Bokken jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Bokken jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:05

Lauraa90, dank voor de verduidelijking... evengoed vind ik persoonlijk (!) dit geen goed 'excuus' voor je paard om te bokken. Sterker nog, als dit met enige regelmaat voor zou komen (dus niet dat het nu voor komt, maar stel dat het vaker voor zou komen) dan wordt het aangeleerd gedrag.... (wat op zich ook wel weer best cool is natuurlijk maar daar gaat t niet om :D )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:09

Overigens corrigeer ik een jollige bok ook met stem, gewoon een scherpe "Eh-eh!" -zoals ik alles corrigeer dus dat kennen ze.- gevolgd door een "tzal goed zijn he meneerke." en daarna rijd ik verder. Maar het zijn levende wezens, geen robots. Zo lang ze het binnen de perken houden ga ik geen drama maken van een gezond paard dat om de X aantal tijd eens bokt.
Vind dat sommigen hier behoorlijk overdrijven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:20

Hier ook een 4 jarige die praatjes begint te krijgen.. :x
En ja.. ook ik vloog eraf met aangalopperen.. waar hij vervolgens naar me stond te kijken van wat doe jij daar nou?? :') :')
Hij had een overschot aan energie, en dat moest eruit.. alleen zo jammer dat die bokken voornamelijk omhoog gingen, en niet naar voren.. anders had ik hem vast wel uit kunnen zitten.. :+

Nu zorg ik er voortaan voor dat hij de dag voor het rijden, zijn overschot aan energie kwijt kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:53

Jkoninx19 schreef:
senna21 schreef:
Tja, bokken is ook paardentaal. Het kan vanalles zijn, joligheid, protest omdat iets moeilijk is of niet fijn voelt.
Soms zit het ook wel in het karakter om 'feedback' te geven. Bepaald bloedlijnen staan er bekend om.

Fijn dat je instructeur hem doorrijdt, maar ik zou het nog belangrijker vinden om begeleiding te krijgen zodat er tussen jou en het paard weer vertrouwen groeit. Lukt dat? Niet iedere instructeur kan dat.

Ik ga hem vandaag terug een keertje rijden samen met haar. Ja dat lukt goed, heb er ook bewust voor gekozen om iemand van hetzelfde postuur als mij te kiezen, zodat er ook niet op kracht gereden wordt :-)

En hoe is het gegaan?

Jkoninx19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 17:37

Het ging terug heel erg goed, hij was heel braaf en ontspannen. Zo rustig aan terug het vertrouwen opbouwen☺️

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:26

Gelukkig! Nu kunnen jullie er samen weer tegenaan :)

pegaeenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:39

bekijken of het voer in orde is

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:03

Misschien spierpijn?

Adeliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:10

als het ook gevaarlijk voor jou is (vallen ofzo) dan zou ik een zweepje gebruiken, omdat het nog een
jong paard is kan het ook gewoon uitproberen of klieren zijn, en dat mag niet.
Misschien helpt het om voor het rijden een ent galopperen aan de longe, dan kan hij fff uitrazen en
bokken zodat dat onder het rijden niet meer hoeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:24

Uh, een paard kan ook gewoon zomaar bokken?
Een dagje de bokkenpruik op hebben mag toch?
Als je alles na hebt laten kijken is er niet direct een aanleiding om je zorgen te maken.
Ik weet zeker dat mijn geliefde eigenwijze knol ook gaat bokken. Als ik hem nu zien trappen soms (zonder zadel, zonder hoofdstel, geheel in vrijheid) denk ik ook: zo blij dak daar niet op zit..
Iedereen roept altijd dat bokken een oorzaak heeft met pijn of onduigdelijk materiaal. Soms is dat zo. Maar ik begrijp dat jouw paard 1 keer hard gebokt heeft. mwah. oliebol happens.

Mijn 2,5 jarige kan zichzelf dubbelvouwen zo flexibel is hij, wisselt wel qua tanden maar als hij in alle vrijheid los mag in de bak dan ontploft hij even. Dat zijn ook echt snoeiharde bokken en trappen die hij uitdeelt maar dat komt gewoon door ophoping van energie.

