Mijn jong paard blijft in het touw bijten!!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:21

Ja weet ik bedankt voor je reacties HopeMyDay iemand die rustig en lief blijft is zelden en echt heel fijn!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:23

Nah, die laatste reactie is een beetje vreemd TS. Je staat op de achterbenen nu.
Ik stel voor om het gewoon even te laten bezinken en misschien kom je tot de conclusie dat er toch wel eens mensen gelijk kunnen hebben in dit topic. ;)

Toen ik net bokt had opende ik ook een topic en kreeg de wind van voren, omdat ik gevaarlijk bezig was. Ik verklaarde iedereen voor gek, want ik deed het zoals ik dacht dat het goed was. Maar men opende wél mijn ogen. Dat zag ik op dat moment niet, want ik werd boos. Heel boos van al dat kritiek wat ik kreeg! Maar achteraf denk ik 'verrek... ze hadden gelijk!'.
Open staan voor een visie van een ander kan soms best eens goed zijn ;) Ooak wil je dat in het begin niet zien.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:25

Kinderachtig okay laat het me nogmaals uitleggen.
Ik heb Estime nu 2 jaar ik heb hem steigeren en stampen helemaal afgeleerd toch iets om trots op te zijn of niet?
bijten deed hij ook niet meer totdat hij begon met tanden wisselen nu vraag ik tips wat ik kan doen aan het feit dat hij in het touw bijt. Aangezien slaan niet helpt ik geen geld heb voor een 2de paard op het moment hopelijk volgend jaar wel, ik heb geen plaats voor een stalgenoot, ik heb geen manege die goed is voor paarden voor hem te zetten.
Ik wil geen ruzie!
Maar als jullie zo een reacties zetten en met iedereen samen een jong persoon wilt aanvallen ja mss dat ik het dan een beetje wil laten merken?
Ja idd ik ben een beetje bang voor hem maar daar werk ik dan ook aan.
Aub mensen stop met ruzie maken dan doe ik dat ook en kunnen we mss eens een vriendelijk discussie houden zou echt heerlijk zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:26

zoals "Troi" ook al zei, het lijkt er een beetje op dat jij het paard een beetje als speelgoed bekijkt, en het paard heeft de rollen een deel omgedraaid, is nu nog niet echt gevaarlijk, maar het kan best gevaarlijk worden. zoek hulp of je blijft met een probleem zitten.

EllenEstime schreef:
Bedankt HopeMyDay!!
Ja is een goed idee maar gaat niet in verband met dat drie honden mijn dieren hebben aangevallen.

Ja geloof me ik weet dat dit mijn fout is ik zie dat tenminste zelf in iets wat veel mensen niet hebben.
En ja idd ik heb mijn paard Steigeren en stampen afgeleerd en had bijten in het touw ook afgeleerd gekregen totdat hij begon met tandjes wisselen.
Wil je weten wat hij al allemaal kan?
achteruit gaan, zijwaarts, benen kruisen, voedsel weigeren, lachen, high five, jambette, nee schudden, longeren, lange lijnen, en we hebben beide heel veel plezier hierin dus idd ik denk dat ik het zo slecht nog niet doe nee.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:27

Probeer mijn tip dan eens. Wie weet helpt het! Daar doe je je paard echt geen pijn mee, maar de lol van in het touw bijten gaat er wel van af.

En blijf rustig in en uit ademen. Schiet niet zo in de verdediging. Laat het nu gewoon even met rust. Misschien denk morgen al anders over de reacties hier in het topic.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:29

Ja okay zoals ik zojuist heb gezegd ik zal een trainer toveren ga het nu directttt doen!

Zal ik doen Chasey!
Ik schiet idd in de verdediging maar jullie ook ik wil gewoon eens 1 keer een rustige discussie hebben maar dat gaat zo niet!!

Chasey

Re: Mijn jong paard blijft in het touw bijten!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:31

Een rustige discussie begint bij jezelf. Blijf kalm. Ja dat is moeilijk, dat snap ik.
Zo'n platte tekst komt natuurlijk ook altijd weer anders over dan in het echt he. De meeste mensen bedoelen het goed, maar komt soms zo vervelend over via geschreven letters.

Dus bij deze: :) een smilie, om mijn toon aan te geven :D

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:33

Kijk, iedereen heeft een andere manier om paarden te beleren en mee om te gaan.
Ik ga er volledig vanuit dat iedereen met een hele eigen manier zich goed genoeg verdiept heeft en dat dit de manier is waar ze zich fijn bij voelen.

