Mijn hengst lijkt wel een kannibaal...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:49

KimD schreef:
tengeltje11 schreef:
ik snap ook nooit waarom mensen een hengst hengst laten als ze niet geschikt en uitermate goed zijn voor de fok.
hoe braaf ze ook zijn,het is voorjaar,die beesten liggen met zichzelf overhoop door gierende hormonen,daar maak je geen enkel dier gelukkig mee(als ze niet mogen dekken).

dus neen,ik kan zoiets niet begrijpen.
ze vermoorden elkaar bijna,dan vraag je raad en zeg je dat ze niet gecastreerd zullen worden....?

waarop open je dan een topic?

en het probleem die vanuit de shet komt?
hoe zielig of onzelfzeker een paard ook is,een gezond paard die niet met zichzelf in de knoop ligt,gaat ook geen ander paard bijna vermoorden.
dus neen,dit ligt niet bij de shetlander.

dit probleem ligt puur bij gierende hengstenhormonen en dieren die met zichzelf geen blijf weten hierdoor.

Dikke dikke dikke stierenstront! ;)

Ik heb ook drie hengsten, al sinds een jaar of vijf in dezelfde combinatie. Geen enkel probleem, niet met mensen, niet met andere dieren, niet met merries en zeker niet onder elkaar.

Ook hengsten die niet meedraaien in de dekhengst kunnen een gewoon paarden bestaan hebben.

Wel eens bedacht dat jou hengsten wellicht verschillen van die van TS daardat die van haar dekt en die van jou niet?
Dat dat wellicht een groot verschil kan zijn?
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 27-03-17 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:49

Kuggur schreef:
Yep KimD, werkt prima bij de TS...

Bij TS niet nee, ergens komen de hengsten iets te kort. ;) Maar ik reageerde op een ander soort bericht, niet direct op TS.

Ocean_Child

Re: Mijn hengst lijkt wel een kannibaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:53

LeenPen schreef:
Omdat hij nog dekt. Hij heeft een prachtige stamboom, zijn vader ook voor het leven gekeurd en dergelijke. Dat laat ik niet zomaar liggen :)

Zolang de centjes belangrijker zijn dan de veiligheid/welzijn van je paarden, zie ik geen andere oplossing dan eenzame opsluiting.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:54

M_D_H schreef:
KimD schreef:

Dikke dikke dikke stierenstront! ;)

Ik heb ook drie hengsten, al sinds een jaar of vijf in dezelfde combinatie. Geen enkel probleem, niet met mensen, niet met andere dieren, niet met merries en zeker niet onder elkaar.

Ook hengsten die niet meedraaien in de dekhengst kunnen een gewoon paarden bestaan hebben.

Wel eens bedacht dat jou hengsten wellicht verschillen van die van TS daardat die van haar dekt en die van jou niet?
Dat dat wellicht een groot verschil kan zijn?

Dat ze niet continu meedraaien in de dekdienst wil niet zeggen dat ze dit helemaal niet doen.

De oudste heeft in zijn jongere jaren gedekt, nog gaf dat geen problemen.

Ligt nog aan veel meer factoren dan alleen dat dekken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:55

Apart laten staan. Sommige hengsten kunnen gewoon niet bij een ander paard. Al helemaal niet als ze dekken. Ik zou het risico niet eens durven lopen. Als hij met een draadje apart staat is het trouwens niet eens eenzame opsluiting. Dan kan hij met zijn neus nog bij de anderen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:09

Ocean_Child schreef:
LeenPen schreef:
Omdat hij nog dekt. Hij heeft een prachtige stamboom, zijn vader ook voor het leven gekeurd en dergelijke. Dat laat ik niet zomaar liggen :)

Zolang de centjes belangrijker zijn dan de veiligheid/welzijn van je paarden, zie ik geen andere oplossing dan eenzame opsluiting.

