Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 17:07

spatter schreef:
Ik zou me het meeste zorgen maken over dat de pony geen hooi eet.


Ja die bedenking had ik me ook al gemaakt... Maar langs de andere kant: ik geef het hooi en nog geen 5 min later plast hij erop, ik eet ook niets waar op geplast is :D
De dierenarts zei al om eens te kijken of hij ook geen hooi eet als ik een hooinet hang. Dat valt wel eens te proberen, maar dan moet ik dat wel nog gaan kopen en proberen om ergens op te hangen in de stal. (wat mij geen probleem lijkt)
Als er iets met de tanden zou zijn, zou hij het ander voer ook niet eten, toch?

DA gaf wel aan dat ik het langzaam moet opvoeren, dus niet gelijk 2 à 3 kg per keer.

spatter schreef:
Ik vermoed trouwens dat Romeo zo de baas is geworden omdat Turbo zwakker werd.

Ik hoop niet dat het bloedwormen zijn want dan staat het er niet goed voor. :(:)
Dan wordt het een behoorlijke strijd om dat nog onder controle te krijgen .

Veel sterkte TS en vergeet niet dat je Romeo ook heel goed in de gaten moet houden als Turbo wormen heeft.


Over dat eerste twijfel ik wel... Romeo zijn dominant gedrag is wel heel snel gekomen (april/mei vorig jaar), terwijl Turbo nog maar sinds enkele weken aan het vermageren is.
Ik was overigens blij dat Romeo al snel de baas was, het zou imo niet goed zijn als een hengstenveulen/jaarling de baas zou zijn over een fitte 10-jarige ruin.

Ja ik hou inderdaad Romeo ook goed in de gaten.

Ik ben zo benieuwd naar de resultaten morgen, ik hoop zo dat het iets is wat snel opgelost raakt!

Even een extra vraagje: Turbo heeft nu constant een deken op. De DA zei dat het met deze temperaturen nooit te veel kan zijn... Ik heb dus een dunner fleece paardendekentje opgelegd, dan nog een fleece dekentje van onszelf daarover (dubbel gevouwen in een rechthoek, languit van de schoft naar de billen), en daar bovenop nog een 200 grams staldeken.
Gezien het overdag toch ietsje warmer is dan 's nachts, zouden jullie die fleece dekentjes er 's morgens onderuit halen zodat er 's nachts toch net wat meer op ligt? Of gewoon alles laten liggen, gelet op het feit dat het ook overdag erg koud is?

@ dingogirl: verschil is wel dat er bij ons niet gevochten wordt... Romeo jaagt Turbo weg en Turbo rent dus ook weg en gaat enkele meters verder staan. Als Turbo niet gelijk wegrent zal Romeo wel in de nek bijten of een aardige trap uitdelen, maar Turbo zou zich nog haast op zijn knieën verontschuldigen dat hij niet sneller aan de kant is gegaan, die zou NOOIT terugtrappen ofzo.
Als ik er zo over nadenk en dit neerschrijf besef ik dat Turbo écht onderdanig is, zeker van een hengst zou ik dit niet verwachten. Ok, die hormonen gieren nu nog niet door zijn lijf, maar ik ben toch benieuwd hoe hij in de lente gaat reageren. En dan ook als hij wat ouder en meer puber/hengst wordt... Misschien krijgt hij wel wat meer zelfvertrouwen, en als ik tegelijkertijd ook nog wat spieren ga kweken leert hij misschien wat van zich afbijten? Ik ben nu maar luidop aan het nadenken, ik weet het niet... Ik hoop iig dat het nog goed komt, want het is zo een schat, ik zou hem nooit weg willen!

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:19

Wat betreft de dekens, voel er onder, niet nattig en lekker warm dan gewoon laten liggen.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:20

praktische tip, mijn paard sleept zijn hooi ook door de box heen, met een hooinet heb je hier veel minder last van.
Daarnaast, paardenkuilgras vinden ze vaak lekkerder, misschien kan je het hooi hierdoor vervangen?