In de paarden wereld zijn nou eenmaal allerlei manieren en eerlijk mijn manier is anders dan die van de ts maar toch moet ze roeien met de riemen die ze heeft en haar eigen methodes.

Vandaar dat jij veel nare reacties krijgt ts, doordat er mensen zijn met een totaal andere (niet verkeerde) manier van het opvoeden van een paard.

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:34

Hahaha bedankt!! Chasey maar de anderen mensen hier helpen er ook niet echt aan mee.
ja ik zou mijn graag heel graag een vriendje gunnen mezelf ook trouwens maar niet iedereen heeft daar de kans toe.
En ik kan er niet tegen als ze zeggen doe hem weg want je bent niet goed voor hem sorry dat zou niemand van jullie ook fijn vinden denk ik zo.
En een ezel wegdoen nee niet iedereen kan van zijn hart een steen maken.
gelukkig maar!

En idd ieder heeft zijn/haar manier wilt niet zeggen dat die slecht is
En als ik zie hoe ik mijn paardje verzorg denk ik niet dat hij te klagen heeft niemand is en heeft het perfect.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:40

Hoi TS,

Er worden zeker al wat goede tips gegeven. Zo kun je prima ipv een halstertouw een hengstenketting gebruiken, en nee niet door het halster of over de neus waardoor je een aansnoer effect krijgt, maar gewoon de musketon van de ketting aan het halsteroog waar normaal je gewone touw zit.
Als hij dan in het eerste deel van zijn touw bijt (en dat is vaak het deel waar ze bij kunnen en dus pakken) happen ze in de ketting, wat onprettig is, en ze er dus mee zullen stoppen. Je hoeft dus zeker niet aan de ketting te trekken ofzo.

Een andere optie is: leer hem in de vrijheidsdressuur het commando los. Dit heeft bij mijn paard vrij goed geholpen. Hij mag dingen vast pakken die ik van hem vraag, en loslaten zodra ik dat vraag. Daardoor heeft hij minder de behoefte om in touw oid te bijten. Heel af en toe probeert hij het nog wel, met name als hij zich verveelt, maar dan is een 'eh' meestal voldoende.

Verder ga ik wel met bovenstaande mee dat jullie geen ideale combi zijn en begeleiding zoeken, hoe lastig ook, wel noodzakelijk is. En zodra mogelijk zou ik er zeker een paardenvriendje bij zetten.

Succes!

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:42

Bedankt darkadia!
We zijn idd een hele goede combinatie!
En het commando los heb ik hem geleerd en meestal laat hij het dan los maar als ik mij dan omdraai en wegloop heeft hij het weer vast.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:43

Ik denk ook dat jouw paard nu een beetje teveel vriendjes met jou wilt zijn. Vrienden zijn en samenwerken is goed, maar paarden leven in kudde verband (in dit geval met twee ezels) met strenge rangorde, en in principe staat er maar een bovenaan... En als ik het zo lees sta jij niet geheel bovenaan, of is dat iets waar je aan twijfelt. En hij is nu nog jong, als je hier nu niet hard mee aan de slag gaat heb je een draak van een paard als hij straks 5 is en echt sterk.

Werk aan wederzijds respect, het is goed dat hij nu niet meer steigert enzo, maar jij moet er ook geen angst voor hebben, zeker niet op deze leeftijd. Nu werken ze in Spanje inderdaad behoorlijk hardhandig, dus ik begrijp dat het lastig is om hierin een goede trainer te vinden, maar ze zijn er natuurlijk wel. Daarnaast kun je natuurlijk zelf veel leren door erover te lezen of op youtube filmpjes te kijken, en zoals je nu doet hulp vragen op bokt (maar daar moet je dan wel voor open staan, er wordt hier gewoon gezegd waar het op staat, en dat is nou eenmaal niet altijd leuk om te horen).

Daarbij wil ik je nog eventjes waarschuwen... als meneer steeds dominanter wordt kan hij heel lelijk en gevaarlijk gaan doen naar zijn ezelvrienden. Ik begrijp dat je ze niet weg wilt doen en dat je er niet zomaar een bij kan halen, maar dit waren dingen die je eigenlijk van te voren had moeten bedenken... Hij heeft in ieder geval vriendjes, maar het zou voor zijn karakter een stuk fijner zijn om echte paardenvrienden te hebben die hem ook op zijn plaatst zetten (ook wel zo fijn voor jou, dan krijgt hij wat extra opvoeding van mee).

