Bang voor manegepaarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Re: Bang voor manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:39

Ik herken het echt helemaal... En ja, ook lieve paarden kunnen het hebben. Maar ook karakter tonen en durven kun je leren. Als je er iemand bij roept, doe dan al meteen zoveel mogelijk samen. De een doet alvast zijn hoofdstel in - dan heb je iets meer te vertellen - en houdt het paard desnoods vast, terwijl jij gaat poetsen. Als je dat nog te eng vindt, houd dan zelf vast terwijl die ander poetst (maar liever niet, want je moet het wel leren). Ook hoeven krabben kan met zijn tweeën (de ander roept "voetje", pakt zijn hoef vast, waarna jij het overneemt).

Met vaak genoeg naast het paard in de stal staan kom je al een heel end. :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:40

TS bij welke manege in delft les je? Prinsenstad of Chardon? Dit zijn de 2 5 sterrenmaneges die ik ken in die omgeving.
Voor een gemiddelde manege staan de paarden er goed bij. Maar realiseer je wel dat die 5 sterren vooral wat zeggen over de faciliteiten voor de mensen en niks over de faciliteiten voor de paarden. In de zomer komen ze wel iets buiten, maar in de winter staan ze alleen maar binnen en dan steeds een andere ruiter op hun rug. Geen wonder dat ze sago doen zodra ze daar bij iemand de kans voor krijgen, kan ze geen ongelijk geven. Die dieren zijn doodongelukkig. Op zulk soort maneges moet je niet willen rijden.

Het nadeel van veel maneges is dat je vaak wel rijlessen krijgt, maar geen lessen over paarden gedrag en hoe om te gaan met een paard vanaf de grond. Ik ben om die reden gestopt bij de manege. Toen bij iemand gaan lessen die kleinschalig les gaf met eigen paarden en daar heb ik zoveel geleerd, kan je dat alleen maar aanraden. Ik weet wel een aantal leuke adresjes in de omgeving van delft, dus mocht je interesse hebben stuur maar een PB

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:09

Logisch hoor dat je het wat eng vind, is ook niet niks zo'n sterk dier terwijl je weet wat er kan gebeuren!

Dit is een klassieke angst voor mensen met weinig ervaring en die nog niet weten hoe met een paard om te gaan. Dat leer je door te kijken, iemand die je helpt tijdens je omgang met het paard en vooral heel veel doen.

Bij de meeste manege paarden is het vooral bluf hoor, dat helpt misschien al :+ Er naartoe bewegen, rustig, tijdens het dreigen werkt vaak het best. Je laat één zien dat je niet bang bent en twee het dier kan je niet goed raken wanneer je er tegen aan geplakt staat :D

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:41

Tja, ik vind dit zó de omgekeerde wereld! Paarden horen zich niet zo te gedragen. Dan is er van alles mis in de leefomstandigheden. Misschien kun je beter zoeken naar een adres waar men je lekker eerst leert omgaan met paarden en misschien grondwerk! Dan heb je een veel leukere start! (Natural Horsemamship) Edit: Zie wat knuffeldier schrijft;precies dat!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:50

Ik vind dat gekat richting maneges wel wat flauw, vooral omdat het gaat om een reactie op onzekerheid van de TS. Vrijwel alle dieren reageren daarop - iedereen komt in z'n paardrijcarriere dat soort dingen tegen. En da's ook hartstikke leerzaam, want je word je dan ineens bewust van je houding en wat je doet en waar jij op reageert.

Het is goed en nuttig om daar hulp bij te krijgen. Maar het is onzin om te denken dat het ergens anders niet gebeurt. Het is volkomen natuurlijk paardengedrag: jij straalt iets uit, paarden reageren daarop. (Graag, houden zo. Dat is wat het omgaan met paarden zo leuk maakt, juist dat ze reageren. Dat ze je teruggeven dat ze je in bepaalde dingen nog niet vertrouwen - en wanneer ze dat wel doen. Dat maakt het waardevol.)

