Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:41

Geweldig die Feather light!

Babette_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 22:10

Miiej schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is maar kan je niet na het rijden een x aantal keer op en af stappen?
Dat gebruikte ik altijd bij jonge paarden die het spannend vonden tijdens het opstappen.

Dat heb ik een tijdje geprobeerd en dan maakt ze er geen probleem van. Het is echt die eerste x opstappen waar ze moeilijk over doet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:12

Monique1963 schreef:
@Sclimpre, het filmpje is wel een voorbeeld van deze techniek, maar ik vind dit te ver gaan wat deze man doet. Het paard kan zijn schoft wel breken.

Ik ga op zoek naar een netjes voorbeeldsfilmpje van deze methode van Warwick schiller mijn grote voorbeeld in natural horsemanship.

https://www.youtube.com/watch?v=cfuRH383Lio&t=45s

het paard moet zichzelf leren te controleren, wij moeten hen niet controleren.

Deze is tenminste al wat minder brutaal. Maar wat het nut is van dat paard zo de hele tijd in rondjes rond te slepen, dat ontgaat me even. Zo te zien is het publiek ook niet echt mee :Z
Ben ook niet blij dat het paard telkens een snok aan het bit krijgt. Dan rukt hij wat aan de singel en stapt tenslotte op nogal een plompe manier op. Bwa, niet echt overtuigend.

Maar ik zie dat we allebei fan worden van de dame van Featherligth +:)+
Knap hoe zij het aanpakt.

Monique1963

Re: Paard beslist zelf wanneer ik mag opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:27

Sclimpre, ik ga niet de hele techniek hier uitleggen, dan zit ik een heel boek te tikken en is ook niet on topic. Hij legt in het Engels uit wat hij doet. Er staan veel filmpjes van hem op yt, misschien heb je een momentje om eens te kijken wat hij allemaal doet.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:40

Heb je al een keer geprobeerd vanaf de andere kant op te stappen?

Babette_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 22:51

brighteyes85 schreef:
Heb je al een keer geprobeerd vanaf de andere kant op te stappen?

Ja en dit heeft geen zin. Vaak wordt het gedrag dan erger en raakt ze enorm gestresst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:57

Gewoon eerst de rust erin brengen.
Commando voor 'staan' installeren.
Vanaf een krukje poetsen, erover hangen, bal erover gooien, vlaggetje wapperen, op en neer springen etc.
Net zo lang tot ze daarbij bwvs de schouders ophaalt
Daarna kun je overal zonder poespas opstappen.
Let ook op dat je niet je teen in haar buik draait en niet meteen gaat zitten en uitgebreid praten en aaien.
Zeker niet met korte teugels opstappen bij zo'n paard, daarmee geef je een signaal af dat je verwacht dat ze gaat rennen (wat ze dan vaak ook doen).

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:59

Misschien niet goed gelezen maar hoe oud is je merrie?

En is ze met voedsel te kalmeren of reageert ze daar niet op?
Anders zou ik kijken of je het kan opbouwen. Krukje ernaast stilstaan is belonen. Dat een paar keer doen zonder opzadelen. Dan krukje ernaast en jij erop. Staat ze stil en ontspannen dan belonen. Zo steeds verder opbouwen tot je er op kan stappen.
Mijn merrie drafde met opstappen heel hard weg. Ik ben bovenstaande gaan doen en met een maandje kon ik weer gewoon opstappen zonder gekke dingen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:23

Kun je er eens een filmpje van maken? Dan is vaak veel beter te zien wat er precies wanneer gebeurd.

Marlies_HDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:31

Dag Babette_f,
de bron van problemen bij opstijgen kan in heel veel verschillende hoeken zitten. Het zadel, het lijf, de rij-ervaring. Ik heb onlangs een eigenaar begeleidt die ook een paard had dat niet stil stond. Wat er gebeurde is dat het zadel toch iets verschoof bij het opstijgen, ook al gebeurde dat vanaf een krukje. Die kleine verschuiving was genoeg voor het paard om vast te vertrekken en het opstijven uit te stellen, want het zadel verschoof natuurlijk weer als de ruiter ging zitten. De oplossing in dit geval was hulp van een tweede, die het zadel aan de andere kant tegenwicht bood, zodat het niet verschoof.