Qua dekens, mijn paard heeft overdag dezelfde deken op als 's nachts, overdag is het warmer maar staat hij buiten, 's nachts het kouder maar staat hij binnen.
Mijn ervaring is wel dat fleecedekentjes gaan trekken op de boeg. Als ik jou was zou ik gaan kijken naar een stal of onderdeken die je onder de 200 grams kan leggen.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:27

sander_lotte schreef:
spatter schreef:
Ik zou me het meeste zorgen maken over dat de pony geen hooi eet.


Ja die bedenking had ik me ook al gemaakt... Maar langs de andere kant: ik geef het hooi en nog geen 5 min later plast hij erop, ik eet ook niets waar op geplast is :D
De dierenarts zei al om eens te kijken of hij ook geen hooi eet als ik een hooinet hang. Dat valt wel eens te proberen, maar dan moet ik dat wel nog gaan kopen en proberen om ergens op te hangen in de stal. (wat mij geen probleem lijkt)
Als er iets met de tanden zou zijn, zou hij het ander voer ook niet eten, toch?


Een paar jaar geleden stond mijn paard, samen met de 2 paarden van vriendinnen in de paddock 's nachts. Het paard van mijn vriendin plaste in die tijd ook over het hooi en viel behoorlijk in. Groot paard is dat, die heeft veel energie nodig om uberhaupt op gewicht te blijven.
We zijn lang aan het zoeken geweest naar de oorzaak, maar achteraf gezien bleek dat de paarden te weinig hooi kregen. De grote deed er ook langer over om te eten wat hij nodig had dan de andere 2. Daarom probeerde hij de andere 2 van het hooi af te houden door er overheen te plassen. Dan wist hij tenminste zeker dat de anderen het niet aten (hij at zelf dan om dat natte gedeelte heen).
De oplossing was om meer te gaan voeren, zodat alledrie de paarden ruim genoeg hadden. En de grote rond voertijd even alleen te zetten, zodat hij rustig kon eten zonder lastig gevallen te worden door de andere 2 (hij kreeg dan ook seniores priores bij).
Zo iets kan dus ook meespelen. En als het zo iets is, dan is het dus niet nodig om ze altijd apart te zetten, maar wel om te zorgen dat kleine Turbo de tijd krijgt om goed te eten, zonder dat de andere pony hem lastig valt.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:29

Pas inderdaad op met fleece dekens onder een bovendeken, dat gaat schuren en op den duur gaat de fleece deken ook stuk.

Gelijk zorgen dat het hooi zo ligt dat hij er niet meer over kan plassen, liever nog gisteren als vandaag.
Dat hooi eten ze inderdaad niet meer wat inhoud dat hij dus geen ruwvoer meer eet.

Hij plast er over heen om 2 redenen.
Om het toe te eigenen, Romeo wil het dan ook niet meer eten en omdat ze niet houden van gespatter tijdens het plassen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 17:39

Dank jullie!

@ ingvdh: Ja een hooinet valt inderdaad te overwegen!
Ze krijgen al geen gewoon hooi, ze krijgen (half) voordroog, van die grote pakken. Ik had het probleem dat Romeo enorm hoestte... Allerlei dingen geprobeerd, tot de DA voorstelde om voordroog hooi te geven, sindsdien heb ik Romeo niet meer horen hoesten.

Ah ok, ik wist niet dat fleece dekens onder een bovendeken gaan schuren... Ik had eerst ook niet het plan om nog iets onder die 200 grams te leggen, maar toen de DA zei dat ik hem beter goed kan verwarmen met dekens, dacht ik dat ik best alles eronder kan leggen... Met deze temperaturen zal hij het niet snel te warm krijgen, en DA zei dat hij daar zijn energie dan al niet in moet steken...
Ik was van plan dat als die ergste vrieskou voorbij is, om de fleece deken er onderuit te halen en hem enkel met die 200 grams te laten lopen.

@ spatter: ja ik ga vandaag nog kijken voor een hooinet, zo stom dat ik daar gisteren niet aan heb gedacht toen ik in de winkel was om die 200 grams deken te kopen!
Ik dacht even "het hooi toe-eigenen, waarom zou hij dat doen als Romeo niet eens aan het hooi kan?", maar dat is misschien ook uit gewoonte omdat Romeo er normaalgezien wél altijd aan kan...