Natural Horsemanship is niks anders dan je eigen houding daarin veranderen - maar dat kan overal. Het zijn niet de paarden die anders zijn, en niet de leefomstandigheden, maar je houding die daarin het verschil maken.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:01

Wat ik ooit heb geleerd is om je onzekerheid gewoon uit te spreken tegen het paard. Klinkt dul, maar in plaats van proberen om je angst te verbergen, bijv. te zeggen: "ok, ik vind het heel spannend, maar ik ga proberen om er toch het beste van te maken.
Of: ik vind het best wel eng als je zo boos kijkt, maar ik ga je toch borstelen". En gewoon al pratend verder gaan met wat je doet.

Het paard zal je uiteraard niet verstaan, maar je spreekt zelf je angst uit, dus je kunt het loslaten. Dan kom je vaak ook wat relaxter over naar het paard.
Een liedje zingen werkt soms ook, het gaat erom hoe jij je spanning kunt loslaten. ;)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:03

Het zou natuurlijk ook nog gewoon kunnen dat vanuit de onzekerheid van TS ze dingen ziet die er niet zijn. Een paard die "boos" kijkt hoeft dat nog niet te zijn. Niet elke been die omhoog komt hoeft een trap te betekenen. Omdat TS het eng vind en de ervaring mist kan het wellicht lijken alsof het paard haar op wil eten. Dat is niet erg.

Dus kan zeker meegaan in het commentaar dat je eens tijd moet besteden als het observeren van een paard. Probeer eens een kwartier ofzo alleen naar een paard te kijken. Wat zie je? Wat voel je? Vreemd genoeg leer je dan veel over een paard. Zeker als je daarna eens "jouw info" deelt met iemand die het paard goed kent die het een en ander voor je kan bevestigen.

Edit: overigens...ik loop gerust in het pikkedonker een stal in met/zonder paard en loop voor/achter/onderdoor MAAR...als ik onzeker ben over een paard dan doe ik het paard een halster om en zet ik deze vast. Dat scheelt ook een hoop. Normaal staan ze altijd los bij mij. Maar je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken. Dus als je elk paard vast moet zetten...dan doe je dat.
Laatst bijgewerkt door friendly op 16-12-16 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:04

Wat geweldig dat je bent gaan paardrijden. En tja, alle begin is moeilijk... zeker paardrijden. Maar overschat het effect van je eigen onzekerheid niet. Mijn ervaring is dat je heel bang mag zijn en de meeste paarden toch heel braaf blijven. Je wil niet weten hoe bang ik ben geweest; te vroeg een eigen paard gekocht en met trillende handen, knikkende knieën en een gortdroge mond opzadelen en alleen in de bak rijden. Noch de manegepaarden noch mijn eigen paard heeft er ooit vervelend op gereageerd. Inmiddels is de angst een zeldzaamheid en wil mijn paard zelfs alleen met mij het bos in. Het enige wat je nodig hebt zijn positieve ervaringen. Je mag verwachten dat ze jou een heel braaf paard geven als beginnende ruiter, dit is echt de normale gang van zaken op een professionele manege. Daarbij is het juist interpreteren van gedrag van paarden iets wat je moet leren. Zo kan een paard vervelend reageren op het zadel of de singel, dit is dus niet naar jou. Geef je zelf veel tijd om te leren en accepteer dat je bang bent; het ene moment kun je je grens verleggen (jippie) en een andere keer kun je hulp vragen. En helaas helaas, die onbevangenheid die jonge pennys hebben die heb jij (nog) niet en zeker niet als je kinderen hebt... dit herkennen heel veel pennys die moeder worden.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:12

Vragen of je wat grondwerk lessen kunt krijgen om te leren en te ervaren hoe je in je leiderschap kunt staan ten opzichte van het paard.

langedeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:14

Ik snap je helemaal, ik heb vroeger op een manege gereden toen een tijdje een eigen paard gehad en nu weer terug op een manege. En moet zeggen dat ik het in het begin ook wel weer een beetje eng vond in de stal. Maar je went eraan, na een tijdje weet je wat ze doen en dat het vaak alleen een soort dreigen is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:22

Shadow0, het zal vast dat het flauw is, maar het is toch gewoon om je dood te schamen hoe de meeste mensen kennis maken met onze prachtige sport.....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:24

Ik denk dat shadow op pagina 2 (laatste post) echt een heel goed en duidelijk bericht heeft geschreven!

