Terror shet bij de hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:20

Ik begreep er eigenlijk uit dat je ijzers wilde voor het mennen... vandaar mijn reactie voor hoefschoenen. Maar nu begrijp ik eruit dat je het ook wil voor op de paddock omdat daar een stuk bestraat is. Misschien een idee om daar wat aan te doen? Miss hien de bestrating weghalen, of misschien bedekken met rubber matten oid die speciaal daar voor zijn. Dat zal misschien al een stuk slijtage schelen

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:55

Zoals vele hier al schrijven denk ik indd dat hij t niet doet om te pesten maar gewoon pijn heeft.

Mijn ervaring is dat de mijne ook noodgedwongen op ijzers moest.
Koud beslagen,kleine nagels,niet alle nagel gaten gebruikt.
Pony was een monster bij de smid terwijl hij normaal altijd lief is.
Eerste weken ging goed tot hij korter ging lopen.
Dus ijzers eronder uit.
na een paar maanden waren er zwarte plekjes te zien aan de binnenkant van zn hoefjes.bij 2 voetjes precies op dezelfde plek.
Het was bij hem dus wel degelijk dat er iets mis zat dus voor ons geen ijzers meer.
Heb hem verhuisd naar een wei 24/7 en weer verder gegaan met zn schoentjes.

Dus de mensen die roepen opvoeden is dus niet altijd terrecht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:32

Ik heb mijn paarden ook een keer verhuist van een plek met weinig naar een plek met veel bestrating.
Voor de verhuizing reed ik sowieso al zoveel mogelijk blootvoets over straat. Ik korn een bepaald aantal km per maand/week rijden en de rest vulde ik aan met hoefschoenen. Zo kun je een hoef al wat trainen.

Na de verhuizing deed ik op buitenritten een tijd lang altijd hoefschoenen aan. Zo spaarde ik die km's voor de uren op de bestrating. Eventueel kun je ze een dagdeel op hoefschoenen zetten. Dat moet prima gaan.

Met strao hier ben ik eens om 10 uur s'ochtends 10 km heen gereden. Toen de rit nog. Tegen de tijd dat het ringsteken klaar was, was het 5 uur s'middags. Geen een schuurplekje..
Enkele dagen 24/7 om ook geen probleem.

Weet je wat het is, als hoefschoenen echt niet werken zit een ijzer er zo onder.

Het is ondertussen een hele discussie hier, maar dan kan TS goed alle voor en nadelen vergelijken. :D

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:04

Gypsy schreef:
Weet je wat het is, als hoefschoenen echt niet werken zit een ijzer er zo onder.

:D

Dat is dus het probleem...
Gaat niet om de voor of nadelen van hoefijzers of hoefschoenen maar dat ze er geen ijzer onderkrijgen

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:17

Kabayo schreef:
Woepsie en wat voor punt wil je nou duidelijk maken? Die van mij staan gewoon blootvoets en als ze een ijzer nodig hebben krijgen ze die om. En de hoeven blijven gezond.

Volgens mij hebben wij een verschillend idee van gezond.

Gezond in mijn ogen is dat de hoef kan doen waar hij voor bedoeld is: hoefgroei regelen en bloed terug omhoog pompen. Oftewel het hoefmechanisme laten werken.

Hoefgroei wordt geregeld door de straal die de grond raakt. Omhoog pompen van bloed gebeurt wanneer de hoef uitzet/in elkaar gedrukt wordt als het de grond raakt en er dus flink gewicht op komt.

IJzer eronder: Een straal kan de grond niet raken en een hoef kan niet meer uitzetten (is iets wat je amper ziet met blote oog en duurt millisecondes, maar het gebeurt echt).

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:29

Ik heb een haflinger dat op ijzers moest omdat z'n hoeven anders te kort werden.
Het er onder plaatsen vond hij verre van amusant en ging hij de smid pesten... :+ (heeft al meerdere smeden weg gejaagd)
Niet zo handig dus heb ik hem een hele lichte sedatie gegeven en een handdoek over de ogen gedaan goede combo is hij een stukken rustiger van en kan de Smit zijn werk doen zonder een gevecht aan te gaan.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 00:41

Haha ik vind het alleen maar fijn hoor om veel verschillende kanten te horen. Er blijven natuurlijk altijd voor en tegenstanders van ijzers en beide hebben vast een goed punt. Misschien moet ik het laten beslaan maar los gaan laten al lijkt mij dit voor beide de handigste oplossing. Ik ga me maar eens verdiepen in hoefschoenen dan maar.

