Speciaal geval trailerladen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 20:31

Jazeker Gini, dan loop ik even weg bij de trailer, gewoon even een rondje over het erf en er dan weer naartoe.
Maar dat is dan een hele korte pauze en even de druk eraf.

Sjolvir

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:50

Cissy, eigenlijk is wat jij nu doet datgene wat de eigenaren allang met het pasrd hadden kunnen en mieten doen, maar begrijp uit je verhaal dat dat er inderdaad niet in zit/zat. Eigenlijk dus geen paard met trailerlaad probleem, maar lakse eigenaren. Verhaal dat wel vaker v toepassing is, hoop inderdaad dat die niet lopend gaan......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 21:05

Zaterdag 06 januari.
Instructrice komt kijken en evt helpen. B is er ook om eea te leren. Heeft totaal geen kaas gegeten van het roofdier/prooidier principe dus haar dat (nog eens) uitgelegd met concrete voorbeelden. Uitgelegd dat het zo belangrijk is dat je je bewust moet zijn van je lichaamstaal rond paarden. Ze lezen je spierspanning en intenties feilloos. Dat is hun instinct.

Paard weer gepakt en weer bij de trailer gezet. Ze liep bijna gelijk helemaal naar binnen. Kleine aarzeling bij schouder naar binnen maar toch worteltje voorin gehaald.
Na poosje herhalen heb ik dr aan B gegeven zodat zij ook kon oefenen en ik zelf bij de achterkant vd trailer kon gaan staan.
Dat was even weer een dingetje voor het paard. Er staat iemand achter me ENG!
Ben blijven staan toen ze achteruit kwam en toen even kriebelen op dr schoft. Ondertussen B haar weer naar binnen gehaald en ik maar kriebelen. Dat was ok, dan durfde ze wel even te blijven staan. Ook dr broek geaaid en staart bewogen. Daar kwam weer wat spanning op maar vloeide ook weer af na herhaling.

Op zo'n moment, en trouwens gedurende de hele training bij dit paard, sta ik 'op rust' dus met 1 been gebogen lekker hangend tegen de wand/schot. Zoals paarden ook doen. Als ik met volle energie heel alert ga staan zijn dan reageert ze daar enorm sterk op. We willen juist ontspanning dus moet ik als leider/roofdier ook ontspannen zijn.

Daarna het schot wat opgeschoven zodat het gat wat kleiner wordt en wat gerammeld met de stang terwijl paard op de klep staat te kijken wat ik daar aan het doen ben. Paard er weer in laten gaan en was ok, ruimte kleiner was niet echt een issue. Toen weer met stang gerammeld terwijl ze langsliep naar dr worteltje.
Uiteindelijk schot helemaal opzij en was ook ok.
Lekker weer even pauze gegeven op stal.

Dan komt het verhaaltje stang erachter. Dat is wel een mega issue. Omdat ze dingen achter zich nog steeds erg eng vindt en ik geen ongelukken wil met paard over de pis met stang erachter, ben ik eerst buiten de trailer wat met touw over dr billen en achter dr langs als soort buttrope gaan spelen. Doel was om ipv met de stang er een touw achter te doen. Heb liever dat ze tegen het touw vechten dan tegen de stang.
Dit vond het paard weer doodeng. Touw achter haar langs was ok, maar niet als iemand anders erbij ging staan.
Ik had B en dr moeder samen een leadrope in handen gegeven om dan een soort barriere te hebben. Dat was een stapje te ver voor het paard, ze ging weer terug naar dr oude gedrag en steigeren en omkeren. We raakten haar niet eens aan met touw maar ze had weer een flashback naar die fijne eerdere ervaring.
Dus weer even terug gegaan naar weer gewoon erop en lekker kriebelen aan dr billen. Paar keer weer geladen en weg gezet.

Met B en dr moeder en de instructrice overlegd en wat ze nou eigenlijk willen/verwachten.
Ze willen zsm verhuizen en niet zoveel kosten maken. Ok maar paard heeft echt meer tijd nodig als je dit wil oplossen. Dat ze er nu in gaat is al heel wat gezien dr geschiedenis en dr karakter.
Ja maar.....