@ Wendy: Turbo staat nu sinds maandag ook steeds apart bij het eten, en ik denk dat we dat in de toekomst moeten blijven doen... Al is het maar om Turbo op zijn gemak te laten eten zonder lastiggevallen te worden.

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:45

geerke schreef:
Wanneer was hij voor het laatst ontwormd....voor het antwoord ga ik vast staan,dan kan ik niet meer van mijn stoel vallen van de schrik


Dat was dus het eerste wat ik ook dacht.
Ook na de zomer met speciaal wormenkuur gedaan? Vooral bij veulens.
Het kan ook zijn als Turbo hooi eet dat die weg gejaagd word en daarom geen hooi wil.
Ik zou dus ook bloed na laten kijken.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 25-01-17 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:47

Ik denk dat apart voeren en ook binnen houden 's nachts handig is, dan kan hij eventueel ook binnen tot rust komen en slapen. :j Mijn jonge merrie vond dat erg fijn toen ze ziek was, die had gewoonweg geen energie meer om de hele nacht buiten te staan en ook "op te letten".

Is er eventueel mest gecontroleerd, niet alleen op wormen maar ook op zand? Heeft de dierenarts naar de darmen geluisterd? Als je paard veel weggejaagd wordt van het voer kan het zijn dat hij "restjes" is gaan eten waar veel zand bij/aan zit. Mijn merrie heeft ook zandkoliek gehad nadat ze in kudde met meerdere dominante merries was gezet, en alleen maar restjes mocht opeten in de paddock en dus aan de kant van de paddock gras ging grazen met veel zand erbij.

Zandkoliek geeft meestal koliekerige symptomen, maar het "zo zwak dat ze wankelen en omvallen" heb ik ook wel eens gezien. Door zand kunnen de darmen tenslotte ook weinig voedingsstoffen opnemen. Je kunt zand heel makkelijk testen door een paar mestballen in een doorzichtige plastic zak of handschoen te doen, en er wat water bij te doen: als je na een halfuurtje een laagje zand onderin de zak hebt, is er te veel zand in de darmen. Zand kan zich de hele herfst en winter ophopen, en zeker in combinatie met wormen en/of te weinig voer kunnen eten is zand erg onprettig.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:00

Wat zonde, weer een dierenarts die niet prefentief wil ontwormen...

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:01

toch eens naar de kiezen laten kijken hoor, brok is klein en kan hap slik weg zijn, op hooi moeten ze echt veel meer kauwen. Ken er meer die brok aten en geen hooi en een flink probleem in de mond hadden.

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:18

Ik zou zeker ook een papieren kopie vragen van het bloedonderzoek. Maar het is op het moment bar en boos met paarden die op alleen ruwvoer vermageren in de winter.

Zorgen dat hij ruwvoer binnen krijgt is stap 1. Als hij ook uit een net geen voordroog eet zou ik een pak gehakseld gras kopen (in Nederland zou ik Hartog gras-mix aanraden in dit geval, want dat heeft een klein beetje melasse waardoor het smakelijker is dan hartog compact gras).

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 19:58

Even snel op mijn telefoon een reactie plaatsen... Ik zag net Turbo mesten en zag gelijk de kans om dat eens van dichtbij te bekijken. Ik zag wel flinterdunne bleke streepjes, maar dat konden evengoed mini schilfertjes hooi zijn... Maar ik heb er eentje duidelijk zien bewegen, dus het zullen toch wormen zijn :(

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:00

Kun je er een foto van maken?

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:07

geerke schreef:
Kun je er een foto van maken?


