opnieuw 'opvoeden'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:46

Waar ik vooral wat huiverig voor ben, is dat de pony bij een onzekere /onduidelijke aanpak denkt 'u mij ook' en laat zien wie wél de baas is. Ik heb het vermoeden dat TS de signalen daarvoor niet goed genoeg kan lezen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:51

Citaat:
Janneke2 schreef:
Stel: jullie zijn bezig met longeren en je dier heeft er genoeg van: hij gaat staken, rollen, gras eten - hoe t maar uitkomt.
Dan is het aan jou om 'gedoe' te maken, liefst bij het 1rste teken.
'Nee' zeggen, geen gewenste reactie "NEE" zeggen, zwaaien met de longeerzweep, gooien met zand - wees creatief.
Maar laat merken dat je het er niet mee eens bent.

Het paard kent nog geen 'nee', dus het gaat niet helpen als je dit luider zegt. Zwaaien met de longeerzweep krijgt het paard alleen maar respect voor de zweep van en de eventuele pijnprikkel die volgt.

...context is alles.
Het woord 'nee' kent het dier waarschijnlijk niet.
Maar als ik het een 2e keer zeg, andere toon en ondersteunende gebaren wordt het op gegeven moment wel duidelijk.
Opvoeden moet ergens beginnen, sprak oma, dus waarom niet bij het begin...?
Van zwaaien met de longeerzweep zal het dier echt geen pijn krijgen.
Als ik zeg zwaaien bedoel ik namelijk zwaaien, niet slaan. Doel van het zwaaien: 'uit mijn ruimte'. Op korte afstand is de chambriere daar ook gewoon niet voor.
(Ik heb wel eens een tik uitgedeeld, maar in dit stadium hoeft dat echt niet.)

PS: ik had het over het woord 'nee' inoefenen met lichaamstaal als ondersteuning. Waar haal jij het vandaan 'dat het dier dan enkel respect voor de zweep zou krijgen'?

Citaat:
Gooien met zand betekent voor een paard ook niets, alleen primaten gooien met dingen om hun ontevredenheid te uiten.

;) goed dan: je gooit een beetje zand tegen je paard aan.
Het is anders dan een tik, het werkt op afstand en pijn is een groot woord maar het onderstreept wel iets - zo schreef ik het ook op. Als 1 van de mogelijkheden om je dier te leren 'dat nee nee is'.

Citaat:
Want stel dat je letterlijk gaat uitproberen wat hier gezegd wordt, wat dan? Je gooit met zand en het paard blijft aan zijn graspol knabbelen, wat doe je dan? Een steen gooien?

_/-\o_
Citaat:
Krijgt het paard respect voor de trainer als persoon? Krijgt het paard vertrouwen in de trainer? Of schiet die gewoon vooruit omdat die een steen op zijn kont voelt?

...sorry, maar ik krijg nadrukkelijk niet het gevoel dat je mijn tekst serieus leest.
Ik krijg de nare smaak in mijn mond dat je een karikatuur maakt.

Stel: TS longeert, dier gaat grazen - een steen gooien is beslist compleet belachelijk.
Maar okee - dier graast, dan is het je taak om jezelf neer te zetten als leider.
Het vertrouwen in de leidende merrie is deels (niet totaal, maar deels - please note very carefully) gebaseerd op haar beslistheid. 'Dit is nu niet aan de orde.'
Heb je voor elkaar gekregen dat het dier ophoudt met grazen en weer gaat stappen aan de longe: doe als de leidende merrie: belonen.
En vraag weer iets - beloner als hij het doet.
Op die manier kunnen je vertrouwen bij je dier opbouwen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:09

Ik wil geen karikatuur maken van wat jij zegt. Maar ik wil je wel een beeld geven van hoe iemand dergelijke adviezen kan oppikken wanneer die zelf nog niet zo heel veel weet van het wezen paard en hoe je zo een dier optimaal kan trainen (en aan de vragen van TS te merken is dat zo). En dat is niet slecht, iedereen heeft het ooit moeten leren, maar als je nog onbewust onbekwaam bent, dan ga je inderdaad letterlijk gewoon staan zwaaien met een zweep zonder te weten hoe of wat, zonder lichaamstaal, zonder pressure en release, zonder eigenlijk echt te weten wat je nu precies aan het doen bent.

De vragen die ik stel zijn dus niet zozeer om jouw tekst in het belachelijke te trekken, maar wel om TS te laten nadenken. Want eerlijk, stel TS gaat zwaaien met de zweep en paard negeert haar compleet, wat moet ze dan doen? Wilt dat zeggen dat jouw advies waardeloos is? Nee. Maar het is ook niet zo dat je even met je zweep moet staan zwaaien en het probleem is opgelost. Dat weet ik, dat weet jij, maar heeft TS al voldoende handigheid om dat ook te weten en daarop in te spelen?

