Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Orchidee14 schreef:Nee, op den duur kan ik niet eens meer in de buurt van zijn mond komen. Ik stop er dan mee waardoor hij wint natuurlijk maar het laatste wat ik wil is dat hij kopschuw wordt.
Babootje schreef:Orchidee14 schreef:Nee, op den duur kan ik niet eens meer in de buurt van zijn mond komen. Ik stop er dan mee waardoor hij wint natuurlijk maar het laatste wat ik wil is dat hij kopschuw wordt.
En daar zit m ook de crux denk ik. Hij had mogelijk een eerste slechte ervaring (door wolfskiesjes).
Reden waarom bij mij een paard eerst naar de tandarts gaat voordat er uberhaupt een bit in gehangen wordt.
Vervolgens heb je niet doorgezet, waardoor het probleem steeds erger wordt.
Sommigen vinden het niet leuk, zeker die met een "kop erop" en dan moet je goed kunnen vasthouden. (Ik heb eerder zo'n lastige gezien)
Uiteindelijk accepteert hij het wel en is er niets meer aan de hand.
Eventueel hulp zoeken met iemand met meer ervaring hiermee.
Babootje schreef:Orchidee14 schreef:Nee, op den duur kan ik niet eens meer in de buurt van zijn mond komen. Ik stop er dan mee waardoor hij wint natuurlijk maar het laatste wat ik wil is dat hij kopschuw wordt.
En daar zit m ook de crux denk ik. Hij had mogelijk een eerste slechte ervaring (door wolfskiesjes).
Reden waarom bij mij een paard eerst naar de tandarts gaat voordat er uberhaupt een bit in gehangen wordt.
Vervolgens heb je niet doorgezet, waardoor het probleem steeds erger wordt.
Sommigen vinden het niet leuk, zeker die met een "kop erop" en dan moet je goed kunnen vasthouden. (Ik heb eerder zo'n lastige gezien)
Uiteindelijk accepteert hij het wel en is er niets meer aan de hand.
Eventueel hulp zoeken met iemand met meer ervaring hiermee.

callippo schreef:Parelli heeft een goede simulatie-oefening voor het bit, namelijk met de savvy string. En er is echt een hele lijst aan friendly-oefeningen te bedenken die je kunnen helpen hiermee. Als je lid bent van Parelli online kun je daar de filmpjes vinden.
Paarden zijn routine dieren. wessjuhh schreef:Ik zou eerst eens "droog" oefenen. Ga eerst dezelfde handelingen doen met je hoofdstel zonder bit eraan. dus ook je duim/vinger in de mondhoek alsof er een bit in gaat. Doet je paard een beweging met zijn mond(waarop je gewoonlijk het bit verder in de mond kan brengen) dan gelijk belonen. Zo kan hij/zij vertrouwd raken met de handelingen zelf.. Misschien moet er meer vertrouwen komen in het feit dat jij af en toe vraagt zijn mond te openen.
Laat de handelingen normaal wordenPaarden zijn routine dieren.
Orchidee14 schreef:De 1e keer ging dit zonder problemen maar nu wil hij het met geen mogelijkheid meer aannemen. Ik hen echt alles al geprobeerd. Eerst de tandarts erbij gehad, daarna genoeg rust om alles te laten genezen (wolfskiesjes getrokken). Tandarts was overigens geen enkel probleem. Appelbitje gekocht. Etc.
Orchidee14 schreef:Bovendien heb ik wel degelijk door gezet want hij geeft uiteindelijk wel op. Ik wil er alleen niet elke keer een strijd van moeten maken.
Orchidee14 schreef:Nee, op den duur kan ik niet eens meer in de buurt van zijn mond komen. Ik stop er dan mee waardoor hij wint natuurlijk maar het laatste wat ik wil is dat hij kopschuw wordt.
pleiada schreef:Ik zou zowiezo wachten met een bit tot het paard uitgewisseld is en tot die tijd alles Bitloos doen..En daarbij je paard geeft heel duidelijk aan dat hij nu geen bit in zijn mond wil,waarom moeten paarden toch altijd precies doen wat wij mensen willen?Als je naar ze luistert kan dat ook enorme voordelen hebben he
Polly schreef:pleiada schreef:Ik zou zowiezo wachten met een bit tot het paard uitgewisseld is en tot die tijd alles Bitloos doen..En daarbij je paard geeft heel duidelijk aan dat hij nu geen bit in zijn mond wil,waarom moeten paarden toch altijd precies doen wat wij mensen willen?Als je naar ze luistert kan dat ook enorme voordelen hebben he
Hoe vaak moet TS zeggen dat ze niet bitloos gaat proberen?
khirshanta schreef:Lukt het wel met iets anders?