Als het zadel goed past en en paard geen rugproblemen heeft, kan de rit die volgt op het opstijgen ook dermate vervelend zijn (om welke reden dan ook!) dat het paard koste wat kost probeert te voorkomen dat het tot een ritje komt.
Het belangrijkste is dat je ontdekt waar het gedrag door ontstaat, dan kun je het bij de bron aanpakken. Dat leidt uiteindelijk tot een blijvende oplossing.

Marlies_HDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:35

ik heb begeleidt = ik heb begeleid!!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:42

Ik zou echt proberen tips te halen bij een iemand met verstand van zaken. Wellicht is het de moeite ergens heen te gaan, als je paard makkelijk reist.

Wat ik hier voorbij zie komen aan oplossingen raakt soms ook kant nog wal :')
"Probeem: Paard staat niet stil met opstappen en rent rondjes" -> "Oplossing: stap op met een krukje".. 8)7 Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar gaat krijgen dan..

Ook de verhalen van de mensen met de paarden die wel stilstaan, zijn natuurlijk superleuk maar heeft TS niets aan.

Overigens, ik ben geen fan van Clint A, laat ik dat vooropstellen, maar ik vind het wel apart dat een paard (door wat voor reden dan ook) wel de rug van de ruiter mag breken maar als de ruiter/trainer dan lelijk terug doet is het ineens ach en wee.. :')

Vaak is het aangeleerd gedrag en is het heel lastig om uit dat kringetje te komen. Op dit moment weet het paard waarschijnlijk gewoon niet beter, en gaat het op de manier waarop het altijd gaat. Dus eerst een poosje moeilijk doen, en dan op kunnen stappen en weg kunnen rijden.
Uit dat cirkeltje komen is net zo lastig als ieder ander aangeleerd gedragspatroon aan- of afleren...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:26

Cer schreef:
Wat ik hier voorbij zie komen aan oplossingen raakt soms ook kant nog wal :')
"Probeem: Paard staat niet stil met opstappen en rent rondjes" -> "Oplossing: stap op met een krukje".. 8)7 Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar gaat krijgen dan..

Nou, ik vind dit heel logisch (snap zelf al zo lang het belang van een opstapje dat ik zelfs verwonderd kijk als ik mensen vanaf de grond zie opstijgen): als je aan het zadel gaat hangen, geeft dit ongemak voor het paard, en dit is vaak de oorzaak van het weglopen. Neem het ongemak weg, en het probleem verdwijnt ook. Hoe je dat stilstaan naast het krukje voor elkaar krijgt, hebben ikzelf en een aantal anderen hier al uitvoerig beschreven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:28

Cer, je kan je paard ook eerst stil leren staan bij een krukje alvorens perse er weer op te willen klimmen :)*
Anders blijf je bezig met symptoom bestrijding.
Het is een feit dat opstijgen vanaf de grond door sommige paarden als pijnlijk ervaren wordt, daar zijn onderzoeken naar gedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:35

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, persoonlijk ben ik geen fan van snoepjes voeren :n maar ieder zo zijn manier natuurlijk.

Zelfs als je de oorzaak wegneemt, laten we er vanuit gaan dat de oorzaak het oncomfortabel zijm tijdens het opstappen is, zit er nu toch een patroon in. Heel misschien heb je mazzel en blijft t paard ineens staan omdat er een krukje staat en dus het patroon anders is, maar anders moet je er echt mee oppassen. Paarden die over krukjes denderen kunnen gevaarlijke situaties opleveren en dan ben je verder van huis... doe dit dan alleen met iets degelijks als een opstap blok..

