Wie heeft er verstand van grasvoeding en gedragsveranderingen?Mijn paard is prima in de wei te zetten, wacht keurig tot het halster af is. Soms blijft 'ie zelfs even los bij me staan voordat hij gaat eten of naar de kudde loopt. Dit was in ieder geval in de vorige weide zo.
Maar sinds 1,5 week mag de kudde naar een nieuwe wei, met doorgeschoten dus erg lang gras, soms wel kniehoog. Eerste dagen paar uurtjes per dag gewend. Sinds twee dagen staat hij er de hele dag, samen met nog wat anderen. Maar hij wordt steeds wilder met naar buiten doen. Soms is hij zo ongeduldig, dat hij naar achteren springt als hij denkt dat hij los is. Daarna blijft hij weer staan en het kost me dan soms 3 pogingen. Uiteindelijk is hij rustig. Maar vanmorgen steigerde hij en viel bijna om! En hij was nog niet los, dat dacht hij dus wel. Ik had al geprobeerd om een longeertouw om zijn nek te houden, maar daarbij ging het vanmorgen dus mis en ging hij met longeertouw en al er vandoor want ik hield hem niet meer. Vanuit stilstand schoot hij naar achter en rende keihard bokkend weg.
Hij loopt braaf mee naar de wei, ook met de hekken opendoen is hij braaf. Het begint pas als we eenmaal in de wei staan en ik niet snel genoeg het halster af doe. Dan draait hij rondjes om mij heen en schud met zijn hoofd en staat dan te briezen.Ligt dit nu aan het verschil in voeding wat het nieuwe gras bied? Is hij 'grass mad'? Zou een grasmasker helpen?
Ik vind het een beetje eng worden om hem de wei in te brengen. Hij loopt braaf mee, maar het begint als we in de wei staan en ik niet snel genoeg het halster af doe.
Hij wordt dagelijks in de bak getraind met NH oefeningen en dit gaat super! Ik doe veel grondwerk om onze relatie te versterken, voordat ik ga beginnen met rijden. Ook wandel ik veel op de weg of op de parkeerplaats van het terrein. Hij is altijd kalm, met laag hoofdje en hangende oren. Maar eenmaal in de wei, klaar om dat halster af te doen, wordt hij een monster. Vanmorgen was ik voor het eerst bang.Hoe kan ik dit nu het beste doen? Ik vind dit gedrag niet oke, maar straffen is lastig want daar wordt hij niet rustiger van en gaat hij alleen maar harder door wegrennen. Ik zou graag zien dat hij wacht tot het halster écht af is, in plaats van dat hij 'helpt' met afdoen door weg te springen als ik halverwege ben