Wat zouden jullie doen met deze pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:18

maikeltje schreef:
Ik vind de adviezen van inslapen nogal heftig eerlijk gezegd, op basis van een verhaal zonder de pony gezien te hebben....
Ik zie dat vaker, daar krullen mijn tenen echt van om :o

Ik was al gaan checken of ik echt wel op bokt zat te lezen. 8)7

anjali

Re: Wat zouden jullie doen met deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:13

Je laat een pony van 9 toch niet zomaar inslapen.Dood is definitief en het leven is kostbaar.Probeer gewoon iets,wie weet knapt de pony er van op.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:40

anjali schreef:
Je laat een pony van 9 toch niet zomaar inslapen.Dood is definitief en het leven is kostbaar.Probeer gewoon iets,wie weet knapt de pony er van op.

Beetje banketstaaf reactie dit. Alsof TS dit "zomaar" doet. Je kunt neem ik aan zelf toh ook wel uit dit topic concluderen dat TS echt het beste met de pony voor heeft, of niet soms?

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:47

Misschien is het een idee om hem op een landsschapsstal te zetten? De moeder van mijn oude verzorgpaard is ook autistisch maar staat nu al jaren met pensioen op een landsschapsstal in vasse. Ze staat al jaren in de bijna dezelfde kudde (er komen soms paarden bij soms gaan er wat dood) die is hier heel happy

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:51

Wat jij hier allemaal neerschrijft en hoe je effectief met het paard omgaat zijn twee totaal verschillende werelden, naar mijn idee begrijp je niks van het paard. Het paard is in jouw ogen een probleempaard, is lastig op allerlei verschillende manieren, laat zich soms moeilijk leiden (longeren) , eet niet goed, is onrustig bij andere paarden, is zelfs niet eens verkeersmak, ......
Dit paard is wat jij er van gemaakt hebt, naar mijn gevoel kan dit best allemaal deels omgebogen worden zeer zeker weten.
Het paard is niet het probleem, maar .......
Ik train al vele jaren paarden, en weet dat ieder paard anders is, maar er zijn hier tal van dingen opgenoemd die echt ieder paard braaf kan leren , dus ook jouw paard kan dat.

Pelryo schreef:
Hoi allemaal, fijn dat jullie nog steeds reageren. Ik ga proberen jullie vragen te beantwoorden.

Mn pony doet het al beter. Pijnklachten trekken weg, maar we struikelen van het ene kleine kwaaltje in het andere op het moment.
Hij is redelijk humeurig naar zijn omgeving toe. Naar mij wel vriendelijk hoor.ik heb hem al 2x gelongeerd en dat pakt hij redelijk op.

Tolk heb ik er al meerdere malen bij gehad in de hoop er iets uit te kunnen halen maar ze zeggen allemaal wat anders. Dus daar ben ik mijn vertrouwen in verloren.

Ik zou hem graag in een kudde hebben. Maar zijn zomereczeem en zijn gedrag maken dat lastig. Ik hen wel via pb begrepen dat paarden over de draad lastiger naar elkaar kunnen zijn dan wanneer ze daadwerkelijk bij elkaar staan. Dus dat geeft hoop.

De trailer vind hij geen probleem. Dus als we verhuizen gaat hij daarmee aangezien hij niet verkeersmak is.

Ik heb idd de vragen door mijn hoofd spoken of hij ooit zich ergens anders veilig gaat voelen, maar aan de andere kant wil ik mij daarin niet verliezen. Dat kan ik simpelweg niet invullen. Ene keer denk ik ja en de andere keer weer nee.

Ik wil zijn bloed nog wel een keer laten testen. Paar jaar terug gedaan en daar kwam niks uit. Maar heb momenteel de middelen niet om dat te bekostigen omdat hij net weer ziek is geweest.