Em daar heb ik dan weer de gevolgen van gezien.. En dat wil je niet.
Als ts haar paard ook maar een beetje op de mijne lijkt (die overigens nooit gedekt heeft), kan het goed zijn dat die gek wordt.
En met gek bedoel ik alle paarden in een straal van tien meter aanvallen, mocht dat niet lukken dan beet die gerust een mens die wel binnen bereik stond.
Met ruinen is dit opgelost.

Dekhengsten kunnen in theorie prima bij anderen, ik ken er genoeg.
Maar blijkbaar gaat het in ts haar geval niet en dan zou bij mij ook echt het welzijn voorop staan.
Dus of een kudde met eigen merries of toch castreren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:12

LeenPen schreef:
Ik denk dat men probleem mss ook wat voorkomt uit de Shetlander, sinds hij zen ene oogje kwijt is heeft hij ook zijn zelfvertrouwen totaal verloren precies... Vroeger zou hij zich zeker verweren.

Dit zou heel goed kunnen. Zoals al geopperd is: is er een mogelijkheid om tot een andere samenstelling te komen? Je shet bij een paard wat er wel normaal mee omgaat en je haf bij een paard wat hem in evenwicht houdt?

LeenPen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 12:24

Bedankt voor alle reacties iedereen, de ene al wat aangenamer als de andere haha.
Het is zeker mogelijk om de paarden anders op te delen, we wisselen hier toch sowieso wat mee af.
Ik was vooral benieuwd of er nog mensen waren wiens paarden de kriebels het ook soms overnemen.
Ze staan nu sowieso ook al gescheiden ;)!
Voor de rest denk ik niet dat ik mezelf moet verdedigen. Ik ben geen 'dierenbeul', ik heb het beste voor met mijn hengsten. Ik zorg al zo lang met heel men hart voor mijn beesten & heb er al zoveel mee bereikt :)!!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:36

Ik denk juist dat bij hengsten het "geregeld" wisselen van samenstelling vragen om problemen is. :o

Las ook dat de haf en shet vanaf kleins af aan samen gestaan hebben maar bij jou nu pas weer sinds enkele weken samen staan, wat is de reden dat ze een tijd uit elkaar gehaald zijn?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:54

Heb je overwegen om de haf een merrie 'te geven'? Een die toch door hem gedekt moet worden of al gedekt is en haar mannetje staat? Dan moet je natuurlijk wel genoeg ruimte hebben om dat stel apart van de andere hengsten te houden om te voorkomen dat die wat al te enthousiast worden van een dame in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:57

Als een hengst niet goedgekeurd is vraag ik me oprecht af waarom je er mee dekt. Welke waarde brengt jouw hengst dan bij aan het ras? Want voor het stamboek is het blijkbaar niet voldoende en als je de moeite/kosten tot goedkeuring niet wil doen... waar ben je dan mee bezig?

Dat terzijde.
Ik heb in 2015 de keuze gemaakt om mijn warmbloed hengst op de leeftijd van bijna 7 te laten castreren. Is naar mensen altijd prima te hanteren geweest, ik ging er mee op wedstrijd, hij stond in de zomer 24/7 in het land met mijn shethengst en mijn 2 ruinen. Die beide ook regelmatig nog denken dat ze compleet zijn.
Wat is er voorgevallen? De grote vloog zonder aanleiding bovenop de kleine. Net zoals bij jou: eindeloos achterna jagen, bijten waar hij maar kon en onder geen beding loslaten. Hij heeft de kleine uiteindelijk tegen de grond gewerkt en ging er bovenop zitten. Ik heb ze per direct uit elkaar gehaald en sedert dien apart gezet. Elke combi was mogelijk in mijn kudde van 4, behalve hengst + hengst.
Een paar maanden nadien, op wedstrijd, kreeg diezelfde aap plots het idee om een vrachtwagen te gaan "aanvallen" omdat die tussen hem en een merrie 500m verderop kwam.
Hoe lief, makkelijk, volgzaam en schattig hij altijd is geweest en ook nog was, 2 dagen nadien zijn de ballen er af gegaan.