Afijn. We gaan morgen verder en we gaan proberen stang erachter en gelijk klep dicht en verhuizen. Lukt het niet dan gaan we lopen.

Ik ben daar echt fel op tegen, sta er zeker niet achter en vind het levensgevaarlijk om de klep dicht te gooien of om ze te laten lopen.
Maar hun paard, hun probleem, hun beslissing.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:08

Oh man, dat moet echt zo frustrerend voor je zijn. Je steekt zelf tijd in het paard en wordt zelf ook trots en blij om te zien hoe het paard meer zelfvertrouwen krijgt en dan moet het toch weer hor hor, snel snel. Sommige mensen vraag je je stiekem toch echt af waarom ze in het verleden geen andere hobby gekozen hebben.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:12

Het is niet te laat, ze kunnen nog altijd van hobby veranderen. :roll:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:20

Pff wat jammer voor het dier en ondankbaar naar jou toe

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 21:26

Zondag 7 januari
Slecht geslapen vannacht en liggen malen wat ik nou kon doen om te verkomen dat ze moeten lopen.
Tegelijk buikpijn van het idee gauw stang erachter en klep dicht. Heb gezien wat paarden kunnen doen aan de voor en achterkant als ze in paniek raken. De bedoeling was dat ik dan paard erin leid omdat ze mij als enigste vertrouwt. Ik zie dat echter niet zo zitten om dan voorin te staan als zij klep dicht doen, brrrr moet er niet aan denken.

Besloten om paard dan maar rechts te laden ipv links wat normaal is met 1 paard in 2 paards trailer. Deurtje zit nl links en dan kun je er sneller uit indien ze raar gaat doen.
Camera in de trailer gehangen voor onderweg en alles klaar voor de start.

Ik kan goed mn emoties uitschakelen op zo'n moment maar er lopen nog wat meer mensen rond die dat niet kunnen (B en dr moeder bijv, die vonden het ook erg spannend ondanks dat ze niet bij de trailer stonden)

Paard vond schot aan andere kant eng en alle spanning werkte op dr door. Gaat niet lukken wist ik al.
Paard wilde niet in andere vak, begon weer te hangen en te steigeren.
Paar keer geprobeerd, ging niet. Schot weer omgezet, dan maar toch links proberen.
Nee, paard ging weer niet.

Ik weer overleg gepleegd, gaat m niet worden, is niet veilig.
Ondertussen was ook al duidelijk dat lopen ook niet zou gaan want de andere eigenaresse A kon niet mee lopen terwijl dat wel de bedoeling was. B weer helemaal overstuur en huilen. Erg boos dat A het weer eens liet afweten. Weer niet verhuizen...

Ik heb ze lekker laten uitrazen en de druk was vd ketel. Dus ik weer met paard terug naar de trailer en uiteindelijk weer met vier voetjes binnen, lekker kriebelen aan dr kont en relaxed worteltjes etend afgesloten. Ze heeft zeker 5 minuten gewoon op dr gemakje binnen gestaan.

Is dus wel duidelijk waar de schoen wringt. Alle eigenaren weg laten blijven dan gaat het beter.

Maar ja, niet mijn paard.

Komt nog bij dat ze mijn training niet kunnen betalen. Ik heb al 50% minder per uur gerekend dan normaal en niet alle uren ook nog.
Wat nu? Doorzetten en niet betaald krijgen of loslaten en hopen dat iedereen de verhuizing overleefd...? lastig.
Ik vind het erg sneu voor het paard maar ben ook geen filantropische instelling. Zit inmiddels al uurtje of 10 werk in en we zijn nog niet klaar.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:36

Waarom wordt t paard niet gesedeerd en op nieiwe stal rustig aan t werk gegaan met correct trailerladen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 21:41

Openingspost niet gelezen? Paard is al 2x gesedeerd, werkt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:43

