Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lachance

Re: Mijn paard trekt zich los en galoppeert weg Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:29

En wrm dan wel?
Vraag ik me toch weleens af.
Altijd als iemand tegen de stroming in gaat weer deze belachelijke dingen gaan zeggen eh.
Anders zijn word toch zo verafschuwt door zovelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:33

Lachance schreef:
Trouwens zijn been breken kan hij met rijden en longeren ook hoor das precies hetzelfde

Sterker nog, mijn paard kan zelfs zijn been breken in zijn box. :j
Alleen schat ik zo dat de kans dat hij zijn been breekt groter is als ik hem los over een beijzeld erf laat galopperen dan wanneer hij in zijn box uit zijn hooinet eet.

Maar misschien heb je wel gelijk en is bij jouw manier van rijden en longeren de kans dat hij een been breekt net zo groot als wanneer hij los rondgaloppeert over het erf? Dat lijkt me alleen vrij sterk. ;)

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:42

En dat bedoel ik dus.
Nooooit of te nooit iemand respecteren.
Dat bestaat niet meer.
Als je denkt dat ik mijn paard op zo een moment met ijs train dan zit je fout.
Maar als we toch zo bezig zijn mss denk je dat omdat dat is we je zelf zou doen of doet. De

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:44

Hier laat ik het bij want de bui hangt er al weer.
Nooit kan er normaal zonder beschuldigingen of normaal gedoe een praatje gemaakt worden.
Jullie weten gewoon niet hoe het te doen zonder de hulpmiddeltjes nou succes ermee.

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:49

Ik doorlas net het topic, de meeste adviezen zijn goed bedoeld.

Haal er gewoon uit waar jij iets aan hebt en ga daar mee aan de slag...

Het lostrekken, ook al kan hij niet weg blijft toch een gevaarlijke situatie. Hopelijk vind je snel de oplossing!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:50

Lachance schreef:
Hier laat ik het bij want de bui hangt er al weer.
Nooit kan er normaal zonder beschuldigingen of normaal gedoe een praatje gemaakt worden.
Jullie weten gewoon niet hoe het te doen zonder de hulpmiddeltjes nou succes ermee.

Nou jij blijkbaar ook niet want anders vraag je geen hulp. Soms moet je eens je principes opzij zetten. Een hengstenketting is nou niet zo'n erg hulpmiddel imo. Serieus, het kan nu in een paar dagen opgelost zijn als je hem eventjes aanpakt...

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:52

Bedankt Loreke ga ik zeker doen.
En nu we daar toch over bezig zijn anthea wrm zet jij je principes niet eens opzij is net hetzelfde hoor.
Nog effe en niemand durft nog iets vragen.
Hou het toch beetje leuk.
Een hengstenketting komt er helemaal niet rond basta.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:55

ik heb geen tijd om alle reacties door te lezen maar wilde toch even reageren. Mijn merrie heeft dit ook een hele tijd gedaan in het begin (toevallig eergisteren weer een keer -O- )

En ik ben eigenlijk gewoon met een bit in gaan lopen, ik weet niet of hij dit al kent? Ik ben dus met een bit in gaan lopen en dan als het hard waaide of ze wat fris was deed ik het touw nog over dr neus heen zegmaar. Dit werkte voor ons heel goed, ook ging ik oefenen met het netjes halthouden op commando tijdens het wandelen dus elke keer ''let op hooho'' en dan moest ze stilstaan dramde ze door moest ze 3 passen terug. Dit heeft ook heel goed geholpen, elke keer als ze dan weer wat vlotter ging lopen gewoon weer let op hooho en even stilstaan. Eergisteren liep ik met een touwhalstertje buiten (omdat ik grondwerk ging doen en ze tegenwoordig nooit meer lostrok) en toen ineens maakte ze een gek geluid en rende ze weg, vlak langs de weg dus ik hield mn hart vast maar waarschijnlijk is ze geschrokken van de vrachtwagen achter ons want na ongeveer 10 meter stopte ze abrupt met rennen om dan heel hard hinnekend terug te komen rennen en tegen me aan te kruipen. Dit deed ze eerst absoluut nooit dus misschien dat je ook bezig kunt gaan met vertrouwen winnen en een band opbouwen, dan zal hij misschien ook niet van je weg willen rennen als iets eng is maar juist steun zoeken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Veel succes!