Mijn prioriteit is en blijft: veiligheid eerst. Niet alleen die van mij. Niet alleen die van andere mensen (ruiters, grooms, wandelaars, kinderen...). Maar bovenal zeker de veiligheid van zijn kuddegenoten. Jij hebt dat nu 1x gezien. Het is al 1x voorgevallen met een ander paard, dat zeg je zelf. Dan mag je er prat op gaan dat dit gedrag zich in de toekomst zal blijven herhalen.

Bij jou gaat het om een oudere shet die een oog mist en volgens jouw omschrijving al eerder neerslachtig is. In mijn geval gaat het om een shet die misschien 2 jaar ouder is (zeker niet meer dan 3 jaar verschil), kerngezond, stevig maar rechtvaardig karakter naar andere paarden van elk geslacht en absoluut géén ruziezoeker of angsthaas. Gewoon pats boem, omdat de ene aan een pluk hooi bezig was die de andere blijkbaar ook plots wou.

Dit gedrag is natuurlijk maar het is verdorie niet iets om lacherig over te doen. Die 2 zijn nota bene altijd beste maatjes geweest in mijn geval!
Een paard achter een draadje is een paard achter een draadje. Hij kan neuzen en andere zien. Hij kan niet kroelen. Hij kan niet mee rennen en spelen. Hij kan niet bij de rest liggen dutten. Hij kan niet eens door de rest van de groep op zijn nummer gezet worden als dat nodig is.

Bedenk goed waar je mee bezig bent. Dit is een soort van gedrag die ik absoluut NIET tolereer in mijn kudde. Niet naar mij, niet naar anderen en niet naar kuddegenoten. Je bent er geen 24/7 bij. Ook van een ruin of merrie zou ik zulks gedrag niet accepteren. ik wil een stabiele groep. Niet eentje waar op tijd en stond plots een hormoonbom in ontploft.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:24

Ik lees dit topic door met groeiende ergernis.
Vier hengsten houden en ondertussen duidelijk geen benul van wat een goed management van hengsten inhoudt. Een haflingerhengst bij een gehandicapt (halfblind) shetlandhengstje plaatsen en dan verbaasd zijn dat het misgaat. Willen fokken met een ongekeurde hengst die kennelijk kan overgaan tot zeer agressief gedrag, omdat ie volgens jouzelf (hoe objectief) verder 'zo lief en bijzonder' is. Blijkbaar ook niet over de faciliteiten op je erf beschikken om veilig en fatsoenlijk meerdere hengsten te houden (bang zijn dat ze door de draden gaan).
En dan een topic openen en zeuren als je commentaar krijgt op e.e.a.
Misschien moet jij je licht eens opsteken bij een professionele hengstenhouder om te zien wat er komt kijken bij een goed en verantwoord management van hengsten. Dit soort gehobby is een recept voor ongelukken en inferieure fokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:27

Askja schreef:
Vier hengsten houden en ondertussen duidelijk geen benul van wat een goed management van hengsten inhoudt. Een haflingerhengst bij een gehandicapt (halfblind) shetlandhengstje plaatsen en dan verbaasd zijn dat het misgaat. Willen fokken met een ongekeurde hengst die kennelijk kan overgaan tot zeer agressief gedrag, omdat ie volgens jouzelf (hoe objectief) verder 'zo lief en bijzonder' is. Blijkbaar ook niet over de faciliteiten op je erf beschikken om veilig en fatsoenlijk meerdere hengsten te houden (bang zijn dat ze door de draden gaan).
Misschien moet jij je licht eens opsteken bij een professionele hengstenhouder om te zien wat er komt kijken bij een goed en verantwoord management van hengsten. Dit soort gehobby is een recept voor ongelukken en inferieure fokkerij.

