) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

)
Jkoninx19 schreef:senna21 schreef:Tja, bokken is ook paardentaal. Het kan vanalles zijn, joligheid, protest omdat iets moeilijk is of niet fijn voelt.
Soms zit het ook wel in het karakter om 'feedback' te geven. Bepaald bloedlijnen staan er bekend om.
Fijn dat je instructeur hem doorrijdt, maar ik zou het nog belangrijker vinden om begeleiding te krijgen zodat er tussen jou en het paard weer vertrouwen groeit. Lukt dat? Niet iedere instructeur kan dat.
Ik ga hem vandaag terug een keertje rijden samen met haar. Ja dat lukt goed, heb er ook bewust voor gekozen om iemand van hetzelfde postuur als mij te kiezen, zodat er ook niet op kracht gereden wordt
Pallatin schreef:Ik lees even mee, even nieuwsgierig: er zijn reacties hier van mensen die vinden dat een paard niet mag bokken, niet aan de longe en niet ohz. Stel je paard bokt tijdens het longeren, hoe wijs je je paard dan terecht? Enkel met stem? Tik zweep? En hoe doe je dat op een veilige manier? Dezelfde vraag voor onder het zadel....
Fijn dat je nu een keer weer ontspannen hebt kunnen rijden ts! Ik heb ook een jonkie, heb m een keer zien bokken onder het zadel, wat toen door de ruiter idd werd opgelost met hoofd omhoog en voorwaarts en een tik, maar je voelt het niet perse aankomen zo'n bokreactie...

Cer schreef:Ik snap het nog steeds niet..
Bokken uit stijfheid, als schrikreactie, uit joligheid...
En niet elk jong paard bokt wel een keer (onder het zadel), en het heeft ook weinig met veel of hoog of iets met bloed te maken..
Bokken is niet 'laten merken wat ze ergens van vinden', en het niet accepteren van bokken is niet 'slaafs maken'...
Maar gelukkig zoveel mensen zoveel meningen. Ik zie mijn paarden het liefst safe voor iedereen, en daar hoort geen enkel hupje, bokkesprongetje of raar fratsje bij.. dat doen ze maar als er niemand op zit. Tijd genoeg daarvoor
Cer schreef:Ik snap het nog steeds niet..
Bokken uit stijfheid, als schrikreactie, uit joligheid...
En niet elk jong paard bokt wel een keer (onder het zadel), en het heeft ook weinig met veel of hoog of iets met bloed te maken..
Bokken is niet 'laten merken wat ze ergens van vinden', en het niet accepteren van bokken is niet 'slaafs maken'...
Maar gelukkig zoveel mensen zoveel meningen. Ik zie mijn paarden het liefst safe voor iedereen, en daar hoort geen enkel hupje, bokkesprongetje of raar fratsje bij.. dat doen ze maar als er niemand op zit. Tijd genoeg daarvoor
pinto_1 schreef:Dat zeg je nu de hele tijd, maar wat bedoel je nu?
Een paard mag ook niet bokken onder het zadel, maar dat wil toch niet zeggen dat ze het ook nooit doen?
Niet elk jong paard zal bokken, maar sommigen dus wel. En ja, soms uit stijfheid, soms uit joligheid, soms uit schrik. En ja, dat moeten ze afleren.
Zijn jouw paarden soms zadelmak en bomproof geboren?