Ik zou mijn handen ervan aftrekken (maar dan op een iets positievere manier dan jouw attitude in dit topic ;) ) en ze adviseren om met hun paard aan te sluiten bij een van de grote internationale vrachtwagentransporten. Ik heb daar zelf ook eens naar geinformeerd met mijn paard dat niet alleen kan staan op de vrachtwagen/trailer (erop/eraf is geen probleem) maar wel moest verhuizen, en het was tot mijn verrassing geen probleem om hem voor dat pruteindje mee te laten liften in een vrachtwagen waar al paarden in stonden voor in/export. Je moet er wel voor betalen en je bent afhankelijk van wanneer er die week een transport bij jou in de buurt komt, maar je paard staat veilig, heeft maatjes in het laadruim die hem geruststellen en die chauffeurs zijn pro's in het laden van moeilijke paarden, die hebben ze er zo op omdat ze niets anders doen en gewoon rustig blijven omdat ze alles al een keer gezien hebben.

Het zou mooi zijn als je dat erdoorheen kreeg, want dan kun jij je handen ervan aftrekken en wat meer afstand nemen, want ik snap op zich dat je dit topic geopend hebt om stoom af te blazen/jouw kwaliteiten in de omgang met paarden te laten zien, maar de manier waarop je over je klanten schrijft is erg neerbuigend en dat zou mij bijvoorbeeld tegen kunnen houden om jou ergens voor in te schakelen, want blijkbaar loop je als klant/hulpzoekende bij jou het risico dat je op het web compleet voor schut wordt gezet?
Hoe verdiend dat in jouw ogen ook is, zakelijk is het misschien niet heel handig voor je bedrijf.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:44

Ik zou inderdaad waarschijnlijk dan voor niks verder doen, waarmee ik niet bedoel dat dat het juiste is ;)
Maar ik ben dan wel zo’n softie

Edit: overigens begrijp ik niet waar iedereen over struikelt qua attitude? Maar dat kan aan mij liggen :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:46

Wat maakt dit nou zó’n speciaal geval? Er zijn toch zoveel paarden die niet op een trailer willen en dat door steigeren, achteruit rennen en hangen aangeven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 21:48

Xyzutu2 ik noem nergens namen dus de klant blijft buiten schot. Er is mog altijd vrijheid van meningsuiting en ook dit soort verhalen mag verteld worden.
Als ik er mensen mee bewust maak hoe fout het kan gaan en daarmee wat paarden 'redt' is het voor mij ok.
Dat jij vind dat het zakelijk niet handig is is mijn probleem dan toch?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:50

cissy schreef:

Zeg.. Bijdehandje.. Je eigen openingspost wel gelezen? Daar zeg je er niks over.. :')

En ja, ik heb gelezen dsat er met tranquigel gewerkt werd.. Dat werkt wel vaker voor geen meter..

Ik heb t over laten sederen door de dierenarts.. Maar he.. Succes he..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 21:50

Anoeska schreef:
Wat maakt dit nou zó’n speciaal geval? Er zijn toch zoveel paarden die niet op een trailer willen en dat door steigeren, achteruit rennen en hangen aangeven.

Klopt, maar gaan die ook in de freeze?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 21:52

nine1987 schreef:
cissy schreef:

Zeg.. Bijdehandje.. Je eigen openingspost wel gelezen? Daar zeg je er niks over.. :')

En ja, ik heb gelezen dsat er met tranquigel gewerkt werd.. Dat werkt wel vaker voor geen meter..

Gut je hebt helemaal gelijk! Was ook niet in openingspost maar wat verderop. Excuse me :o

Maar gewoon door DA gesedeerd is ook al gedaan en toen ging paard in de ezelstand en nog meer 'uit'

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:53

Sederen door een dierenarts en dan de trailer op? Ai...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:56

cissy schreef:
nine1987 schreef:

Gut je hebt helemaal gelijk! Was ook niet in openingspost maar wat verderop. Excuse me :o

Maar gewoon door DA gesedeerd is ook al gedaan en toen ging paard in de ezelstand en nog meer 'uit'

Kijk.. Dat verklaart al heel wat meer.. Dat is wel heel erg zuur..
Ik ben normaal ook zeker geen fan van (zwaar) sederen voordat ze de trailer op gaan, maar nood breekt wet.. Maar de eigenaren mogen wel echt heel veel werk in hun paard gaan steken op hun nieuwe stek..