Vandaar mijn bericht dat enkel wilt aanzetten tot bewustwording in het trainen van een paard: wat wil ik, wat doe ik, wat krijg ik

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:11

TS, ik zou eens kijken naar een natural horsemanship/grondwerk instructeur! Er zit er vast eentje in de buurt en ik denk dat je met 1 les al een heel stuk verder komt. Want alleen de basis zal je al helpen met de dagelijkse dingentjes :j Want ook met grondwerk kan je fouten maken, en met een instructeur achter de hand weet je zeker dat je het goed doet!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:15

Gini schreef:
Ik wil geen karikatuur maken van wat jij zegt. Maar ik wil je wel een beeld geven van hoe iemand dergelijke adviezen kan oppikken wanneer die zelf (...)

Accoord.
Daar zit iets in.
...al leert de ervaring dat ""iedereen"" in staat kan zijn om een tekst faliekant verkeerd te lezen.
'Het internet' is daarbij geen hulp, je hoort geen intonatie, ziet geen gezichtsuitdrukking of lichaamstaal, dus het blijft altijd een beetje gokken.

Citaat:
maar als je nog onbewust onbekwaam bent, dan ga je inderdaad letterlijk gewoon staan zwaaien met een zweep zonder te weten hoe of wat, zonder lichaamstaal, zonder pressure en release, zonder eigenlijk echt te weten wat je nu precies aan het doen bent.

Dat kan (en dat risico ken ik, ik schreef net iets meer dan 'zwaai met de zweep').
Citaat:
De vragen die ik stel zijn dus niet zozeer om jouw tekst in het belachelijke te trekken, maar wel om TS te laten nadenken.

O.K.
Citaat:
Want eerlijk, stel TS gaat zwaaien met de zweep en paard negeert haar compleet, wat moet ze dan doen?

;) beter lezen...?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:52

Beste Lianne_loves, een jonge pony is leuk, maar je moet wél verstand hebben van jonge pony’s opvoeden, anders wordt het een gevaarlijk drakebeest. Je kan alles leren, wat tips van Bokt halen, maar echt, les nemen bij een goede trainer is nodig. Het is een investering in veiligheid en de toekomst van je jou en je pony.
Wat kan je zelf alvast doen? De dagelijkse dingen! Stukje meelopen aan touw, vastzetten, poetsen, hoeven uitkrabben. Elke dag op precies dezelfde manier, zodat je pony leert hoe jij het wil hebben en zodat je pony na een paar keer weet, waar hij aan toe is. Dan gaat hij dat ACCEPTEREN en kan hij gaan MEEWERKEN. Doordat je steeds hetzelfde doet op dezelfde manier, noemen we dat CONSEQUENT zijn. Daarbij kan je beter 10 minuutjes goed bezig zijn, dan een half uur aanklooien. Beter 3x per dag kort, dan 1x heel lang.
Longeren is nog niet aan de orde, als je pony niet eerst dichtbij je netjes kan meelopen. Hoe verder de pony van je af is, hoe minder CONTROLE je hebt. Aan de longeerlijn is je pony ver van je af, aan een halstertouw dichtbij je. Zo simpel is het. Doe alles wat je doet, in een afgezette ruimte. Hebbje geen bak of alleen een grote bak, zet een stukje af met prikpaaltjes en touw of lint. Dat is dan jullie werkruimte. Daar kan je beginnen met meelopen, halthouden en een stapje terugdoen misschien ook al.
Beweeg jezelf RUSTIG en ZONDER HAAST bij je pony. Doe de dingen LANGZAAM.
En zoek een goede trainer. Echt, dat is belangrijk.

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 15:34

Jetta schreef:
Beste Lianne_loves, een jonge pony is leuk, maar je moet wél verstand hebben van jonge pony’s opvoeden, anders wordt het een gevaarlijk drakebeest. Je kan alles leren, wat tips van Bokt halen, maar echt, les nemen bij een goede trainer is nodig. Het is een investering in veiligheid en de toekomst van je jou en je pony.
Wat kan je zelf alvast doen? De dagelijkse dingen! Stukje meelopen aan touw, vastzetten, poetsen, hoeven uitkrabben. Elke dag op precies dezelfde manier, zodat je pony leert hoe jij het wil hebben en zodat je pony na een paar keer weet, waar hij aan toe is. Dan gaat hij dat ACCEPTEREN en kan hij gaan MEEWERKEN. Doordat je steeds hetzelfde doet op dezelfde manier, noemen we dat CONSEQUENT zijn. Daarbij kan je beter 10 minuutjes goed bezig zijn, dan een half uur aanklooien. Beter 3x per dag kort, dan 1x heel lang.
Longeren is nog niet aan de orde, als je pony niet eerst dichtbij je netjes kan meelopen. Hoe verder de pony van je af is, hoe minder CONTROLE je hebt. Aan de longeerlijn is je pony ver van je af, aan een halstertouw dichtbij je. Zo simpel is het. Doe alles wat je doet, in een afgezette ruimte. Hebbje geen bak of alleen een grote bak, zet een stukje af met prikpaaltjes en touw of lint. Dat is dan jullie werkruimte. Daar kan je beginnen met meelopen, halthouden en een stapje terugdoen misschien ook al.
Beweeg jezelf RUSTIG en ZONDER HAAST bij je pony. Doe de dingen LANGZAAM.
En zoek een goede trainer. Echt, dat is belangrijk.