Ik kan mij goed in de post van waves vinden. Ik twijfel veel over de volgende stappen. Doe ik er goed aan om hem in training te zetten of moet ik gewoon accepteren hoe het is. Moet ik er nog tig therapeuten bijhalen en verandert er dan wel iets? Maar als ik het niet doe geef ik mezelf het idee dat ik hem iets onthoud. En geen kans geef.

Merk gewoon dat ik het zelf even "beu" ben. Steeds de zorgen, steeds iets anders, steeds 1 stap vooruit en 2 achteruit. Ik doe steeds mn uiterste best voor hem en krijg voor mn gevoel steeds minder terug. En daardoor wordt het moeilijker een keuze te maken. Wat ik met hem moet doen.

Mijn omgeving erkent dat hij moeilijk is en dat er iets mis met hem is. Meerdere zeggen dat ze hem al lang weg zouden hebben gedaan, maar inslapen zou "zielig" zijn.

Wat ik ervoor over zou hebben om gewoon een keer mn pony te pakken en een bosritje te maken waarbij we allebei gewoon genieten.

( er zijn geen andere "veilige" paarden in de buurt te vinden,en lessen gaat af van het budget om hem te helpen.)

Maar dan denk ik ook dat ik mn ego aan de kant moet schuiven en gewoon lezelf moet laten genieten van die gekke lieve pony die zn best doet voor mij maar weinig kan.

Mijn hoofd tolt nog even verder..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:04

maikeltje schreef:
Ik vind de adviezen van inslapen nogal heftig eerlijk gezegd, op basis van een verhaal zonder de pony gezien te hebben....

Hm, ik weet niet of je op mij reageert? Ik lees niemand die zomaar, uit het niets, roept dat TO d'r pony in moet laten slapen? Ik zeg dat ook niet hoor.

TO twijfelt en vraagt zélf advies over wat te doen als ze dit paard niet meer zo kan houden als ze nu doet.

Daarop zeg ik dat ík (!) het dier zou laten inslapen áls ze weg zou moeten uit dr huis. Er vanuit gaande dat TO ervaring heeft met paarden en het dier echt zo is zoals zij hier schetst. En ervan uitgaande dat TO inderdaad zoveel moeite heeft gedaan voor dit dier zeg ik erbij dat ze zich niet schuldig hoeft te voelen als ze hetzelfde zou doen. Lijkt mij vrij genuanceerd.

Weet je waar mijn tenen van gaan krullen? Meisjes die beginnen te roepen dat TO er nog die ene astroloog, die andere veearts/osteopaat/natuurgebied bij moet halen. Dan neem je TO dus niet serieus in haar dilemma. Het veronderstelt ook dat ze in al die jarennog niet genoeg geprobeerd heeft of dat ze hier zit te liegen als ze zegt dat alle trainers tot nu toe het dier opgegeven hebben. Maar nee, jóuw trainer kan het wel hoor.. "TO, geef je portemonnee maar en we fixen die pony wel even!"Daar krullen míjn tenen van om...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:02

Waves schreef:
maikeltje schreef:

Hm, ik weet niet of je op mij reageert? Ik lees niemand die zomaar, uit het niets, roept dat TO d'r pony in moet laten slapen? Ik zeg dat ook niet hoor.

TO twijfelt en vraagt zélf advies over wat te doen als ze dit paard niet meer zo kan houden als ze nu doet.

Daarop zeg ik dat ík (!) het dier zou laten inslapen áls ze weg zou moeten uit dr huis. Er vanuit gaande dat TO ervaring heeft met paarden en het dier echt zo is zoals zij hier schetst. En ervan uitgaande dat TO inderdaad zoveel moeite heeft gedaan voor dit dier zeg ik erbij dat ze zich niet schuldig hoeft te voelen als ze hetzelfde zou doen. Lijkt mij vrij genuanceerd.