oh en trouwens, ik heb ook een hengstenketting gekocht ookal was ik hier streng op tegen want als ze zich dan alsnog lostrek zou ze dr hele hoofd ook nog eens aan gort trekken, maar deze heb ik omgedaan met de eerste keren weer buiten met halster om toch nog iets harder door te kunnen komen, gelukkig niet hoeven te gebruiken dus nu ligt ie al lang ergens achter in de kast te verstoffen.

edit: ik bedenk me net dat ik meestal ook met een longeertouw liep zodat ik haar langer vast kon blijven houden zeg maar
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 19-01-18 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:56

Lachance schreef:
Bedankt Loreke ga ik zeker doen.
En nu we daar toch over bezig zijn anthea wrm zet jij je principes niet eens opzij is net hetzelfde hoor.
Nog effe en niemand durft nog iets vragen.
Hou het toch beetje leuk.
Een hengstenketting komt er helemaal niet rond basta.

Omdat ik het veilig wil houden voor mij en mijn paard. :) Als ik geen hulpmiddel nodig heb, gebruik ik het niet. Paard natuurlijk is allemaal heel mooi maar soms gaat het mij net iets te ver. ;)
En je doet alsof je het forum al zo goed kent terwijl je hier net bent. Dubbelaccount? :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:58

Peetstap schreef:
Bokt team moet hier maar es een IP check op gaan doen.....

Volledig mee eens.

Als ik een advies zou moeten geven is dat het paard er misschien wel wat aan heeft om lekker aan het werk te gaan. Het klinkt misschien raar, maar heel veel paarden knappen enorm op als ze elke dag wat te doen hebben en nieuwe dingen leren. Een paard gedijt goed bij regels en de bijbehorende beloningen.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 23:59

Bedankt voor al je tips ga het nog eens goed doorlezen en kijken wat ik kan gebruiken!
Het enigste probleem is hij doet het totaal niet uit angst hij heeft er gwn zin in.
Jammer genoeg haha

Nee tans toch geen dubbelaccount ik zeg her omdat het op fb en overal anders ook zo is.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:04

Wat een lastig probleem zeg.
Mag ik vragen waarom je zo tegen een hengstenketting of welk ander hulpmiddel bent? En vind je een halster of touw dan ook niet een hulpmiddel? Een hoofdstel geeft ook druk toch?

Persoonlijk, als ik naar een kudde kijk, dan zie ik de dominante merrie een waarschuwing geven met een blik of oor, werkt dat niet, dan volgt een beuk of een lel. Lomp maar doeltreffend. Het onderdanige paard weet meteen wat de bedoeling is en zal het uit zijn hoofd laten om opnieuw te passeren.
Duidelijkheid in seconden. Een paar seconden stress en wellicht een blauwe plek voor het onderdanige paard. Daarna maandenlang duidelijkheid. En veel natuurlijker kan het niet toch?

Nu zijn wij mensen niet half zo duidelijk in paardentaal als paarden zelf. En ook niet half zo lomp als het gaat om schoppen. Wij hebben soms hulp nodig om die vertaalslag te kunnen maken, zowel om het paard te verstaan, als andersom.

In jouw geval zou ik dus kiezen voor de paar seconden duidelijkheid in de vorm van de hengstenketting of een touw onder de kin door. Gebruik je hem goed, dan hoef je hem maar 1x te gebruiken.
Persoonlijk denk ik dat die paar seconden stress ruimschoots opwegen tegen de stress die nu al een paar maanden duurt en waarbij jouw paard nog steeds niet snapt wat de regels zijn. Onduidelijkheid bij paardlief geeft tenslotte ook stress bij het paard.

Ik wens je iig succes en ik hoop dat je snel een oplossing hebt waarbij jouw paard duidelijk snapt wat jij wilt en ernaar luistert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:12

Lachance schreef:
Als je denkt dat ik mijn paard op zo een moment met ijs train dan zit je fout.