Stom gezegd (lijkt op die hap-oefening); een touwtje, stukje leer /teugel, of zweepje. Soms is het net die associatie.
Wat ook weleens gedaan wordt, bit in en direct belonen met iets lekkers/iets leuks gaan doen (met bit in). Eten met bit in; het avondeten pas geven als het bit erin hangt. Niet mijn voorkeursmethode, maar hé, misschien kun je er wat mee.
). En als haar dat eenmaal gelukt is dan is dan is het best een klus om opnieuw in de buurt te komen. De enige oplossing hier lijkt toch echt te zijn van sneller te worden.. Teugel over het hoofd, bit klaar, vinger in de mond en bit er in en meteen door doen en hoofdstel over de oren alsof ze niet moeilijk doet. Maar dan moet je dus echt best snel zijn. het "gevecht" negeren en zodra ze het bit in de mond heeft uitgebreid belonen. Flink paard.
Ik hoop daarmee op een punt te komen dat ze het gevecht laat voor wat het is.
(of dusdanig snel en handig te worden dat ze de kans niet meer heeft.
)
Tenminste, ik vond dat een erg frustrerend moment... En nu probeer ik dus gewoon sneller te worden. (en ja ik weet heel goed dat "gewoon sneller worden" niet zo gewoon is.
). Ayasha schreef:Hier een jonkie dat nogal flauw doet op het bit in doen, eenmaal in is ze helemaal ontspannen maar bij het in doen wil ze een beetje profiteren van mijn gebrek aan lengte. Zodra ze merkt dat het bit komt wil ze haar hoofd hoog doen en tegelijk gaat ze naar achteren waardoor je, als je maar 1.50m bent, haar neus dus kwijt speelt want als ik vast houd tilt ze me letterlijk van de grond.). En als haar dat eenmaal gelukt is dan is dan is het best een klus om opnieuw in de buurt te komen. De enige oplossing hier lijkt toch echt te zijn van sneller te worden.. Teugel over het hoofd, bit klaar, vinger in de mond en bit er in en meteen door doen en hoofdstel over de oren alsof ze niet moeilijk doet. Maar dan moet je dus echt best snel zijn. het "gevecht" negeren en zodra ze het bit in de mond heeft uitgebreid belonen. Flink paard.
Ik hoop daarmee op een punt te komen dat ze het gevecht laat voor wat het is.
(of dusdanig snel en handig te worden dat ze de kans niet meer heeft.
)
En in den beginne deed ze niet moeilijk met bit tot het haar één keer lukte en toen waren we vertrokken. Ik ben een stukje jonger dan u maar heb ook al mijn deel van moeilijke paarden gehad en ik ben normaal behoorlijk snel, maar zij is gewoon sneller... Ze staat nu bij mijn lesgever die jarenlang op een grote fokkerij gewerkt heeft en ik heb een paar keer gekeken hoe zij het doet maar zij is dus dusdanig snel dat ik haar letterlijk heb moeten vragen om het bij een ander paard trager voor te doen hoe ze het precies doet omdat ik het niet kon volgen op het tempo dat ze het bij mijn dame deed..
En dan doet de dame dus ook helemaal niet moeilijk... Dus ik heb nu de techniek gezien en nu is het oefenen op die techniek snel toepassen.
Bij mijn lesgever heeft ze die stress niet omdat het zo snel gaat dat ze letterlijk geen tijd heeft om die op te bouwen.. En dat is dus waar ik ook naar toe zal moeten en jij in dit geval ook vrees ik.
Sxnnelenix schreef:Ik zelf heb hier nog nooit mee te maken gehad maar wel met andere dingetjes waar ik tegenaan liep. Daarin kreeg ik door dat als ik doorzet en ze uiteindelijk toegeeft, het de keren erop minder lang duurt voor ze toegeeft want immers daarna wordt ze beloont! Het hoeft echt niet ruig doorgedrukt oid te worden, blijven vragen tot je armen er bij wijze van spreken lam van worden. Lijkt mij dat ze het vanzelf toegeeft. Ze zal vast niet een week blijven staan daar
. Maar bedankt voor je reactie.