Weet je waar mijn tenen van gaan krullen? Meisjes die beginnen te roepen dat TO er nog die ene astroloog, die andere veearts/osteopaat/natuurgebied bij moet halen. Dan neem je TO dus niet serieus in haar dilemma. Het veronderstelt ook dat ze in al die jarennog niet genoeg geprobeerd heeft of dat ze hier zit te liegen als ze zegt dat alle trainers tot nu toe het dier opgegeven hebben. Maar nee, jóuw trainer kan het wel hoor.. "TO, geef je portemonnee maar en we fixen die pony wel even!"Daar krullen míjn tenen van om...

Ik reageerde in het algemeen.
Ik zie het advies inslapen hier nu weer meerdere keren voorbij komen, gebaseerd op een verhaal van TS, die de gemoedstoestand van haar pony beschrijft.
Wat niemand weet is hoe die gemoedstoestand geïnterpreteerd wordt door de TS. Vaak worden paarden beoordeeld door ons mensen vanuit ons perspectief, we hebben de neiging uitdrukkingen te lezen in onze paarden en ze daarmee menselijke eigenschappen toe te kennen.
Ze zijn " depressief" of " hebben een autistische inslag". Maar interpreteer je dat dan goed? Wij denken dat ze er ongelukkig uit zien, maar is dat eigenlijk wel zo?

Wat ik ook heel veel zie is dat er dan een foto van het betreffende paard geplaatst wordt waarbij gezegd wordt "de gezichtsuitdrukking vertelt dat het paard geen levensvreugde meer heeft, paard heeft er geen zin meer in".
Hoezo dan???

Als ik een foto plaats van het hoofd van mijn paard die net heeft staan te dutten dan lijkt ze ontzettend zielig te kijken. Als ik er een verhaal omheen brei van blessureleed etc, dan weet ik zeker dat ik ook dat soort adviezen krijg.

Sommige mensen staan zelf niet heel stevig in hun schoenen en kunnen dan op basis van dit soort reacties weleens een hele verkeerde keuze maken. Dus ik vind dit soort adviezen not Done.

Nog zo'n leuke: je kunt nooit te vroeg zijn met inslapen, wel te laat.
brrrr

Hele bovenstaande post is overigens niet voor jou bedoeld TS, laat dat duidelijk zijn.

Wat betreft peuten en mediums etc, ook absoluut not my cup of tea want doe mij maar gewoon een goed paardenarts, maar met zo'n advies beëindig je geen leven. Een wezenlijk verschil lijkt me.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:26

Ik reageerde in het algemeen.
Ik zie het advies inslapen hier nu weer meerdere keren voorbij komen, gebaseerd op een verhaal van TS, die de gemoedstoestand van haar pony beschrijft.
Wat niemand weet is hoe die gemoedstoestand geïnterpreteerd wordt door de TS. Vaak worden paarden beoordeeld door ons mensen vanuit ons perspectief, we hebben de neiging uitdrukkingen te lezen in onze paarden en ze daarmee menselijke eigenschappen toe te kennen.
Ze zijn " depressief" of " hebben een autistische inslag". Maar interpreteer je dat dan goed? Wij denken dat ze er ongelukkig uit zien, maar is dat eigenlijk wel zo?

Wat ik ook heel veel zie is dat er dan een foto van het betreffende paard geplaatst wordt waarbij gezegd wordt "de gezichtsuitdrukking vertelt dat het paard geen levensvreugde meer heeft, paard heeft er geen zin meer in".
Hoezo dan???

Als ik een foto plaats van het hoofd van mijn paard die net heeft staan te dutten dan lijkt ze ontzettend zielig te kijken. Als ik er een verhaal omheen brei van blessureleed etc, dan weet ik zeker dat ik ook dat soort adviezen krijg.

Sommige mensen staan zelf niet heel stevig in hun schoenen en kunnen dan op basis van dit soort reacties weleens een hele verkeerde keuze maken. Dus ik vind dit soort adviezen not Done.

Nog zo'n leuke: je kunt nooit te vroeg zijn met inslapen, wel te laat.
brrrr

Hele bovenstaande post is overigens niet voor jou bedoeld TS, laat dat duidelijk zijn.

