Gedragsverandering door ander gras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 20:32

LBLGypsyCobs schreef:
De wei waar ie eerst stond en nog wel braaf was, kon hij die wei zien vanuit de stal?

En deze nieuwe wei, is die zichtbaar?

Oftewel ziet ie zijn kudde nu voor hij de wei op mag een uur wel of juist niet?
En heeft ie misschien daardoor zo veel haast?

Want hij staat zich op stal al op te laden blijkbaar.

Hij kan beide weides en kuddes niet zien vanuit de stal.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 20:34

bruintje123 schreef:
Zon?
Ik heb al in geen week zon meer gezien.

Ik weet van de fructaan index.
Heb hier zelf paarden (voorheen ook een engels volbloed) staan die 365 dagen per jaar op gras staan. Ook enkele suiker gevoelige.
Maar juist daar wordt weidegang op lang gras bij aangeraden. Omdat daar de suikers lager in zijn dan bij kort.

Daarom is de kans dat hij daar nu op zou reageren nihil.

Dat zijn vriendjes al in de wei staan wel.
Wil ik hier opgefokte paarden moet ik dat ook doen.
Niet meer uit de wei kunnen halen na een uur is net zo ongehoorzaam als het los trekken.
Daar zit bij ts het probleem.
Alleen wil ze het graag op ander vlak verklaren.

Hier op Isle of Man scheen de zon afgelopen week heerlijk :D Alleen gisteren niet, maar de rest van de week was het prachtig weer. Koud, af en toe wolkjes en/of wind, maar wel veel zonneschijn tussendoor!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:35

woepsie90 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
De wei waar ie eerst stond en nog wel braaf was, kon hij die wei zien vanuit de stal?

En deze nieuwe wei, is die zichtbaar?

Oftewel ziet ie zijn kudde nu voor hij de wei op mag een uur wel of juist niet?
En heeft ie misschien daardoor zo veel haast?

Want hij staat zich op stal al op te laden blijkbaar.

Dus het is niet dat ie snel het contact met de kudde wil herstellen en daarom zo'n drukte maakt.

Het mooiste zou toch zijn als ie direct met de rest de wei op kan, ik kan wel een beetje snappen dat ie het stom vindt om achter te blijven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:41

Je woont niet in Nederland. Niet gezien. :)
Maar heeft het bij jullie dan in de nachten bijna gevroren met dan zon?
Mij lijkt het daar nu nog niet snel vriezen.

En daar is juist kort gras gevoelig op.
Koude nacht met zon.
Maar niet als het in de nacht 8 graden is.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 20:42

Citaat:

Citaat:
Dus het is niet dat ie snel het contact met de kudde wil herstellen en daarom zo'n drukte maakt.

Het mooiste zou toch zijn als ie direct met de rest de wei op kan, ik kan wel een beetje snappen dat ie het stom vindt om achter te blijven.

Hij staat niet alleen op stal als laatste. Zijn buurman (= zijn beste vriend) staat ook op stal en ik zet hun allebei altijd in de ochtend buiten, weliswaar omstebeurt maar daarin is niks veranderd. Dat doe ik al weken, en dat ging prima. De buurvrouw haalt beide paarden 's avonds weer binnen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 20:44

bruintje123 schreef:
Je woont niet in Nederland. Niet gezien. :)
Maar heeft het bij jullie dan in de nachten bijna gevroren met dan zon?
Mij lijkt het daar nu nog niet snel vriezen.

En daar is juist kort gras gevoelig op.
Koude nacht met zon.
Maar niet als het in de nacht 8 graden is.

Het heeft hier nog niet gevroren, nee zeg haha! 's Nachts is het een graad of 8, overdag 14.
Dit is de weide. Die heeft de hele zomer kunnen groeien, de paarden stonden ergens anders.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is zijn oude weide (kudde is mee verhuisd!)

Afbeelding

bruintje123

Re: Gedragsverandering door ander gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:51

Ik ben jaloers op je uitzicht!!

Met zulke warme nachten stijgt de suikers niet explosief.
Persoonlijk zou ik hem met de rest naar buiten laten zetten. En dan gaan oefenen op braaf weer gepakt kunnen worden.

Ga vaak de wei in zonder hem te pakken.
Knuffel hem, borstel hem. Geef een wortel. En ga weer.
Haal hem binnen voor een bakje slobber en zet hem weer in de wei.
Dat soort dingen.
Dat de associatie met jou niet alleen werk is. En hij ook nooit kan raden of je hem een wortel gaat brengen of meer Wilt.

Soms helpt jaloers maken ook. :D
Tegen zijn weide maatje wat wel komt overdreven zeggen hoe braaf die is en geweldig. En hem totaal negeren.
Veel komen dan ook wel aandacht halen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:00

Ja de oplossingen lijken voor de hand te liggen zou je denken.