En een handdoek over de ogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:59

cissy schreef:
Dat jij vind dat het zakelijk niet handig is is mijn probleem dan toch?

Oef, fijne toon van reageren weer. :+
Natuurlijk staat het jou helemaal vrij om met mijn tip over professioneel paardentransport of jouw schrijfstijl te doen en laten wat je wilt. Ik schrijf alleen welke indruk de toon van jouw posts op mij persoonlijk achterlaten. Dat soort reactie mag gewoon gegeven worden, vrijheid van meningsuiting toch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 22:01

Handdoek is ook over gedacht maar paard is niet gek en heel sensibel. Bij sommige paarden werkt het maar deze ontploft bij teveel druk.
Ik vind handoek niet een juiste oplossing want wat als ze loskomt en dan aan de kletter gaat en niks ziet?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:02

En die truc met de tape op de neus? Nooit zelf geprobeerd maar wie weet?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:06

cissy schreef:
Handdoek is ook over gedacht maar paard is niet gek en heel sensibel. Bij sommige paarden werkt het maar deze ontploft bij teveel druk.
Ik vind handoek niet een juiste oplossing want wat als ze loskomt en dan aan de kletter gaat en niks ziet?

True.. Maar dan ga je al van het ergste uit.. Dan zou de laadplek veilig en afgeschermd moeten zijn...
Paard moet toch van A naar B..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:07

cissy schreef:
Anoeska schreef:

Volgens mij is dat niet zo uitzonderlijk? Ik kom de freeze stand vooral tegen bij of koudbloeden (Tinkers bijvoorbeeld staan daar wel om bekend, extreem passief worden tot comatueus aan toe bij teveel mentale druk), of heel gevoelige paarden die door een zeer ruwe en onlogische manier van trainen in een staat van learned helplessness terechtkomen en daardoor bij het kleinste beetje verwarring meteen bevriezen en zich compleet afsluiten van de wereld, vaak dan afgewisseld met complete explosies tussendoor als de druk te hoog is opgelopen. Dat maakt ze lastig te bereiken omdat zin in de uit-stand onbereikbaar zijn (lijken) en in de explosies tussendoor precies zo. Het enige wat je dan kunt doen is de mentale druk eindeloos verlagen tot het paard niet meer in de uit-stand schiet, en vervolgens heel langzaam weer op een logische manier druk/stress toevoegen. Vooral dat het voor het paard logisch is is belangrijk; als het pressure/release mechanisme duidelijk is dan is het voor het paard duidelijk dat hij niet in de freeze stand hoeft te gaan want als hij de pressure volgt dan is hij meteen 'vrij'. Maar als je dan weer chaotische hulpen/druk gaat toevoegen zal het paard meteen weer in de explosieve freeze-stand schieten omdat dat de enige manier is die hij kent om zichzelf van die druk te verlossen.
Geen heel uitzonderlijk geval dus, maar ze zijn absoluut wel lastig, zeker als je niet veel ervaring met freeze-paarden hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:11

cissy schreef:
Anoeska schreef:

Mijn arabier valt dan gewoon om....
Heeft hij ook als hij buiten wat heel engs ziet.
Hij probeert weg te gaan; als dat niet kan (soms even iets omhoog) maar dan staat hij heeeeeel stil.
Dan zie je zijn achterhand gaan trillen en als je dan niet snel reageert gaat hij om.

Doet hij ook met laden.
Hem geef ik ook veel rust, maar altijd op blijven letten of hij echt rustig is of dat hij niet in freeze gaat; want dan gaat hij (na een tijdje) om.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:14

Goh lastig, zelf zou ik even van mijn hart een steen maken en zeggen sorry voor niks gaat de zon op. Neem aan dat jij ook hard genoeg ervoor moet werken?

Wat ik wel eens gedaan heb, maar dan moet je echt wel een brave hebben, nog een paard nemen die er eerst op zetten. Zodat ze dit ziet. En dan zij er gelijk achteraan. Misschien niet ideaal maar als het werkt? Of had je dit al geprobeerd?

Ik volg even ben benieuwd hoe het afloopt