Wat betreft peuten en mediums etc, ook absoluut not my cup of tea want doe mij maar gewoon een goed paardenarts, maar met zo'n advies beëindig je geen leven. Een wezenlijk verschil lijkt me.[/quote]

Je hebt alleen maar commentaar op andere die "advies" geven of liever gezegd die zeggen wat zij in dit geval zouden doen maar zelf heb je nog geen "advies" gegeven. De ts vraagt advies en ja dat kan bokt alleen geven op basis van haar verhaal. En of wij Paarden goed intrepeteren in hun gemoedstoestand zal niemand weten maar een paard wat door stress koliek en maagzweren krijgt lijdt daar beduidend onder !

Ts volg je hart. Je hebt 7.5 jaar! lang geprobeerd om je pony een stabiel leven te geven. als jij het gevoel hebt dat de koek op is zal dat een reden hebben. Namelijk dat je geen andere mogelijkheden meer ziet dan alles wat je al geprobeerd hebt. De Dierenarts zal je ongetwijfeld hier kundig in kunnen adviseren.
Succes !

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:34

Mijn advies zou zijn: goed laten onderzoeken door een goed paardenarts. Want ik mis in het verhaal welke onderzoeken er gedaan zijn door een arts. Pijn kan dergelijk gedrag ook verklaren, zeker als het al jaren speelt.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:46

In haar openings post staat dat hij door 3 dierenartsen en 1 fysio is onderzocht. Door hoeveel moet ze hem dan laten onderzoeken??

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:49

Vergeet niet dat alle adviezen hier worden gegeven zonder het paard te zien.. Ook de "goede afloop" adviezen. Waarom niet afvragen of hun de situatie dan te licht opvatten? TS heeft immers al 7,5 jaar gestreden voor haar paard..
Maar dat is nou eenmaal bokt. Bokt is achter de computer vragen naar advies. Raar dat jullie daar over vallen gezien heel bokt is opgebouwd uit tekst en niet webcams om bij iedereen maar mee te kijken. Daarom is het een forum en niet een reality serie.

nanda1980 schreef:
Zo wat een heftig verhaal. Ik kan je alleen maar dit zeggen:
Wat je ook beslist, je maakt de goede keuze!
Waarom? Omdat ik in je verhaal lees Hoe jij er tot nu toe mee bent omgegaan en de liefde voor jouw dier lees je er duidelijk in. Vandaar dat ik zeker weet dat jouw beslissing de beste zal wezen voor jouw kleine, grote liefde.....

Verder ga ik hier helemaal in mee.. Je hebt duidelijk een hart voor dat paard. Je geeft niet zomaar op, maar ergens een lijn trekken moet je ook lukken. En of dat nou nu is, of over een paar jaar, jij weet het wel. Neem je tijd om na te denken. Dikke knuffel, het komt goed :(:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:28

AikePeer schreef:
In haar openings post staat dat hij door 3 dierenartsen en 1 fysio is onderzocht. Door hoeveel moet ze hem dan laten onderzoeken??

Maar er staat niet bij wat er precies is onderzocht. Pony laat zich niet rijden bijvoorbeeld, trekt zich los etc. Zijn er foto's gemaakt van de rug? Van de benen? Is er een gedegen kreupelheidsonderzoek gedaan? Die info mis ik.
Bij mijn paarden komt de da ook regelmatig maar voor zo'n specifieke problemen ga ik naar een goede kliniek waar ze ook goede apparatuur hebben om dingen verder te kunnen onderzoeken. Dat mis ik in het verhaal. Als TS vermeldt wat er uitgesloten is maakt dat het voor ons meedenkers ook weer wat makkelijker toch?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:25

Jeetje, gaat het over Siem? Want toen ik jullie zag tijdens het beleren was hij ontzettend braaf en relaxed? Heb je dit ook al aan José voorgelegd? Kan zij jullie niet verder helpen? Want van wat ik toen heb gezien zag het er juist zo goed en rustig uit. Ik schrik er best wel van om dit zo te lezen.. jeetje wat moeilijk is dit

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:26

Punt wat mij dwars zit in deze situatie is dat je de pony heel erg vermenselijkt.