Nou ja dit dus. En bedenk dat je hierbij jezelf en je paarden in gevaar brengt. Want dit is voor jou misschien abnormaal gedrag, maar welkom tot de hengstenwereld, dit is gewoon hengstengedrag. ;)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:44

Hengsten kun je een tijd goed samen houden en dan slaat om één of andere reden de vlam in de pan.Een vriendin van mij had ook altijd de hengsten bij elkaar staan ,toch is ze over moeten gaan tot castreren geheel tegen haar principe's in.Ze heeft even de boel apart gezet ,laten castreren en dan weer samengevoegd.Als ik het goed heb is er 1 nog hengst en de rest gecastreerd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:46

Alleen laten staan of castreren

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:56

Tis niet alleen het feit dat hij hengst is dat hij zo doet maar ook zijn karakter. Hij staat waarschijnlijk ook hoog in de groep en heeft nogal een karakter. Ik heb 2 doetjes van hengsten waarvan 1 dekhengst en die staan mekaar te poetsen in de weide en vechten nooit.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:13

Askja schreef:

_O_

Niet voor niks dat hengstenhouders ( professionele) zeggen dat (meerdere) hengsten niks te zoeken hebben bij de gem paardenhouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:11

Het kan heus wel, als je maar weet waar de grenzen aan je eigen mogelijkheden zijn. Mijn grens lag bij het aspect veiligheid en in groep kunnen. Dat is overtreden op het moment dat hij mijn shet zonder reden aanviel. Hij kon niet meer met alleman in de groep want dan was de shet niet veilig.

Verder een goed hanteerbare hengst, gekend sinds veulen van 8 maand oud en ze stonden toen ruim 5 jaar dag en nacht als vriendjes samen.
Met de mijne wordt er niet gedekt. Ook niet met de shet die nog steeds hengst is, maar die heeft echt een once in a life time karakter. Die kan ik zonder pardon achter een stroomloos draadje naast hengstige merries zetten. Zijn respect voor draad is fenomenaal groot.
Gelukkig zijn er geen merries in de buurt en staat er wel fiks stroom op, ik ga het lot niet uitdagen :))
Maar ervaring leert dat dat met die hengst perfect kan.
Had ik ook niet met de warmbloed moeten proberen. Stroom erop? Alles goed. Geen stroom? No good idea...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:16

Mondy schreef:
Askja schreef:

_O_

Niet voor niks dat hengstenhouders ( professionele) zeggen dat (meerdere) hengsten niks te zoeken hebben bij de gem paardenhouder.

Nederland weet goede sportpaarden te produceren. Maar echt goed omgaan met paarden kunnen we vind ik niet. Er zijn andere landen waar dit vele malen beter gebeurt. Heel simpel voorbeeld, hoeveel paarden worden niet onrustig als een ander paard weg gaat? Je kan je paard echt zo trainen dat hij weet dat het hem niets zal doen en onnodig verspilde energie is.
Kijk voor de gein een bij het voortbrengen van hengsten. Als je ziet wat die dieren allemaal mogen. Daar komt bij dat een Hengst gevoelig is voor onrechtvaardig straffen. Eerst mogen stuiteren en dan een tik krijgen. In mijn ogen weten hengstenhouders ook niet hoe ze er mee om moeten gaan.
Mensen hier doen zo panisch over hengsten, terwijl men eigenlijk bij zichzelf te rade moet gaan. Wij zijn degenen die in zijn ogen 9 van de 10 keer niet duidelijk zijn. We zijn niet 100% consequent en verwachten dingen die ze niet begrijpen. De sport staat voorop, en we zijn er goed in. Maar dat traject ervoor, boehoe. Onze paarden lopen zo verschikkelijk snel op hoog niveau, maar kunnen niet normaal aan de hand lopen, hebben trailer problemen enz. We stijgen af en de training is schijnbaar afgelopen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:20

LeenPen schreef:
Ik denk dat men probleem mss ook wat voorkomt uit de Shetlander, sinds hij zen ene oogje kwijt is heeft hij ook zijn zelfvertrouwen totaal verloren precies... Vroeger zou hij zich zeker verweren.