Dankje! K ga zeker eens kijken voor een trainer. Hoe groot moet dat afgezette stuk zijn? En kan het ook op steen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:56

Dat kan ook op steen, als het maar een stuk is waar je pony niet uit kan en veilig is, en waar hij niet teveel kans heeft ver weg te komen. 20x40 of 20x20 is al prima

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 22:30

khirshanta schreef:
Dat kan ook op steen, als het maar een stuk is waar je pony niet uit kan en veilig is, en waar hij niet teveel kans heeft ver weg te komen. 20x40 of 20x20 is al prima

Het stuk waar steen komt is maximaal 10 meter :o
Het kan niet groter.aan ene kant is sloot andere kant de stal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:35

lianne_loves schreef:
khirshanta schreef:
netjes meelopen, zich laten poetsen (een kwartiertje redelijk ok stilstaan moet te doen zijn), en zich gewoon netjes gedragen. Niet opdringerig zijn, netjes wachten op eten, dat soort dingen.

Waar loop je nu tegenaan?

Ik weet niet hoe ik dat het beste aanleer allemaal

Zet 'm in een groepje opvoeders (andere ponies die ervaring hebben in het bijsturen van zo'n jonkie) en kijk hoe zij dat doen.

Als het goed is heeft de moeder van de pony 'm al opgevoed. Hij weet dus wel hoe het hoort. Alleen geef jij 'm te veel ruimte en daar maakt hij gebruik van.

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 13:48

Ik heb alleen een ezeltje van 3 jaar. Ik sta niet op een manege ofzo dus kudde is er niet. Ik weet niet hoelang hij bij zn moeder is geweest aangezien hij bij zijn 2 eerste eigenaren is verwaarloosd. Dus als je dat erbij denkt heb ik al erg veel met hem heb bereikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:53

Met alleen een ezeltje maak je het jezelf wel erg moeilijk. Waarom staat hij niet met andere paarden? (en de ezel met andere ezels?) Paarden en ezels kunnen best samen leven. Maar niet zonder andere soortgenoten. Dus meerdere paarden en meerdere ezels bij elkaar kan prima gaan. Maar dit, met zo'n jong paard, is vragen om problemen.

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 14:23

Koper schreef:
Met alleen een ezeltje maak je het jezelf wel erg moeilijk. Waarom staat hij niet met andere paarden? (en de ezel met andere ezels?) Paarden en ezels kunnen best samen leven. Maar niet zonder andere soortgenoten. Dus meerdere paarden en meerdere ezels bij elkaar kan prima gaan. Maar dit, met zo'n jong paard, is vragen om problemen.

Voordat ik ze kocht had k een boekje waar alles in stond. Er stond dat een ezel en pony prima samen kunnen en dat het geen probleem is. En wij hebben sowieso geen plek voor nog een pony

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:32

Ze kunnen wel samen maar ze kunnen niet zonder soortgenoten. Dat zijn twee verschillende dingen.

Het is jammer dat je voor de lastigste weg hebt gekozen. Jonge pony zonder soortgenoten en een jonge eigenaar (jij) zonder begeleiding. Zoek alsjeblieft iemand die je met die pony kan helpen. Al lost dat natuurlijk het sociale probleem van zowel pony als ezel niet op.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:12

Ezels en ponies zijn andere soorten, dus dat is niet zo handig, alleen 1 pony en 1 ezel.

Als ik het goed begrijp, heb je geen ervaring met paarden, tot deze pony?

Of heb je misschien al eens op de manege gereden?

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 19:54

khirshanta schreef:
Ezels en ponies zijn andere soorten, dus dat is niet zo handig, alleen 1 pony en 1 ezel.

Als ik het goed begrijp, heb je geen ervaring met paarden, tot deze pony?

Of heb je misschien al eens op de manege gereden?

Ik heb veel verzorgponys gehad en daar kreeg ik ook les over de omgang met paarden. En k heb 5 jaar gereden.

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 19:57

Afbeelding

Afbeelding

Dit ben ik met mijn pony.
En even tussendoor. T gaat deze 2 afgelopen weken veel beter met mij en hem. Aangezien ik ook hulp krijg. En ik heb geen pony gekocht zondet ervaring. Ik heb genoeg ervaring alleen is Tim niet de meest makkelijke pony. Maar met per week een nieuw stapje erbij gaat het steeds beter

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:25

Hoi Lianne, wat een leuke pony!
K heb geen eigen paarden dus kan je weinig advies geven, maar vind t mooi dat je toch vooruitgang ziet en hoop dat je doorzet. Fijn dat je hulp krijgt, dat werkt vast beter dan advies op afstand. Succes!

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 12:35

Veldbloem schreef:
Hoi Lianne, wat een leuke pony!
K heb geen eigen paarden dus kan je weinig advies geven, maar vind t mooi dat je toch vooruitgang ziet en hoop dat je doorzet. Fijn dat je hulp krijgt, dat werkt vast beter dan advies op afstand. Succes!

Dankjewel!❤
Ja ik ben er onwijs blij mee!

lianne_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 13:00

Tim staat nu op een groter stuk weiland overdag. Misschien gaat het daardoor ook weer beter.