Natuurlijk train je niet op ijs - ik schrijf ook dat het mij sterk lijkt dat jouw paard tijdens jouw trainingen net zoveel risico loopt als wanneer hij los over het erf galoppeert.
Het rottige is alleen dat in de winter een erf wel glad kan zijn, en als je jouw paard niet onder controle hebt als je hem uit de box haalt (want dat doe je in de winter toch wel?) en hij gaat ervandoor dan stel je hem aan een flink risico bloot.

Wat ik me afvraag is wat je met dit topic precies wil bereiken? Wil je een zachte oplossing die leuk is voor je paard, of wil je dat dit gewoon zo snel mogelijk over is omdat het te gevaarlijk is?
In het eerste geval zou ik zeggen; ga clickeren! Leuke dingen doen, kijken of je je paard met positiviteit aan jou kan binden waardoor hij jou als leuke factor ziet in plaats van iemand bij wie hij weg wil/kan wanneer hij daar zin in heeft. En trek daar een week of meer voor uit.
Wil je een snellere oplossing, dan zul je moeten corrigeren, en flink, misschien maar twee of drie keer, maar dan is het voorbij en vooral ook snel.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 00:14

Ik ben tegen hulpmiddelen zoals bit hengstenketting sporen omdat dat zowieso al niet de manier is waarop ik verder wil.
In mijn ogen zijn die ongezond pijnlijk en onnodig.
Ik heb mijn paard 12 maanden geleden afgeleerd om te steigeren bijten kicken over me heen lopen met grondwerk geduld passie vrijheidsdressuur vriendschap en vertrouwen.
Ik heb hem de aggresiviteit die hem was aangeleerd door 2 trainers terug afgeleerd.
Ik ben daar verschrikkelijk trots op.
Ik zie dat er sinds ik eergister ben begonnen met longeren cirkelen serieuze vooruitgang is.
Dus ga ik op die manier idd verder.
En trek ik me niets aan van antwoorden die ik als totaal nutteloos zie.

Als ik nu mijn paard terug kan leren luisteren kan ik dat ook bij andere paarden gaan doen dat is mijn plan.

Mijn paard Staat niet op box staat met een schuilstal op weide.
Ik haal hem uit die weide aangezien die te klein is om te trainen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:15

Pipodipo schreef:
Peetstap schreef:
Bokt team moet hier maar es een IP check op gaan doen.....

Volledig mee eens.

Als ik een advies zou moeten geven is dat het paard er misschien wel wat aan heeft om lekker aan het werk te gaan. Het klinkt misschien raar, maar heel veel paarden knappen enorm op als ze elke dag wat te doen hebben en nieuwe dingen leren. Een paard gedijt goed bij regels en de bijbehorende beloningen.

ja dat gewoon irritant zijn ken ik, dat was bij die van mij ook in het begin.
Ik heb een aantal reacties gelezen en heb gemerkt dat je er dus liever geen hengstenketting aan hangt, dit kan ik begrijpen als het anders kan is dat natuurlijk fijn, ik heb ervoor gekozen om het probleem op te lossen door dus dat halt houden en dan daar een bit bij zodat ik nog iets kan zeggen als ze toch wegrent, een halstertje voelen ze dan namelijk echt niks van. Ik weet niet of je een bit ook een probleem vind? En dus een touw over de neus, dit zou ik als ik jou was wel even proberen, kan met of zonder bit, en hoeft helemaal niet onaardig te zijn is dezelfde druk die die krijgt als jij nu aan het halster trekt alleen dan werkt het net iets eerder in en kun je hem dus voor zijn.

Wat je ook kan doen met dat stilstaan oefenen is als hij niet stil gaat staan dreigend achteruit op hem af komen lopen en hem een keer een trap geven, klinkt sneu maar dit is precies zoals het in de natuur gebeurd. Als een paard niet luistert naar een paard van hogere orde dan zal deze hem dit laten merken door eerst te dreigen (achteruit lopen) en als dit genegeerd word een keer uit te halen (het trappen)

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 00:17

Die trap geven zal ik eens proberen bedankt!!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:18

Lachance schreef:

top veel succes! als je vragen hebt mag je altijd een pb sturen!