Pelryo schreef:
Hallo, bedankt alvast voor het lezen.

Mijn pony wilt niet bereden worden,

Hij kan niet met kinderen of andere dieren tenzij ik erbij ben en is niet verkeersmak.

Het is nogal een aparte.

Bij thuiskomst ging ik hoi tegen hem zeggen en hij storte naar de grond.

Als ik een weekendje weg ben wordt ik vaak gebeld dat hij de hele dag al niet heeft gegeten. Dus dat beperk in nu tot max. 24 uur afwezig zijn.

Soms schrikt hij van bijvoorbeeld een ree en dan durft hij niet meer te eten tenzij ik met hem bij het hooi ga zitten.

Dan neemt hij een hap, eet deze op in mijn schoot en neemt weer een hap enzovoort.

Nu schrikt hij wel maar pakt hij mijn arm vast. En dan kunnen we doorwandelen.

Hij doet niet meer zn ogen dicht als het hem teveel wordt en steekt zn hooft niet meer onder mn arm.

Hij gaat er niet gelijk vandoor als er iets gebeurt. Hij wil toch bij mij blijven.

Keren dat hij zich heeft losgerukt of mij eraf heeft gegooid rende hij een stukje en dan keihard naar mij omdat de wereld eng is.

Begrijp je wat ik bedoel? Een paard is geen kind dat zich in jouw armen werpt als hij het eng vind. Dat ligt simpelweg niet in de aard van het beestje. Ik vrees dat jij dit soort momenten verkeerd interpreteer.
Dat is niet erg... Maar dat zou kunnen betekenen dat iemand anders met een open blik dit soort situaties op een hele andere manier kan zien/opvatten.

Ik ben niet tégen inslapen. Sterker nog, als ik echt zeker weet dat het geen kwaliteit van leven is en een uitzichtloos lijden heeft, laat ik ze sneller gaan dan iemand anders. In tegenstelling tot Maikeltje, ben ik wel voor het: "Een paard weet niet wanneer je hem te vroeg laat gaan, wel wanneer je te laat bent."
Dat betekend niet dat ik zeg dat je zomaar elk gezond paard mag laten inslapen, maar wanneer het gewoon niet werkt en wanneer je er zeker van bent dat dit paard gewoon niet gemaakt is voor deze wereld en je er een ander persoon NIET blij mee gaat maken, waarom dan niet laten gaan? Waarom iemand anders met jouw problemen opzadelen of hem de handel in laten rollen als je zelf niet meer voor hem kan zorgen door bvb te verhuizen? Dan ben ik de eerste die roept: Inslapen. Er zijn zat leuke gezonde paarden op de wereld.

Verder ben ik het heel erg met aeolusnr1 eens, wij weten niet hoe jij met dit paard omgaat dus kunnen ook geen eerlijk advies geven over inslapen of niet. Wie weet heb je er een aantal vriendinnen naar laten kijken en de plaatselijke dierenarts praktijk die niets kon vinden. Ik zeg niet dat dit zo is, maar wij kunnen niet oordelen over inslapen als wij niet weten wat het realistische beeld is van deze pony én van jou. Aangezien we dat ook niet zullen weten tenzij we allemaal 3 dagen bij jou op bezoek komen, geef ik geen inslaap advies, maar probeer hem eens te verhuizen en er zelf ook met een open mind in staan. Er zijn écht maar heel weinig paarden die namelijk stoppen met eten omdat de baas op vakantie is. Geef hem ruimte om te wennen, dat is niet erg.. Schiet niet direct in paniek. Hij mag het vervelend en naar en rot vinden, maar probeer hem wel als een paard te behandelen. Als hij ziek is, heeft hij zorg nodig. Punt. Maar als hij niet ziek is... Tja, wellicht een andere aanpak van de baas?