Nee heb de kindjes net gehaald en vriendlief is nog niet thuis, dus ik kan nu niet meer naar buiten. Straks wel... dan zal ik nog eens kijken.
Ik heb wel even gegoogled en kwam op dit topic uit:
[MD] Welke worm? (foto)

Hier leek het erg op maar ze waren korter.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:14

bloedwormen hoogstwaarschijnlijk...klopt ook bij het klinische beeld van de pony.Bloedwormen kunnen rood en wit zijn.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:17

Maar bloedwormen zijn geen goed nieuws heb ik begrepen...? Is het te genezen?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:31

ja wel...duurt alleen lang voordat je er vanaf bent.Paarden kunnen er wel aan overlijden als het ernstig is.En de schade aan de darmen kan onherstelbaar zijn.
Toen ik twee jaar geleden mijn 2.5 jarige kocht zat hij ook vol met bloedwormen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 20:34

Oh jee... Wat het ook is, ik zal er alles aan doen om hem weer beter te maken! En ik moet duidelijk een beter ontwormingsschema maken... Alles om dit nooit meer mee te maken!

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:37

bij je beschrijving dacht ik gelijk aan een veulen die hier ooit aangkomen was uit Ierland.

niets op aan te merken,ook gewoon ontwormd bij aankomst,maar blijkbaar was het voor hem te laat,hij had precies moeite om op te staan,lag vaak neer,raakte ook zo moeilijk recht,is kort daarop gestorven.
bleek verheven van de bloedwormen.

dus idd,zeker heel frequent en kort na elkaar behaldelen voor bloedwormen en ik zou hem ook antibiotica geven.
als er zoveel wormen zijn,zullen zijn darmen ook wel (lichte) ontstekingstekenen vertonen van al de wondjes die de wormen aangericht hebben,dus AB zal hem zeker helpen om er door te komen.
het niet honger hebben,ligt hier gewoon aan,als zijn darmen wat ontstoken en pijnlijk zijn,gaat hij ook minder trek hebben.

hier was dat veulen al totaal onder de wormen en veel te ver gevorderd aangekomen,jij bent er vroeger bij,dus de kans dat hij erdoor komt is echt wel reeel,maar ga echt verder op bloedwormen en niet op het verhaal van dominantie.

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:11

Ik denk spoelworm, 1tje in potje doen en DA laten zien.
Ik geef altijd wormenkuur maar na de zomer heb ik altijd een aparte. ( naam vergeten)
En als ze dan spoelworm hebben na 4 weken een andere geven. Dat komt ( is mijn verteld) door de vliegeneitjes die zomers in manen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:18

sander_lotte schreef:
Als er iets met de tanden zou zijn, zou hij het ander voer ook niet eten, toch?


Jawel. Ik heb hier een pony zonder kiezen gehad. Kon wel brok eten (en pulp, slobber en appels), maar kreeg hooi niet weg.

Maar heb je het gebit nooit laten checken dan?

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:35

Wat voor worm spuit heeft je veearts nu gegeven?

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:43

Een tip wat betreft bloedworm meerdere keren ontwormen met paar weken er tussen met equest paramox. Die rottingen moet je echt meerdere keren aanpakken in korte tijd. Dacht iets van om 2 weken en 3 keer achter elkaar. Maar dat zou je even na kunnen vragen bij een goede kliniek.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:47

Als het alleen rode bloedworm is, zou ik niet zo vaak de pramox gebruiken hoor, vooral niet bij zulke jonge paarden. Je zult zeer waarschijnlijk wel een kuurtje moeten doen, maar dan met de gewone groene equest.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:53

safina schreef:
sander_lotte schreef:
Als er iets met de tanden zou zijn, zou hij het ander voer ook niet eten, toch?


Jawel. Ik heb hier een pony zonder kiezen gehad. Kon wel brok eten (en pulp, slobber en appels), maar kreeg hooi niet weg.

Maar heb je het gebit nooit laten checken dan?


Nee, dat was gebeurd net voor de verkoop, en sindsdien was dat niet meer nagekeken nee...


Morgen ochtend zal de DA wel duidelijk kunnen zeggen welk soort worm het is en zijn plannen van een behandeling uitleggen.


Vulina schreef:
Wat voor worm spuit heeft je veearts nu gegeven?

Geen idee, heb ik niet gevraagd. Was echt een spuit met naald, dus geen pasta in de mond... Meer weet ik niet..