En over de hengstenketting, een 'hulpmiddel' is zo streng als je het zelf maakt, weleens gezien hoe paarden onderling de rangorde bepalen? Dat gaat ook niet zachtjes. En nu zeg ik niet dat je gelijk moet slaan, maar je mag hem soms best wat duidelijker op zijn plek zetten. Dat is niet hard, dat is consequent, anders krijg je een paard wat over je heenloopt en daardoor juist alleen maar meer problemen en verwarring krijgt. Daarnaast werkt een hengstenketting precies hetzelfde als je hem gewoon aanklikt als een gewoon halstertouw, maar het is waarschijnlijk wat minder fijn om in te happen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:45

Dan zul je nog moeten werken aan dat hij het 'vast'ook alleen mag op het moment dat jij dat van hem vraagt, en niet wanneer hij daar zin in heeft. Ik zei overigens dat jullie GEEN ideale combi zijn, maar dat terzijde ;) Het gaat hier tenslotte om hoe je het probleem evt zou kunnen verhelpen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:09

FF heel wat anders, je bent hiervan op de hoogte ?
Ezels hebben regelmatig longwormen, geen probleem maar voor paarden die daarbij staan kan dat echt voor problemen zorgen.

Dictyocaulus Arnfieldi is de enige bij paardachtigen voorkomende longworm. Bij ezels is het een veelvoorkomende worm die zelden of nooit ziekteverschijnselen veroorzaakt. Paarden kunnen echter wel problemen ontwikkelen bij een longworminfectie.

Wat zie ik als mijn paard besmet is met longwormen?

Paarden die besmet zijn met longwormen hebben vaak een hardnekkige droge hoest, verminderde eetlust en vermageren. Gelukkig is een besmetting met longwormen een zeldzaamheid in Nederland en komt dit enkel voor als paarden en ezels samen op de weide staan of gestaan hebben.

Ezels zijn de natuurlijke gastheer voor de longworm. Zij dragen deze worm bij zich maar hebben er meestal geen last van. Wel scheiden zij eieren van deze worm uit die dan weer door paarden, die op dezelfde weide staan, kunnen worden opgegeten. Deze eieren gaan ronddwalen in het paard en uiteindelijk in de longen voor problemen zorgen. Volwassen paarden die besmet zijn, zullen zelf weinig of geen longwormeieren opnieuw uitscheiden.

Diagnose stellen bij paarden is erg lastig, gezien het volwassen paard zelden of nooit eieren uitscheidt. De diagnose is daarom gebaseerd op het klinische beeld (de symptomen die we zien) en op het verhaal dat het paard samen met ezel(s) op de weide staat.

Behandeling is vrij eenvoudig, dit wordt gedaan met een ontwormingsmiddel waar ivermectine inzit. Naast het zieke paard moeten ook alle ezels die op dezelfde weide staan ontwormd worden met ivermectine.

Hoe kan ik een infectie met longworm voorkomen?

Hiervoor bestaan er 2 mogelijkheden of uw paard niet samen op de weide zetten met ezels of de ezels net zoals de paarden screenen door middel van mestonderzoek.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:58

hallo TS,

allereerst vind ik jou berichten wel heel aanvallend overkomen.. begrijpelijk als meerdere mensen een discussie starten en eenvoudig niet lezen. er zijn ook mensen met goedbedoelde tips.
maar ik vraag je wel jou manier van schrijven iets aan te passen.

ik weet heel goed hoe het er aan toe gaat in spanje, daar zijn ze echt geen paardenmensen zo als in nederland. (natuurlijk zijn er ook goede mensen)
ik vind het super dat jij er voor kiest om het zo op een paardvriendelijke manier te trainen :)

dat je een jong paard het best met een ander jong paard kan samenzetten weet jij ook, dat je het nu niet kan waarmaken kan ik goed begrijpen.

ik verzorg een paard dat uit spanje komt, vorig jaar voor het eerst kennen geleerd.
zodra ik zijn benen aanraakte, gooide hij ze hoog.
met rijden de rug aanspannen en zich heel kort maken,
heel onrustig met het hoofd tijdens het rijden,
heel gevoelig op lichaamstaal en bewegingen.

hij was tot zijn 4 de jaar hengst in spanje, hij is dan daarna gecastreert en staat nu in duitsland.