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 23:38

Wat een hoop reacties, het is lastig om ze allemaal te beantwoorden. Hartstikke bedankt voor alle tips en ik zal er zeker wat mee doen. Hulp vragen, mezelf de tijd geven om het te leren, andere (veilige) manieren proberen om zelfvertrouwen op te bouwen en anders eventueel een keer op een andere manege een kijkje nemen. Alle tips neem ik echt ter harte en ik ga ook echt duidelijk aangeven op de manege dat ik bang en onzeker ben want misschien gaan ze er wel gewoon van uit dat ik het niet ben (omdat zij het niet zijn). Thx!

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:47

herkenbaar hoor! toen ik begon was ik ook wat bangig, ik rijd nu (pas) 3 jaar en merk dat ik veel meer durf! (zelf de pony opzadelen, vond het eerst eng om met een pony te wandelen maar nu doe ik het graag!) dus ja, het komt vanzelf wel! gewoon door het veel te doen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:23

Cerahkat schreef:
Met dreigen bedoel ik happen, been optillen, draaien, oren plat etc.

Een paard dat draait, oren plat doet of een been optilt zou je als beginner nog verkeerd kunnen interpreteren. Echter is happen wel een heel duidelijk signaal. Dat kan zijn omdat het ergens last van heeft bijv. aansingelen of het komt inderdaad bij de ruiter weg. Desondanks is het een signaal wat een beginner niet op hoeft te lossen.
Een beginner laat je niet los (zeker niet zelfstandig) op paarden met dit gedrag. Helaas doen veel maneges dit wel.

Les begint niet bij het opstappen, les begint al op het punt dat jij je auto uitstapt en naar stal loopt.
Hoe sta je er op dat moment zelf fysiek, mentaal en emotioneel bij? Voel je je zeker en vol energie, loop je met stevige, maar ontspannen pas of ben je een beetje moe, ervaar je wat spanning en loop je met een kleine rem in je looppas? Van al deze zaken mag een lesgever je al bewust maken voordat je überhaupt bij het paard in de buurt komt omdat een instructeur daarmee zijn verantwoordelijkheid neemt voor jouw veiligheid, het welzijn van de dieren waar hij/zij mee werkt en het vertrouwen van jou en het paard in elkaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:44

Cerahkat schreef:
Hoi!

Ik ben pas begonnen met rijden (zo een 2 maanden), privelessen. Ik heb echter een probleem met verzorging,opzadelen en afzadelen. Ik word erg nerveus zodra een paard zich al een beetje dreigend gedraagt. Door mijn nervositeit gaat het paard daar gebruik van maken en gaat zich nog dreigender uiten waarop ik nog banger word en het niet meer durf en dus hulp moet vragen. Met dreigen bedoel ik happen, been optillen, draaien, oren plat etc. Ik wil het toch echt heel graag zelf doen en dus overwinnen. Ik ken de paarden alleen niet goed genoeg en ik ben mama van zoon 1.5 jaar en ik ben dus nodig. Ben dus angstig dat ik verwond word door het paard en dus (tijdelijk) niet voor mijn gezin kan zorgen. Help?!

Ik vind jouw angst volledig terecht en bij mij op de manege gaan dingen niet zo.
(Er lopen op die manege een paar paarden die waarschijnlijk mishandeld zijn en die vinden een vreemd mens in hun stal om begrijpelijke/ terechte redenen maar niets. Daar wordt beleid op gemaakt: het staat op de box en er zijn vrijwilligers die het dier wel vertrouwt.)

De grote vraag is eerst of het angst is of "uitproberen/ wie is de baas".
Bij twijfel: doe of het angst is.
(Never hit a shyer zeggen onze westersburen - dan raakt het arme beest in paniek en dan ben je erg kwetsbaar in de box.)

En op wat uitzonderingen na horen manegepaarden noch enorme shyers, noch nadrukkelijke uitprobeerders te zijn.