Ik weet zeker dat als ik hem ga inrijden over een jaar, dat hij echt wel gaat laten zien dat hij niet te hard wil werken. Zoals ik hem inschat, gaat het primaire inrijden waarschijnlijk hartstikke goed, en zodra hij doorheeft dat ik er mooi op blijf zitten en hem rondstuur denk ik wel dat wij echtelijke discussies gaan krijgen. Mijn paard heeft best wel respect voor mij, maar het is niet zo van 'ja en amen'. Bekijk het meer als een band met je beste vriend.. Die maak je soms ook belachelijk (op een geinige manier) en heb je ook lol mee en ouwehoeren. Dat gaat mijn paard ook bij mij doen als ik hem goed inschat. Gewoon uitproberen.
Hoeft net direct iets met pijn gerelateerdte zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:10

Een paard hoeft helemaal niet onder de man te bokken, dan is hij echt in overtreding, dat hoort zo niet, in de weide mag hij dat zoveel doen als hij wil. Paarden hebben geen bokkenmuts, das gewoon goede afspraken maken en als dat gelukt is dan is er helemaal geen probleem.

priscillaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:31

er met volle vertrouwen opgaan zitten. een jong paard is gewoon nog fruitig en zal wel vaker af en toe een vreugde bok maken. Inderdaad naar de hoeveelheid krachtvoer kijken is belangrijk.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:10

Ik lees even mee, even nieuwsgierig: er zijn reacties hier van mensen die vinden dat een paard niet mag bokken, niet aan de longe en niet ohz. Stel je paard bokt tijdens het longeren, hoe wijs je je paard dan terecht? Enkel met stem? Tik zweep? En hoe doe je dat op een veilige manier? Dezelfde vraag voor onder het zadel....
Fijn dat je nu een keer weer ontspannen hebt kunnen rijden ts! Ik heb ook een jonkie, heb m een keer zien bokken onder het zadel, wat toen door de ruiter idd werd opgelost met hoofd omhoog en voorwaarts en een tik, maar je voelt het niet perse aankomen zo'n bokreactie...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:52

Ik doet dat enkel met de stem.
Zo van "Hey pas op hè" Of iets in de trant van "nee!"
En komt er ontspannen of merk je dat er spanning is maar het zet niet door ook altijd "goed zo, brave vent/meisje"

Maar zo rij (longeer) ik bij een jonkie steeds.
Waar een paard iets extra goed doet wat voor hem nog moeilijk is echt de hemel in prijzen met de stem.
Is hij traag aan het been dan ook aanmoedigend spreken, bij reactie weer lovend.
Zodat ze zo echt gaan leren snappen wat die rare kwibus nu eigenlijk bedoeld.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:10

Pallatin schreef:
Ik lees even mee, even nieuwsgierig: er zijn reacties hier van mensen die vinden dat een paard niet mag bokken, niet aan de longe en niet ohz. Stel je paard bokt tijdens het longeren, hoe wijs je je paard dan terecht? Enkel met stem? Tik zweep? En hoe doe je dat op een veilige manier? Dezelfde vraag voor onder het zadel....
Fijn dat je nu een keer weer ontspannen hebt kunnen rijden ts! Ik heb ook een jonkie, heb m een keer zien bokken onder het zadel, wat toen door de ruiter idd werd opgelost met hoofd omhoog en voorwaarts en een tik, maar je voelt het niet perse aankomen zo'n bokreactie...

Ben ook benieuwd hoe je dat afleert..

Bij mij hoeven de paarden niet slaafs te doen wat ik wil, ze mogen meedenken en best laten merken wat ze er van vinden. Een blije bok bij aangalopperen in het bos mag, een bok na het maken van een galopwissel omdat hij zo blij is dat hij dat kan en mag doen is voor mij ook OK. Ook snap ik dat er een bok komt als hij niet gewend om aan te springen in galop en ik druk hem even door omdat hij niet mag gaan rennen in draf en zo in galop vallen. Ik zie het probleem daar niet zo van eigenlijk..
Bokkend wegrennen en er een rodeo van maken vind ik niet OK, maar vaak ook uit te 'zitten' als je in de beugels gaat staan en hem onder je door laat bokken, tegelijkertijd ook zorgen dat het hoofd weer omhoog komt. Als je dat kan uitzitten is de lol er vaak ook snel van af..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:30

Jkoninx19 schreef:
Het ging terug heel erg goed, hij was heel braaf en ontspannen. Zo rustig aan terug het vertrouwen opbouwen☺️

Fijn :)
Ik vind het een reteknap beest :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:31

Oh joh TS, ik had er niet eens verder over nagedacht. :D Zoiets kan gewoon eens gebeuren, zeker bij een jong paard en zéker bij een paard met wat meer bloed. Betekent zeker niet dat het vaker gaat gebeuren hoor :)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:39

Elk jong paard bokt wel een keer. Wordt niet echt blij van de tweede foto. Valse knik in de hals, erg kort in de hals en weggedrukte rug. Daar gaat hij zeker niet beter van lopen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:46

crow schreef:
Elk jong paard bokt wel een keer. Wordt niet echt blij van de tweede foto. Valse knik in de hals, erg kort in de hals en weggedrukte rug. Daar gaat hij zeker niet beter van lopen.