Je zou r kunnen foppen door eerst ongezadeld t blok te introduceren en er andere dingen mee te doen (zoiets wordt hierboven ook al gezegd), en daarnaast kan inderdaad leren "inparkeren" ook een handige tool zijn. Maar daarvoor moet je eerst uit t patroon dus in t begin mag niks lijken op opstappen.. en een weekje is dan nog best kort misschien, je kan er makkelijk langer de tijd voor nemen, heb je later alleen maar meer profijt van :j geduld is je grootste vriend, en t lastigst om te hebben ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:38

Je hoeft toch ook geen snoepjes te voeren? En onveilige trapjes is nooit een goed idee.

Ik heb zelf ook echt een hoop te stellen gehad met een paard dat zich onveilig voelde met opstijgen, soms moet je dan gewoon even niet perse willen rijden dat neemt al een hoop druk weg als je al blij bent dat hij op commando braaf staat terwijl je op en neer hupst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:49

Dat hoeft ook niet, ik reageerde op iemand die dat als oplossing aandroeg ....
En uiteraard is een onveilig trapje nooit een goed idee maar er gebeuren toch nog genoeg ongelukjes mee dus vandaar dat ik t noemde .. er zijn genoeg mensen die zo'n driepoot gammel krukje een goed krukje vinden "want op internet stond 'krukje' en dit is een krukje" ... :)

Je kan in het voorbij lopen zelf op en over een verhoginkje lopen, je kunt je paard in een longeer ring om je heen laten lopen, stoppen, naar je toe etc vanaf een stevig verhoginkje, je kunt met een goede opstapkruk eens manen kammen, sta je er ook verhoogd naast.. en er zijn vast meer handige dingen die lijken op opstappen maar t toch niet zijn, zodat je wellicht zn mindset kan veranderen..

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:53

Kan je niet zorgen dat met het opstappen iemand anders aan de andere kant staat om je paard te begrenzen? Dat de andere persoon zijn hand bijvoorbeeld op de borst houdt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:54

Fair schreef:
Kan je niet zorgen dat met het opstappen iemand anders aan de andere kant staat om je paard te begrenzen? Dat de andere persoon zijn hand bijvoorbeeld op de borst houdt.

Dat zorgde bij mijn paard voor omhoog komen en naar voren springen en dan 6 rondjes rodeo :D

Ik stapte altijd alleen op aan lange teugel en zag helaas niet op tijd dat mijn instructeur uit gewoonte de andere kant vast had. Heeft me weken gekost om het vertrouwen weer terug te krijgen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:57

In dat geval: niet doen :+

Bij mij heeft dat wel geholpen, paard wou nog wel eens wegdraaien. Maar door de buitenteugel te begrenzen en iemand anders aan de andere kant te laten staan was het na een paar keer opgelost. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:00

Haha, nee dat doen we niet meer :')

Bij mijn bijrijder deed ik in het begin dan de longe eraan op een meter afstand, dan had ze niet door dat ze vast was maar had ik wel een optie om te reageren mocht er een paniek actie komen.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 10:45

Wat ik mis in het hele verhaal ( hoop niet dat ik eroverheen gelezen heb :D ) is of de veearts al is langsgeweest om medische problemen uit te sluiten ..

Babette_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 18:26

Fair schreef:

Ik wil op mijn paard kunnen stappen zonder de hulp van een andere persoon. Wanneer iemand helpt is er nooit een probleem, maar dat maakt het er niet makkelijker op wanneer ik alleen ben.

Babette_f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 18:28

N4N4 schreef:
Wat ik mis in het hele verhaal ( hoop niet dat ik eroverheen gelezen heb :D ) is of de veearts al is langsgeweest om medische problemen uit te sluiten ..

Er zijn geen medische problemen, ook mijn zadel past perfect. Zij beslist echt gewoon lekker zelf wanneer ik er op mag. Soms is dit meteen, soms duurt dit een kwartier of langer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:39

Doet ze dit al zolang je haar hebt?? En wat je hierboven aangeeft, soms laat ze meteen opstappen, dan meteen weer afstappen belonen en afzadelen. Indien het een slimme tante is(en dat is ze want ze is je te slim af) zal ze heel snel de link leggen, stilstaan is niet aan het werk. Na twee drie keer valt het kwartje.