Ik ga hem niet door iemand anders buiten laten zetten als hij zo raar doet. Diegene moet ook zijn dekens verwisselen... En als ik hem alleen maar in de wei doe en verder niks, heeft hij helemaal veel energie. Terwijl dat volgens velen hier het probleem is, en ik denk dat ook. Veel energie doordat hij ineens veel meer gras eet.

Ik probeer het werk ook leuk te houden, door lekker buiten te gaan wandelen.
Vorige week 45 minuten een nieuwe route gelopen, de dag daarna heel leuk en kort in vrijheid gelongeerd, en had de dagen erna een heel ander paard, voelde veel meer connectie.
Toen kreeg hij twee dagen vrij (weekend = 3 jarige dochter mee naar stal) + langer de nieuwe wei in en daarna was hij ineens heeeel onrustig en luisterde niet meer zo goed. Nu is het herfstvakantie en was dochterlief elke dag mee dus heb ik niet buiten met hem gewandeld en maar 1 dag gelongeerd, maar ik ga volgende week weer meer doen. Met wandelingen maak ik hem altijd heel blij, zolang ik niet te vaak dezelfde route loop :').

Vangen was ook nooit het probleem, hij kwam altijd naar je toe. Maar sinds de nieuwe weide gaat het wat lastiger.... Daarom heb ik avondeten in zijn leven gebracht, hopelijk helpt dat met binnen halen.

Het is gewoon de nieuwe wei dus met een graaskorf, lekker trainen en wandelen én vrije tijd in de weekenden, hoop ik dat het afzakt...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:07

Maar doet hij wel raar als hij tegelijktijdig buiten mag?
Eerst zijn maatje, dan hij. Dan de rest.
Ik denk van niet.

Ik heb hier ook een heethoofd staan.
Die gaat als eerste.
Die naait zich anders ook op.
Als eerste sukkelt hij mee.
Dus ik ga hem niet plagen door hem als 3e buiten te zetten.

Ik heb paarden op pension gehad die als vervelend bekend stonden met buiten zetten. Toch is dat gedrag altijd snel doorbroken geweest.
Door te kijken waar het probleem zit.

Maar niets blijft hier lang achter op stal.
Dan worden ze denk ik vakkundig gesloopt. :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 21:35

bruintje123 schreef:
Ik denk van niet.

Die gaat als eerste.

Ik heb paarden op pension gehad die als vervelend bekend stonden met buiten zetten. Toch is dat gedrag altijd snel doorbroken geweest.

De andere paarden worden eerder door hun eigenaars buiten gezet, vaak voor 8 uur al. Ik kom later naar stal omdat ik vaak eerst dochter naar peuterschool moet brengen (ma-vr). En ik doe zijn buurman eerst omdat buurman helemaal over de zeik gaat als hij als laatste gaat. Als ik eerst mijn paard doe, gaat buurman staan gillen en trappen en is hij helemaal bezweet als ik terug kom. Echt doorweekt nat! Daarom doe ik buurman eerst en dan de mijne. Nogmaals, tot voor kort was dit prima!

Ik kan wel iemand anders vragen Harvey deken op te doen en buiten te zetten om 8 uur, maar dan blijft zijn buurman vervolgens weer achter. En die sloopt echt de stal ben ik bang. Of valt flauw omdat hij zich zo opwind...

Wat een gepieker. Waar gaat het eigenlijk over :')

BTW: ik moet 25 minuten met de auto naar stal rijden. En weer terug. Als hij dichterbij stond was het al makkelijker geweest. Heb gezocht naar fijne, rustige, betaalbare stallingen dichterbij maar niet gevonden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:45

Dat begreep ik dat de buurman gek deed.
Daarom noemde ik die dus eerder.

Dus iedereen doet zijn eigen paard en hoe de rest van de paarden zich houd maakt ze niet uit. Even kort door de bocht.

Jammer zulke stal.
Gewoon alles tegelijk naar buiten. Op volgorde van dat ze het meest rustig blijven.
Dan heb je dit soort problemen niet.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 22:11

bruintje123 schreef:
Dat begreep ik dat de buurman gek deed.
Daarom noemde ik die dus eerder.

Dus iedereen doet zijn eigen paard en hoe de rest van de paarden zich houd maakt ze niet uit. Even kort door de bocht.

Jammer zulke stal.
Gewoon alles tegelijk naar buiten. Op volgorde van dat ze het meest rustig blijven.
Dan heb je dit soort problemen niet.

I know...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 23:59

woepsie90 schreef:
Wie heeft er verstand van grasvoeding en gedragsveranderingen?