Ik wens je heel veel wijsheid toe.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:35

Ts: breng dit dier een maand of wat naar een goede! Trainer en neem zelf afstand en kijk wat er dan gebeurd.

Ik geloof in een goede band tussen mens en dier, maar niet in wat ik hier zoal lees..ik geloof best dat je belangrijk bent voor je paard, maar ik denk in deze dat je misschien op een negatieve manier belangrijk bent.

Mocht een ander er na langere tijd echt niets mee kunnen zou ik over inslapen na gaan denken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:41

gekvanfleur schreef:
Ts: breng dit dier een maand of wat naar een goede! Trainer en neem zelf afstand en kijk wat er dan gebeurd.

Ik geloof in een goede band tussen mens en dier, maar niet in wat ik hier zoal lees..ik geloof best dat je belangrijk bent voor je paard, maar ik denk in deze dat je misschien op een negatieve manier belangrijk bent.

Mocht een ander er na langere tijd echt niets mee kunnen zou ik over inslapen na gaan denken.

Goed advies! TS geeft zelf aan 10-tallen trainingen en cursussen te hebben gevolgd. Maar dit heb je zelf gedaan en blijkbaar werkt dit niet. Een heel wijs advies van gekvanfleur om de pony een (aantal) maand(en) weg te brengen en zelf afstand te nemen. Dan is meteen duidelijk wat jouw invloed op deze pony is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 01:12

eens met ; "Gekvanfleur & Giolli"

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 02:43

Ah, wat fijn dat er op pagina 3 een aantal mensen een ander geluid laten horen :o .

Ik kan soms oprecht een beetje 'kwaad' worden van dit soort topics. Als ik dan lees dat een dier vanaf 1,5 bij jou is en jij je eigenlijk steeds alleen maar hebt aangepast aan hem. De 'bubbel' zoals jij het beschrijft. En dan kan jij die bubbel niet meer bieden en dan moet hij dood?

Jij bent er verantwoordelijk voor dat hij de boze enge wereld gaat begrijpen. Dat is jouw verantwoordelijkheid als eigenaar.

Als ik lees wat je hebt gedaan dan denk ik vooral dat dier is enorm verwend en eenkennig opgevoed. Daar is niks mis mee, als je hem dat zijn hele leven zeker weten kan bieden.

En ja, ook ik heb met meerdere dieren gewerkt die ik echt de stempel autistisch heb gegeven. En daar zitten er ook een aantal bij waar ik gewoon op dat moment niet zo ver mee kwam als ik zou willen qua rijden, maar verder gewoon ze comfortabel maken in het leven kun je een 1,5 jarige echt leren.

Ik heb daarnaast jarenlang gewerkt met de zwaarste groep autisten( met agressie) in NL, en ook daarin zeggen wij niet: Doe niets meer in het leven, dan heeft hij geen prikkels. Dat vermenselijken klopt ook van geen kant.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 10:48

ruitje schreef:
Ah, wat fijn dat er op pagina 3 een aantal mensen een ander geluid laten horen :o .

Ik kan soms oprecht een beetje 'kwaad' worden van dit soort topics. Als ik dan lees dat een dier vanaf 1,5 bij jou is en jij je eigenlijk steeds alleen maar hebt aangepast aan hem. De 'bubbel' zoals jij het beschrijft. En dan kan jij die bubbel niet meer bieden en dan moet hij dood?

Jij bent er verantwoordelijk voor dat hij de boze enge wereld gaat begrijpen. Dat is jouw verantwoordelijkheid als eigenaar.