ik heb na lange tijd eindelijk eruit gekregen dat hij zijn benen niet hoog moet doen bij aanraking, met het rijden en longeren ontspant hij eindelijk zijn rug. hij maakt zich niet meer klein met het rijden of longeren maar juist groot en ontspannen.

hij heeft ook het trekje om alles vast te pakken en te kauwen, ik heb hem een jollybal gegeven in zijn box.
tijdens het poetsen heeft hij er een handje vol van mij vast te pakken, nu hang ik eenvoudig zijn bal voor zijn neus. hij knaagd dan op zijn bal of in zijn touw.

dat hij zijn teugels vastpakt wanneer ik hem begeleid naar de rijbak, dat krijg ik er niet meer uit..
maar sinds vorig jaar en nu pakt hij misschien 1 of 2 keer in de week nog het touw beet tijdens het wandelen. voorheen was dat de gehele tijd.

wat bij hem verandert is, is dat hij een jonger vriendje in zijn kudde heeft van 5 ruinen. ik heb zijn bal gegeven, ik geeft hem afwisselend werk. sinds dien is het bijten veel weiniger geworden, het is nog ltijd daar maar dat is dn nog af en toe.

na het werk mag hij dan zijn speel momentje hebben en doe ik nog leuke oefeningen met hem.
zondag heeft hij van zichzelf ontdekt dat als hij mijn longeerzweep oppakt en mij achterna rent, dat ik keihard lach en voltes maak om hem af te schudden om die zweep niet tegen mijn achterwerk te krijgen.
hij ziet het als een spelletje en doet fanatiek mee. die zweep was natuurlijk niet mijn idee, daar kwam hij zelf mee.
ik ben wel de baas, als ik stop zeg dan staat hij direct stil. hij houd afstand van mij, en blijft dat ook houden. hij stijgert niet en doe niet gek als ik hem dat niet vraag, en doet hij dat wel dan zet ik hem per direct terug op zijn plaats.

ik kan ook eerst sinds 2 maanden dit soort spelletjes met hem doen omdat ik niet meer zo bang ben voor zijn bewegingen, ik heb mij over mijn angst heen gezet en sindsdien kan ik veel meer met hem.

met jonge dieren moet je heel conseqent zijn, halt is halt, stap is stap en terug is terug. heel duidelijk zijn, dat gebruiken alle dieren. zodra je je zelf groot maakt en consequent blijft, krijg je een heel leuk vriendje voor het leven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 02:21

Eigenwijs en vooral egoistisch... er zouden flinke straffen ingevoerd mogen worden voor dit soort bewiste mishandeling. Ik ben weg hier. Vreselijk zulke mensen.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 02:22

Ik snap TS wel. In Spanje is het heel normaal dat ezels en paardjes samen gaat. Heel veel hier begint ook alleen te zeuren in plaats van in oplossing te denken.

Vindt dat Arashah boven hier een heel goede reactie heeft geschreven. Zal ik gebruiken op mijn eigen paard.

Geniet van je paard ts. Zo lang jij denkt dat het mogelijk is, dan is het ook so :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:56

Daar ben ik het mee eens hoor. We kunnen niet allemaal 2 paarden of meer houden en hier weet iedereen het altijd beter. Ff nuchter bekijken, paard heeft een wei waar hij niet alleen staat, een baasje die zeker naar em omkijkt, eten, drinken, wordt niet afgeslagen en hij wordt verzorgd. Er zijn er die het minder goed hebben.
24-7 op stal is niet goed, een postzegel wei is niet goed en wat nog niet meer. Het paard heeft al meer dan sommige andere paarden.
Daar maak ik ook geen commentaar op. Moet je eens kijken hoe paarden in andere landen er soms bij lopen.....
Hier moet alles altijd helemaal perfect ! maar wat is perfect ? Er is altijd wel iemand die het nog beter heeft en weet.
Ik wilde alleen aan stippen van die longworm. Heel veel mensen weten niet hoe dat zit. En dat is toch wel een dingetje als je dat niet weet en je hebt een ezel bij je paard staan. Dat is wel iets om rekening mee te houden dacht ik zo. En een gewaarschuwd mens telt voor 2 niet waar ?!

