wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:23

Foetsji schreef:
Dit staat volledig los van een ander topic. Wel schrik ik dat er zo makkelijk wordt gedacht en GEADVISEERD aan een eigenaar een dier te laten inslapen.

Op je vraag waarom ik alles zou willen redden kan ik een tegen vraag stellen Waarom wil jij alles dood hebben?

Hier vraagt iemand om advies hoe iets aan te vliegen en op te lossen. Dan met de oplossing komen dat het dier dient te worden afgemaakt is veel te kort door de bocht. Je hebt het dier niet gezien, niet behandeld, niet mee gewerkt. Zelfs dierenartsen zullen dit advies niet geven. Zij zullen argumenten aandragen wat voor en wat tegen het dier spreekt. Het verbaast me dus hoe makkelijk er van achter een computerscherm wordt beoordeeld dat een paard dood moet! Is nogal een uitspraak.

Mijn persoonlijke mening is een andere en die heb ik hier boven al geventileerd. Haal er bekwame mensen bij, laat hen beoordelen wat wijsheid is. En of die wijsheid komt van prof trainers, DA's en advocaten of van allemaal is mij om het eender

Dat mensen dat adviseren is logisch... een paard dat moederloos is groot geworden en duidelijk geen normaal gedrag vertoont...en duidelijk gevaarlijk is, wat bevestigd wordt door de info van de vorige eigenaar, juist omdat inslapen zo'n grote stap is, willen mensen TS steunen in een moeilijke beslissing.
Zelfs beroemde paardentrainers zijn beducht voor met de hand grootgebrachte veulens die als volwassen paard gestoord gedrag vertonen.

Ja, met "de rug niet toekeren" zul je best wat aanvallen kunnen voorkomen, maar je koopt toch geen paard om er de hele tijd voor op de hoede te moeten zijn... zelfs dan is het wachten tot je een keer een "zwak" moment hebt en daar ga je...

Uiteraard hoort TS te overleggen met een dierenarts, trouwens, geen dierenarts maakt een paard af als hij dat niet nodig vindt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:23

Poeh, hij heeft dit gedrag dus al eerder laten zien. Ik vroeg me ookal af hoe het 18 jaar goed kan gaan en nu in eens zo fout. Maar het is dus niet 18 jaar goed gegaan.

Ja ik heb ook slechte ervaringen met flesseveulens.
Ik heb een tijdje een 3 jarige hele dominante ruin bij een toen 2 jarige ex-flessenveulen gehad om hem paardengedrag bij te brengen
En die stond bij een zeer kundige fokker waar alle paarden zeer braaf vandaan komen.
In mensen handen bleef het er een die je niet kon vertrouwen. Echt heel jammer want daar zat een fantastisch papier bij. (Had zeker iets in de fokkerij kunnen betekenen)

Om deze te sparen kan ik ik alleen bedenken om hem met het eerlijke verhaal te verkopen aan iemand die heel goed weet waar die mee bezig is. Maar of je hem dan kwijt kan?

Zizipicoleo

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:25

Wat een rotsituatie, TS... Mag ik vragen wat de afstamming van je paard is? (Niet omdat ik denk dat dat met zijn gedrag te maken heeft, maar ben benieuwd omdat ik een keer een Ravottie te koop heb zien staan!)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:26

Opruimen. Het is de bedoeling dat je lol hebt van je paard, niet dat je doodsangsten uit moet staan. De oorsprong van het gedrag zit hem in de vroege opvoeding toen het beest geen moeder maar mensen had. Een paard kan niet leren paard te zijn van mensen, dan wordt hij een gemankeerd paard.
En foetsie ik wil echt niet elk beest dood hebben maar ik probeer wel reëel te zijn, een beetje meer afstand te
hebben.

Hoezo overleggen met de veearts, je kunt hem zo naar de slager brengen zonder dat iemand zich er mee bemoeit

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:28

Zizipicoleo schreef:
Wat een rotsituatie, TS... Mag ik vragen wat de afstamming van je paard is? (Niet omdat ik denk dat dat met zijn gedrag te maken heeft, maar ben benieuwd omdat ik een keer een Ravottie te koop heb zien staan!)

Ik denk een Clavecimbel x Almiro.

Dat is in elk geval de enige mannelijke Ravottie op horsetelex.

Maar horsetelex is niet helemaal volledig.