Omdat hij de eerste paar keer best braaf was met beslaan vind ik het gewoon moeilijk om te geloven dat het pijn is maar helaas kunnen ze niet praten dus zeker weten kan ik het natuurlijk niet.

@ loletjeh Dat hij te korte hoeven heeft komt omdat ik hem veel op het harde wil laten lopen maar als ik het moet afwegen tegen elke keer verdoven dan is het me het niet waard. Zou het voor een paar keer zijn zou ik het misschien over denken maar ik denk dat wanneer ik hier aan begin ik niet zomaar zonder kan gaan beslaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 01:42

Lastig hoor ts.
Zeker omdat je niet zeker weet of het pijn is, was het 100% zeker gedrag had sederen nog een optie geweest.
Mijn ervaring is dat dat soms perfect negatief gedrag kan doorbreken.
Ik heb ook een steigeraar, hij weet gewoon heel goed dat als hij bij de dierenarts wat hij echt niet wil steigert, je gewoon niks kan.
Hij stond hooguit 1 a 2 seconden op de grond om gelijk weer de lucht in te gaan met verdoven door de dierenarts.
Nu spuit ik hem zelf al plat met sedalin, zodat alles rustig verloopt en dat bevalt gewoon echt super.

In december had hij zijn oog gestoten, heel dik oog en zijn oog was flink rood.
Ik mocht er na 20 minuten dreigen met omhoog komen en gedoe eindelijk zalf in stoppen, een vreemde aan zijn zere oog werd hem echt niet.
Voor de dierenarts de dag daarna heb ik meneer licht gesedeert, daar was ze blij mee want hij was alsnog niet makkelijk en knap bijdehand.
Maar ok, hij bleef wel netjes op de grond en liet het enigsinds toe.
Wat schetste mijn verbazing, de dag erna was hij zó braaf!
Hij liet me met wat geduld keurig kijken, en ik mocht zowaar zijn oog rustig zalven.
Als ik met de dierenarts met hem had gaan knokken had hij geheid op twee benen gaan staan, terwijl het nu kennelijk een positieve ervaring was geweest.

En je kunt zeggen dat is opvoeding, maar een steigerende pony die hartstikke bang is en dan niet meer bereikbaar is is gewoon sneu en daarbij gevaarlijk.
Boos worden heeft bij hem dan echt geen zin.
Dan hoor ik het argument al komen dat ik de angst overbreng, niet dus.
Ik geef niks om naalden, ik spuit zelf 10x per week dus I don't care. :+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 08:22

Mijn pony heeft nog nooit gericht naar een mens uitgeslagen. Tot die keer dus dat er ijzers onder gingen. Op dat moment geef je hem wel even een slinger uit reactie, maar gaf voor mij wel direct aan dat er meer aan de hand was dan 'baas ik vind dit een beetje stom'. De dierenarts vind ie ook een beetje stom, maar zijn reactie dan is niet te vergelijken met hoe hij met het beslaan was.

Die van mij heeft uiteindelijk 16 weken op ijzers gelopen (2e keer gelijk gesedeerd) en heb ik daarna eerst een week de helft van de dag op hoefschoenen gehad (hij had te dunne zolen, medische indicatie van de kliniek om m absoluut op zooltjes/ijzers/zachte hoefschoenen te zetten) en dat langzaam afgebouwd. Nu hoeft hij ze alleen nog maar om al ik op het harde of ongelijke ondergrond kom. Met goed passende schoenen is tijdelijk een langer deel van de dag omdoen geen probleem. Je zou inderdaad ook voor rubberen matten oid kunnen kijken ipv bestrating, dan is het probleem wat dat betreft opgelost. Voor het mennen buiten kun je dan hoefschoenen omdoen.