Ze zat er toen voor het eerst op, dus om aan de hand van die ene foto nou meteen een oordeel te vellen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:56

Mijn paard was super braaf met zadelmak maken, maar begon met inrijden ook te bokken. Simpelweg omdat hij op gegeven moment alles wel kende, en het dus tijd vond om wat anders uit te proberen. ;)
Uiteraard wel aangepakt, want dit gedrag mogen ze niet aanleren.
Inmiddels is hij 8, is hij weer heel braaf onder het zadel, dus die fase gaat ook weer voorbij.

Als hij nu bokt (een hele enkele keer omdat hij stijf is of ergens van schrikt) is het ook niet meer zo explosief en prima uit te zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:00

Ik snap het nog steeds niet..

Bokken uit stijfheid, als schrikreactie, uit joligheid... :?
En niet elk jong paard bokt wel een keer (onder het zadel), en het heeft ook weinig met veel of hoog of iets met bloed te maken..

Bokken is niet 'laten merken wat ze ergens van vinden', en het niet accepteren van bokken is niet 'slaafs maken'...
Maar gelukkig zoveel mensen zoveel meningen. Ik zie mijn paarden het liefst safe voor iedereen, en daar hoort geen enkel hupje, bokkesprongetje of raar fratsje bij.. dat doen ze maar als er niemand op zit. Tijd genoeg daarvoor :j

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:23

Cer schreef:

En niet elk jong paard bokt wel een keer (onder het zadel), en het heeft ook weinig met veel of hoog of iets met bloed te maken..

Bokken is niet 'laten merken wat ze ergens van vinden', en het niet accepteren van bokken is niet 'slaafs maken'...
Maar gelukkig zoveel mensen zoveel meningen. Ik zie mijn paarden het liefst safe voor iedereen, en daar hoort geen enkel hupje, bokkesprongetje of raar fratsje bij.. dat doen ze maar als er niemand op zit. Tijd genoeg daarvoor :j

Dat is nog geen antwoord op de vraag hoe je dat dan afleert..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:33

Ts, je hebt een prachtig paard, op de tweede foto van het uitproberen bij de verkoper vind ik hem lopen als een zes jarig Z paard. Verschrikkelijk voor een dier op die leeftijd. Het kan maar zo dat hij op de vorige stal flink is gedrild en dat jij het nu wat rustiger aan pakt waardoor hij niet zoveel voer hoeft te hebben. Verder zeg je dat hij een zadel op maat heeft gekregen, besef wel dat zo'n jong dier de eerste twee jaren ontzettend van bouw veranderen en je elke drie maanden heel goed moet kijken of het zadel nog past. Succes met hem, bloedmooi beest.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:02

Cer schreef:

Dat zeg je nu de hele tijd, maar wat bedoel je nu?
Een paard mag ook niet bokken onder het zadel, maar dat wil toch niet zeggen dat ze het ook nooit doen?
Niet elk jong paard zal bokken, maar sommigen dus wel. En ja, soms uit stijfheid, soms uit joligheid, soms uit schrik. En ja, dat moeten ze afleren.

Zijn jouw paarden soms zadelmak en bomproof geboren? :?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:08

pinto_1 schreef:
Dat zeg je nu de hele tijd, maar wat bedoel je nu?
Een paard mag ook niet bokken onder het zadel, maar dat wil toch niet zeggen dat ze het ook nooit doen?
Niet elk jong paard zal bokken, maar sommigen dus wel. En ja, soms uit stijfheid, soms uit joligheid, soms uit schrik. En ja, dat moeten ze afleren.

Zijn jouw paarden soms zadelmak en bomproof geboren? :?

Maar hoe vaak komt dat bij jou dan voor?

Ik heb in mijn leven denk ik wel 100 (als het niet meer is) paarden zadelmak gemaakt en doorgereden voor de springsport. Bijna allemaal KWPN paarden, dus niet dat men zegt ja een halfinger of tinker is braver.
En echt bokken was zeer zeer zeldzaam.

Ik vraag me echt af, worden er zoveel signalen gemist dat een paard van ellende maar moet gaan bokken om te "praten"?
Is er geen overwicht met rijden, dus angstige/onervaren ruiters die toch maar een jong paard gaan rijden zodat het paard lekker doet wat hij zelf wil?
Of zijn ruiters niet meer consequent en laten alles maar toe, zodat een paard ook denkt, bokken is net zo oke als braaf aandraven.

Wat is dat dan dat paarden wel veel bokken?
Ik vind het ook geen gewoon gedrag.
Ja het kan een keer voorkomen, maar wel met de nadruk op kan een keer.