Mijn paard is prima in de wei te zetten, wacht keurig tot het halster af is. Soms blijft 'ie zelfs even los bij me staan voordat hij gaat eten of naar de kudde loopt. Dit was in ieder geval in de vorige weide zo.

Maar sinds 1,5 week mag de kudde naar een nieuwe wei, met doorgeschoten dus erg lang gras, soms wel kniehoog. Eerste dagen paar uurtjes per dag gewend. Sinds twee dagen staat hij er de hele dag, samen met nog wat anderen. Maar hij wordt steeds wilder met naar buiten doen. Soms is hij zo ongeduldig, dat hij naar achteren springt als hij denkt dat hij los is. Daarna blijft hij weer staan en het kost me dan soms 3 pogingen. Uiteindelijk is hij rustig. Maar vanmorgen steigerde hij en viel bijna om! En hij was nog niet los, dat dacht hij dus wel. Ik had al geprobeerd om een longeertouw om zijn nek te houden, maar daarbij ging het vanmorgen dus mis en ging hij met longeertouw en al er vandoor want ik hield hem niet meer. Vanuit stilstand schoot hij naar achter en rende keihard bokkend weg.

Hij loopt braaf mee naar de wei, ook met de hekken opendoen is hij braaf. Het begint pas als we eenmaal in de wei staan en ik niet snel genoeg het halster af doe. Dan draait hij rondjes om mij heen en schud met zijn hoofd en staat dan te briezen.

Ligt dit nu aan het verschil in voeding wat het nieuwe gras bied? Is hij 'grass mad'? Zou een grasmasker helpen?
Ik vind het een beetje eng worden om hem de wei in te brengen. Hij loopt braaf mee, maar het begint als we in de wei staan en ik niet snel genoeg het halster af doe.

Hij wordt dagelijks in de bak getraind met NH oefeningen en dit gaat super! Ik doe veel grondwerk om onze relatie te versterken, voordat ik ga beginnen met rijden. Ook wandel ik veel op de weg of op de parkeerplaats van het terrein. Hij is altijd kalm, met laag hoofdje en hangende oren. Maar eenmaal in de wei, klaar om dat halster af te doen, wordt hij een monster. Vanmorgen was ik voor het eerst bang.

Hoe kan ik dit nu het beste doen? Ik vind dit gedrag niet oke, maar straffen is lastig want daar wordt hij niet rustiger van en gaat hij alleen maar harder door wegrennen. Ik zou graag zien dat hij wacht tot het halster écht af is, in plaats van dat hij 'helpt' met afdoen door weg te springen als ik halverwege ben -O-

ik denk dat je het hier al zegt: schudden met het hoofd, rondjes om je heen draaien. Ik denk om zo druk op jou te leggen. Je geeft aan, aan NH te doen om de band te versterken. Ik denk dat daar je probleem ligt. Probeer de oefeningen niet te gebruiken om de band te versterken, maar om je paard te vertellen dat hij de onderdaan is en jij de baas. Klinkt misschien wat lomp maar dit is wel hoe paarden denken.
Als je zegt dat je NH gebruikt om de band te versterken dan zie ik veel belonen als in aaien, knuffelen, lieve stem, soms zelfs voeren.. Daarmee plaatst je jezelf eigenlijk gelijk weer wat onder hem. Als hij het goed doet laat je hem gewoon stoppen/met rust en negeer je hem gewoon, meer niet. Niet extra belonen, doen paarden onderling ook niet.
Goed zwart wit zijn, ook wanneer je hem meeneemt. hij moet gewoon achter je blijven. Doet hij dat niet dan is hij eigenlijk al de route aan het bepalen. gewoon heel kort zijn dan. Maar als hij braaf is dan hem negeren en de ruimte geven.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:01

bruintje123 schreef:
Ik denk van niet.

Die gaat als eerste.

dat zou ik juist wel doen, super kans om hem wat bij te brengen!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:40

Mijn verzirgpaard trekt ook altijd graag zelf zijn halster weg als ik hem los wil maken. En hij staat dag en bacht buiten, wanneer echt heel koud en schlecht weer word dan staat hij nachts binnen.

Hij wordt ook "erger" als hij lekkere eten krijgt of heeft op weiland.

Ik doe het zo: ik neem hem mee naar weiland, ik maak het hek open. Ik zeg "kom", dan loopt hij mee. Dan zeg ik "omdraaien", hij draait zich om met hoofd en lichaam naar poort. Poort doe ik dicht.
Ik loop naast zijn hoofd, ik zeg "wachten". Hij beweegt met hoofd, ik blijf staan. Heeft hij hoofd stil maak ik klip los, en doe ik langzaam zijn halster weg.
Begint hij te bewegen, stop ik direct en zeg weer "wachten". En dan weer poging, die dan lukt.