Ik weet niet zeker of ik je post goed interpreteer maar TS heeft nergens gezegd dat haar pony dood moet. Er zijn wel mensen die reageren die dat stellig zeggen, maar dat is wat anders. Ze doet haar uiterste best om een goed huis te bieden en zo te lezen neemt ze haar verantwoordelijkheid ten volle. Dat ze twijfelt over wat te doen, wat mogelijkheden zouden zijn, is ook niet raar en lijkt me zelfs logisch/eerlijk/menselijk. Wat wil je precies zeggen met je, zoals ik het lees felle, reactie naar TS?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:20

Nee naar mijn idee heeft ze echt niet haar best gedaan om het paard de nodige lessen te geven die echt nodig waren om in de huidige wereld gewoon vlot te kunnen functioneren. Nee ts heeft het paard afgeschermd van al het boze onheil, en dacht dat zij de enige en goede leider was die het paard kon beschermen, nee dit is fout denken, en bij dit paard is dit dan tot dit bedroevende resultaat gekomen, spijtig vind ik dit.

Sleeper schreef:
ruitje schreef:

Ik weet niet zeker of ik je post goed interpreteer maar TS heeft nergens gezegd dat haar pony dood moet. Er zijn wel mensen die reageren die dat stellig zeggen, maar dat is wat anders. Ze doet haar uiterste best om een goed huis te bieden en zo te lezen neemt ze haar verantwoordelijkheid ten volle. Dat ze twijfelt over wat te doen, wat mogelijkheden zouden zijn, is ook niet raar en lijkt me zelfs logisch/eerlijk/menselijk. Wat wil je precies zeggen met je, zoals ik het lees felle, reactie naar TS?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:00

Interessante conclusie @aeolusnr1. Ik lees iets heel anders in TS haar verhaal en daardoor lijkt jouw oordeel imo niet passend. Maar daar hoeven we niet over te discusseren

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:42

Nou, als ik eerlijk ben, vind ik de visie van aeolusnr1 juist wel interessant. Ik heb zelf ook zo'n autistisch paard, en ik ben hem inderdaad wel wat gaan pamperen. Overigens Is die van mij minder ver dan die van ts.

Soms Is een andere visie dan wel weer verhelderend omdat je op een gegeven moment met oogkleppen op loopt en handelt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:24

Als ik zo de openingspost lees zie ik iemand die veel bevestigend optreed, en dus voor een gedeelte dit paard zelf gecreerd heeft. En dat is zonde.

Daarom is een goede trainer en een ts die afstand neemt denk ik een must. Het paard zal waarschijnlijk eerst iets verergeren in gedrag voordat het beter wordt (want een deel is ook gewoon slecht geconditioneert: zijn angst wordt bevestigd door ts en het paard zal daarop reageren als die bevestiging wegvalt.

Edit: neem bijvoorbeeld het voorbeeld van de ree. Waarom denk je dat het paard jou nodig heeft om hooi uit je schoot te eten als hij schrikt en niet meer eet? Als hij honger krijgt gaat hij vanzelf wel weer eten.. ze stuiven hier zovaak de schuilstal uit alsof de duivel ze op de hielen zit en gaan na een half uur wel weer naar binnen om te eten..nu bevestig je iets wat je niet wilt bevestigen.

Paardjes_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:06

Iastig verhaal ik zou hem
Zeker niet laten inslapen ,voor ik alle opties geprobeerd zou hebben en iemand anders dan een dierenarts na laten kijken

Ik heb verschillende paardjes en veel die zwaar mishandeld of een " storing " hebben

Zoals bij 1 paard zwaar rillerig en gestrest ik heb zijn bloed nalaten kijken en hij had een tekort aan magnesium daar wordt dat gedrag dan verergerd. , dat supplement krijgt hij nou

En ik heb een specialist naar hem laten kijken en die werkt nu 3 x in de week aan zijn gedrag dat gaat met sprongen vooruit

Hij reist door het hele land ik kan hem je zeker aan bevelen

Als je geïnteresseerd ben stuur me dan een pb voor meer info en eventueel telefoon nummer

Succes

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:54

Ik heb geen tips voor je omdat ik vind dat er al een heleboel gezegd zijn en wat ik te zeggen zou hebben is dan niet aanvullend :)
Ik vraag me nu af hoe het nog bij jullie gaat en of je al een beslissing genomen hebt?
Groetjes