Had hem opgezocht omdat het een bekend stammetje is waar hij uit komt.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:30

bigone schreef:
Klopt wat je zegt, echter, de vorige eigenaar heeft hem 14 jaar gehad, maar daar heeft hij wel drie mensen gepakt en niet zo zuinig ook. Dus ondanks die 14 jaar en zeer waarschijnlijk veel ervaring toch foute boel. Ik vind het schandalig dat dit paard met dit karakter verkocht is.

Ja helemaal mee eens. Maar dan blijft het raar dat het paard het gedrag pas later bij de huidige eigenaar begon te vertonen. Doet zo'n paard het direct in week een is het zo klaar als een klontje. Retour verkoper en veel plezier ermee. Maar wat ik begrijp kwam het gedrag pas later de kop op steken. Dan wordt het discutabel. Of het netjes is zo'n dier zonder verdere uitleg te verkopen? Nee verre van. Fijne handelaar! Dan rest de vraag is dat de schuld van het paard of van zijn opvoeding?
Is het te corrigeren? Of wordt het paard slachtoffer van zijn "vorige eigenaar" en moet het nu met de dood bekopen. Wat is fair? Het belang van de eigenaar is duidelijk het paard moet zich op zeer korte termijn schikken of het paard moet weg. Rechtop staand in de trailer retour eigenaar of met rendac. En die keuze dient men weloverwogen te maken.

En voor degene die denken dat ik voorbij ga aan het letsel dat is toegebracht aan de huidige eigenaren kunnen gerust ademhalen.
Laatst bijgewerkt door Foetsji op 06-12-16 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:32

Opvoeden is een verhaal maar een paard dat willens en wetens gericht mept en bijt daar helpt geen dreun of wat dan ook tegen.
Zou de koopakte eens door een jurist laten lezen en kijken of dit onder verborgen gebrek valt.
Zo ja dan valt er volgens juridische weg misschien wat te regelen anders zou ik mijn verlies nemen en enkeltje slacht.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:33

NatasjavE schreef:
Zizipicoleo schreef:

Dat vermoeden heb ik ook... Deze stond in zijn advertentie letterlijk omschreven als 'lief in omgang' :n

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:35

palousa_boy schreef:
Klinkt lastig ts, ben bang dat je dit niet met "aai poesje aai poesje" op gaat lossen, maar hem een keer flink op z'n plek moet zetten.. Echter is dat bij een paard dat weet hoe breekbaar mensen zijn niet heel simpel en zul je moeten weten hoe wat en wanneer.

Al zou ik eigenlijk eerder zeggen dat dit een retourtje verkoper is, en laat hem z'n eigen problemen oplossen. Zeker als dit niet gemeld is bij verkoop. Al zal hij dan weer beweren dat dit na verkoop ontstaan is.
Weet eigenlijk niet of je dit als " verborgen gebrek" kunt noemen volgens de wet, of dat daar alleen lichamelijke mankementen onder vallen.

Heb je hier eigenlijk al contact over gehad met de verkoper? Omdat je nu alles weet via de oude stal waar hij gestaan heeft.

ik heb contact gehad met de vorige eigenaar, haar een foto laten zien van wat hij aangericht heeft, ze was stomverbaasd en kon zich niet voorstellen dat hij dit gedaan had.. stilaan komt er meer uit, blijkbaar kende zij dit gedrag wel bij hem, heeft ze hem zelfs laten testen op testosteron-gehalte, maar ze kan het mooi uitleggen allemaal, ze ging 3x/week rijden, bijna elke dag naar daar, blablabla.. hoor ik van de vorige staleigenaar heel andere verhalen. blijkbaar nam ze het niet zo serieus allemaal en kwam ze eens in de 3 maanden kijken hoe het met haar paard ging, om toch maar eens daar geweest te zijn. en ze was zeker op de hoogte van zijn gedrag, omdat ik niet de 1e ben die in het ziekenhuis beland is.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:44

NatasjavE schreef:
Zizipicoleo schreef:

ja dat is hem

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:46

Misschien gewoon eens zeggen dat het duidelijk is dat het gedrag haar bekend was én dat je een getuige hebt. En dat je een adviseur in gaat schakelen om te kijken of de koop op wettelijke manier ongedaan kan worden gemaakt ivm moedwillig verzwijgen van levensgevaarlijk gedrag.

Hoe lang is het paard nu bij jullie TS?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:47

GamblersCup schreef:
Misschien gewoon eens zeggen dat het duidelijk is dat het gedrag haar bekend was én dat je een getuige hebt. En dat je een adviseur in gaat schakelen om te kijken of de koop op wettelijke manier ongedaan kan worden gemaakt ivm moedwillig verzwijgen van levensgevaarlijk gedrag.