Halster is weg en hij staat vrij, ik geef hem een snoepje. Hij weet dat, en had dat snel geleerd dat wanneer hij rustig is dat het sneller gaat dan als hij druk is.

Het heeft wel even tijd gekost totdat hij het snapte (in het begin ging het natuurlijk nog niet goed, maar oefening baart kunst), maar dit wordt nu al maanden iedere bezoek herhaald.

Hetzelfde geld met hoeven krabben, ik begin links voor dan links achter, dan rechts voor en dan links achter. Hij geeft nu zijn voetje vanzelf.

En als ik wegga dan zeg ik hem gedag, hij draait zich om en loopt weg of galloppeerd weg.

Natuurlijk wil hij ook niet als laatste naar buiten gezet worden, maar ik houd er geen rekening mee. Ook hier oefening baart kunst.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:21

Ik denk dat je ook echt moet oefenen dat je hem ALTIJD er uit kan halen. Al staat hij er net een minuut in. Een paard wat dan niet mee wil zal aan het einde ook snel terug willen (even er van uitgaande dat de sessie niks veranderd heeft).

Als ik in de ochtend wil komen vraagt de staleigenaar altijd of ze mijn paard gewoon op de paddock moet laten zodat ik hem niet hoef te "vangen", maar hij moet altijd het land op. Heb ook geen problemen met "vangen". Ik zet het trouwens tussen " " omdat ik hem niet vang, hij vangt mij. Zelfs als er hengstige merries zijn komt hij nog, terwijl hij dan het liefste bij ze blijft. Anderhalfjaar terug deed ik er minstens een halfuur over voordat ik hem eindelijk had.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:41

Mijn paarden hebben dat ook als ze in een wei komen met lang gras.

Op de een of andere manier worden ze daar jolig van, zodra het gras kort is houdt het ook wel weer op.

Niks te maken met eerder naar buiten zetten etc etc etc.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 16:34

xxdomiixx schreef:
Ik denk dat je ook echt moet oefenen dat je hem ALTIJD er uit kan halen. Al staat hij er net een minuut in. Een paard wat dan niet mee wil zal aan het einde ook snel terug willen (even er van uitgaande dat de sessie niks veranderd heeft).

Als ik in de ochtend wil komen vraagt de staleigenaar altijd of ze mijn paard gewoon op de paddock moet laten zodat ik hem niet hoef te "vangen", maar hij moet altijd het land op. Heb ook geen problemen met "vangen". Ik zet het trouwens tussen " " omdat ik hem niet vang, hij vangt mij. Zelfs als er hengstige merries zijn komt hij nog, terwijl hij dan het liefste bij ze blijft. Anderhalfjaar terug deed ik er minstens een halfuur over voordat ik hem eindelijk had.

Hoe doe je dat :o?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:38

woepsie90 schreef:
xxdomiixx schreef:

Hoe doe je dat :o?

Ik loop naar hem toe en zodra hij aandacht aan mij geeft (in het begin is dat echt een klein signaal bijv. een oortje wat jou kant opdraait), draai en loop ik weg van hem. Is zijn aandacht weer weg, loop ik weer naar hem toe tot hij weer aandacht heeft. En zo doe ik dat een paar keer tot hij het door heeft (aandacht geven betekent dat ze weg gaat, niet dat ze me meeneemt) en dan wil ik méér, bijvoorbeeld dat hij zijn hoofd omhoog doet of zijn hoofd naar mij toe draait. En zo ga ik verder tot hij uiteindelijk naar mij toe loopt. Ik loop trouwens richting de kont, dus niet naar zijn hoofd wat meestal gedaan wordt. Hier ging wel echt een maand ofzo aan voorbij voordat hij vrij direct al naar mij toe liep en ik eindelijk het halster om kon doen. Daarna liep ik een paar passen, en dan laten grazen. Weer een passen en weer grazen. Zo door tot je bij het hek bent en dan liet ik hem los. Dat deed ik weer een tijdje en zo bouwde ik uit :) natuurlijk hoeft het niet zooooo uitgetrokken te worden, maar het heeft echt zoveel geholpen :) heel soms heb ik echt onwijs veel mazzel dan sta ik op 20 meter afstand en komt hij al. Normaal is dat 5-10 meter. Hij rent in ieder geval niet meer weg, en daar gaat het om :+

Mocht je het interessant vinden hoe ik dat doe kan ik het een keer laten filmen, misschien dat ik het bij een ander paard mag doen dan krijg je een beter beeld van hoe je er mee begint :)