Ik ben overigens helemaal niet anti-ijzer of iets dergelijks. Maar de reactie van jouw pony komt mij dusdanig bekend voor dat ik je wel wil waarschuwen dat het hem zeer waarschijnlijk gewoon écht pijn doet en er gelukkig ook andere opties zijn!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:15

Zoals die van E line zijn er gewoon meer.
Mijn eigen pony's zijn netjes te beslaan, maar heb ook een lastigere gehad. Met wat oefenen en geduld was die braaf en kon ik haar alleen beslaan(eerst met Hulp, praam en later snoepjes). Maar de smid bij de nieuwe eigenaar heeft het niet voor elkaar gekregen. Die is dus ook op schoenen gekomen daarna.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:16

Ja ik had hier ook zo'n shet, bekappen prima, niets aan de hand, maar oh wee als ze beslagen moest worden. Ik had nog nooit van hoefschoenen gehoord, ze liep voor de wagen, dus ijzertjes waren enige oplossing, maar je wilt niet weten hoe hier dat ijzer er onder ging.
Dat was zo triest, dat ik dus op zoek ging (al weer 14 jaar geleden) en bij hoefschoenen uit kwam.
Toen nog op maat gemaakt voor die kleintjes, later ook in andere merken gevonden.

Nog altijd kan ze niet met bekapmes bekapt worden, zelfs vijlen vindt ze maar niets meer (en heb ik gelukkig een hoefsmid die haar hoeven met een dremel bewerkt en dan is het braafste shet ever, ook met al die herrie om haar heen, maar dat ter zijde).

Ik heb voor de harde bodem (want mijn heeft ondertussen ook echt hoefprobleem gekregen door oa cushing) een paar therapeutische schoenen staan (zacht) en op de weg heb ik equine fusions voor haar. Zelf opgemeten, maar dat durfde ik sowieso wel aan omdat ik dus al 14 jaar met hoefschoenen rij.

De andere pony was ook geen enkele twijfel, daar begon ik niet eens aan beslaan, gewoon direct hoefschoenen.

En als je al voorkomt dat de hoeven op de weg te ver afslijten, zal hij uiteindelijk weer goede hoeven krijgen en kan je pony gewoon zonder schoenen op het straatje lopen bij de wei.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:50

cinniz123 schreef:
Zoals vele hier al schrijven denk ik indd dat hij t niet doet om te pesten maar gewoon pijn heeft.

Mijn ervaring is dat de mijne ook noodgedwongen op ijzers moest.
Koud beslagen,kleine nagels,niet alle nagel gaten gebruikt.
Pony was een monster bij de smid terwijl hij normaal altijd lief is.
Eerste weken ging goed tot hij korter ging lopen.
Dus ijzers eronder uit.
na een paar maanden waren er zwarte plekjes te zien aan de binnenkant van zn hoefjes.bij 2 voetjes precies op dezelfde plek.
Het was bij hem dus wel degelijk dat er iets mis zat dus voor ons geen ijzers meer.
Heb hem verhuisd naar een wei 24/7 en weer verder gegaan met zn schoentjes.

Dus de mensen die roepen opvoeden is dus niet altijd terrecht.

ik wou het idd net gaan zeggen
ik heb een super brave pony bij de smid maar ijzers eronder gaat hier echt niet!!
Ze is niet stout maar heeft gewoon pijn -O-

kleintjes zijn veel gevoeliger omdat ze moeilijker te nagelen zijn. Waarom denken mensen bij het woord "shet" meteen aan de opvoeding?
Opvoeding zou eens aan paardeneigenaren gegeven moeten worden over shets :Y)
Niet alles over 1 kam scheren en leren beseffen dat het gewoon ook zo een zelfde paard op 4 benen is alleen dan wat kleiner.

Hier ook gekozen voor hoefschoenen, de equine fushion all terrain en dat was de beste keuze tot nu toe die ik voor mijn pony haar voeten kon maken :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:10

aeolusnr1 schreef:
Dat het paardje zo reageert op de smid, is idd voor het grootste deel een opvoedingsprobleem, het niet vertrouwen , en zich dus willen lostrekken. Hier kan heel zeker aan gewerkt worden .
Ik ga er van uit één maand training en paardje geeft zijn voetjes alsof hij nooit anders gedaan heeft, klinkt raar maar is toch heel waar.

Pony reageert normaal op bekappen, lijkt me dus eerder een probleem met ongemak/pijn door te grote nagels bij te kleine hoeven en mogelijk te hoog optillen...( misschien eerder de smid opvoeden dus. :+ )

In TS haar situatie zou ik de zaak niet op de spits drijven en voorkomen dat de pony straks ook bekappen gaat weigeren. Beter op zoek gaan naar een alternatief voor hoefijzers en in dit geval dus voor hoefschoenen kiezen.