen gezegd dat moet kissing spines zijn, dat kan niet anders etc etc. Paard is uiteindelijk echt helemaal binnenste buiten gekeerd, op foto van boven tot onder, links naar rechts zeg maar incl voor en na osteo cranio fysio, speciale grondwerk trainingen noem maar op maar hoe ik het ook reed of deed ze bleef gewoon hyper sensitief. Ik dacht uiteindelijk dat het aan mij lag (en jawel, dat wordt dan ook door Jan en alleman langs de kant, en op bokt
) gezegd dus paard verkocht met hele verhaal erbij (100% gezond blijkbaar volgens alle deskundigen maar door mij niet berijdbaar zonder continue 'gedoe'). Gedoe was ertussenuit knijpen of juist helemaal niet willen lopen, niet in aanleuning kunnen krijgen, overal beren op de weg etc. Resulteerde dan in of recht omhoog of er vandoor gaan, beide niet fijn ...
Is naar ervaren amazone gegaan met goede begeleiding echt prima persoon. En ook bij haar helaas helaas zelfde verhaal.
Ik had het graag anders gezien en in heel mijn paardenleven (ruim 40 jaar, kan best aardig rijden, Z dressuur geweest, M springen, klasse 3 endurance, instructeursopleiding) heb ik er slechts 2 gehad waar ik feitelijk rijtechnisch gezien niets mee kon. Mijn conclusie als je niet wil verongelukken: soms is het niet anders. Je wordt er uiteindelijk alleen maar onzekerder van. Allemaal leuk verzonnen maar het kost ook nog klauwen met geld en je wordt er niet gelukkiger van, dat is mijn ervaring. Uiteindelijk heb ik dus met deze merrie en ook met die andere waar ik het over heb na heel veel verdriet besloten te verkopen. En dan had ik het geluk dat ze een goede plek konden krijgen.... (zelf dus enorm bij ingeschoten qua geld maar dat maakt me dan ook allemaal niet meer uit.). Het andere paard overigens wat ik weg heb gedaan doet het bij de andere eigenaren wonderbaarlijk goed. Zij weten het management rond het paard (24/7 buiten, vaste kudde) zo te doen als ik nooit had kunnen doen. Dat is dan wel super mooi om te zien.
Dus soms is accepteren dat jij het met dit paard niet kan ook een optie... wees dan wel eerlijk als je het dier verkoopt want anders zit iemand anders er weer mee. Je wilt niet op je geweten hebben dat iemand zonder kennis van het paard op een dergelijk dier stapt en ermee verongelukt.