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 10:21

Bedankt Wendylotte en Arashah en Mvasbo.
Van de wormen weet ik het wij laten regelmatig een test doen voor te kijken of hij wormen heeft en dat is dus niet zo.
Gelukkig heeft hij net zoals de ezels geen wormen.
En we kunnen het weten want we hebben hen al 10 jaar.
En idd ik denk niet mijn paardje het zeker niet perfect heeft maar ook zeker niet slecht.
Als hij me na de wei ziet komen komt hij hinnekend op me af gerend en als ik na de stal loop komt hij gewoon lekker relaxed achter me aan,
dus dan kan ik er niet tegen als sommige mensen zeggen dat ik het een gevaarlijk paard zou maken ik heb hem al veel slechte dingen afgeleerd dus denk niet dat ik een slecht persoon ben.
En idd hier in Spanje staan paarden bijna altijd bij ezels.
Als ik zie hoe sommige dieren hier staan dan ben ik blij dat mijne Estime het nog zo goed heeft geloof me!
Ik ben aan het werken aan mijn angst en ik hoop dat het binnekort helemaal weg is.

En dat ik vijandig reageer sorry daarvoor maar sommige reacties als die van gamblerscup is niet nodig helpt totaal niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:31

even de laatste reactie van gamblerscup daar gelaten: het punt wat gemaakt wordt is juist heel fundamenteel en gaat je met al je problemen helpen.

Dat is de basis van de basis; een jong paard hoort te kunnen ravotten met (echte) soortgenoten. Dat is géén luxe. Dus dat mensen je dat aanbevelen is helemaal niet onredelijk. Daar moet je aan kunnen voldoen vóór je met een paard begint.

Het helpt bovendien een heel scala aan problemen voorkomen. Je huidige problemen worden er misschien beter van andere zullen minder snel voorkomen.

Jij zegt nu: ik woon op een flat en wil een giraffe houden. Maar de bovenburen willen hem niet voeren, maar daar kan ik toch niets aan doen......

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 10:40

Dit is dus weer zo een reactie waar ik niks aan heb sorry.
er zijn verschillende vormen van mishandeling dat weet ik.
Maar ik ben geen paardenbeul, ik laat hem niet verhongeren, ik sla hem niet, hij staat niet alleen,
hij word goed verzorgd.
dus sorry zo een reactie is onnodig er staan meedere paarden heel alleen hoor.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:43

pol013 schreef:
even de laatste reactie van gamblerscup daar gelaten: het punt wat gemaakt wordt is juist heel fundamenteel en gaat je met al je problemen helpen.

Dat is de basis van de basis; een jong paard hoort te kunnen ravotten met (echte) soortgenoten. Dat is géén luxe. Dus dat mensen je dat aanbevelen is helemaal niet onredelijk. Daar moet je aan kunnen voldoen vóór je met een paard begint.

Het helpt bovendien een heel scala aan problemen voorkomen. Je huidige problemen worden er misschien beter van andere zullen minder snel voorkomen.

Jij zegt nu: ik woon op een flat en wil een giraffe houden. Maar de bovenburen willen hem niet voeren, maar daar kan ik toch niets aan doen......

_/-\o_

En het is wat je onder goede verzorging verstaat, voor mij is dat een weiland, consequentie en vriendjes dat is het belangrijkste. Iedereen wilt het beste voor zijn paard, en het maakt niet uit hoe andere het doen zolang jou paard maar het juiste krijgt. Duidelijkheid en een groep om mee te kunnen spelen, daar leren ze zo veel van. Ik hoop dat je alle reacties wel in gedachte houd want iedereen wilt je helpen je paard het zo fijn mogelijk te hebben!

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 10:45

Ja dat weet ik maar zij kennen de hele situatie niet he ofwel?
Ik weet dat een paard zou helpen ja dat weet ik.
Maar dat is een onnodige reactie dus liever laat zo een reacties achterwege bedankt alvast!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:54

EllenEstime schreef:
Ja dat weet ik maar zij kennen de hele situatie niet he ofwel?
Ik weet dat een paard zou helpen ja dat weet ik.
Maar dat is een onnodige reactie dus liever laat zo een reacties achterwege bedankt alvast!

Ik vind dat je nogal aanvallend reageert. Iedereen wilt je helpen en het enige wat je doet is alles aan andere verweiten. We nemen de tijd en moeite en snappen dat niet alles mogelijk is maar alsjeblieft ga niet alles in een keer weg praten, je helpt hiermee alleen je zelf. Maar je paard gaat zo niet veranderen :\

Evanlyn55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 10:56

Aanvallend?
Sorry ik kan niet rustiger iets proberen uit te leggen als hoe ik dat aan het doen ben geloof me!
Dat is niet allemaal helpen!
Help in de dingen die kunnen 30 mensen die hetzelfde blijven zeggen helpt niet!!