Inderdaad, aangezien je een getuige hebt zou ik de vorige dame eens goed de duimschroeven aandraaien, hopelijk heb je de advertentie nog.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:50

[img]m/xVwYEB.jpg
[img]m/Nc7RDc.jpg
[img]m/iboG0N.jpg
[img]m/oGEuwI.jpg
Laatst bijgewerkt door Ravottie18 op 06-12-16 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:51

GamblersCup schreef:

Maar goed, stel de koop wordt ongedaan gemaakt....dan gaat het beest terug naar de vorige eigenaar en die zet 'm weer gewoon te koop: Lief dier, heeft nog niemand vermoord.....

En voordat je nou allemaal gaat roepen: "DAT IS NIET HET PROBLEEM EN/OF DE SCHULD VAN TS!"....Dat weet ik. Maar optimaal is anders, toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:51

Sodemieter.... ik begrijp het heel goed als je van dit paard af wilt TS!

BigOne

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:52

Zo zeg, dit was niet zomaar een beet, regelrechte aanslag komt eerder in me op. Ts, neem je verlies en laat meneer hemelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:53

Holy moly, dat is echt een heftige wond. Ik zou het paard ook niet meer vertrouwen. :n

Ik zou ze wel even in spoiler zetten, niet iedereen kan tegen bloed ;)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:53

Ik zou de foto's wel even in linkjes zetten.. Schrok me een ongeluk.

Dat moet echt een gigantische beet geweest zijn.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:53

bigone schreef:
GamblersCup schreef:

Inderdaad, aangezien je een getuige hebt zou ik de vorige dame eens goed de duimschroeven aandraaien, hopelijk heb je de advertentie nog.

hij is nu 5 maanden bij ons, terug wil ze hem niet, zoveel is al duidelijk. ik heb inderdaad getuigen, zowel de vorige staleigenaar als een vriendin die mee is gegaan toen we gingen kijken en die erbij was toen we hem ophaalden, en over dit gedrag is er geen woord gezegd! er is wel verteld dat hij geen paard was voor beginners, maar dat moet ook niet, kan gerust wel wat pit hebben, maar dit.. helaas heb ik de advertentie niet meer, daar stond duidelijk in dat hij lief in de omgang is zoals hierboven al gezegd werd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:54

:oo nog erger, als ik verwacht had!

Maar hoe is hij nu in de omgang met je merrie?

Heel kortzichtig misschien, maar geloof, dat hij van mij een enkeltje slager kreeg en ik n wat makkelijker maatje ging zoeken.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:55

Joolien schreef:
Holy moly, dat is echt een heftige wond. Ik zou het paard ook niet meer vertrouwen. :n

sorry! hoe doe ik dat? ben hier niet echt bekend en al flink moeten zoeken hoe ik er een bericht op kreeg :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:56

Mijn goeie Heer, wát een onvoorstelbare beet moet dát geweest zijn.... ik kijk nu ontzet naar de foto's!
Het lijkt wel een snijwond zo glad afgesneden zijn die wondranden. haast niet voor te stellen dat een paard dit door kleding heen voor mekaar krijgt (of had je blote armen, TS?)

Hier schrik ik me een ongeluk van. Ongelofelijk.

Cowboy55

Joolien schreef:

Te laat....... %) :r

Damn......

Marjo

Ravottie18 schreef:
Joolien schreef:

sorry! hoe doe ik dat? ben hier niet echt bekend en al flink moeten zoeken hoe ik er een bericht op kreeg :(:)

Even de [img] tags weghalen :)

GamblersCup

Cowboy55 schreef:
GamblersCup schreef:

Maar goed, stel de koop wordt ongedaan gemaakt....dan gaat het beest terug naar de vorige eigenaar en die zet 'm weer gewoon te koop: Lief dier, heeft nog niemand vermoord.....

En voordat je nou allemaal gaat roepen: "DAT IS NIET HET PROBLEEM EN/OF DE SCHULD VAN TS!"....Dat weet ik. Maar optimaal is anders, toch?

Ik denk dat het toch echt niet de verantwoording of plicht van TS is om te zorgen dat de vorige eigenaar het dier niet alsnog doorverkoopt. Dat is geen "roepen", dat is gewoon een feit. Je kunt niet de hele wereld redden en ik eerlijk gezegd zou ik de vorige eigenaresse zich er niet te makkelijk vanaf willen laten komen, aangezien ze dit duidelijk bewust heeft gedaan.