Een haflinger hengst tegen een shet hengst is geen partij .
Het voorjaar begint hormonen spelen op
En je haf wil nu al duidelijk maken mocht er wat te dekken zijn dat het wel voor hem is en niet voor kleine shet .
Houdt ze apart als ze perse hengst moeten blijven
Of bel je DA en maak ze allemaal n kilo lichter

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:38

Zinzi_jewel schreef:
Of bel je DA en maak ze allemaal n kilo lichter

Ik ben bekend met de uitdrukking "zwaar klote", toch vermoed ik dat twee testikels wat lichter zijn dan een kilogram.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:47

Eerst en vooral: op Bokt heb je zo van die standaard "adviezen", zoals: "een hengst moet je castreren", of "een paard alleen is zielig, zelfs als ie andere paarden kan zien." Geloof ik niet altijd, en hoef je ook niet te doen.

Ik zou die echter niet meer in de groep laten, maar afzonderlijk houden, eventueel met een niet te hoge omheining ertussen waar ze nog overheen kunnen kroelen. Zeker in het voorjaar kan een hengst soms omslaan, zeker met merries in de buurt. Als je een hengst hebt die hoger is in rang dan die haf, kan je het proberen om die nog samen te zetten, maar iets anders zou ik niet riskeren, veel kans dat die kleine het dan niet overleeft, en die zal ook niet staan popelen om erbij op de wei te gaan. Mijn klophengst indertijd was ook eens plots omgeslagen, en de andere paarden (ruinen) stonden in een hoekje te bibberen tot ze uit de wei mochten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:14

ik snap het ook nog steeds niet.

je hengst heeft o-zo-goeie-papieren,maar is op zijn 7de nog steeds niet ggk?
ben je er uberhaupt al mee naar de keuring geweest dan?
want goeie papieren,maar een karakter waarmee hij mede paarden bijna vermoordt,is echt niet het type paard die ik zie als ideale dekhengst.

dat hij het nu doet is niet moeilijk,hetvoorjaar schiet de lucht in,dus de hormonen even snel.

ik blijf niet snappen wat je zo goed vindt aan al die paarden hengst laten.
de shet castreren lost niets op,hier altijd al hengsten gehad die,van zodra een merrie in de buurt was,een ruin evenzeer gingen vermoorden.
maar hier mochten ze wel merries dekken,liepen ze met minstens een merrie samen.

een paard in zijn uppie op een weide zetten omdat je hem perse toch maar hengst wil houden,dat vind ik echt niet 'het beste met mijn dieren voorhebben',dat is enkel denken aan je eigen belangen(zelfs op termijn,maar een 7-jarige hengst die nog niet eens ggk is,daar snap ik ook het nut niet van).

gun die beesten innerlijke rust en laat ze gewoon castreren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:55

tengeltje11 schreef:
ik snap het ook nog steeds niet.

je hengst heeft o-zo-goeie-papieren,maar is op zijn 7de nog steeds niet ggk?
ben je er uberhaupt al mee naar de keuring geweest dan?
want goeie papieren,maar een karakter waarmee hij mede paarden bijna vermoordt,is echt niet het type paard die ik zie als ideale dekhengst.

dat hij het nu doet is niet moeilijk,hetvoorjaar schiet de lucht in,dus de hormonen even snel.

ik blijf niet snappen wat je zo goed vindt aan al die paarden hengst laten.
de shet castreren lost niets op,hier altijd al hengsten gehad die,van zodra een merrie in de buurt was,een ruin evenzeer gingen vermoorden.
maar hier mochten ze wel merries dekken,liepen ze met minstens een merrie samen.

een paard in zijn uppie op een weide zetten omdat je hem perse toch maar hengst wil houden,dat vind ik echt niet 'het beste met mijn dieren voorhebben',dat is enkel denken aan je eigen belangen (zelfs op termijn,maar een 7-jarige hengst die nog niet eens ggk is,daar snap ik ook het nut niet van).

gun die beesten innerlijke rust en laat ze gewoon castreren.

Zeer mee eens.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:01

Mijn shet werd ook wel eens achterna gezeten. Mijn pony's konden zelf in en uit de stal en bij shet had ik de bovenste deur dicht zodat hij wel naar binnen kon, maar de merrie er niet achteraan kon gaan.