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:22

Je wilt geen hulpmiddelen gebruiken en alles in rust oplossen. Er wordt een tip gegeven om het paard een trap te geven en dat ga je wel proberen????

Een tip: zoek een goede begeleider. Anders beleef je hier nog wat mee.

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 00:23

Heel erg bedankt!

Aangezien dat natuurlijk is ja.
Trouwens ik ga hem niet proberen te raken het is voor af te schrikken duhh

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:24

Faitherr schreef:
Lachance schreef:

En wanneer dat niet werkt, of je paard is sneller, erachter aan rennen en in de hals bijten... dat doen paarden ook.

sarcasme uit

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:25

Als je hem niet raakt heeft het trappen geen zin want dat ziet / ervaart hij toch niet...

Volgens mij gaat er hier heel erg iets verkeerd met de basis

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:27

Lachance schreef:

Dit staat toch wel in schril contrast met wat je eerder schrijft, dat je een paard geen pijn wil doen.

Geeft niet, maar realiseer je wel dat je met een ongelukkig geplaatste schop net zoveel/meer pijn kunt doen dan met een correct gebruikte hengstenketting.

Overigens heb ik het mijn vorige merrie afgeleerd door het touw over de neus te doen, of met hoofdstel in te lopen. Dan kon ik net duidelijker zijn. Na verloop van tijd was het niet meer nodig en liep ze aan een slap touwtje mee.

De andere merrie had soms een hengstenketting nodig. Die gooide haar nek en boeg erin en was zonder ketting niet om te trekken. Gelukkig kon je dat altijd zien aankomen, dan was ze namelijk hengstig ;) . Op die dagen kwam de ketting dus uit het stof.

De huidige merrie is gelukkig braaf opgevoed, maar wil nog wel eens net voorbij mij lopen (weet je wel, zo'n halve pas). Dan ga ik stil staan en wacht tot ze bij me komt staan. Dan een kriebel en weer verder. Bij ernstige drammerij ook een paar passen terug.
Soms duurt het dan even voordat we ergens zijn. Maar meestal werkt het prima.
Het is niet zo efficiënt als de ketting, of het touw over de neus, maar omdat deze merrie niet wegrent en altijd blijft luisteren, vind ik dit acceptabel.

Succes met die van jou

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:28

Alane schreef:
Faitherr schreef:

En wanneer dat niet werkt, of je paard is sneller, erachter aan rennen en in de hals bijten... dat doen paarden ook.

sarcasme uit

Of in zn piel bijten, want dat doen hengsten ook bij elkaar :Y)

Lachance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 00:29

Ik zal wel zien wat ik ga doen.
Lees alles na ook het deel waar ik zeg niet trappen om te raken maar af te schrikken doen ze namelijk ook in kuddes.
Ik hou op en ban mezelf lekker van bokt met de ziekte van lyme hoef ik alle fiets stress en negativiteit er echt niet nog bij bye bye

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:30

Paard lief moest vroeger met hoofdstel uit wei gehaald worden,wegens zijn eigenwijsheid en vooral het testen.

Hierna ook gewoon een paar keer hengsten ketting er aan. Als hij niets doet hoef je het niet te gebruiken toch ?

Binnenkort kom je hier nog janken dat je een trap hebt gehad terwijl hij wegliep of zoals hier boven een trap. Hoe wil je dat doen zonder zelf op je bek te gaan.

Je geeft ook aan lang getraind te hebben dat hij niet over je heen zou lopen.
Maar wat doet die nu dan ...

Als je echt zo natuurlijk mogelijk wilt zijn en niet normaal met het paard kan stappen. Laat hem dan op de wei.
Voor der ongelukken maakt niet uit in welk land dan ook.

Iedereen geeft tips maar niets is goed. Behalve de trap verkopen... dat is dan wel weer goed.Ik ben der niet op tegen in bepaalde situaties .Maar hier lijkt het mij niet gepast.