Veulen valt mensen aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Veulen valt mensen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:29

Lastig dat het niet je eigen veulen is, maar dat je afhankelijk bent van wat zijn eigenaar in de toekomst met hem wil doen.

Ik heb zelf een soortgelijke situatie meegemaakt met een shetlanderhengst van 1 jaar. Wel een maatje kleiner, maar daar zat om de een of andere reden ook echt een agressiesteekje los; op de boerderij waar hij stond had hij al twee volwassen mannen het ziekenhuis in geslagen, hij doodde vogels en katten en als de boerin hem een brood wilde brengen in de wei dan negeerde hij het brood en joeg haar met ontblootte tanden de wei weer uit. Hem bij grotere dieren (paarden/koeien) plaatsen werkte niet want hij bleef ze maar opjagen tot de kudde door mannen met lange stokken van hem gescheiden moest worden (de stokken waren bedoeld om hem van het lijf te houden, niet om de kudde in de andere wei te drijven want die wilden niets liever dan ver van dit rotbeest verwijderd zijn).

Toen ik met hem aan de slag ging heb ik de eerste twee maanden fulltime achterstevoren gelopen, omdat als je je omdraaide en op een normale manier voor hem uit liep hij een spurt trok en je in je nek probeerde te bijten. Als je hem in de buurt hield dan probeerde hij je te bijten, en als je hem op afstand hield dan steigerde hij en probeerde alsnog naar je toe te springen. Het enige wat je kunt doen is een manier van corrigeren en belonen bedenken en dat heeeeeeeeeel consequent toepassen. Vaak heb ik het idee dat mensen hier het idee hebben dat 'consequent zijn' een soort magische manier is om supersnel verbetering te zien. Dat is het in dit geval absoluut niet, consequent zijn is niets meer of minder dan elke dag exact hetzelfde reageren, ook als je elke dag weer bij 0 moet beginnen. Deze pony had echt geen enkele controle over zijn impulsen, ook de kleinste ontevredenheid uitte zich in steigeren, bijten en proberen zich op de mens te laten vallen (het is maar 200 kilo, maar het zijn toch 200 kilo's...). Dus ook als het in week drie goed lijkt te gaan kun je zomaar de volgende dag weer geconfronteerd worden met een pony die op twee benen de wei uitkomt en de training instapt met het idee 'Maar wat als ik het nou allemaal eens nĂ­et doe?' Er zijn ook professionele trainers geweest die met hem hebben gewerkt, onder andere in de vorm van een join-up, maar dat deed niets. Er zijn geen quick fixes bij pony's die hun hele leven lang onoverwinnelijk zijn geweest en graag dieren (en mensen?) doden als hobby.

Na drie maanden eindeloos de regels herhalen en achterstevoren wandelen en hem elke seconde dat we samen waren in de gaten houden smolt het agressieve gedrag langzaam weg en kon iedereen hem meenemen van A naar B. Twee maand later is hij gecastreerd en toen verdwenen de ergste hormonen en een half jaar later kon hij voor het eerst ook weer op een normale manier bij andere pony's staan. De pony is nu inmiddels 26 en heeft verschillende kindjes leren rijden, kan alle vrijheidsdressuuroefeningen, staat in enkelspan, tweespan en tandem voor de sulky en wordt gebruikt voor horseboarden.

Dit soort pony's trainen geeft achteraf enorm veel voldoening, maar het trainen zelf is het gigantisch frustrerend dat je de eerste weken elke dag weer helemaal bij 0 moet beginnen. 'Gewoon consequent zijn' dus, maar dan niet in de zin van dat als jij superconsequent reageert hij ineens exact doet wat jij wilt, maar consequent zijn tegen de klippen op, elke keer dat hij steigerend op je af komt corrigeren en elke keer als hij weer op de grond landt belonen - ook al kun je hem op dat moment wel wurgen.

Marina06
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:43

Hallo, ik zit nu met een merrieveulen met ongeveer hetzelfde gedrag. Niet zo extreem maar toch onbetrouwbaar. Niets mee fout gedaan ze is zo sinds ze een paar weken is en was angstig vanaf dag 1. De moeder stond tijdens haar dracht wel samen met een heel dominante ruin. Ik wou vragen of het goedgekomen is met het veulen dat bij jou stond. Grtjs