En och, ooit kwam ik voor wat proeflessen bij manege X.
Oh, ik mocht op zo'n lief paard rijden...!
Bij het poetsen werd ik de eerste keer geplet, de 2e keer bijna geschopt - de 3e keer kwam de instructrice even het zadel brengen en het dier liep finaal 'door haar heen' de box uit.
Dat was mijn laatste les daar.
....het is een mooie manege, een aantal ruiters rijdt hoog niveau dressuur, maar ik zag ook veel slofteugels enzo. De basis nemen ze daar niet serieus. (Of ze weten niet wat dat is en de boffets en getalenteerden stromen door en de rest zoekt het maar uit.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:57

phormicola schreef:
Bij de meeste manege paarden is het vooral bluf hoor, dat helpt misschien al :+ Er naartoe bewegen, rustig, tijdens het dreigen werkt vaak het best. Je laat één zien dat je niet bang bent en twee het dier kan je niet goed raken wanneer je er tegen aan geplakt staat :D

....gesteld dat je niet op manege X bent: kijk naar het schoudergewricht van het paard.
(Kijk evt even op de wiki van bokt. Onze armen en de voorbenen van het paard zijn in grote lijnen hetzelfde, al heeft een paard geen sleutelbeen.)
Als je het dier niet aankijkt, rustig praat met woorden die hij waarschijnlijk kent ("braaf paard, hoor, goed zo, braaf") en kijkt naar de overgang schouderblad/ opperarmbeen kun je zien welke bewegingen het dier maakt.
(Aankijken is voor veel dieren een soort 'wij gaan vechten', en voor vluchtdieren kan het ook betekenen "een roofdier bekijkt mij" - de mens heeft :o roofdierenogen.)

(Is het vertrouwen bevestigd, kun je een paard rustig aankijken - dit gaat over het voorwerk.)

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:01

Ik heb niet het hele topic gelezen, want ik moet eigenlijk werken :(

Ik was vroeger ook bang bij het poetsen en ik ben ook verschillende keren gebeten. Toen ging ik naar een andere manege en daar ben ik mijn angst helemaal kwijtgeraakt. Hoe dan kwam? Op de eerste manege heerste voernijd, je mocht de paarden van alles te snoepen geven. Op de tweede manege is dat streng verboden. Maar belangrijker, op de eerste manege waren de paarden chagrijnig omdat ze veel te weinig beweging kregen. Even losgooien in de bak en dat was het dan. Op mijn huidige manege gaan ze het land op. Of jouw manege 5 sterren heeft, zegt me niet zoveel. Zijn de paarden er wel happy?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:50

TS, ik wil je benadrukken dat die angst er zeker mag zijn.

Er word heel wat kritiek (al dan niet terecht) gegeven aan manege en hun management. Ik wil daar wel even een kritische blik op geven. Ik heb jaren wekelijks les gehad op maneges en ook enge poets/opzadel momenten gehad. Al dan niet door slecht management, dat laat ik er even tussen. En die ansgt nam bij mij enkel af, toen ik mijn eigen paard had. Terwijl hij jong & dominant & warmbloed is. Waarom? We hebben elkaar leren kennen. Ondertussen ben ik een grote stap verder qua grondwerk maar toch blijf ik achterdochtig naar paarden (op stal/weide) die ik niet ken. En dat is ok!

Ts als tip, vraag lesgever om een braaf paard waar je vertrouwen (zowel op als naast) mee kunt opbouwen. Eventueel over enkele maanden, een ander paard. Dat recht heb je trouwens voleldig als klant te eisen :o

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:18

Bespreek dit zeker met de lesgever, dan kunnen ze er rekening meehouden en je een braver paard geven.

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 15:09

Ik ben inmiddels bij een andere manege in groepsles (ik had eerst alleen prive les) en het gaat zoooveel beter. Er zijn altijd andere mensen in de buurt die me zelfvertrouwen geven en kunnen helpen waar nodig. De paarden zijn ook veel liever. De manege is minder "mooi" maar zo zie je maar weer.. naar de sterren moet je niet echt kijken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:13

Wauw, wat dapper om zo het roer om te gooien! Fijn dat het nu zo veel beter gaat. :)

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:15

Leuk dat het beter gaat!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:20

Goed om te horen!

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:35

Wat goed dat je nu op een manege bent die wel fijn voelt